Kan GRATIS aan een fries komen, maar.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elsje82
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 23:37

Het voorstel van Lycke klinkt echt super! ik hoop voor je dat je dit helemaal naar wens op zal kunnen lossen! Nog even terugkomend op mijn eerdere uitspraak die door susan subtiel hierboven gequote werd; mijn ervaring met een forum is dat er overal ge-aaaht en ge-ooht word als er veulenfoto's zijn, maar als er iemand met een serieus probleem komt worden er allerlei meningen geventileerd en suggestieve opmerkingen gedaan die menigeen meer (om het even in dezelfde zoete sfeer te houden) "pijn" doen dan mijn conclusie dat op dit forum net zoveel jaloezie en haantjesgedrag spreekt als op elk ander forum, van welk diersoort dan ook. Ik wil graag duidelijk hebben dat het heus niet voor iedere forumbezoeker geldt, maar sommigen geven duidelijk de indruk van wel!!!!

Hoe dan ook, ik wens Antje veel succes!! Pling

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 23:45

Sorry, ik was er even tussen uit. Had alles erbij laten zitten vandaag, dus had een inhaalslag te gaan. Lycke, jouw voorstel klinkt echt heel goed. Ik ben benieuwd of de persoon waarover je praat er inderdaad zo over denkt als je zegt. Dat zou heel mooi zijn, want wierden is inderdaad ook wel dichtbij. Het manege verhaal blijft ook door mijn hoofd spoken..... Heb de eigenaar vanavond niet meer te pakken kunnen krijgen, zal hem morgen dan maar bellen. Nogmaals iedereen heel erg bedankt en mocht er nog iemand goede ideeen hebben.... heel graag dan.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 00:01

Ik heb je even een PB gestuurd.

Ook lageveld en ik kunnen je wel helpen. Wij bieden pensionstalling aan en maken van luchtzuigers geen probleem.
En nee....men betaald bij ons geen 300- 400 euro per maand! Wat een geld zeg!
Ik denk dat ik wel weet welke stal dat wel laat betalen....daar heb ik namelijk een jaar lang vrijwillig gewerkt

Ik zou zeggen....neem eens contact op met mij of lageveld.

Groetjes, Mirjam ( een ex-Aadorper)

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 01:37

Sorry hoor Elsje '82 maar Vippie schetst een heel reeel beeld. Ga er maar eens aanstaan. Geen enkele ervaring what so ever en dan opeens een paard moeten onderhouden?

Als ik het hele verhaal zo lees vind ik het bijzonder vreemd dat de mensen van dat paard perse willen dat het dier naar Antje gaat. Met alle respect voor haar, ik ken haar niet en misschien is ze fantastisch met dieren, ik zou niet snel kiezen voor iemand zonder ervaring als ik mijn paard een nieuw thuis zou willen bieden.

Ik hoop dat Antje het gaat redden, ze heeft hier in elk geval een fantastisch aanbod gekregen maar bij mij zijn alle alarmbellen aan het rinkelen want het klopt gewoon niet. Friezen kosten aardig wat geld, acht jaar is niet oud en ook voor luchtzuigers is meestal nog wel een plek te vinden. Ik zie een adder onder het gras en een hele dikke ook.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 07:10

Heb je een vermoeden omtrent de aard van die adder?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 07:37

elsje82 schreef:
En VIPPIE, eerst iets afzeiken en dan zeggen dat je je mening niet op wil dringen vind ik geen stijl, en helemaal niet bij een onzekere nieuwkomer.


Ik zeik niks af, ik probeer het van de nuchtere buitenstaander kant te zien. Ze mag er mee doen wat ze wil, toch? Maar iemand die geen ervaring heeft zal waarsch op een te roze wolk zitten en een nuchtere kijk kan meer inzicht verschaffen voor ze zich in de financiele problemen stort (aangezien pa en ma er ook niet voor de volle 100% achter staan).
Ook een onzekere nieuwkomer moet in dit geval met beide benen op de grond gezet worden, meedromen heeft ze niks aan....
Amen, Viv

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 07:44

Esme_27 schreef:
Als je €300 a €400 bedoeld voor alleen stallingskosten dan word je zeker weten opgelicht!




ff offtopic.

Dat zijn bij ons in de buurt ook normale prijzen hoor als je op een manege wilt staan of redelijk luxe pensionstal. En dat is dan nog exclusief stallen vann trailer, bijrijder enz want daar moet je dan vaak ook nog voor lappen....
De gewone stallen liggen tussen de 200 en 275 euro idd.
Viv

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 07:46

mijn paard stond voor 150 gulden in de maand, daarbij moest ik zelf voeren, mesten in de wei zetten.
hij stond 10 km van mijn huis. en ik ging er dus iedere dag 2x heen.

we hadden eens uitgerekend wat het kost.

het kwam op zo'n 10.000 gulden per jaar uit. daar zit bij je benzinekosten, stalgeld, voer en de hoefsmid en een jaarlijkse enting.

voor die prijs is je paard gestald en verzorgd. hij is nog niet ziek want dan komt er nog een beetje dierenarts kosen bij.

de meeste stallen zijn veel duurder. dus daar moet je ook wel rekening mee houden

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

buiten het geld moet je ook heel veel doorzettingsvermogen hebben.

ik sta iedere dag (ook zondag) om 6 uur op om mijn paard te gaan voeren, en als je de hele dag gewerkt heb kun je savonds nog een keer.

vegis je daar niet in

elsje82
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 08:59

Vippie"]
[quote="elsje82 schreef:
En VIPPIE, eerst iets afzeiken en dan zeggen dat je je mening niet op wil dringen vind ik geen stijl, en helemaal niet bij een onzekere nieuwkomer.


Ik zeik niks af, ik probeer het van de nuchtere buitenstaander kant te zien. Ze mag er mee doen wat ze wil, toch? Maar iemand die geen ervaring heeft zal waarsch op een te roze wolk zitten en een nuchtere kijk kan meer inzicht verschaffen voor ze zich in de financiele problemen stort (aangezien pa en ma er ook niet voor de volle 100% achter staan).
Ook een onzekere nieuwkomer moet in dit geval met beide benen op de grond gezet worden, meedromen heeft ze niks aan....
Amen, Viv
[/quote]

Ik vind haar niet overkomen alsof ze op een roze wolk zit, ze is gewoon onzeker en probeert hier info. in te winnen. En als iedereen nu gewoon die info zou geven zonder direct een bepaalde richting in te pushen. Ook Percy komt vervolgens met een waarschuwing over dikke adders, dat is dus precies het gedrag dat ik in mijn bovenstaande bericht heb omschreven. Als Antje nou ervan overtuigd is dat dit goed zit omdat ze praktisch familie is en er zo vaak kwam dat ze een goede band heeft met die mensen, wat is dan het nut van een dergelijke uitlating/'waarschuwing'. Want in principe kan ze er niets mee, maar is het vast iets dat haar bang maakt. En dat soort dingen vind ik dus echt flauw, ook naar mede forumgebruikers toe.
Ik ben het wel met iedereen eens dat het verstandig zou zijn voor haar als ze begeleiding kan krijgen of als er een mogelijkheid toe is om eerst ervaring op te doen ofzo. maar dat blijft aan haarzelf. Er zijn iig genoeg aanbiedingen voor het opdoen van ervaring. Ook bij mij zou je rustig mogen komen, maar ik denk dat het een beetje ver is. Maar als je de tijd nog zolang kunt rekken vind ik het ook prima als je in de zomervakantie naar mij toe wilt komen, je zou zo in het zomerhuisje kunnen verblijven, dan zit je ook nog eens op 20mtr afstand van je paard! Als het je wat lijkt moet je maar even een pb sturen, en anders zou ik graag via het forum op de hoogte blijven van hoe het je vergaat

Antje, Ik hoop van harte dat het je gaat lukken, suc6 Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:32

Vippie"]
[quote="Esme_27 schreef:
Als je €300 a €400 bedoeld voor alleen stallingskosten dan word je zeker weten opgelicht!



ff offtopic.

Dat zijn bij ons in de buurt ook normale prijzen hoor als je op een manege wilt staan of redelijk luxe pensionstal. En dat is dan nog exclusief stallen vann trailer, bijrijder enz want daar moet je dan vaak ook nog voor lappen....
De gewone stallen liggen tussen de 200 en 275 euro idd.
Viv
[/quote]

Klopt Viv, bij jou in de buurt. Maar in de omgeving van Almelo (waar ik ben opgegroeid) zijn dat achterlijk hoge prijzen. Onze E-pony staat nog geen 15 km van Almelo op zo'n luxe pensionstal (nieuwe binnenbak, weidegang, voeren, uitmesten etc. & aan prachtig bos- en heidegebied) voor 180 euro incl. per maand. Trailer staat er gratis, een bijrijder betaalt niets extra's. Voor een paard betaal je daar 220 incl. Zulke prijzen vragen de meeste luxere stallen/maneges: de duurste die ik hier in de buurt ken, zit rond de 250 incl. Voor omg. Almelo zijn prijzen van 300-400 dan ook asociaal hoog, ik neem ook niet aan dat onze stalhouders zichzelf uit de markt prijzen.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:46

Mijn zusje en haar vriend zijn ook op zo'n soort manier aan hun eerste paard gekomen.
Zij hadden iets meer tijd om aan het idee te wennen en zijn eerst rijlessen gaan nemen op een manege. Daarna hebben ze met die manege eigenaar de afspraak gemaakt dat het paard 3 dagen mee zou lopen in de lessen en dat zij dan de overige 4 dagen gratis mee konden rijden in de les.
De manege eigenaar voelde zich op die manier mede-verantwoordelijk voor dat paard en heeft ze goed begeleid. Binnen een jaar waren ze zo zeker van hun zaak dat ze het paard helemaal zelf zijn gaan doen.

Begeleiding lijkt me wel noodzakelijk in het begin, geef er eerder wat meer geld aan uit het eerste jaar, dan kan je (als je zekerder bent in de omgang en verzorging) altijd nog goedkoper gaan staan.

Ervaring krijg je vanzelf, met vallen en opstaan. Ik heb 5 jaar paarden verzorgt en gereden van anderen en NOOIT een kreupelheid meegemaakt. Dat kwam pas toen ik mijn eigen paard had gekocht. En dan sta je de eerste keer ook raar te kijken hoor! Maar goed, niet twijfelen, gewoon geld uitgeven aan de vee-arts en goed rondvragen en je wordt vanzelf wijzer.

Succes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:58

elsje82 schreef:
Ik vind haar niet overkomen alsof ze op een roze wolk zit, ze is gewoon onzeker en probeert hier info. in te winnen. En als iedereen nu gewoon die info zou geven zonder direct een bepaalde richting in te pushen.
@Dus als die info jouwsinziens niet in haar/jouw straatje past dan is het pushen? Ik zit al 26 jaar in de paarden en heb genoeg gezien in mn leven. Een kleine waarschuwing kan op zijn plaats zijn.

Ook Percy komt vervolgens met een waarschuwing over dikke adders, dat is dus precies het gedrag dat ik in mijn bovenstaande bericht heb omschreven.
@Misschien hebben wij wel een klein beetje gelijk, daar wel eens aan gedacht, en Perce en ik zijn niet de enigen die waarschuwen.... maarja er moet toch iemand de pispaal zijn.... dan wij maar, toch?

Als Antje nou ervan overtuigd is dat dit goed zit omdat ze praktisch familie is en er zo vaak kwam dat ze een goede band heeft met die mensen, wat is dan het nut van een dergelijke uitlating/'waarschuwing'. Want in principe kan ze er niets mee, maar is het vast iets dat haar bang maakt. En dat soort dingen vind ik dus echt flauw, ook naar mede forumgebruikers toe.
@Tsja als je echt je kop in het zand wilt steken: voor al doen, be my gast! Een band met iemand hebben en die willen helpen is iets anders dan een weloverwogen beslissing nemen, we hebben het hier over een paard niet over een cavia.
Ik wil Antje nergens bang voor maken, integendeel.

En wat medeforumgebruikers hiermee te maken hebben...... Verward Iedereen mag zeggen wat hij wil (ook jij), vrijheid van meningsuiting heet dat. Iemand komt met een vraag/kwestie en als je daar een antwoord op geeft of je mening daarop geeft die niet in het straatje van een ander past dan ben je meteen het saadje.... dat is pas flauw.....

Ik ben het wel met iedereen eens dat het verstandig zou zijn voor haar als ze begeleiding kan krijgen of als er een mogelijkheid toe is om eerst ervaring op te doen ofzo. maar dat blijft aan haarzelf. Er zijn iig genoeg aanbiedingen voor het opdoen van ervaring.
@Er zijn idd genoeg oplossingen aangedragen, maar als die eigenaar dat nou niet wil dan houdt het snel op. Dat is dan verder niet aan ons.

Ik kan alleen maar hopen dat Antje een verstandige beslisisng neemt. Voor haar en voor het paard in kwestie.

Einde van deze offtopic kwestie.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:12

Misschien kan je afspraken maken met de eigenaar over de kosten, dat het dan wel zijn paard blijft, maar dat hij dus ook voor de kosten opkomt.
Hij begrijpt toch ook wel dat een meisje van 17 een paard niet kan betalen? (Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk)
En vergeet ook niet dat het best veel tijd kost. Ik deel mijn paard met mijn zusje, anders had ik helemaal in de knoop gezeten met school. Je moet daar naar toe, paard poetsen, beweging geven, stal uit doen en eventueel voeren. Ik ben er op een dag ongeveer 2,5 uur mee kwijt.

En heb je er misschien al over nagedacht wat er met het paard gebeurt als je bijvoorbeeld gaat studeren?

Maar je zei op de eerste pagina dat die meneer geen andere mensen vertrouwt. Er zijn echt wel meer mensen te vinden. Denk je zelf dat je het paard een goed leven kunt geven? Misschien is het beter voor het paard als hij naar iemand met ervaring kan.
Denk er goed over na, een paard is niet zomaar een ding!

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 11:02

Ja, ik zit erover te denken om haar naar iemand anders te doen. Heb net contact gehad met de eigenaar en ga morgen naar hem toe. Dan hoop ik toch meer te kunnen bereiken, maar dan moet ik wel met een goed verhaal komen denk ik. Zou toch mooi zijn als ze naar iemand in mijn omgeving gaat, dat scheelt voor hem al een boel. Maar als hij blijft bij zijn eerste punt, dan hebben we wel een probleem. Meer dan 150 euro per maand kan ik er echt niet aan uitgeven en als ik alles zo lees, gaat dat dus niet werken. De optie om haar naar een manege te doen lijkt mij heel goed, maar ik betwijfel of hij er ook zo over denkt. Het voorstel van Lycke is in ieder geval voor nu een oplossing, maar dat weet ik nog niet zeker, omdat de eigenaar van die stallen misschien nog niet op de hoogte is? Ik heb in ieder geval nog niets van Lycke terug gehoord dus ik moet nog even geduld hebben. En dan is er nog iemand in de buurt die via dit forum contact met me opnam, waarbij de stalprijzen veel gunstiger liggen dan wat ik gisteren hoorde. Misschien is dat een optie? Of iemand die eraan mee wil betalen en die er dan ook mee mag rijden? In ieder geval vind ik het geweldig dat jullie zo meedenken. Ik vraag me wel af wat jullie bedoelen met het addertje onder het gras?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:07

Weet je wat het is om kinderen te hebben ? Lachen (hoop van niet gezien je leeftijd Haha!)
Paarden kun je daar flink mee vergelijken , met dat verschil dan nog eens dat je ze niet eens een dag bij oma kunt dumpen .
Ze kosten evenveel , slorpen evengoed al je tijd op , hebben hun dag eens niet en zijn strontchagerijnig , .... Ze leven echt hoor , en ze hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid /kuren /karaktertrekjes net zoals bij mensen .

Ben je bereid om zo een grote verantwoordelijkheid op je te nemen ? Alle kosten (die als je pech hebt ontzettend hoog kunnen oplopen) al je vrije tijd ...
Als je altijd al droomde van een eigen paard en er 101% voor wil gaan (geen 99 en geen 100 , 101!) dan kun je eens overwegen of dit om te beginnen wel het paard is dat je écht wilt . Want das ook belangrijk , je moet er tenslotte mee samen leven .

Een paard is niet zoiets als een auto kopen ofzo . Als je hem al op een pensionstal zet moet je er nog steeds iedere dag heen , niet om hem enkel een aai over z'n bol te geven .
Vergelijk het maar met kinderen hebben . Die hebben ook beweging nodig , vragen constant aandacht (te pas en te onpas), dan gaan ze weer eens tegen de vlakte dus hup dokter erbij , bed verschonen ( bij een paard iedere dag) , speelgoed opruimen (paard z'n spullen) , dan issie weer uit z'n schoenen gegroeid dus hoppa! hoefsmid erbij . Verdomme, nou blijkt ie een schimmel te hebben (mok) dus wéér potjes en zalfjes ... Ze vreten volgens mij 10 keer zoveel dan een kind (wat er ook allemaal weer uitkomt) en "jeetje , hij morst zoveel" dus hoppa! tandarts erbij ... Dan gaat het rijden weer niet lekker dus zoek je een lesgeefmens . Dan moet je hem ook nog iedere 6 tot 8 weken ontwormen en jaarlijks laten inenten . EN GA ZO MAAR DOOR !!!!

Als je dat vlekkeloos doorstaat krijg je er een paardenkriebel bovenop . En die zijn ook duur ! (het kind in jezelf barst weer los ...)
Winterjasje voor je kind , in alle verschillende kleuren , tussenseizoenenjasje erbij , vliegendek want ow wat heeft ie er last van (en dan koop je er meteen een bijpassend maskertje bij) , regenjas , anti vliegspul dat eigenlijk voor geen meter werkt maar dat je keer op keer toch koopt , snoepjes ( die 3.50 voor een luttele kilo kosten ... voor een euro of 10 heb je 25 kilo voer maar toch koop je keer op keer die snoepjes ..) 101 zadeldekjes in alle mogelijke kleuren en patronen , natuurlijk ook weer met bijpassende bandages , miljoenen halsters (die bij je dekens passen Tong uitsteken) en dan heb ik het nog niet over de babyblauw rage gehad *LOL*

Dat laatste stuk mag je zeker en vast NIET vergeten want iedereen krijgt er vroeg of laat last van en het ruineert je bankrekening *LOL*

Mijn advies , doe niets impulsief . Ga eerst na of je dat allemaal wel wil leren en ofdat je daar offers voor wil brengen . Je hele leven zal veranderen (ik vond het zalig Tong uitsteken) maar misschien vind jij het wel niet zo leuk ...

Probeer als je echt denkt ervoor te gaan ofdat je dan geen proefperiode kan krijgen. Dat zou ik zowiezo doen (stel dat het paard een gevaarlijk kreng is of jij het na een week beu bent) en wat je ook doet , zet hem op een degelijke pensionstal waar je hulp van alle kanten krijgt op ieder moment .
En doe het vooral omdat je het zelf wilt en niet omdat je een ander wil helpen . Daar is de verantwoordelijkheid die je er gratis bijkrijgt maar een hoop kost veelste groot voor .

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:11

antje schreef:
Ik vraag me wel af wat jullie bedoelen met het addertje onder het gras?



Dat ie hem op God weet welke dag niet ineens komt terug eisen !
Als je besluit er daadwerkelijk voor te gaan zorg dan dat de gehele papierwinkel inorde is en het ook daadwerkelijk jou paard is !

Waarom verkoopt hij hem niet ? Een Fries met die stokmaat brengt volgens mij fortuinen op (afgezien het feit van het luchtzuigen , maar dan vang je evengoed nog een hoop geld)

Of is dat afgelopen nu met de val van het Friese Paarden Centrum ? Haha!

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 11:19

Loolapelooza schreef:
Of is dat afgelopen nu met de val van het Friese Paarden Centrum ? Haha!


huh?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:40

Volgens mij bedoelt ze ook met addertje onder t gras, dat t een fries van 8 jaar is, die normaal dus veel geld op kan brengen (doordat ie lucht zuigt is ie wel minder waard maar toch) Met andere woorden, waarom zou hij m gratis weggeven? Mankeert ie niet iets anders? Is ie helemaal gezond verder enz...
Succes ermee!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:47

antje schreef:
Ja, ik zit erover te denken om haar naar iemand anders te doen. Heb net contact gehad met de eigenaar en ga morgen naar hem toe. Dan hoop ik toch meer te kunnen bereiken, maar dan moet ik wel met een goed verhaal komen denk ik. Zou toch mooi zijn als ze naar iemand in mijn omgeving gaat, dat scheelt voor hem al een boel. Maar als hij blijft bij zijn eerste punt, dan hebben we wel een probleem. Meer dan 150 euro per maand kan ik er echt niet aan uitgeven en als ik alles zo lees, gaat dat dus niet werken. De optie om haar naar een manege te doen lijkt mij heel goed, maar ik betwijfel of hij er ook zo over denkt. Het voorstel van Lycke is in ieder geval voor nu een oplossing, maar dat weet ik nog niet zeker, omdat de eigenaar van die stallen misschien nog niet op de hoogte is? Ik heb in ieder geval nog niets van Lycke terug gehoord dus ik moet nog even geduld hebben. En dan is er nog iemand in de buurt die via dit forum contact met me opnam, waarbij de stalprijzen veel gunstiger liggen dan wat ik gisteren hoorde. Misschien is dat een optie? Of iemand die eraan mee wil betalen en die er dan ook mee mag rijden? In ieder geval vind ik het geweldig dat jullie zo meedenken. Ik vraag me wel af wat jullie bedoelen met het addertje onder het gras?


Hoop dat je met die man tot een wijs besluit komt, neem je informatie van hier mee, over de verschillende oplossingen, zet ze even op een rijtje.
Er zijn er genoeg die echt acceptabel zijn en waarbij iedereen zich gelukkig kan voelen.

Maak voor jezelf een berekening van de geschatte kosten per maand: hoefsmid (ijzers 75€ of bekappen 25€), wormenkuren, inentingen, voer (indien niet bij stalling), benodigdheden: zadel ed voor zover dat nog niet aanwezig is, borstels, enz enz.... en natuurlijk je stalgeld. Maak een reservepotje voor evt onverwachte veeartskosten enz enz....
150€ is niet veel, maar tis te doen als het dier niks gaat mankeren.

Heel veel succes en sterkte!
Viv

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:20

antje"]
[quote="Loolapelooza schreef:
Of is dat afgelopen nu met de val van het Friese Paarden Centrum ? Haha!


huh?
[/quote]

Is heel wat over te vinden op Bokt. Zet je zoeker er maar op.
(In het kort: de boel is failliet en het Friezenfokwereldje in rep en roer omdat de prijs van Friezen weleens zou kunnen kelderen.)

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:17

elsje82 schreef:
Ik vind haar niet overkomen alsof ze op een roze wolk zit, ze is gewoon onzeker en probeert hier info. in te winnen. En als iedereen nu gewoon die info zou geven zonder direct een bepaalde richting in te pushen. Ook Percy komt vervolgens met een waarschuwing over dikke adders, dat is dus precies het gedrag dat ik in mijn bovenstaande bericht heb omschreven. Als Antje nou ervan overtuigd is dat dit goed zit omdat ze praktisch familie is en er zo vaak kwam dat ze een goede band heeft met die mensen, wat is dan het nut van een dergelijke uitlating/'waarschuwing'. Want in principe kan ze er niets mee, maar is het vast iets dat haar bang maakt. En dat soort dingen vind ik dus echt flauw, ook naar mede forumgebruikers toe.
Ik ben het wel met iedereen eens dat het verstandig zou zijn voor haar als ze begeleiding kan krijgen of als er een mogelijkheid toe is om eerst ervaring op te doen ofzo. maar dat blijft aan haarzelf. Er zijn iig genoeg aanbiedingen voor het opdoen van ervaring. Ook bij mij zou je rustig mogen komen, maar ik denk dat het een beetje ver is. Maar als je de tijd nog zolang kunt rekken vind ik het ook prima als je in de zomervakantie naar mij toe wilt komen, je zou zo in het zomerhuisje kunnen verblijven, dan zit je ook nog eens op 20mtr afstand van je paard! Als het je wat lijkt moet je maar even een pb sturen, en anders zou ik graag via het forum op de hoogte blijven van hoe het je vergaat

Antje, Ik hoop van harte dat het je gaat lukken, suc6 Knipoog


Okee, ten eerste schrijf ik iets en is dat iets anders dan hoe ik mij "gedraag".
Ten tweede schaar ik waarschuwingen ook onder info. Waarom? Simpel, dit meisje is 17 jaar, weet niet goed wat ze met de siutatie aan moet en heeft geen verstand van paarden. In de 30 jaar dat ik nu rondloop in het paardenwereldje ben ik het zelden of nooit tegengekomen dat mensen zomaar een paard met een flinke waarde (Fries, merrie, pas 8 jaar oud) weggeven aan een jong meisje, al helemaal niet een jong meisje die nooit verder is gekomen dan het aaien van paarden.
Daar krijg ik wat Penny associaties bij en in de Penny loopt het altijd goed af maar in de echte wereld is dit toch ietwat vreemd.

Als ik denk aan een adder dan vraag ik me af of ze niet een paard krijgt wat ernstige luchtzuigproblemen heeft met alle veterinaire hoge kosten van dien. Waar moet ze dat van gaan betalen?

Dat hij haar niet wil verkopen omdat hij niemand anders wil vertrouwen is ook iets waar ik achterdochtig van wordt. Als je alleen maar een jong meisje wil vertrouwen zonder ook maar enige ervaring vraag ik me af wat voor iemand dat is. Inderdaad loopt ze ook nog het risico dat ze t.z.t. het paard terug komen halen.

En je kan het flauw vinden dat ik dit zo schrijf maar ik maak me daar zorgen over. Ik ken heel wat meisjes van die leeftijd en vaak zijn ze toch wat naief. Was ik ook toen ik zo oud was, niets mis mee maar daarom wel belangrijk om ook even de risico's er uit te lichten.
Dus wat in jouw ogen flauw zo zijn is in mijn ogen terechte bezorgdheid en het zijn zaken die ik ook zou bespreken wanneer ze mijn dochter zou zijn. Ik zie niet in waarom ik dat dan niet mag uiten als het andermans dochter is.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:56

Het is inderdaad vreemd dat er zomaar een toch best wel waardevol paard wordt weggegeven.

Antje, ik denk dat het hoe dan ook zeer verstandig is om dit paard door een veearts te laten keuren voordat je besluit er al dan niet voor te gaan. Dat kost wel wat geld, maar dan weet je wel dat je wel of niet met een gezond dier te maken hebt.

Enola

Berichten: 212
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:09

Knipoog Sommige mensen zouden een moord doen voor een mooie
fries voor niks. En als je het echt graag wilt dan weet je wat je te doen staat: Heel veel paardenlectuur lezen, op zoek naar een goede stalling (ook voor een fries belangrijk), een goede bijrijdster en sparen, want het is niet goedkoop!
Maar echt, je krijgt er heel veel voor terug als je dol bent op dat beestje! Lovers
Helaas woon ik veels te ver weg anders had ik je graag geholpen. Dat is niet mogelijk dus vandaar even deze schriftelijke 'hart onder de riem'!
SUCCES!

Enola

Berichten: 212
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:13

Om even op Percy te reageren, kijk inderdaad wel goed uit, want je wil toch niet teleurgesteld worden! Knipoog Zoek anders iemand bij een rijvereniging met veel verstand van paarden die je wil helpen. Volg je hart wat betreft paardenliefde maar wees altijd verstandig.

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:49

Waarom krijg ik toch het idee dat Antje en Elsje dezelfde zijn en dit verhaal gewoon een banketstaaf is?