Hengst VS. Ruin; Spieren, bouw en gedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Hengst VS. Ruin; Spieren, bouw en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:44

Ik zou verdorie niet weten waar ik het moet zetten, dus gooi ik het maar hier.
Wél wil ik graag degelijke argumenten en liefst onderbouwd!

Hengsten beschikken (in tegenstelliung tot ruinen) over testosteron, dit zou de spieren en de spieropbouw stimuleren.
Ook zou een hengst kleiner gebouwd zijn, maar wat is jullie ervaring hiermee? En zijn deze speculaties ook echt zo?
Is je hengst feller bespierd dan je ruin met dezelfde training? Is jouw hengst echt kleiner dan zijn volle gecastreerde broer(buiten de individuele verschillen)?...

Ik vraag dit omdat ik me afvraag of de verschillen echt duidelijk merkbaar zijn, want vaak worden er wel speculaties over gedaan, maar of ze bewezen zijn?

Groetjes Stephanie

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:45

ik denk dat iedereen dat verschil wel ziet. ;)

SETEFURII

Re: Hengst VS. Ruin; Spieren, bouw en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:51

Maar is een hengst makkelijker 'afgetraind' te krijgen dan een ruin? en dan ook veel sneller of valt dit verschil wel mee?

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:01

ik denk dat dat wel mee valt hengsten zij nsuper mooi maar ook erg druk

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:24

hengsten zijn over het algemeen gespierder dan een ruin,en als je ze in training hebt dan zijn het dus wel eerder body builders dan ruinen,vaak zijn ze wat ''luier'' in het werk,en als je een hengst tussen de 2 en 4 jaar castereerd zal die vaak zeker nog een heel stuk groter worden.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:54

ik zie toch zat ruinen lopen die na een paar jaar flink trainen toch wel "hengsten bespiering" hebben. bij een hengst gaat dat wat sneller door de testosteron en als ze daarbij ook dekken zal het nog sneller gaan. dat lijkt mij duidelijk dat dat dus door de hormonen komt. of een ruin ook daadwerkelijk groter wordt na castratie betwijfel ik. ik denk dat dit meer genetisch bepaald is. ze zeggen altijd dat de benen van een veulen 90 % is van wat het worden gaat. ook kun je als jaarling zijnde van de benen afmeten hoe groot ze ongeveer gaan worden. het lijkt me dus sterk dat dat als je ze als 2 jarige of later castreerd dat ze ineens een stuk de hoogte in gaan. maar dat is mijn visie erop. bij mijn weten is daar nooit onderzoek naar gedaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:58

Geen rijtechnische discussie -> PP

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:06

Nja, ik ken een hengst, die ook dekt, en die aan vaderskant familie (neefje, mijn paard is zijn "oom" ) is van mijn paard. En die hengst is groter en smaller/ranker dan mijn ruin, mijn ruin is met als ik me niet vergis 2,5 jaar geruind. Onder andere door een spierprobleem is mijn ruin nu gewoon niet bespierd, hij wordt ook niet intensief gebruikt. Wel heb ik van verschillende mensen al opmerkingen gekregen over hoe mijn paard eruit zou zien als hij eenmaal wel goed in de spieren zou zitten: als een gepantserde tank. Een van die mensen heeft overigens zelf ook een hengst, en ook die hengst is in de verte verwant aan mijn paard. En wat een iel scharminkel is dat zeg := en het is heus geen jonkie. De bouw lijkt me in ieder geval meer een genetische kwestie.

Wat de spieropbouw zou ik zeggen: laatstgenoemde hengst wordt (of werd, toen ik hem nog wel eens zag) iedere dag minstens een uur gereden of ingespannen. Zijn spieren kregen helemaal niet de tijd om te herstellen en dat was te zien. Ik denk dat een ruin en een hengst even gespierd kunnen worden, en dat dat bij een hengst sneller zou gaan dan bij een ruin.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:23

denk dat het, naast inderdaad aanleg, een kwestie is van testosteron.. als ik me niet vergis gebruiken bodybuilders dat ook wel eens om de spieropbouw te versnellen?

anyway, als je puur naar natuurlijke selectie en instinct gaat kijken; alle wezens gaan instinctief voor de grootste overlevingskans. een dier dat gespierd is zal de groep beter kunnen beschermen en zal dus door een vrouwtje (eender welke diersoort) eerder worden 'gekozen'. mannelijke dieren zijn in aanleg al sneller bespierd, ómdat ze moeten (kunnen) beschermen. een ruin 'mist' de hoeveelheid testosteron die hem tot een échte 'man' maakt, en zal dus minder snel zo gespierd raken, hoewel het ook een groot deel een kwestie van training is natuurlijk...

een beetje vaag uitgelegd maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :P

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:21

amyz schreef:
denk dat het, naast inderdaad aanleg, een kwestie is van testosteron.. als ik me niet vergis gebruiken bodybuilders dat ook wel eens om de spieropbouw te versnellen?

volgens mij gebruiken die anabolen steroiden voor een versnelde spiergroei. maar om dit nou in je paard te spuiten moet je ook niet willen. het wordt wel gedaan voor hele slappe onbespierde paarden om als hulpmiddel deze sterker te maken maar dan moet er ook een consequent trainingsprogramma bij. en meestal wordt het in zulke lage doses gebruikt dat het niet in een keer bulkt van de spieren. meestal worden de paarden er ook wat lastiger mee in de omgang. tenminste dat is mijn ervaring ermee.