naar een wedstrijd gaan met de pony van de manege. Kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

savannah13

naar een wedstrijd gaan met de pony van de manege. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 21:11

ik heb een vraag
bestaat er iets dat je ergens rijd en dat je geen eigen pony hebt maar dat je toch met de pony's van de manege naar andere wedstrijden mag? bestaat zoiets? en waar zit dan zoiets?
Laatst bijgewerkt door Scum op 08-02-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

aslo

Re: naar een wedstrijd gaan met de pony van de mange. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:51

Ja dat kan. Er zijn manege's waar je een pony kunt leasen. Vaak mag/kun je dan lid worden van een ponyclub en zo de pony uit brengen op wedstrijden. Ligt helemaal aan de voorwaarden van de lease en aan wat je zelf wilt. Hier in de omgeving ken ik diverse meisjes die een lease manegepony op wedstrijden uit brengen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:18

bij ons op de manege bracht een meisje een tijdje een manegepony uit op wedstrijden,die leasde ze niet,maar ze reed er wel regelmatig op. meestal waren dat thuiswedstrijden,maar als de manege eigenaar met de vrachtwagen op uitwedstrijd ging,ging zij ook vaak mee.

sommige meiden hier leasen ook een pony en doen dan ook mee aan de wedstrijden.

bij een fnrs manege is het soms ook mogelijk om een manege startkaart aan te vragen

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:17

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.
Goede afspraken maken met de manege.
Ik weet niet of je officieele knhs wedstrijden wilt gaan rijden want dan zal je ook met de trailer op pad moeten.
Er komen dan ook meerder kosten bij kijken,lidworden van een vereniging ,van de knhs en startkaarten +startcoupons.
iig veel succes wat je ook gaat starten.

SuMaGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:05

Ja, dat bestaat.
Op onze manege heb je een 'concourgroep', 6 combinaties die in de zomer met een veewagen (waar ook varkens en koeien e.d. in worden vervoerd :+ ) opconcour.
Altijd heel leuk, dan komen er een groepje meiden met van die manegeknollen in een bontgekleurde veewagen. :D
Heb er zelf ook ingezeten ga er nu uit odat ik een eigen pony krijg.
Volgens mij is dit de enige manege in Nederland die dit doet, heb namelijk nooit van een andere manege gehoord die dit doet.
Ik weet niet waar je woont, maar deze manege is in Hengelo (ov).

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:04

oke bedankt voor jullie reacties is was gewoon even benieuwd

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:13

Hangt van de manege af denk ik.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:15

Als je op een fnrs manege rijdt is daar ook een regeling voor, als je in de F-proeven, manegewedstrijdjes, een bepaald niveau hebt bereikt dan mag je in de B of L starten, als de manege-eigenaar het goed vind dat je met zijn paard start op den duur kan dat dus, mooie reclame voor je manege ook :)

theDoctor

Re: naar een wedstrijd gaan met de pony van de manege. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:36

Lijkt me een mooi idee voor mensen die zich geen eigen paard kunnen veroorloven, maar wel verder willen in de paardensport.

SuMaGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:49

de site is www.ponystalhengelo.nl
er staat alleen niks op over de concourgroep.
Maar woon je dan in de buurt van Hengelo?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:26

Dat hangt inderdaad af van de manege. Niet iedere manege leent zijn paarden daarvoor uit. Zo heb ik op de manege waar ik jarenlang heb gereden, nog nooit meegemaakt dat ze een paard uitleende voor wedstrijden. Maar ik denk, dat als een ruiter heel goed op een paard rijd en zekerweten ver zou kunnen komen, ze best een uitzondering zouden willen maken. En dat geldt vast voor meerdere maneges.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:54

Oww ja, jeugdherinneringen!!!
Met manegepony op wedstrijd, heel vroeg naar de manege, pony op de veewagen (Appie Steunebrink, zou hij er nog zijn?).
En dan op de wedstrijd de ponies aan een touw naast elkaar, fantastisch
De hele dag 'mijn eigen pony'....

Dit was bij Jan Dolfing, PC Polarfurst, trouwens.

Groet
Paulien

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 17:15

het lijkt me een heel leuk idee wat zelf heb ik geen pony en ik zou wel graag wedstrijden willen rijden
bedankt voor al jullie reacties is heb er veel aan

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:19

Ik heb het ook gedaan.
Eigen paard was niet geschikt voor wedstrijden, manegepaard geleased (wel voor 100% zodat ze niet meer inzetbaar was in de lessen) en dan lekker mee op wedstrijd.
Goed informeren op de manege over de mogelijkheden enzo!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:36

Ik zit bij FNRS en daarmee kan je als je manege ook mee doet aan FNRS met hun paarden tot
L2 rijden, als je dan nog hoger wil, mag je nog maar met 1 paard/pony van de manege (daarvoor mag je met verschillende)

jackiestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:28

dit kan zeer zeker in goed overleg met je manege of instructeur.
zelf ben ik ook in het bezit van 5 paarden en als er intresse in is mogen mijn lesklantjes er ook mee op wedstrijd als er maar goede afspraken vooraf gemaakt worden.

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:17

ja dat gaat. een paar meiden van bij mij op de manege en ik zelf gaan ook met paarden van de manege op wedstrijd. springen of dressuur... je moet gewoon zien dat je de papieren van de paarden bij hebt. voor de rest weet ik er zelf niet veel van want iemand anders regelt dat. maar ik weet zeker dat het kan :) x

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:47

brendastral schreef:
ja dat gaat. een paar meiden van bij mij op de manege en ik zelf gaan ook met paarden van de manege op wedstrijd. springen of dressuur... je moet gewoon zien dat je de papieren van de paarden bij hebt. voor de rest weet ik er zelf niet veel van want iemand anders regelt dat. maar ik weet zeker dat het kan :) x

weten jullie dan ook waar zo iets zit een site ofzo??

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:09

Als je om een FNRS-manege rijd zeker. Het staat uitgebreid uitgelegd of http://www.fnrs.nl

Hier een stukje van de website:

FNRS ManegestartkaartWat is een FNRS Manegestartkaart?
Met een manegestartkaart mag een ruiter deelnemen op een manegepaard of -pony aan KNHS dressuur- en springwedstrijden. Een manegestartkaart is een persoonsgebonden document, dit wil zeggen dat de punten die een ruiter behaalt op KNHS wedstrijden zijn gebaseerd op de persoonlijke prestatie van de ruiter. Ruiter en paard worden dus niet als combinatie beoordeeld. Dit betekent dat een ruiter iedere keer aan de start kan verschijnen met een ander manegepaard, zodat het ruitersportcentrum niet een vast paard aan de ruiter ter beschikking hoeft te stellen.

Bij welk niveau mag een manegestartkaart aangevraagd worden?
Bij de volgende niveaus mag een ruiter een manegestartkaart aanvragen:
F8 B dressuur
F12 L1 dressuur
C4 B springen

Tot welk niveau mag een ruiter rijden op KNHS wedstrijden?
Een ruiter mag maximaal tot de L2 dressuur deelnemen aan KNHS wedstrijden. Als een ruiter gaat springen op KNHS wedstrijden, kan dit alleen in de klasse B. Zodra de ruiter genoeg punten bij de KNHS heeft behaald om door te stromen naar een volgende klasse mag hij een KNHS startkaart aanvragen. Daarmee vervalt de manegestartkaart en dus ook de mogelijkheid om iedere keer met een ander paard aan de start te verschijnen. Het is de keuze van het ruitersportcentrum of zij een vast paard aan de ruiter beschikbaar stellen.
Als een ruiter met een KNHS startkaart, oftewel een combinatiestartkaart, wil rijden dan moet hij in de klasse starten die zowel ruiter als paard hebben behaald. Het gaat dan om de hoogste gezamenlijke klasse. Heeft de ruiter al het L1 uitgereden, maar neemt hij een KNHS startkaart met een paard dat nog geen KNHS wedstrijd in de B klasse heeft gelopen, dan zal de combinatie in de klasse B moeten beginnen. Dit is de hoogste klasse die zowel ruiter als paard heeft behaald.

Hoe kan een ruiter een FNRS Manegestartkaart aanvragen?
Print het aanvraagformulier van de startkaart uit en vul deze in samen met iemand van het ruitersportcentrum. Stuur het formulier daarna naar de FNRS op. Zodra het formulier ontvangen is, wordt gecontroleerd of de ruiter het diploma dat wordt aangegeven ook daadwerkelijk behaald heeft. Daarna wordt de aanvraag doorgestuurd naar de KNHS ledenadministratie. Zij maken de daadwerkelijke startkaart aan en versturen deze, samen met de startcoupons die nodig zijn om in te kunnen schrijven voor een wedstrijd. Van deze coupons wordt door het wedstrijdsecretariaat na de wedstrijd een blad teruggestuurd naar de KNHS, waar de behaalde resultaten verwerkt worden.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:16

TinekeHorses schreef:
Als je om een FNRS-manege rijd zeker. Het staat uitgebreid uitgelegd of http://www.fnrs.nl

Hier een stukje van de website:

FNRS ManegestartkaartWat is een FNRS Manegestartkaart?
Met een manegestartkaart mag een ruiter deelnemen op een manegepaard of -pony aan KNHS dressuur- en springwedstrijden. Een manegestartkaart is een persoonsgebonden document, dit wil zeggen dat de punten die een ruiter behaalt op KNHS wedstrijden zijn gebaseerd op de persoonlijke prestatie van de ruiter. Ruiter en paard worden dus niet als combinatie beoordeeld. Dit betekent dat een ruiter iedere keer aan de start kan verschijnen met een ander manegepaard, zodat het ruitersportcentrum niet een vast paard aan de ruiter ter beschikking hoeft te stellen.

Bij welk niveau mag een manegestartkaart aangevraagd worden?
Bij de volgende niveaus mag een ruiter een manegestartkaart aanvragen:
F8 B dressuur
F12 L1 dressuur
C4 B springen

Tot welk niveau mag een ruiter rijden op KNHS wedstrijden?
Een ruiter mag maximaal tot de L2 dressuur deelnemen aan KNHS wedstrijden. Als een ruiter gaat springen op KNHS wedstrijden, kan dit alleen in de klasse B. Zodra de ruiter genoeg punten bij de KNHS heeft behaald om door te stromen naar een volgende klasse mag hij een KNHS startkaart aanvragen. Daarmee vervalt de manegestartkaart en dus ook de mogelijkheid om iedere keer met een ander paard aan de start te verschijnen. Het is de keuze van het ruitersportcentrum of zij een vast paard aan de ruiter beschikbaar stellen.
Als een ruiter met een KNHS startkaart, oftewel een combinatiestartkaart, wil rijden dan moet hij in de klasse starten die zowel ruiter als paard hebben behaald. Het gaat dan om de hoogste gezamenlijke klasse. Heeft de ruiter al het L1 uitgereden, maar neemt hij een KNHS startkaart met een paard dat nog geen KNHS wedstrijd in de B klasse heeft gelopen, dan zal de combinatie in de klasse B moeten beginnen. Dit is de hoogste klasse die zowel ruiter als paard heeft behaald.

Hoe kan een ruiter een FNRS Manegestartkaart aanvragen?
Print het aanvraagformulier van de startkaart uit en vul deze in samen met iemand van het ruitersportcentrum. Stuur het formulier daarna naar de FNRS op. Zodra het formulier ontvangen is, wordt gecontroleerd of de ruiter het diploma dat wordt aangegeven ook daadwerkelijk behaald heeft. Daarna wordt de aanvraag doorgestuurd naar de KNHS ledenadministratie. Zij maken de daadwerkelijke startkaart aan en versturen deze, samen met de startcoupons die nodig zijn om in te kunnen schrijven voor een wedstrijd. Van deze coupons wordt door het wedstrijdsecretariaat na de wedstrijd een blad teruggestuurd naar de KNHS, waar de behaalde resultaten
verwerkt worden.

maar ik denk niet dat er zoveel manege zijn die hun paard laten uitlenen voor wedstrijden
maar ken jij er misschien een paar??
met website??

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:03

Bij onze manege (Reigersburgh) weet ik niet of ze het doen.
Maar volgens mij als ze bij de FNRS zijn aangesloten moet dat gewoon kunnen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:45

WD V -> MA omdat dit om FNRS proeven gaat.

naomischatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:18

Een onderlinge wedstrijd op de manege.
Of de FNRS proeven zijn meestal op een manege.
En anders moet je mischien een verzorgpony zoeken en die menemen.
Of een pony leasen op de manege.
Maar bij KNHS proeven daar kan je niet een pony van de manege leasen want je moet op je coupon een pony/paard naam hebben staan met gegevens enso en ander heb je super veel coupons van allemaal andere paarden nog over en je geeft vet veel geld uit voor niks eigelijk.

Dus gewoon pony leasen, of verzorgpony zoeken.
Dat heb ik ook gedaan ;)

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 09:14

naomischatje schreef:
Maar bij KNHS proeven daar kan je niet een pony van de manege leasen want je moet op je coupon een pony/paard naam hebben staan met gegevens enso en ander heb je super veel coupons van allemaal andere paarden nog over en je geeft vet veel geld uit voor niks eigelijk.

Dat heb ik ook gedaan ;)

ik heb nu een verzorgpony maar die is niet erg geschikt om wedstrijden mee te rijden ze is nog al erg druk :P

naomischatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:53

savannah13 schreef:
naomischatje schreef:

Dat heb ik ook gedaan ;)

ik heb nu een verzorgpony maar die is niet erg geschikt om wedstrijden mee te rijden ze is nog al erg druk :P

Dan moet je dat niet doen nee. :P
Mischien dan een pony van de manege want als je een FNRS proef rijd op de manege is het meestal ook met de pony's van de manege en dan kan je zelf ook zeggen dat jij je eigen meeneemt.