Draver op wedstrijd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

niky_walter

Draver op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:36

Hoi ,
Ik heb zondag onderlinge wedstrijd ,
Ik heb een draver ,
maar loopt netjes in stap en draf ,
Galop is nog moeilijk ,
Ik rij initiatie ,
Zou ik ook b1 proberen ?

Sim

Re: Draver op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:04

WD V -> MA omdat het om onderlinge wedstrijd gaat.

Springer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:28

Wat mensen ook zeggen, als je je erzelf klaar voor voeld gewoon doen! van je fouten kan je leren, maar begin eerst maar met je onderlinge wedstrijd he ;)

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:34

Ik zou het gewoon proberen, je hebt niets te verliezen toch? ;)

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:36

Je kunt het uiteraard proberen, maar dan moet je wel tegen de kritiek kunnen :)
Rij eerst gewoon lekker wat onderlinge wedstrijden, aangezien dat mogelijk is. En ga daarna dan, als je zeker weet dat je zelf ook 100% tevreden bent met hoe je paard loopt, officieel starten.
Want het is wel leuk, maar kost ook geld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:38

Je kunt het proberen maar zorg dat je voorbereid bent op vele teleurstellingen..

Dravers hebben slechte gangen. En rijd je op stap/draf/gallop allemaal 5e heb je 3 7e nodige om nog een WP te halen.

En als je zegt dat je galop nog moeilijk is zou ik er nog niet aan beginnen.. is alleen maar frustrerend voor jou en je paard..

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:40

Ik heb ook best veel wedstrijden gereden met een draver. Was heel leuk en best leerzaam. Het waren wel onderlinge wedstrijden. Als het jou leuk lijkt dan zou ik het gewoon doen dus!

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:42

Anoniem schreef:
Je kunt het proberen maar zorg dat je voorbereid bent op vele teleurstellingen..

Dravers hebben slechte gangen. En rijd je op stap/draf/gallop allemaal 5e heb je 3 7e nodige om nog een WP te halen.

En als je zegt dat je galop nog moeilijk is zou ik er nog niet aan beginnen.. is alleen maar frustrerend voor jou en je paard..

Niet alle dravers hebben slechte gangen ;) Lang niet alle dravers zelfs. Stap en draf kunnen prima zijn, maar galop is vaak vlak en uitgerekt, soms viertakt. Dat willen ze liever niet zien.

Met mijn draver krijg ik geregeld complimenten voor de draf (als ie een goeie dag heeft, maar goed, zolang zijn we nog niet bezig :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:46

Sassiee schreef:
Anoniem schreef:

Niet alle dravers hebben slechte gangen ;) Lang niet alle dravers zelfs. Stap en draf kunnen prima zijn, maar galop is vaak vlak en uitgerekt, soms viertakt. Dat willen ze liever niet zien.

Met mijn draver krijg ik geregeld complimenten voor de draf (als ie een goeie dag heeft, maar goed, zolang zijn we nog niet bezig :+ )

Ik heb zelf een draver en heb er een jaar wedstrijden mee gereden ;) en zeker niet iedere draver heeft slechte gangen. Maar de gangen zijn nooit zo goed als die van een kwpn bijv.

Maargoed meestal reed ik een 6 op zijn stap een 5 of 6 op draf en altijd eigenlijk een 5 op galop(mijn paard galopeert niet 4 takt) maargoed dan heb je al 2 5e waar je weer 2 7e tegen over moet hebben. En de rest van je hele proef geen 5 of lager. En het is mogelijk zeer zeker. Maar als de TS zegt dat de galop nog niet echt gaat zou ik niet gaan. (onderling kan bijv wel) of me voorbereiden op grote teleurstellingen

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:51

'Dravers hebben slechte gangen' vind ik een hele harde uitspraak. Ik heb zelf ook een draver waar ik vaak genoeg complimenten mee krijg omdat ze zo netjes loopt, in stap, draf én galop. De galop is zeker wat vlakker en zal daardoor in de dressuursport wat minder beoordeeld worden maar daar komt de jurysport weer naar boven, genoeg jury's die ook haflingers en andere rassen minder beoordelen toch? Maar dat is een hele andere discussie.

ts: Lekker onderlinge wedstrijden gaan rijden en aan het commentaar werken wat je daar van de jury krijgt, zowel voor jou als je paard erg leerzaam!

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:52

haha dan houd ik m'n mond en weet je inderdaad zelf ook goed waar je het over hebt.
Ik krijg het op stal vaak over me heen, dat ik nooit wedstrijden zal rijden met m'n draver. Nu was dat niet de insteek, maar goed, ik zal ze wel bewijzen dat 't kan! :+

Het is een hele opgave, maar het moet mogelijk zijn. Andere draver bij ons, die loopt zo netjes, daaraan zie je het niet eens dat het een draver is. Alleen bij z'n oren en z'n kruis. :)

TS moet inderdaad wel rekenen op commentaar en teleurstellingen, je hebt wel doorzettingsvermogen nodig. Maar goed, ik denk ook daarentegen, als je per se wedstrijden wil rijden, je beter een anders ras had kunnen kiezen :)

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:53

@ Delaja: :D Jouw onderschrift!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:58

Delaja schreef:
'Dravers hebben slechte gangen' vind ik een hele harde uitspraak. Ik heb zelf ook een draver waar ik vaak genoeg complimenten mee krijg omdat ze zo netjes loopt, in stap, draf én galop. De galop is zeker wat vlakker en zal daardoor in de dressuursport wat minder beoordeeld worden maar daar komt de jurysport weer naar boven, genoeg jury's die ook haflingers en andere rassen minder beoordelen toch? Maar dat is een hele andere discussie.

ts: Lekker onderlinge wedstrijden gaan rijden en aan het commentaar werken wat je daar van de jury krijgt, zowel voor jou als je paard erg leerzaam!

Waarom is dat een harde uitspraak? ik weet goed waar ik het over heb hoor. Dravers hebben slechte gangen dat is nou eenmaal zo, maar ze zijn er niet minder om. En hebben andere kwaliteiten die een KWPN weer niet heeft.
Ze zijn namelijk prima geschikt voor endurance, sommige kunnen ook goed springen, ze zijn heerlijk nuchter enz.

En fijn dat jou draver wel redelijk normale gangen heeft. Maargoed de meeste hebben dit niet. En idd jurysporten zijn per definitie in "eerlijk" want er word altijd naar type paard gekeken. Onbewust en soms niet expres maar het gebeurt wel. En om die rede kunnen veel ouderwets type haflingers (de moderne zijn naar mijn idee gewoon sportpaarden) en tinkers enz. idd vaak ook minder goed mee komen. Of ze moeten er meer moeite voor doen. En tsja dat is gewoon zo. Niet aan te doen helaas!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:00

Ik zal er wel nog even bij zetten dat ik geen dressuur rijd maar western, hier kijken ze ook anders naar gangen en is een 'hoge' draf juist niet gewend.
Wat betreft mijn onderschrift, ik ben van mening dat je, met genoeg geduld en vertrouwen (en eventueel ook les al heb ik het meeste zelf gedaan...) een draver prima kan leren galopperen. Het blijft een paard en een paard heeft drie gangen, geen twee.
Ik ben me er wel degelijk van bewust dat dit bij dravers moeilijker kan zijn maar dat komt omdat wij als mensen in de dravers training de paarden bestraffen als ze galopperen, niet omdat ze het niet kúnnen!

@nini_roosje: ik vind het een harde uitspraak omdat je hier alle dravers over één kam scheert terwijl er genoeg dravers zijn die erg netjes lopen. Volgens mij zit er zelfs eentje op bokt die wat hoger in de dressuur zit maar kan ook zijn dat ik die ergens anders heb gezien...

edit: ik snap wat je bedoelt en ben het ook gedeeltelijk met je eens hoor maar ik blijf erbij; wij leren die paardjes om zo te lopen!

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:02

Ja ik heb eens gelezen over een draver van iets in de z, maar goed, dat is mij toen niet helemaal bijgebleven.

Dravers kunnen zeker galopperen, veel vinden het ook geweldig om te doen.

*maar gaan we nu niet wat off topic??*

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:03

waarom niet? als je het leuk vind, en het is toch een onderlinge wedstrijd :D
jullie zullen er in ieder geval niet slechter op worden. of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:05

@:Delaja: er is idd een bokker en die heeft een draver in de M2 lopen geloof ik.

Maargoed ik blijf van mening dat dravers nooit echt goede gangen hebben. sommige hebben gewoon normalen gangen maar nooit echt geweldig.
En idd met training kunnen we erg veel verbeteren. Maar echt geweldig goed zal het nooit worden.
Maar nogmaals ze zijn er niet minder om en ik zou de mijne ook echt niet kwijt willen :)

En ze kunnen meestal prima galopeeren :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:08

Ik denk dat het er vanaf hangt met welke doel je de wedstrijd gaat rijden. Doe je mee om te winnen? Dan kun je misschien beter een ander paard nemen... of doe je mee voor de lol en of ervaring, dan kan dat toch prima?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:15

@ Sassiee --> Als ik in je profiel kijk en je antwoorden zo lees zijn wij precies hetzelfde als het gaat om "onze" dravers. Eng gewoon :=

Ik zou zeggen: gewoon lekker gaan proberen in de onderlinge en zodra je de galop zeker bent gewoon voor die B1 gaan.
Het is gewoon dat je met een draver een hele klus hebt om het te bereiken maar waar een wil is is een weg ;-) Ik ben nu twee jaar echt bezig met die van mij en heb om de week prive les. Dit heeft mij enorm geholpen en de gangen worden steeds ruimer en gecontroleerder. Maar het blijft een hele klus die ik zonder al dat geduld en lessen niet was gelukt.
Denk alleen wel aan: Denk wel aan je eigen plezier en het plezier
van je paard.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:16

Ach, ik denk :+ dat uiteindelijk alle draver eigenaren wel ongeveer op één lijn zitten: dat 't super paarden zijn, waar je zeker van op aan kunt, en waar je veel mee kunt bereiken als je maar wil.
Die paarden willen echt wel! (al kunnen ze niet alles.. :P )

Wat overigens, nog voor de TS bij mij ook werkt, is om buiten te trainen. Hij heeft daar niet het gevoel beperkt te worden door bakranden, en als hij een oefening daar goed kan, durft ie het ook beter in de bak. Maar dat geldt vooral in de binnenbak, die bij ons nogal klein is.
Maar sowieso, ken wel meer paarden waarbij dat goed werkt, buiten trainen.

@ Orangiste: Oeh! Nog een grote draver! Haha en alle vooroordelen die je in je profiel onderuit haalt :P sta ik volledig achter! Woody is een stuk minder lomp, dan veel andere paarden die ik nog wel eens rij :D

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:23

tuurlijk gewoon proberen. Bij ons op de manege staat een draver die een paar jaar geleden een NKB kampioenschap heeft gewonnen. Het was toen ook nog een manegepony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:28

Ik ken zat dravers die betere gangen hebben dan bepaalde KWPN'ers. Dus om nu te beweren dat alle dravers slechte gangen hebben is onzin. Dat er dravers zijn die niet mooi lopen wil ik niet ontkennen, maar daar tegenover staat wel dat er dravers zijn die het wel kunnen.

Zelf ben ik van mening dat wanneer je op wedstrijd gaat je jezelf voorbereid en dus alles wat gevraagd zal worden in de wedstrijd al kan als combinatie.
Natuurlijk kun je voor de lol of ervaring mee doen. Helemaal niks mis mee en lekker gaan doen, maar bereidt je dan wel voor op een eventuele domper als nog niet alles lekker gaat.

ligtbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:41

Gewoon doen idd.

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:51

Belachelijke opmerking over de Draver!! maar goed dat is een vooroordeel!! waar van de vereniging Dravers.nl zoveel mogelijk probeert om dit vooroordeel de wereld uit te helpen!

Dravers kunnen galopperen waarom zouden ze dat niet kunnen?? Ik ga me maar niet kwaad maken over dat ze niet kunnen galopperen! nee doe ik niet!

Maar succes op je wedstrijd ga er voor!!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:02

Dounya schreef:
Belachelijke opmerking over de Draver!! maar goed dat is een vooroordeel!! waar van de vereniging Dravers.nl zoveel mogelijk probeert om dit vooroordeel de wereld uit te helpen!

Dravers kunnen galopperen waarom zouden ze dat niet kunnen?? Ik ga me maar niet kwaad maken over dat ze niet kunnen galopperen! nee doe ik niet!

Maar succes op je wedstrijd ga er voor!!

Succes

Als dit een reactie op mijn mening is prima ;) zelf heb ik ook een draver en idd ze kunnen prima Galoperen, Maar vanuit dressuur wedstrijd oogpunt hebben ze gewoon minder goed gangen. Ze zwiepen niet met de voorbenen en "huppelen" niet. Dat is gewoon zo (uitzonderingen daar gelaten) Maargoed nogmaals hebben ze andere kwaliteiten