Het wordt denk ik een Knabstrupper...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Het wordt denk ik een Knabstrupper...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:20

Na een bijna aankoop van een papierloze Knabstrupper die werd afgekeurd op de rontgenfoto's,
toch zeer gecharmeerd van dit ras.....
(Had na die vrijdag dat ik hem voor het eerst zag en de zondag dat ik hem weer zag en wou kopen,
enstig internet afgestruind om allerlei info over het ras te krijgen)

Dan heb je dus een probleem..
In Nederland zijn weinig tot geen echte Knabstruppers en al helemaal niet te koop..

Na wat telefoneren en internetten wel 2 paardjes met klein beetje Knabstrupper bloed gevonden,
maar geen echte..
(wel 1 die zo ontzettend lief was, dat je haar zo zou willen menemen!! Twijfel nog steeds over dat liefie.
Maar ze kan in mijn ogen net niet goed genoeg bewegen... en is dus geen echte Knabstrupper, jammer.
Als mijn vrienden nou niet naar Duitsland waren gereden, dan had ik vermoedelijk haar met alle liefde
en plezier gekocht. Ik had nog gezegd, jullie gaan NIET kijken. maar ja.)

Nou heb ik hele grappige lieve vrienden.
Ik had terloops tegen een vriendin (die mijn fjord ooit gefokt heeft en nog wel eens in Duitsland komt) gezegd,
hou je ogen even open, want ik zoek een Knabstrupper.
Nou heeft zij weer een vriendin in Duitsland waar ze met kerst heen ging en die had dus op 10 km afstand van
haar huis een Knabstrupper stoeterij zitten.
Zijn dat stel dwazen daar gewoon heen gegaan 1e kerstdag. (oke, hadden met die mensen afgesproken)
Wist ik veel..
Kreeg ik maandag dit in mijn mailbox.

http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Szonh ... 5B1%5D.jpg
Afbeelding

Tja, dan ben je kansloos he. Als je vrienden je zoiets aan doen. |( :P :9

Dus van de week 2 x een uur aan de telefoon gehangen met mijn handjes en voetjes Duits
met deze uiterst bevlogen fokkers gepraat.
En ja, ik moet dus maar gaan kijken...
Ze hebben er 80 staan, zou gek zijn als daar niet iets leuks voor mij tussen zit.

Uiteraard telefonisch cursus wat is een echte Knabstrupper gehad.
Vrees wel dat dit een financiele aderlating gaat worden.

Heb nog paar kleine hindernisjes te overwinnen, zoals, hoe kom ik daar zonder winterbanden?
(ligt nu 20 cm sneeuw en wordt volgens die meneer -12 en dan zou je dus 2 Knabbi's moeten
opladen, meenemen naar vereniging en daar moeten laten lopen. Niet praktisch dus..
Maar heb weer andere vriendin, die wel mee wil kijken die wel winterbandjes heeft!!!! ;)
Voor als het ergste slechte winterweer voorbij is!)
En hoe krijg ik hem dan uiteindelijk thuis? Niet achter mijn Berlingo.
(maar, volgens mij opperden ze dat ze hem eventueel konden brengen :D )
Dus problemen zijn op te lossen.
Heb wel het vermoeden dat het een onbeleerde gaat worden, gezien de prijzen, dat is wel jammer...
Zou best graag een klassiek geschoolde willen, kwijl.

Nou ja, ik ga toch proberen zo'n paard met of zonder danwel met deken met gaten te bemachtigen.
Je leeft maar 1 x en de meeste dromen zijn bedrog, waarvan er soms toch 1 moet uitkomen toch??

Of het nou een Knabstrupper wordt met deken met gaten..
Of een Knabbi zonder deken (zoals die zwarte) of 1 met deken...
Lijkt me gewoon fantastisch ras.
Droomt verder................... :z :z :z
En wil er heen!!! Liefst vandaag nog......
Bedenk net, dat ik weer even met mijn boer moet babbellen over de stal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:52

Word steeds nieuwsgieriger. *\o/* *\o/*

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:55

Oh wat gaaf! :D Ben benieuwd als het zover is :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:56

Ik kan me voorstellen dat je met zo'n foto in de mailbox en een adres waar ze er 80 hebben, meteen in de auto wil springen.

En volgens mij zijn ze erg intelligent, dus trainen kost wel tijd maar geen moeite: met zo'n paard is alles toch leuk?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:59

Idd in Duitsland zijn ze veel beter te vinden.
Ik heb ook al ontzettend mooie exemplaren gezien en ik kan me voorstellen dat je niet kunt wachten!
Ik ben ontzettend benieuwd welke naar jouw stal gebracht gaat worden door de fokker :D .
Houd ons op de hoogte!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 00:02

Wil er ook zo snel mogelijk heen, maar ja, het weer zit niet mee.

Die vriendin die wel is geweest is hobbelend en klutsend in de 4-wheel drive de heuvels in gereden om de verschillende kuddes af te rijden.
Maar dan kan je ze niet zien lopen, dus daar heb ik niet zoveel aan.
Dus hopen op iets beter weer.
(niet alleen daarvoor, overigens, zie mijn pony ook al weer ingevroren staan in gedachten, was net weer ontdooit, maar
de meeste bokkers kennen dat probleem.)

Zijn cool in hun hoofd, intelligent, werkwillig, dus trainen zal inderdaad wel lukken.
En we hebben de tijd, maar ik ben gewoon Engels geschoold wel deels klassiek les gehad,
maar met toepassing op gewone moderne dressuur.. Kan dus geen spaanse pas etc..
En ze hebben daar paarden staan die klassiek geschoold zijn... (dan hoeven we het niet samen te leren,
scheelt allicht als 1 van ons 2en het al kan.)
(ben beetje bang dat die ernstig boven mijn budget gaan, ik ga nu al veel verder dan de bedoeling was... :D )
Maar je leeft maar 1 x en soms moet je dromen achterna!!!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:06

Lijkt me idd geweldig om op een hoog klassiek geschoold paard te mogen rijden!

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:11

In mijn zoektocht naar een barok paard is de Knabstrupper ook voorbij gekomen. Ernstig leuke dieren ook :D Uiteindelijk ben ik thuisgekomen met een Lusitano (de allerliefste haha) maar ik zou je willen zeggen: Ga ervoor! Want inderdaad dromen zijn er om waargemaakt te kunnen worden. En je kan altijd wel een reden vinden om iets niet te doen maar daar wordt je vooral verdrietig van |( .

Succes en vooral veel plezier!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:14

Wat gaaf zeg!

Ik ben wel benieuwd in welke prijsklasse we dan min of meer moeten denken?
Als ik zo brutaal mag zijn ;) .

Nickeltje

Re: Het wordt denk ik een Knabstrupper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:28

BKR > VVDD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:41

Ik zou gewoon wachten tot het voorjaar zodat je alles goed kunt zien en het vervoer makkelijker is en die tijd gebruiken om lekker door te sparen :)*

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:46

Klinkt goed, ziet er mooi uit. Ik ben benieuwd wat voor staartje dit verhaal gaat krijgen, ik houd je in de gaten ;) .

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:56

Ben benieuwd Sjol waarmee je thuis komt :D

Hoe is het trouwens met Sjol haar herstel, alweer helemaal goed?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:07

Sjol zit nog in de ziektewet, niet dat die zich er iets van aantrekt...
Ze loopt gewoon rad en vermaakt zich met het omgooien van kruiwagens tijdens het uitmesten.
En af en toe wordt er gelangelijdseld (even de knopjes resetten, anders wordt het een monstertje)
Hopelijk kan ik eind maart meer gaan doen, dan rondjes wandelen aan de hand.

Is op 1e kerstdag nog uitgebroken, ze hadden het slot van het hek net niet goed dichtgedaan..
En beide pony's kunnen hem open maken 8-) .
Resultaat, het gezelschap Sjol en haar haffie hebben paar uur in de sneeuwwei gestaan en lieten zich ook niet vangen _O- .
Eigenaar van Haf en ik weten simpel trucje..
(sinds Sjol geblesseerd is kreeg ze in de wei emmertje met lekkers en supplementen erin,
komt ze keurig halen en vertrekt weer. Als Sjol komt, komt de haf ook.... )

Ik mag zaterdag een mini lenen een half uur in de menles!!!! Gaaf he!!???

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:49

Ik heb een misschien wel/misschien niet Knabby. Papierloos, maar stond te koop als Knabby. Niet dat ik daar speciaal voor ging hoor, ik viel gewoon op haar. Weet nu nog steeds niet of het het een Knabby, een Appel, of gewoon een Vuilnisbakkie is :+
Maar ze ís leergierig en ongelovelijk slim!

Benieuwd als jij zoveel Knabby's heb gezien straks, of je denkt dat de mijne een Knabby of toch wat anders is ;) :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 22:06

Die mensen bij die stoeterij zijn zeer bevlogen!
En geven zo ongeveer telefonisch cursus Knabstrupperen.

Is me haar fijn uitgelegd hoe of wat.
Overigens de knabbi die ik in 1e instantie wou kopen had ook geen papier.... En laten we eerlijk zijn, op papier kun je niet rijden!
Ik wou hem zonder papier ook best hebben, was leuk zat.

Die van jou kan ook appaloosa zijn met ergens knabstrupper erin.
Zo is me ook al uitgelegd, dat veel als knabstrupper te boek staande paarden, niet qua bloedlijn helemaal knabstrupper zijn.
In Denemarken kun je zeg maar een paard dat stippels heeft, waarvan ergens iets met knabstruppers bekend is,
inggeschreven krijgen als knabstrupper, ook al is pa bv een warmbloed sportpaard.

Die mensen die ik nu aan de telefoon heb gehad en waar ik wil gaan kijken, proberen echte zuivere knabstruppers te fokken..
Dus echt terug gevoerd op oude bloedlijnen, waarbij de lijn dus aangeeft of het een knabbi is of niet en niet de kleur..
Aangezien bv voor het Deense stamboek volle broers, bv de gevlekte wel in Knabstrupper stamboek mag, en de effen niet...

Gaat mij voornamelijk om het karakter van die paarden en de algemene kenmerken.
Uiteraard wil ik er het liefts 1 met stippen!!! Hoewel zo'n zwarte....

voor de geintresseerden lees maar eens op.
http://www.knabstrupper.com
Vooral de gedeeltes over de lijnen etc.

Dus Alwiene lees je in en bedenk of die van jou een Knabbi is, hij is wel ontzettend leuk!
(heb even in je profiel gespiekt)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:37

Wij hebben vroeger een knabstrupper gehad, geimporteerd uit Denemarken. Echt een superintelligent en lief dier met humor. Braaf, met karakter. Goede keuze als je voor een wat barokker dier gaat!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:50

Heb je ook al gekeken naar de Frederiksborger? Lijkt in veel opzichten op de Knabstubber. www.moravita.com .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:57

Wat is de prijsklasse van de knabstrupper die je op het oog hebt? Zijn ze net zo duur als de anda's en lusi's?

Vind wel dat ze onderstandig staan zo op de foto. De zwarte vind ik kort in de rug.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:19

Denk inderdaad aan de anda's en lusi's etc..
(niet dat ik daar de exacte prijzen van weet, maar bij benadering)

Voor die zwarte stond mijn vriendin, echter dusdanig onelegant dat ze eraf gefotoshopt is :D
Zijn in princiepe geen paarden met lange rug, voorwaarde voor mij moet zijn dat er een
18 inch zadel op past. Die heb ik ook op mijn fjord liggen. (mag uiteraard anders zadel zijn)
Dit was slechts 1 van de paarden die ze hadden bekeken.

Is overigens een ras dat niet zo groot is.
Wel rond geribt.

mka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 03:44

Sjolvir schreef:
Zijn dat stel dwazen

Dank je wel.... ;) Kwam je berichtje toevallig tegen op bokt...

Sjolvir schreef:
. Ze hebben er 80 staan, zou gek zijn als daar niet iets leuks voor mij tussen zit. .
Wist wel dat ze er een flink aantal hadden, rijd vaak langs Sögel waar een koppel in de weide staat en die 3 hengsten die in Werpeloh aan de weg staan, maar zoveel had ik ook weer niet gedacht.

Sjolvir schreef:
.Dus van de week 2 x een uur aan de telefoon gehangen met mijn handjes en voetjes Duits
met deze uiterst bevlogen fokkers gepraat. .

Jij zat lekker warm aan de telefoon, onze tenen vroren er af....

Sjolvir schreef:
.Vrees wel dat dit een financiele aderlating gaat worden..

Dat denk ik ook.

Sjolvir schreef:
.Heb nog paar kleine hindernisjes te overwinnen, zoals, hoe kom ik daar zonder winterbanden?.
Nou, niet..... In Duitsland wordt veel minder gestrooit en zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden.
Maar zo duur zijn winterbanden toch ook weer niet ??? En ze rijden in de winter echt een stuk beter, ook in Nederland.

Sjolvir schreef:
(maar, volgens mij opperden ze dat ze hem eventueel konden brengen :D )

Lijkt me inderdaad sterk dat ze dat niet zouden willen doen voor een schappelijke km vergoeding.

Sjolvir schreef:
.Voor die zwarte stond mijn vriendin, echter dusdanig onelegant dat ze eraf gefotoshopt is
Is overigens een ras dat niet zo groot is.

Die vriendin had ik er nu juist express bij gezet om aan te geven dat die paardjes helemaal niet zo klein zijn. Ik was tamelijk verbaasd dat toen die kleine pony uit de stal werd gehaald het toch een flink paard bleek te zijn.....

Sjolvir schreef:
.Dit was slechts 1 van de paarden die ze hadden bekeken.

Had graag alle paarden op de foto gezet, maar die mensen vonden het werkelijk vervelend dat we die kompleet ongepoetste paarden op de foto wilden zetten, dus heb ik het maar niet gedaan. Hoewel ik graag impressie fotos had willen maken over hoe gezellig die beesten in de stal stonden. Moesten maar fotos nemen als ze van de zomer buiten liepen of gepoetst zijn. Die zwarte had ik alleen genomen om aan te geven hoe groot zo'n dier overkomt. Vertel ze maar niet dat je zijn ongepoetste paard op internet hebt gezet.........

Sjolvir schreef:
Zijn cool in hun hoofd, intelligent, werkwillig, dus trainen zal inderdaad wel lukken.

Ze trekken ook zo een hengst uit zijn stal en kruipen letterlijk onder zijn buik door om aan ons te laten zien hoe mak ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:19

MKA, woon jij vlakbij die fokkers? Wat is ongeveer de stokmaat? Zijn ze E pony of komen ze boven de 1.60 uit.?

Ronde paarden tonen vaak groter, mijn paard is 1.62, rond gebribt, flinke boeg, stevige hals en die toont ook groter.

mka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:13

russel schreef:
MKA, woon jij vlakbij die fokkers? Wat is ongeveer de stokmaat? Zijn ze E pony of komen ze boven de 1.60 uit.?

Ronde paarden tonen vaak groter, mijn paard is 1.62, rond gebribt, flinke boeg, stevige hals en die toont ook groter.

De hengsten zijn tot 1.58 / 1.59. Misschien af en toe eentje die perongeluk iets groter uitvalt. Merries zijn wat kleiner en daarmee standaard E ponys.

Maar die Hengsten zien er van dichtbij als ze buiten staan inderdaad veel groter uit omdat ze wat ronder zijn. Daarom had ik van eentje een foto gemaakt, om de verhouding te zien tov de weggefotoshopte persoon. De persoon die er naast staat en waarvan het hoofd verdwijnt achter de hals die is heeel erg lang, dus daar moet je niet naar kijken. Ze hebben weinig schoft, dus meten ze met de meetlat automatisch kleiner.

Inderdaad woon ik daar in de buurt, rijdt er regelmatig langs, wist dat ze knapstruppers hadden omdat de lokale krant er lange tijd geleden wat over geschreven heeft, maar heb ze pas eerste kerstdag voor het eerst gesproken. Of te wel, zijn geen kennissen van me en weet alleen dat wat ik gezien/gehoord heb bij ons bezoek.

Overigens komt er vandaag een flink pak sneeuw bij , dus zonder winterbandjes wordt het helemaal niets komende paar dagen om naar Emsland te komen......

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:28

@mka, he, jij ook op bokt.. Jullie hebben wel leuk dagje gehad geloof ik!? Al rondstuiterend in de 4-wheel drive.
Vind het echt hele leuke paarden, lekker cool in hun koppie, lekker stevig, robuust ras, slim, werkwillig.
Wel sneaky hoor, stiekum mijn paardje (welke het ook gaat worden) alvast bekijken voordat ik hem gezien heb!!!

Ach ik kijk altijd gewoon door het vuil heen!!! Was me nog niet eens zo opgevallen dat ie vies was.
Overigens staat hij op deze foto mooier dan op de foto van de site zelf, daar staat ie nog als onvolwassen puber.
Hier oogt ie heel volwassen.

Zijn wel hele gave paarden vind ik, moet er dus heen.
Maar moet beetje geduld hebben ivm het weer.
Had dus al bijna voor mij iets te klein en iel schatje gekocht, maar die dus afgezegd, naar aanleiding van jullie avontuur.
(Anders was ik daar komende woensdag weer gaan kijken en vermoedelijk onder voorbehoud van goedkeuring gaan kopen)

Overigens zijn nu niet alleen de winterbanden een beperking, de bodem is ook bevroren, dus moeilijk om te zien hoe ze lopen.

Hier op de vereniging moesten ze me al uitlachen.. snuf..
Je zou toch iets groots kopen?
Mijn commentaar, hij gaat toch al zeker een 10 cm groter zijn dan mijn huidige paard. En een stuk forser.
Ik pas daar best op!
Overigens heb ik eerst uit moeten leggen dat een knabstrupper geen vreemd oostenrijks koekje of zo was,
maar een paarden ras.

Hoopt dus om meerdere redenen op mooi weer!!
1. Kan knabbi's gaan kijken en kopen (oke 1.. )
2. Kan met eigen pony weer fatsoenlijk van het erf af zonder dat mijn toch al geblesseerde pony paard haar benen breekt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:18

Geduld is een schone zaak. ;)