60 jaar en onzeker; leren omgaan met paarden en rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caelinh

60 jaar en onzeker; leren omgaan met paarden en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:26

Hallo :)

(ik hoop dat mijn vraag hier goed staat!)

Ik heb een vraagje over/namens mijn moeder. Zoals de titel het wellicht al een beetje verraadt, wil mijn moeder eigenlijk graag leren omgaan met paarden en uiteindelijk ook berijden. Echter, mijn moeder is altijd wat angstig geweest voor paarden. Sinds de paar jaar dat ik nu mijn eigen paardje bij ons heb staan, merkte ik dat ze er langzaam maar zeker wel wat meer naar toe trok. Uiteindelijk kwam ze zelfs naar me toe dat ze eigenlijk zo graag wat meer met paarden zou willen kunnen.
Ik probeer haar dan ook wat meer te betrekken bij de omgang met mijn eigen paard, maar nog beter zou het misschien zijn als ze het echt kon leren met professionele/gekwalificeerde begeleiding (bijv. via een manege o.i.d.?).

Hebben jullie ideeën of misschien zelfs ervaringen? En misschien ook tips hoe je zoiets aanpakt? :)
Alles is welkom! :)

Nicole288

Re: 60 jaar en onzeker; leren omgaan met paarden en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:09

AP -> PP

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:23

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:35

Ik heb met mijn moeder een keer een vakantie geboekt, ergens in Drenthe geloof ik, waar bij dat vakantiepark ook een manege zat. Mijn moeder kreeg daar dagelijks een uur les, en ik kon gewoon vrij rijden. Mocht alleen geen buitenrit maken wegens de mond en klauwzeer die toen heerste, paarden mochten het erf niet af toen.

Daarna thuis heeft ze zich ingeschreven bij een manege en ze kan best een leuk stukje rijden inmiddels en ze heeft zelfs wel eens een buitenrit gemaakt op mijn paard. Wel alleen stap en draf, in galop wil mevrouw wel eens te hard gaan en dat wil ik mijn moeder niet aandoen. Galop vind mijn moeder na al die jaren nog steeds moeilijk en zal ze waarschijnlijk nooit goed leren. Zij begon toen ze iets van 55 was met paardrijden.

Je zou eens bij een gehandicapten manege kunnen informeren. Die hebben de kennis en ervaring in huis om met wat kwetsbaarder groepen (kwetsbaar in de zin van vallen) om te gaan en de paarden vaak ook beter om kunnen gaan met onzekere mensen van boven de 40 of zo. Gehandicapten maneges hebben vaak ook "normale" lessen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:56

Ik ken ook een oud vrouwtje die op latere leeftijd begonnen is. Eerst was het naar de wei brengen, uitmesten etc.
Nouja als haar dochters niet konden ofzo, wou ze ze ook al beweging geven. Dus dan wou ze wel longeren, dat dorst ze wel. En toen kwam na een tijd de vraag hoor... :+
Kan ik er dan ook op mischien? :o?

Inmiddels gaat ze lekker mee op buitenrit, rijd ze in de bak, gaat allemaal prima. :D
Paard voelt heel goed aan dat 'ie voorzichtig moet doen.
(Hoewel ze het de laatste tijd wel wat rustiger aan doet.)

Dus ik zou zeggen, gewoon doen!

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:26

Prima allemaal! :) 'Je bent nooit te oud om te leren' zeggen ze dan... ;)
Een rittenkaart kado doen is inderdaad een leuk idee :) Maar dan ga ik eerst maar eens uitzoeken waar dat het beste kan en inderdaad goed informeren wat de mogelijkheden zijn en of extra begeleiding beschikbaar is. Zouden ze misschien niet ergens seniorenlessen doen?

Wat betreft omgang met mijn eigen paard gaat het best prima :) Ze blijft wel onzeker af en toe, maar ze blijft er nu wel bij staan, ze borstelt mee en ze loopt er ook wel eens mee aan de hand door de wei (ik ben er zelf wel altijd bij). Ze is ook niet meer in paniek als ze eens een keertje spontaan wordt besnuffeld ;)
Persoonlijk was voor haar tot nu toe het hoogtepunt dat mijn paard haar een voetje gaf. Daar was ze wel trots op en dat vond ze ook heel bijzonder om zo'n paardenvoet vast te houden! :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:32

Haha moeders.
Zo die van mij ook een aantal jaar geleden.
Ze was echt doodsbang voor paarden, keer een aaitje over de neus kon er net vanaf.
En zo ineens uit het niets wou ze erop :wow: .
Ik had het geluk dat ik een superbrave fries had, dus ik heb gezegd, klim er maar op.
Dus als je een heel braaf paard hebt kan je het ook zelf wel doen.
En haar gewoon lekker laten poetsen en wandelen, zadel erop leggen, halster om en af doen.
Raakt ze er vanzelf mee vertrouwd.
We zijn allemaal een keer voor het eerst begonnen he ;)

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:45

BarockPinto schreef:
We zijn allemaal een keer voor het eerst begonnen he ;)

Haha, helemaal waar! En toen was de eerste keer op een pony'tje ook héél erg spannend! ;)

Mijn paard is ook wel heel rustig. Mijn oudste broer is bijvoorbeeld (verstandelijk) gehandicapt, maar die zit er ook wel eens op en dan loop ik gewoon een paar rondjes met hem zo door de wei :) Is voor hem ook erg rustgevend, hij geniet er helemaal van als hij erop zit :)
Mijn moeder moet alleen nog even over die drempel heen. Maar zij gaf zelf aan dat ze het ook echt wil leren uiteindelijk en niet alleen een rondje door de wei sjokken onder begeleiding ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:50

ik TEM, dit topic is 2x geplaatst.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:53

Ja klopt, maar ik weet niet hoe je er eentje verwijderd... Ok, dat klinkt heel dom, geef ik toe. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:59

Caelinh schreef:
Ja klopt, maar ik weet niet hoe je er eentje verwijderd... Ok, dat klinkt heel dom, geef ik toe. :+

welnee...niet dom...ik weet nieteens hoe je een topic moet plaatsen :o

Wat je moeder betreft....ze moet eerst het vertrouwen krijgen in paarden!
Gewoon lekker borstelen,er mee wandelen enzo.
Leeftijd is niet zo belangrijk,hoewel ervaring door de jaren heen komt....misschien als ze 80 is dat ze er heeel handig mee omgaat :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:07