OP hoog niveau kunnen springen met groot paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

OP hoog niveau kunnen springen met groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:57

ik heb nu een heel leuk paard gezien vna 1,75 zou je daar op hoog niveau mee kunnen springen of gaat zijn hoogte dan in de weg zitten

powerzoe

Re: OP hoog niveau kunnen springen met groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:59

nee hoor kan makkeijl. Cumano is 178 en Berlin ook 176.
Dus kan echt makkelijk!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:00

Hoi,

Mijn paard is 1.80 en springt echt supergoed!

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:24

in echte internationale springsport zie je zelfs meer grote als gewone of kleine paarden :)

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:13

nee hoor met een groot paard kun je ook zeker goed springen!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:58

Volgens mij was Calvaro van Willi Melliger (Zwitser) rond de 1.85m.

Kleinste paardje ooit dat op hoog niveau heeft meegedaan was Stroller van Marion Oakes. 1.45m!
Van Wiki:
* Individual Silver medal at the 1968 Olympic Games (Mexico)
* Winner of the Women's Show Jumping World Championships 1965 (Hickstead)
* Won 1967 Hickstead Derby
* Won 1970 Hamburg Derby (as only clear round)
* Winner of the Queen Elizabeth II Cup 1965 and 1971
* 2nd place, Women's World Championships 1970 (Copenhagen)
* Only pony to compete at International level among horses and win consistently in Europe
* BHS (British Horse Society) Hall of Fame Laureate

Daar krijg je kippenvel van:
http://www.horseandhound.co.uk/competit ... 80623.html

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:59

Maakt niks uit. Er zijn toppaarden die net 1.60 zijn, en ook hele beste die tegen de 1.80 aan zitten. Techniek, vermogen en inzet zijn bijv. enkele dingen die belangrijker zijn dan de maat....

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:03

mijn paard is 1.82 en springt super! ik moet eerlyk zeggen dat ik liever met grote paarden spring als met kleine paarden. ik ken zelfs een paard van 1.91 (!!!!) die grote prijzen loopt en vaak wint!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:06

De hoogte van het springen is geen probleem. Alleen kleinere paarden kunnen sneller wenden. De toppers daar buiten gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:08

Calvaro V, voormalig paard van Melliger was volgens mij het grootste paard in de geschiedenis. En wat een kracht dat daar inzat. Ik vond het oprecht het beste paard. Kon er heel erg van genieten als hij in de ring was.

Grote paarden zijn wel wat lastiger wendbaar, maar veel training maakt ze daar ook beter in.

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:31

Dat kan als jij er zelf vertrouwen in hebt.
Als jij denkt: Je kunt het! dan lukt het echt wel.
Het is ook handig want als je een hoge hindernis is hoeft je grote paard minder hoog te springen :P

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:55

Beau_Horse schreef:
Het is ook handig want als je een hoge hindernis is hoeft je grote paard minder hoog te springen :P

Altijd als ik parcours loop word ik zenuwachtig omdat ik het zo hoog vind maar als ik daarna op mijn reus de ring binnen kom voel ik me gelyk een stuk zekerder want dat lykt het ineens veel lager! :D

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:09

De hoogte van het paard zegt toch helemaal niets over zijn springtalent en vermogen? Dus natuurlijk wel, waarom niet.

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 07:37

het maakt niet uit hoe goot hij is, als hij maa een goede tecniek heeft

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:04

Inderdaad zoals hier boven al gezegd wordt de stokmaat van het paard maakt voor het springen niks uit met uitzondering van het feit dat ze vaak wat stugger zijn wat dus idd met rijden en stretch oefeningen opgelost kan worden. Verder moet je ook rekening houden dat een groot paard ook hele grote passen kan maken leer die dus uit je hoofd.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:58

Maar hoe bepaal je of een paard een goede techniek heeft?
Even voor een leek ; waar kijken jullie dan?
En als je erop zit; hoe merk je dat?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:16

Lady_Daniels schreef:

techniek uitleggen zo is een beetje lastig,dan kan makkenlijker aan de hand van foto's of om het uit te leggen als je een paard ziet springen,om het zo te typen kan wel maar dan snap je er niks van dat moet je zien.
als je er op zit kun je een boel op gevoel zeggen,een paard moet gevoel geven,sommige paarden daar spring je mee en dan zegt het gevoel al,als ik hem 2 gaten hoger doe dan heeft ie de balk,sommige paarden moeten zich er echt over heen wurmen,ook dat voel je als een paard draaid met de achter of voorhand,
als het paard het gevoel geeft dat het gaat stoppen als het hoger word,en zo zijn er zoveel meer van die dingen die je kunt voelen als je er op zit,een paard kan een hele mooie techniek hebben,en de ruiter geen enkel gevoel geven op de sprong,ook kun je voelen dat het paard zijn rug niet gebruik enz enz...
om toch iets over de techniek te zeggen,zijn boven been(voor)moet mooi naar voren vouwen dus niet naar achter,zijn knie moet hij mooi naar zijn neus brengen,dat houd ook in dat hij mooi zijn koppie laat zakken richting knie,van achter moet hij het mooi afmaken,kontje naar boven en mooi openen met zijn achterbenen,maar achter heb je verschillende technieken,de ene springt met een lang achterbeen de ander strekt hem er iets onder,en dat is met het voor been ook,de ene laat zijn onder been hangen de ander vouwt hem naar zijn elleboog,sommige paarden springen op hun eigen manier,wat niet wil zeggen dat het geen goed paard is!
een paard wat mooi in de manieren springt is dus geen garantie dat je een goed springpaard hebt gekocht,in tegendeel.
dus ook paarden met een mindere techniek kunnen goede springpaarden worden als je er maar oog voor hebt,je kunt als ruiter natuurlijk veel doen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:17

Lady_Daniels schreef:

Dit kan je het beste leren in de praktijk. Veel kijken bij vrijspringen geeft je een indruk over hoe ze het zouden kunnen gaan doen. Les nemen in springen van een goede instructeur die vraagt wat je voelt kan je leren om de techniek te beoordelen onder het zadel.

Je kan bijvoorbeeld ook proberen om foto's op te zoeken van paarden die op hoog niveau springen en kijken hoe deze paarden over de hindernis heen springen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 09-02-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:19

Geen rijtechnische discussie.

-> PP

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:59

N_jumping schreef:
ik heb nu een heel leuk paard gezien vna 1,75 zou je daar op hoog niveau mee kunnen springen of gaat zijn hoogte dan in de weg zitten

Nee joh! Is eerder een voordeel dan een nadeel. Hoogspringers zijn toch ook allemaal 1.90 mtr of langer, dat is niet voor niks.
Een ding telt wel, white man can't jump! (grapje...)