Verslag Zadelmarkt: uit de 'winkel' gegooid!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferretangel

Berichten: 264
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:31

Ja ik had ook bijna eentje gekocht voor mijn verzorgpaardje maar nu doe ik het toch maar niet,spaar wel ff door voor een betere.
Ik ben dus wel blij met dit topic!...

DubbelFun

Berichten: 88812
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:12

Ferretangel schreef:
Ik ben dus wel blij met dit topic!...
En daar doen we het voor tenslotte Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:55

Cowgirl schreef:
Citaat:
Wat moet de gemiddelde schoolgaande meid dan doen die een zadeltje van het zakgeld moet sparen??? Eerlijkheid boven alles, da's een feit die staat als een huis, maar al bij al vind ik dat er wel degelijk ook budgetklasse moet zijn in zadels en ander tuig.


Er zijn wel degelijk goede zadels voor een redelijke prijs.
Wintec, Thorowgood en divoza heeft gerust ook leren zadels onder de 500 euro die best een aantal jaren meekunnen. En het geluk bij deze 'goedkope' zadels is dat ze aan huis komen passen.
Dan heeft divoza en andere winkels ook een assortiment aan 2e hands zadels van goede kwaliteit, kieffer, stubben, etc etc in een redelijke prijsklasse.
Je hoeft heus niet gelijk een spik splinternieuwe KN te kopen of een Daleman op maat te laten maken, en ik heb het gevoel dat sommige hier er wel zo over denken.

Nu hebben we het over het paard en de zadels van de zadelmarkt dat dat niet combineert en alle gevolgen van dien voor het paard.
Misschien staat het er al maar denk ook eens aan jezelf als je daar boven die hindernis hangt of tijdens een lekkere galop op het strand je singelstoten het begeven of je beugelriemen.
Dan is het leed niet te overzien. En paardrijden is al zo 'veilig'.

Als je sport, en dan maakt het niet uit welke sport, je moet gewoon goed degelijk materiaal hebben om blessures te voorkomen.

Nog even over dat schoenen passen, ik koop ook goedkope schoenen maar die pas ik en als ze niet lekker zitten kan ik dat zeggen en zet ze terug. Mijn paard kan dat niet, mijn paard kan niet zeggen dat zadel zit niet lekker het drukt en er steekt een spijker in mijn rug.
Daarom is bij dit soort dingen deskundig advies nodig en kan het geen kwaad als je jezelf er ook eens een beetje in verdiept.
Op internet is een hele hoop info te vinden en mede dankzij die info ben ik heel wat wijzer geworden en heb 2 mensen kunnen helpen die met een slecht passend zadel reden. De een heeft inmiddels een goed passende gevonden en de ander heeft een afspraak gemaakt.


Je haalt me de woorden uit mijn mond over dat schoenen passen. Wij kunnen gewoon zeggen dat het niet lekker zit, dat kan een paard niet, hij ondergaat het meestal maar.
Het is toch wel echt zo dat bijvoorbeeld Ecco schoenen veel beter voor je voeten zijn als schoenen van de Scapino of schoenenreus. Daar betaal je toch voor. Logisch, voor jezelf wil je het beste, waarom niet voor je paard dan?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:44

hihi de slippers die ik nu aanheb waren tada.....5 euro.....en ze lopen heerlijk

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:47

ja slippers zijn allemaal hetzelfde( *zegt het meisje die een maand op zoek is geweest naar de perfecte slipper*

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:47

Maar die zijn ergonomisch echt niet goed voor je voeten... Ga er maar eens op rotsen mee lopen, daar zijn ze toch niet voor geschikt?

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:52

tja en dat weet je en daar gebruik je ze dus ook niet voor, blijkbaar beseffen mensen dat niet als ze een zadel kopen voor hun paard.
een zadel van de zadel markt is namelijk aleen geschikt voor aan de muur en niet voor op een paard.
En toch leggen mensen het op de rug van een paard, idioot gewoon en wel zelf een paar gode bergschoenen kopen voor een trektocht want anders krijg je pijn in je voeten.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:56

ja maar ik rij ook geen bergtochten met mijn paard, rij alleen wat recreatief, 2x per week

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:57

waarom mag ZM met naam en toenaam genoemt worden, en wordt Ineke Terlouw uit rotterdam (of omstreken) dusdanig als Ineke T beschreven?
Lijkt peter R de vries wel zo....

BTW, ik heb een merkloos (nouja, heeft wel een merk, Nedhorse, maar dat kent niemand Haha!) zadel, heeft me 500 euro compleet gekost. Het is een imitatie grand gilbert, en ik vind het een heerlijk zadel. Het leer is mooi soepel, heb alleen een paar weken terug een hele kleine reparatie uit moeten laten voeren (stiksel tussen de wrong en het zweetblad was een paar cm los gegaan) maar ach dat koste me 3 euro, dus ik heb een zadel wat me tot nu toe 503 euro heeft gekost Haha!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:04

nou je zal maar 2 x per week met schoenen aan moeten werken die niet lekker zitten.
Als je dan ook nog eens een grote mond krijgt van iemand ie opmerkt dat je wel heel sjagie bent heb je het wel een beetje gehad denk ik.........

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:10

Precies, en krijg je een blaar, dan trek je je schoenen uit. Een paard kan niet uit zichzelf een zadel uittrekken hoor (nou ja, die van zadelmarkt denk ik wel Tong uitsteken Schijnheilig )

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:12

dat lijkt me niet nee.... ik wil alleen maar zeggen, mensen laat je goed informeren voordat jee zadel koopt. en laat dit door meerdere mensen doen. dit voorkomt een hoop elende

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:38

Wat zijn wij mensen toch verwend, dat we zelf onze schoenen uit kunnen trekken Tong uitsteken
Maar ik vind dat er meer dingen onredelijk zijn tegenover dieren.
Mensen beslissen vaak over de dieren, maar zij niet over ons.
Ach ja.

Ik ben het wel met je eens hoor. Je moet een goed passend zadel hebben, en goed geinformeerd zijn over dergelijke aanschaffen.

Even ontopic Knipoog
Geweldig verhaal. Het is eigenlijk helemaal niet leuk. Maar toch is het super om te lezen!! Grappig verhaal.

Friesemarie

Berichten: 484
Geregistreerd: 09-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:54

Ow.. Geweldig!!!!!!!! Kun je de volgende keer geen zendertje opdoen en dat we dan live mee kunnen luisteren!!!!! Geweldig! Niet te filmen.... hahahaha:D:D:D

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:29

stef schreef:
waarom mag ZM met naam en toenaam genoemt worden, en wordt Ineke Terlouw uit rotterdam (of omstreken) dusdanig als Ineke T beschreven?
Lijkt peter R de vries wel zo....


Ik wist haar totale naam niet meer iig, ik wist alleen nog dat ze Ineke heet. Volgens mij zit ze in Capelle a/d IJssel op een woonboot. Haar emailadres begint ook met woonschip@ nogwat.iets, vandaar dat ik me dat nog kan herinneren.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:32

Heeft ze daar geen last van vochtig leer dan Tong uitsteken
Volgende keer gaan we met een hele groep, een "wij hebben veel commentaar op uw spullen" meeting houden bij zadelmarkt Haha! Schijnheilig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 00:20

rinnie1982 schreef:
Heeft ze daar geen last van vochtig leer dan Tong uitsteken


Beter te vochtig dan te droog toch? Tong uitsteken

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:33

Whaha, nou ja, je spullen kunnen ook verschimmelen Schijnheilig

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:34

Ik ben ook blij met dit topic! Ik ben op zoek naar een nieuw paard en vond zadelmarkt via een paardenhandelaar. Nu neem ik die handelaar eigenlijk ook niet meer serieus...

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 18:04

hihi jullie hadden het over een blauw vilt? ik heb een *bewijs* foto gevonden.. Ik weet niet of hij al in dit topic steet dan moet ik zo lang zoeken..

Afbeelding

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:34

Ik wil wel even opmerken dat zelfs onder Stockzadels gekocht in australiƫ (land van oorsprong!!!!!) ook blauwe vilt zit in nogal wat gevallen, ook bij sommige grotere merken ... dus dit argument is voor mij niet doorslaggevend, wel moet het natuurlijk stevige materie zijn ... en geen slappe vod.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 09:16

Ja, er zijn natuurlijk verschillende kwaliteiten in vilt te vinden. Zo had je vroeger(?) ook shabrakken van dik vilt (1cm). Maar dit vilt van zadelmarkt is gewoon erg dunne 'wol' bovendien stinkt het ook nog heel erg.
Maar goed dat je even opmerkt dat de originelen ook van vilt zijn.
Waarom is dat eigenlijk?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:53

Tja waarom eigenlijk blauw dan, dat vraag ik me nog steeds af. Over dat vilt van de zadelmarkt, het is echt heel erg dun, je trekt het zo uit elkaar. En dat lijkt me niet de bedoeling.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:01

Waarom het is dat het blauwe vilt is heb ik geen idee van. Ik ga daar even naar zoeken op het net, ben eigenlijk ook wel benieuwd ... Knipoog Volgens mij is het historisch zo gegroeid en zoals zovele tradities gewoon aangehouden.
Oh, en dat "stinken" ... zo erg is dat niet??? De ergste mesthoop stopt ook met stinken op de duur Tong uitsteken

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:42

ik ben bij de horseman outfitter in Groessen geweest en daar hadden ze ook stock zadels maar dan zonder vilt. Gewoon glad leer aan de onderkant. Die mensen daar waren ook op de hoogte van de vilt zadels van ZM. Ik heb er ooit eentje geprobeerd op mijn paard maar het paste voor geen meter. Stug leer, geen goede pasvorm en idd dun vilt aan de onderkant. Ik heb hem bij ons in een ruiterwinkel ingeruild tegen mooie laarzen en wat ander paardenspul.