Metworstrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romili

Metworstrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 00:51

Metworstrennen 2010
Vereniging ‘de Metworst’ viert dit jaar alweer haar 270-jarige bestaan. Op carnavalsmaandag 15 februari 2010 zullen naar verwachting zo’n 19 ruiters om de titel ‘Kunning van de Metworst’ gaan strijden. De huidige Metworstkoning Kevin Knuiman zal, met zijn 12e deelname, proberen om samen met zijn snelle Belgische volbloed de Metworst voor de 2e keer op zijn naam te schrijven. Maar de overige 18 ruiters zullen er alles aan doen om Kevin van de eindoverwinning af te houden. Oudgediende Ton Ondersteijn doet, na een rustperiode in 2009, misschien wel voor het laatst een serieuze gooi naar het koningschap. Daarnaast zijn er 2 debutanten, Nicky Ronnes en Ramon Zeegers, die van de knollen naar de “echte” paarden zijn overgestapt. Eén ding is zeker: ook in 2010 zal iedere ruiter strijden om de hoogste eer van Boxmeer; ‘Kunning van de Metworst’.

Geschiedenis van de metworstrennen
De metworstrennen is een eeuwenoude paardenrace die ieder jaar op carnavalsmaandag in Boxmeer wordt gehouden. Sommigen menen dat de traditie misschien zelfs nog zou voortkomen uit een Oudgermaans vruchtbaarheidsritueel. In vroegere tijden werd door jonge vrijgezelle ruiters gepoogd, door middel van het rijden door de velden de vruchtbaarheid voor het komende jaar van de goden te verkrijgen. Deze vruchtbaarheidsritten werden gehouden in het begin van de vastentijd (Carnaval). Daardoor kreeg ‘de Metworst’ later affiniteit met de Carnaval.

Het oudst bekende reglement dateert uit 1740; dit wordt dan ook als het oprichtingsjaar van de vereniging ‘de Metworst’ gezien. Het doel van de vereniging staat al meteen duidelijk in het eerste artikel van dit reglement omschreven:

“Het doel der Vereeniging is, om een aloud gebruik - dat ingesteld werd door eene liefdadige dame, en dat beslaat in het wedrennen om eene metworst, de jaarlijksche belooning van eene edelmoedige daad, door Boxmeersche jongeren aan bovenbedoelde dame bewezen - in onze gemeente te handhaven en in eere te houden.”

Volgens de overlevering was er in de 15e eeuw een ‘Freule Aleida’ die tijdens haar wekelijkse rijtoer met haar koets van de weg raakte. Boxmeerse ‘vruchtbaarheidsruiters’ schoten haar met hun paarden te hulp en hielpen haar weer op weg. Als dank voor hun hulp belastte de freule één van haar hoeves in Vortum Mullem (de ‘Belaste Hoeve’) met een jaarlijkse schenking: een zeven ellen lange metworst, een wegge en een brood, twee vaten bier en een halve varkenskop. Vanaf dat moment zou er elk jaar een paardenrace gehouden worden om te bepalen wie de schenking in ontvangst mag nemen. Niet voor niets is het credo van de vereniging: ‘Wij handhaven het recht onzer vaderen’.

Niet iedereen kan zomaar deelnemen aan de metworstrennen. Deelname is alleen mogelijk voor ‘Boxmeerse jonggezellen’ die bovendien lid zijn van de 'Instelling der Tijdelijck Jonggesellen van Boxmeer'. Onder ‘jonggezel’ wordt verstaan: geboren, getogen en woonachtig in het kerkdorp Boxmeer en ongehuwd. De winnaar van deze afvalrace wordt voor één jaar de 'Koning van de Metworst'. Dit is de hoogste eer die in Boxmeer te behalen valt. Zeer speciaal is het wanneer de Koning van de Metworst drie jaar achter elkaar wint. Dan mag deze persoon zich 'Keizer van de Metworst' noemen, maar dat is sinds het jaar 1900 niet meer voorgekomen.

Bron: http://www.metworst.nl/

Wat vind je ervan?
En ga je er naar toe.?
Ik ga elk jaar kijken :P
Laatst bijgewerkt door Romili op 27-01-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Re: Metworstrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:52

NM > PP

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:56

jaaaah!!
Ik ben erbij dit jaar hoor! Net zoals elk jaar!
Geweldig, en dan die laatste race met de knollen, super!!!
1 jaar was niet heel leuk, toen was er een paard dat een hartstilstand kreeg. Kijk dat kan gebeuren maar was gewoon niet leuk, paard viel half in het publiek.

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 23:11

waikiki_6 schreef:
jaaaah!!
Ik ben erbij dit jaar hoor! Net zoals elk jaar!
Geweldig, en dan die laatste race met de knollen, super!!!
1 jaar was niet heel leuk, toen was er een paard dat een hartstilstand kreeg. Kijk dat kan gebeuren maar was gewoon niet leuk, paard viel half in het publiek.

Klopt toen was ik er ook :o :o
Het mooiste van de Metworstrennen is toch idd de knollenrit haha.

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 02:33

ben er nog nooit geweest, lijkt me wel leuk een keer omdat het in boxmeer is vrij dichtbij is van waar ik woon

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:23

:j Ik heb vrij geregeld, en kom de paardjes van manege Bergemo aanmoedigen :P

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:15

Juut schreef:

Gezellie :P

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:41

Ik ga elk jaar metworst kijken, is egt super!
en natuurlijk lexx aanmoedigen :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:46

Ja ik ben ook weer van de partij!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:19

Ik ben er ook weer bij! Hoop alleen dat het weer een beetje meewerkt! :)

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:09

Het lijkt me echt leuk om aan mee te doen. Jammer dat ze zoiets niet hier organiseren.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:36

Ben vaak genoeg geweest, maar die wachttijden tussen 2 van die races waren vaak zoooo lang vond ik... En in deze kou sla ik dat toch maar over dit jaar.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:14

Ik ga ook kijken en één van de ruiters aanmoedigen. Vorig jaar ben ik voor het eerst geweest en ik vond het best leuk. :) Had er daarvoor nog nooit van gehoord.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:57

Juut schreef:

Welke doen er mee? Op de site staan helaas alleen de ruiters, tenzij ik scheel heb gekeken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:33

Lex, Belle Fleur en ik geloof nog eentje, maar ik weet niet welke.
(weinig deelnemers voor de Knollenrit zeg := )

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:37

Damn, wat was het koud!
Helaas stond ik dr met een bijna lege accu in de camera, wel een paar foto's kunnen maken;

Ronde 1-1; Joey Arts en ????
(Zeer kundig gefotograveerd; ??? zit precies achter Joey :+ )
Afbeelding

Ronde 2-1; geen idee en geen idee :P
Afbeelding

Ronde 3-1; kenikniet en kenikniet }:0
Afbeelding

Ronde 7-1; Lex met Ralph Smidt en ergens in de achterhoede Belle Fleur en ...ken ik ook al niet. Beide paardjes van manege Bergemo :D
Afbeelding

...en toen was de accu op ;(
Knollenrit was erg leuk (leedvermaak }> ) Nr 1 lag tot zo'n 10 meter voor de finisch voorop, had het vervolgens gezien en gaat in draf om voorbij gekletterd te worden door Suzanne, ook uit de stal van Bergemo :(:)

JumpertjeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:38

Romili schreef:
Juut schreef:

Gezellie :P

Haha, idd

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:39

ik vind het maar eng :=

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:42

Ik was er ook bij, helemaal gaaf, had een super plekkie bij de start waar veel spektakel te zien was! Had een hele boel lagen kleding aan en het niet koud gehad! Het was weer helemaal geweldig!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:46

Koud had ik het wel, ondanks mn laagjes ;( Gelukkig had kennis warme choco mee genomen :D

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:51

Het was weer fantastisch het Metworstrennen..... :P

Op naar volgend jaar.... :D :D

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:57

hier ook een voormalig boxmeerse.Ben altijd nog naar de metworst geweest,maar vond het dit jaar toch echt te koud.Leuk om toch nog bekende namen te zien.Sfeer is altijd super!

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:42

Nou, ik had het wel koud hoor Gien...ik was letterlijk aan het blauwbekken. Ben bezig met de foto´s...ik zal even een linkje neerzetten als ik ze online heb.
He Ingrid, oud Boxmeerse...jammer dat je er niet was.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 02:58

Haha ja Karen ik heb je mijn handschoenen nog aangeboden... maar ja... jij wou niet!! Ik ben heel benieuwd hoe je foto's geworden zijn!!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:48

he karen..was je er ook?Had ik dat geweten....Alles goed met jou en de beestenbende?Ben zoals altijd ook heel benieuwd naar je foto's!!