Ongelooflijk, dat ze zo slecht leren rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:19

Ik heb ook een tijd les gegeven op een manege.
En deze had alleen maar pony's en paarden die ook regelmatig een officiele wedstrijd mee liepen met de lesklanten.
De kinderen die net leerde rijden, leerde ook meteen borstelen en opzadelen.(met hulp)
En ik was juist altijd erg gebrand op de basis! Dit deed ik dan heel spelenderwijs.En de kinderen leerde vanaf het begin de figuren op de benen te rijden.Als ze dit vanaf het eerste begin leren weten ze niet beter en hebben ze een veel betere basis.Ook de hulpen voor de overgangen leerde ik ze met een lichte kuitdruk.
Soms zie ik nog wel eens een oud lesklantje terug en ik moet zeggen dat ze stuk voor stuk niet zitten te schoppen of trekken op hun pony.
Dus het kan echt wel op een goede manier maar dan moet je toch ook wel fijne lespony's hebben.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:44

Nou ik ben dus een van die manege ruiters Boos!

De paarden op mijn eigen manege waren allemaal niet echt vooruit te branden (of misschien lag dat aan ons) en we leerden ook flink te beuken en de zweep bovenhands te nemen. Ik heb daar vijf jaar gereden en nou moet ik wel zeggen dat ze voor de "hogere" groepen (waar ik dus ook een deel van was ) de betere paarden gebruiken en soms beginners paarden zodat die ook weer een keer "fatsoenlijk" werden gereden.

Maar volgens mij hangt het ook wel van de manege af. Ik heb twee keer met een vriendin meegereden op een andere manege en dat was heel anders. Mijn paard liep direct aan de teugel Verward (lukt me anders nooit), gedroeg zich voorbeeldig en was heel erg voorwaarts. De tweede keer precies hetzelfde verhaal. Wanneer ik op ruiterkamp ging merkte ik ook altijd meteen het verschil. Bij mijn eigen manege ging veiligheid voor alles ... wat ik niet eens een slecht idee vind, maar het was toch jammer dat de paarden daarom zo "duf" waren.

Kan ik nu min of meer fatsoenlijk rijden? Nee, voor geen meter zelfs! Ik vind het erg jammer want ik zou toch graag ooit nog eens een eigen paard hebben, maar dat kan ik zo'n beestje ook niet aandoen Verdrietig

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:31

Ach, zo kreeg iedereen bij ons op mijn eerste manege een slof of elastiek aan het paard geknoopt, tsja, we moesten maar eens leren aan de teugel te rijden.. Verward (Toen wist ik echt niet beter, was 10 of 11 ofzo, kwam alleen op die manege, dus dan neem je toch aan dat die mensen wel iets weten...)
Ik heb het meeste geleerd van bokt en van m'n privélessen met Rocky.
Als bokt er niet was geweest, had ik waarschijnlijk heel wat minder gereden, omdat je hier zoveel kunt lezen, misschien niet meteen toepassen, maar dan bedenk ik het soms onder het rijden wel weer..

Iedereen is bijna begonnen als manege-ruiter, je leert best wel goede dingen op een manege, maar ook slechte dingen en juist die laatsten zijn zo moeilijk af te leren Scheve mond

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 07:16

Het mooiste zou zijn om aparte pony`s/paarden voor beginners en aparte voor gevorderde te hebben. Bij ons zitten er wel een aantal goede paarden tussen, maar de pony`s.. dat is vrij dramatisch. Er hebben er wel een aantal in een vorig leven M dressuur gelopen, maar ze zijn nu zo stug dat dat er niet echt meer uit te krijgen is.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:05

op de manege waar ik van de winter met Mira stond lopen bijna alle paarden en pony's officiele wedstrijden met de ruiter of ponyclub. je merkt echt dat het geen standaard manegepaarden zijn. Toch moet ik zeggen dat ik liever privepaarden rij maar dat komt eigenlijk meer doordat je dan minder gezeur hebt. En vooral minder haat en nijd onderling is mijn ervaring. Daar komt bij dat de paarden en pony's bijna allemaal als sportpaardjes/sportpony gefokt zijn. Helaas heb je er ook wat tussenzitten die bijv. eerst in het m-springen en m-dresuur liep en nu een beginnerspaardje is geworden. Het nivo heeft ie wel maar zie het er maar uit te rijden, en dat lukt de meeste niet.

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:59

flair schreef:
Het mooiste zou zijn om aparte pony`s/paarden voor beginners en aparte voor gevorderde te hebben. Bij ons zitten er wel een aantal goede paarden tussen, maar de pony`s.. dat is vrij dramatisch. Er hebben er wel een aantal in een vorig leven M dressuur gelopen, maar ze zijn nu zo stug dat dat er niet echt meer uit te krijgen is.


kijk dat is bij ons wel zo (ook nog niet extreem lang hoor) maar er loopt nu gewoon een Z springer mee waar dus ontzettend veel van geleerd kan worden met springen ... Er liep een M dressuur paard mee waar ook ontzettend veel van geleerd kon worden (door kreupelheid die niet meer over wou gaan en uitgebreide VA behandeling is hij op rust gezet en mag dus niet meer meelopen) Deze paarden zijn dan ook gewoon echt alleen voor de gevorderden ...
ook de "beginners" ponies lopen van tijd tot tijd mee met een gevorderde les zodat ze even alles weer boven kunnen halen en goed aan het werk gezet kunnen worden.... Ook worden ALLE paarden van tijd tot tijd door een ervaren amazone bij gereden zodat alles weer los gewerkt word ...