Misschien interessant: ik heb de KNHS een aantal cases voorgelegd, zal ze hier ook even kopiëren.
Graag had ik de KNHS wat vragen over het losrijden voorgelegd.
Stel dat:
- Jan rijdt linksom in draf, Piet rijdt rechtsom in galop. Zij treffen elkaar op de hoefslag.
A Jan heeft voorrang want Jan rijdt linksom?
B Piet heeft voorrang want Piet rijdt in de gang met de hoogste snelheid?
- Jan rijdt linksom in draf, Piet rijdt linksom in draf maar rijdt schouderbinnenwaarts.
A Jan heeft voorrang want Jan rijdt linksom?
B Piet heeft voorrang en schouderbinnenwaarts valt ook onder de zijgangen die voorrang krijgen?
- Jan rijdt linksom in draf over de hoefslag, Piet rijdt ook linksom maar rijdt net een figuur.
A Jan heeft voorrang want rijdt op de hoefslag, Piet moet zijn figuur kleiner rijden?
B Piet heeft voorrang want Jan kan tijdig stoppen of afwenden om Piets figuur niet te bederven?
- Jan en Piet rijden los voor een springwedstrijd. Jan is nog aan het instappen, Piet is bezig met inspringen.
A Jan moet op de binnenhoefslag stappen, want hij moet plaats maken want Piet rijdt in een hoger tempo?
B Jan moet op de hoefslag stappen, Piet neemt de binnenhoefslag zodat hij regelmatig kan afwenden richting de sprong?
Het antwoord is dus dat er in de reglementen niets voorzien is hiervoor.
Ze verwijzen naar de Stichting Veilige Paardensport http://www.veiligpaardrijden.nl/
maar ook daar op de site kan ik geen bepaalde voorrang in de regels vinden.