Paarden in de Kudde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Paarden in de Kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 10:09

Ik vind het zelf erg intressant om te observeren hoe de kudde functioneert, wat voor rollen de paarden innemen, wie met wie omgaat enz.
Wil je iets kwijt over je paard in de kudde? Of hoe paarden zich gedragen in de kudde? Dan kan dat hier!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 10:34

Ik reageer meteen zelf op mijn eigen topic, ik heb hem niet voor niets geplaatst.

Mijn paardje staat in een kudde van 11 paarden:

Eerder Groep 1:
Kadish (15)- schimmel arabier, merrie
Mallik (3)- schimmel zoon kadish
Pablo (7)- appaloosa, ruin
Treinie (?)- western looking mix paard, merrie
Bella (10)- zwarte newforest, merrie
Girly (3)- donkerbruine dochter bella, merrie

Eerder groep 2:
Geisli (9)- palomino Ijslander, ruin (mijn paardje)
Sammy (14)- donkerbruine new forest kruising, ruin
Tobino (15)- driekleur bont whels b, ruin
Nienke (9)- zwarte shetlander, merrie
Bangbang (4)- vos zoon nienke

De kudde bestond eerst uit twee kuddes:
Toen was kadish de leider van groep 1. Zij was echt het opperhoofd, de hele kudde had grote respect voor haar, daarnaast had treinie best veel te zeggen. De tweede kudde (groep 2) had toen een ander paard die nu weg is als leider een zwarte draver van ongeveer 15. Mijn paardjes stond toen ergens onderaan in rang. De schetten het hoogste na de draver en tobino was het zwarte schaap van de kudde die als allerlaatst mocht eten.

Nu zijn de twee kuddes één geworden, alweer vanaf voor de winter dus de kudde is nu ook al een tijd stabiel.
Er lijken nu 3 leiders te zijn: Kadish, Pablo en Geisli (mijn paardje).
De machtverdeling onder de leiders is als volgt: Kadisch is leider over Pablo, Pablo is leider over Geisli en Geisli is leider over Kadish. Ingewikkeld he! Hoe kan dit?

Geisli is eigenlijk de beschermheer van de ponies geworden, hij maakt plek en de shetten en alle ponies uit zijn eerder kudde komen dan meetsal bij hem in de buurt een palkje zoeken om ook te kunnen eten. de andere paarden sturen hen weg.
Daarnaast zie ik dat de shetten ook weer iets te zeggen hebben over geisli. Maar de shetten en Geisli zijn ook onafscheidelijk, ze lijken bijna alles gesamelijk te doen. Ze gaan samen eten drinken, chillen...het liefst ook gesamelijk rijden.

Daarnaast heeft Treinie bijna niets meer te zeggen terwijl ze eerder bovenaan stond. Tobino heeft nu wel een boel verhaaltjes, die zit nu ongeveer in de middenstand van de kudde.

Er lijkt geen echt pispaaltje meer te zijn, sammy is dat even geweest maar die sluit zich nu vaak aan bij Geisli en de shetten.

De veranderingen los van de kudde:
Kadish werd eerst veel bereden maar gaat nu af en toe mee wnadelen samen met haar zoon vanwege haar peesblessure, waarvan het nog steeds niet zeker is of dat ooit goed komt.

Pablo wordt veel gereden door degene die eerder altijd op kadish reed.

Sammy en Bella worden beide veel minder gereden doordat de verzorgsters helaas niet meer mochten komen van de stalbaas.

Tobino wordt ook iets minder gereden als voorheen.

Nienke wordt minder bereden door het weggaan van 1 haar verzorgsters.

Geisli wordt evenveel bereden als voorheen door mij :D dezelfde persoon dus.

heeft iemand een verklaring voor het apparte leiderschapsgebeuren in onze kudde?

Revanches

Re: Paarden in de Kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:16

Dit is meer iets voor PP.
Daarom van VSW-->PP.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 10:52

Niemand kan mij meer vertellen over onze rare kudde?
Dat is wel een teleurstelling voor mij...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:04

Geduld hebben doet wonderen. Sommige mensen moeten ook werken ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:26

Rangeela schreef:

Waarom vindt je de kudde raar ?
In elke kudde paarden is er een rangorde, dit is noodzakelijk voor het voortbestaan van de kudde.
Ik vindt het knap dat je deze kudde zo hebt bestudeerd en geanalyseerd.
Deze rangorde heeft, onder de leidende merrie, verschillende niveau's van ondergeschiktheid. Paarden kunnen stijgen of dalen in deze rangorde. Een paard aanvaard een ander als leider als deze leider goed voor hem zorgt : gezelschap, veiligheid, voeding, enz. Als de leider hieraan niet voldoet zullen andere paarden haar uitdagen en eventueel de rangorde veranderen.
Leeftijd of groote heeft weinig invloed op deze rangorde, het karakter van de paarden wel, sommige zijn dominanter, andere onderdaniger.
De kennis die je zo opdoet kan je nu gebruiken om jezelf als leider van de kudde, en zeker van je paard te positioneren. Kijk goed hoe een leider zich gedraagd tov een ondergeschikte en gedraag jezelf zo tov je paard en aanvaard zulk gedrag niet van hem. Moedig het gedrag van een ondergeschikte aan bij hem.
Zo kan je je paard opvoeden en tot een goede releatie met je paard komen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:30

MarcR schreef:
Rangeela schreef:

In elke kudde paarden is er een rangorde, dit is noodzakelijk voor het voortbestaan van de kudde.
Deze rangorde heeft, onder de leidende merrie, verschillende niveau's van ondergeschiktheid. Paarden kunnen stijgen of dalen in deze rangorde. Een paard aanvaard een ander als leider als deze leider goed voor hem zorgt : gezelschap, veiligheid, voeding, enz. Als de leider hieraan niet voldoet zullen andere paarden haar uitdagen en eventueel de rangorde veranderen.
Leeftijd of groote heeft weinig invloed op deze rangorde, het karakter van de paarden wel, sommige zijn dominanter, andere onderdaniger.
De kennis die je zo opdoet kan je nu gebruiken om jezelf als leider van de kudde, en zeker van je paard te positioneren. Kijk goed hoe een leider zich gedraagd tov een ondergeschikte en gedraag jezelf zo tov je paard en aanvaard zulk gedrag niet van hem. Moedig het gedrag van een ondergeschikte aan bij hem.

Hier lijkt het wel mijn merrie en nog een ruin op zelfde leidingschap rangorde hoort kan dat ook 2 van ander geslacht op zelfde hoogte staan?.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:25

kensha schreef:
Hier lijkt het wel mijn merrie en nog een ruin op zelfde leidingschap rangorde hoort kan dat ook 2 van ander geslacht op zelfde hoogte staan?.

Binnen een kudde (= merries en onvolwassen hengsten) is er maar een leider en dat is altijd een merrie. Volwassen hengsten komen enkel bij een kudde in het dekseizoen en zullen dan de kudde niet leiden maar achteraan drijven.
Als hier merries en ruinen gans het jaar samenstaan zullen zij ook een rangorde bepalen en het verschil tussen leider en ondergeschikte kan soms groot en soms klein zijn maar er is normaal altijd een verschil in rangorde tussen twee paarden. Je moet hen maar eens goed en langdurig observeren je zal wel, misschien minieme, verschillen zien.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:57

Rangeela, ik denk dat je de drie 'leiders' nog een keer goed moet observeren in een goede stabiele kudde is over het algemeen maar een echte leider. Waarschijnlijk zal dit de merrie zijn.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:50

Ik observeer de kudde al vanaf dat mijn paard erbij staat. En de reden dat ik het idd raar vond was dus omdat Ik ook dacht dat de merrie het opperhoofd was. In de eerdere voormaties was er bij elke kudde ook een duidelijke leider.

Als de leider altijd een merrie is dan moet de shetlander nienke in haar eerdere formatie de leider zijn geweest. Daar was zei de eenigste merrie.

Ik heb dit ook niet van één keer geobserveert. Het gebeurt elke keer weer als ik ga voeren. Bij de eerste kruiwagen hooi was vandaag eerst kadish bij het voer, toen kwam geisli, stuurde haar weg, vervolgens werd geisli weer weggestuurd door pablo.
Uiteindelijk kreeg pablo deze keer de plek, later was er genoeg hooi voor alle paarden en dus alle leiders.

Misschien is de kudde dan nog steeds niet stabiel (vanaf augustus nog steeds niet?)

Misschien kan ik het eens filmen!

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:30

Onze zes paarden lopen veel los, ook in het wild (Pyreneen), dat maakt ze tot een echte kudde. In de loop van de jaren zijn er van twee dus nu zes paarden. De leidster is Chanel (19 jaar, half Mérens), zij heeft twee zonen, Moise en Vanille van 10 en 8 jaar. Verder is Sterretje erbij gekomen, een oude koudbloed merrie (is 8 jaar geleden aan komen lopen), toen kwam Anglo Arabier Phoenix (19 j) en sinds drie jaar Christy, Welsh K, 14 jaar. Chanel is een natuurlijke leidster, dar hoeft ze niet veel voor te doen. Moise is bang en heeft niet veel te vertellen, zijn broer is nergens bang voor maar die lijkt het hele hierarchiespel aan zijn laars te lappen. Ster gaat af haar gang, hoort wel echt in de groep en heeft af en toe een subkudde gevormd met Moise en Vanille (ze ging er gewoon vantussen zeg maar naar een berg verderop). Phoenix heeft charisma en Chanel leek opgelucht er niet meer alleen voor te staan toen Phoenix na een chaotische gewenningsperiode zijn plaats had ingenomen. Hij is goed met de merries. Vanille is nogal een verwende jongen (beschermd door zijn moeder en zijn oudere broer) en hij bleef maar doorgaan met naar Phoenix schoppen. Die ontweek dat wel, maar na een tijdje had hij er echt genoeg van die snotneus. De begintijd was voorbij en Phoenix begon zijn natuurlijke plaats in te nemen. Ik zag ze met de konten naar elkaar toe schoppen, steeds net niet raak. phoenix ging niet weg. Vanille keek na een tijdje om: verrek hij is niet weg. Begon weer een serie schoppen, Phoenix week geen centimeter. Vanille keek om: verrek nou is hij NOG niet weg, weer een serie. Daarna was Vanille een beetje verward, liep weg, dacht na, liep weer terug en daar gingen ze weer, precies hetzelfde. Nou, daar kon Vanille geen touw aan vastknopen. Op dat moment liep Phoenix doodkalm vlak langs Vanille weg, een beetje arrogant ... en DAT vond Vanille toch interessant! Vanaf toen liep hij Phoenix achterna (die niet op of om keek). Het is nu jaren later, en nog steeds sarren ze elkaar een beetje, maar heel goedmoedig, dat vinden ze allebei leuk. Dus dit is een echte leider hij, die Phoenix. Maar. Moise is van de details, en die had snel door dat als hij Phoenix rechts aanvalt, Phoenix hem te laat ziet want dat oog is blind. Het is nu zo dat Moise Phoenix ALTIJD wegjaagt, behalve als ik ertussen loop. phoenix gaat ook altijd aan de kant, laat zich wegjagen. Maar Moise is toch geen leider. Zo gauw er iets is, gaat hij achter een ander paard staan. Hij zal op zo'n moment ook het rustige inzicht en de moed van Phoenix (en zijn moeder) nodig hebben. Het lijkt me dat als Phoenix niet zo goeiig zou zijn en het erop aan zou laten komen hij binnen no time Moise weg zou jagen.
Ik zie ook wel dat leiderschap ontstaat doordat een paard iets goed kan (de weg vinden in verschillende gebieden, eten regelen, uitbreken, iets nieuws durven, gaan kijken of er een wild zwijn of een duivel geluid maakt in het bos), dat wordt dan gewaardeerd door de anderen en zij gaan dan op dat paard letten in soortgelijke situaties.
Dus als een bepaalde kwaliteit nodig is, dat wordt dat bepaalde paard gevolgd. Zo heb ik het tenminste veel gezien. Zo kunnen ze allemaal wat. Moise belt 's ochtends (erg) vroeg aan de voordeur zodat ik kom kijken, want hij wil dat ik eten breng, dat is zijn bijdrage aan de kudde, en omdat hij zo bang is ziet hij alle details onderweg, dus vindt hij heel goed de weg terug. Vanille let helemaal niet op, vindt ook geen weg terug (hij gilt heel hard en wacht gewoon tot iemand hem komt halen), maar die is weer helemaal niet bang. Als een paard die dag bijzonder goed in zijn vel zit en goede ideeen heeft (kom, we gaan DAARheen), dan wordt die op dat moment ook eerder gevolgd.

Toen Moise nog veulen was (net een jaar) waren de merries vertrokken naar een halfwilde kudde verderop in de bergen, met een hengst. Een prachtige zware zwarte hengst met volle lange manen en staart. Ik ging ze terug halen, maar ik genoot eerst van het schouwspel ze samen te zien. Ineens rent Moise in volle vaart op de hengst af, slaat op een pâar meter afstand zijn achterbenen naar hem uit, en ik hield mijn hart vast.... ik verwachtte een duidelijke reactie van de hengst, en behoorlijk veel stampij, als hij een keer menens uithaalt ligt zo'n veulen dood...
De hengst verroerde nog geen ooghaar, hij keek niet op of om, hij negeerde Moise volkomen. Hij nam dat ettertje gewoon niet serieus, geweldig vond ik dat. Moise heb ik nooit meer zoiets zien uithalen, nog geen procentje daarvan, het was hem volkomen duidelijk wie welke plaats had.

Ik vind het erg leuk om al die communicatie te zien, nog leuker dan rijden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:43

heeft iemand de biografie van monty roberts al eens gelezen?
daar word precies in verteld hoe hij de kuddes wilde mustangs observeerde en er staat ook precies in hoe het zit met lichaamstalen en rangorde...

erg interessant boek en absoluut het lezen waard!

ik heb maar 2 merrie,s waarvan winoa de baas is

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:52

Rangeela schreef:
Ik vind het zelf erg intressant om te observeren hoe de kudde functioneert, wat voor rollen de paarden innemen, wie met wie omgaat enz.

D'as inderdaad geweldig om te zien.
Mijn paardje staat op een NH stalling met een kudde van 30!!

En dat gaat eigenlijk heel goed.
Als je ziet hoe ze onderling met elkaar comminiceren...
de karakters, de vriendschappen, wie kroelt met wie, ...

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 23:38

@FRMARIE: wat een leuk verhaal over je paarden! En je lijkt ze erg goed te kennen! Wat leuk dat ze in het wild wonen (tenminste zo klinkt het wel!) En grappig hoe de leiderschap bij jullie wisselt. Ik zie bij mijn kudde wel dat pablo en kadisch samen eten af en toe dan staan ze heel knus naast mekaar, geisli staat eigenlijk nooit knus naast kadisch of pablo. Kadisch stuurt hij weg en pablo stuurt hem weg, en bij pablo blijft hij ook uit de buurt.

@ Yoxan: Hoe uit de Nh zich dan in de stalling?

Wij hebben denk ik ook nh stalling. We hebben het land slechts in de middenste strook met natuurlijk mest bemest, de rest groeit wild, dus allerlei kruiden. de St jacobskruid halen we in het voorjaar en de zomer een aantal keer weg. In de zomer en de winter hebben ze beschikking over een schuilstal, waar in de winter gevoerd wordt. Alle paarden passen dan in die schuilstal. De schuilstal is in een bult die deel uitmaakt van de weide. Aal de schuilstal zit een bak, dat is de paddock in de winter, daarnaast kunnen om de bak heen op met beton verharde ondergrond lopen. Het water bevind zich aan de andere kant van de bak als de schuilstal waardoor ze dus moeten lopen om bij het water te komen. De paddock kan door middel van het verharde pad naar alle weides leiden, met goed weer gaan er 1 of twee open. We hebben geen dekens, ook niet op de arabieren die hebben ook een prima wintervacht en staan gewoon met de sneeuw buiten als ze niet in de schuilstal eten, daar kiezen ze dan dus zelf voor! Heel veel mensen denken dat arabieren in de winter niet naar buiten kunnen of niet zonder deken naar buiten kunnen.

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 06:31

Rangeela schreef:
@ Yoxan: Hoe uit de Nh zich dan in de stalling?

Stalling is mss het verkeerde woord...
Paarden staan altijd buiten, in een paddock (deels zand, deels verhard) en op de wei.
Er is een schuilstal aanwezig.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:59

Dus ongeveer zoals bij mij maar dan niet onbemest en geen afstand tussen eten en drinken?

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:05

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:35

MarcR schreef:
Rangeela schreef:

Ik las je reactie nog maal, ik wist dat de grote niet uitmaakte, maar ik dacht dat het een beter beeld zou geef van de mix in paardensoorten die in de kudde lopen. En de kleur vond ik belangrijk, want ik vind het ook wel opvallend dat mijn paard nu weer bevriend is met 'het zwarte paard'in de kudde, dat heeft hij vaker. Hij was ook bevriend met de zwarte draver die eerder opperhoofd was van de ponykudde en hij was vrienden met een zwart paardje in een andere kudde.

Yorax:
leuke stal met mogelijkheid tot nh en westernles! mijn paard staat bij een particuliere paardenboer. ziet er gaaf uit!