wij zijn nu opzoek naar een leuk paardje ik ben 14 en rij 10 jaar ik wil graag de springsport in op aanbeveling van mijn instructeurs(ik vind het zelf ook super hoor) maar we weten nu niet wat een lekkere leeftijd is voor een eerste paardje ik heb wel ervaring met jonge paarden maar een eigen paard is wel anders ik hoop dat iemand mij hier bij kan helpen.
Als je de springsport in wilt kun je beter een wat ouder paard nemen een 3 of 4 jarigge heb je niet veel aan en is geen leeftijd om een serieus springpard te zijn, tenzij je het hem of haar zelf aan wilt leren natuurlijk. Je bent nog jong en zou veel kunnen leren van een wat ouder, ervaren springpaard. Jammer dat voor sommige 10 jaar al oud is maar als je goed kijkt zal je zien dat 10 jaar voor een goed paard geen issue is
hangt er vanaf op welk niveau je wilt rijden. of je na een aantal jaar paardje zijn pensioen kan geven en er een tweede bij kan kopen en hangt natuurlijk af van je budget.
isverwijderd
Geplaatst: 10-01-10 18:53
Ik zou gewoon gaan voor een 8/9/10 jarige die M of Z loopt, daar kan jij nog lekker 4 jaar mee doorgaan en veel van leren, en toch bovenin meedoen. Die pony's hoeven zeker in de crisistijd niet alles te kosten.
Exit13
Geplaatst: 10-01-10 18:54
Kunnen je instructeurs je daar niet mee helpen? Ik zou voor een ervaren (leer)paard gaan, dus niet te jong.
N_jumping
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-10 18:56
ik wil zo hoog mogelijk ik de springsport komen en een 2de erbij kopen is in rotterdam heel moeilijk vooral omdat we nu dan alleen voor de stalling al 500 zoude betalen
ik zit er nu zo over te denekn omdat wij vandaag van een kennis een spring paard van 8 aangeboden hebben gekregen
maar ik dach dus zo stel het word dat paardje van 8 dan doe ik daar vele ervaring mee op en als sie dan op de leeftijd is dat hij met pension kan/moet een jonger paardje kopen want dan heb ik ook meer ervaring met een eigen paard of denk ik nu heel verkeerd?
isverwijderd
Geplaatst: 10-01-10 19:00
Ik zou zeker voor een pony gaan. Bij de paarden kan je je hele leven nog rijden.
appel_tje
Geplaatst: 10-01-10 19:01
als je nog niet zo oud ben en al wel een paard wil, en geen pony zou ik ook eerder voor een paard van een jaar of 10 gaan. Een die ook al wat parcours ervaring heeft. Als je een jong paard koop, heb je meer kans dat het mis gaat, en dan moet je ook de tijd nemen anders ga je te snel voor de leeftijd. en een paard van een jaar of 10 kan ook nog heel wat jaren meer hoor
Ik zou ook zeker voor een paard gaan. Probeer met die 8 jarige eerst gewoon in het Z te komen en als er dan niet meer in zit qua paard kun je die altijd nog verkopen en als jij het dan nog leuk vind (en niet het stappen of het vriendje) dan kun je altijd nog investeren in een echte ster.
Zelf wil ik ze niet ouder dan 6 jaar kopen omdat ik ze dan zelf nog wat door kan rijden of als ze al verder doorgereden zijn ik ze niet meer kan betalen. Maar een goed hoger afgereicht paard van 12/13 jaar kan nog een goede tweede cariere krijgen.
appel_tje
Geplaatst: 10-01-10 19:40
Een goed leerpaard raakt je wel weer kwijt, bij springpaarden gaat dat ook zeker makkelijker dan bij de dressuurpaarden. Maar het kan natuurlijk zijn dat het minder is dan dat je hem voor gekocht hebt, maar ja je koopt geen paard om er winst op te maken of wel dan?