Het speelde gisteren in mijn hoofd, naar aanleiding van een topic wel of niet een sportpony te kopen. Stel je koopt een pony die bij wijze van spreken naar de vaantjes is gereden. Een manegepony, een vuilnisbakkie met nog steeds wel een goede gezondheid (dus geen afwijkingen ad lichaamsbouw oid). Zou het volgens jullie mogelijk zijn om deze pony toch opnieuw alle kneepjes van het vak te leren, tot zelfs wedstrijd starten? De pony zal spieren moeten gebruiken die hij al een tijdje niet meer heeft gebruikt, denken jullie dat hij deze spieren weer kan trainen? Brand maar los!
Het ligt aan de leeftijd van die pony die je gaat kopen. Is hij nog redelijk jong dan zou ik er wel in geloven dat je een pony veel dingen opnieuw kunt leren. Maar daar gaat wel heel veel tijd in zitten. Maar waar een wil is, is een weg. Natuurlijk moet je alles rustig opbouwen enzovoorts. Is de pony al ouder dan gaat het al een stuk moeilijker. Een oude of een jongere zal toch altijd ook weer terugvallen op zijn oude gewoontes, maar met geduld los je dit naar mijn mening ook weer op.
Ik denk wel dat het mogelijk is, wel is er veel geduld nodig en ik denk dat er ook wel een gezonde, fitte, werkwillige pony nodig is. Zolang je het paard met rust en respect behandeld, helemaal opnieuw begint en hem de hulpen opnieuw aanleert denk ik dat het best mogelijk is om van zo'n pony een sportpony te maken. Het zal naar mijn idee langer duren en meer tijd kosten maar ik denk wel dat het goed mogelijk is.
Ik denk dat het ligt aan de leeftijd van de pony, en ook heel erg aan het karakter! En natuurlijk of het een klikkende combinatie is. Ik heb veel manegepony's en paarden gezien die met pensioen gingen omdat ze er op de manege geen zin meer in hadden. Toen ze eenmaal een eigen baasje hadden bloeiden ze weer helemaal op!
Het is zeker mogelijk! als je zelf hoger niveau hebt dan een beetje hobbelen. Ik heb vaak gezien dat als een paard/pony verkocht was er eerst een periode met uitproberen en van die spelletjes zijn, omdat hij eerst min. 2 uur op een dag liep en nu nog maar 1 uur. maar na een tijdje komt er meestal een stijgende lijn. Het zal niet met alle paarden zo gaan, maar een door en door manegepaard meestal wel. Noem het ontwenningssverschijnselen:P
Nou, wij hebben vorig jaar oktober een pony gekocht van 16 die door de vorige eigenaar zelf was ingereden. Het leek heel aardig, maar achteraf bleken er toch allerlei 'hulpen' verkeerd aangeleerd te zijn. Zo kon ze bijvoorbeeld teugeldruk niet echt accepteren. Nu na meer dan een jaar is dit er nog steeds niet uit. Het is echt heel moeilijk om een pony iets af te leren wat hij daarvoor 12 jaar lang, zijn hele leven onder het zadel, heeft kunnen doen. Namelijk de teugels zo ongeveer uit je handen trekken als je wat meer druk op de teugels zet.
Natuurlijk zeg ik niet dat het niet kan, en wij hebben hier ook niet de meeste moeite in gestoken die maar mogelijk was, maar het is wel moeilijk hoor!
Samantha1234
Geplaatst: 27-12-09 22:30
Ik denk dat het met de nodige hulp nog wel zou lukken
Lara_Silver
Geplaatst: 27-12-09 22:40
Ligt helemaal aan het karakter, de gezondheid en vooral de kunde van de ruiter. Je zal een gebroken pony veel meer moeten stimuleren zich (weer) in te zetten. Je zal met een scheve pony of een met een vast gezette rug of welk gezondheidsprobleem dan ook helemaal niets bereiken. En een ruiter die niet kan rijden zal een dier nooit kunnen opbouwen.
Echter een pony die zijn zijn hoofd en lichaam nog goed is en gereden wordt door een prima ruiter is capabel weer terug op goede conditie en niveau te komen. Spieren die niet gebruikt worden verdwijnen niet hoor, dus ja, als hij weer wordt gedwongen ze te gebruiken zullen ze zich vanzelf weer gaan opbouwen.
Verwacht niet dat het makkelijk gaat een pony uit het niets weer op te bouwen, je kan niet verwachten dat hij meteen een uur trainen volhoudt. Dus het rijden in het begin is altijd maar van korte duur. Anders is het risico op blessures erg groot. Logisch, als jij ongetraind bent kan je ook geen marathon gaan lopen en het zonder kleerscheuren (blessures dus) er vanaf brengen.
Hierbij zal je moeten kijken naar de leeftijd, de conditie en de gezondheid van een pony/paard, en als dit goed is waarom zou je dan de kans niet pakken.
melody93
Geplaatst: 28-12-09 10:52
Het levende bewijs dat het kan staat bij ons op stal, ze heeft er ook een filmpje van gemaakt, maar dit is van een hele tijd terug. Paard ziet er nu nog véél beter uit
Oja, dit paard is vroeger gered van de slacht (op 7 of 8 jarige leeftijd geloof ik?) Om onbekende redenen En heeft toen nog een poosje eigenaren gehad die er niet heel erg goed voor zorgden... Helemaal niet zelfs. Hierdoor kon Chanel ook niet langer als 2 uur op de wei zonder koliekaanvallen te krijgen... Nu een aantal jaar later (Chanel is nu 11 of 12), is Chanel dankzij haar nieuwe baasje zo opgeknapt dat ze gewoon weer dag en nacht de wei op kan en geen last meer heeft van koliek. Ook met rijden zijn ze goed bezig, ze starten nu B dressuur tussen de paarden en hebben geloof ik hun eerste winstpunt al binnen. Wel moet Chanel eens in de zoveel tijd gekraakt worden... (maar dit is maar 1 / hooguit 2 keer in het jaar)
Het kan dus wel, maar het kan het een en ander met zich meebrengen Het is de vraag of jij hier voor openstaat en er de tijd voor wilt nemen...
Ik denk dat een manege pony zowieso erg opknapt, veel meer rust in zn bolletje, en zich ook meer happy gaat voelen, ik denk ook dat het misschien (nog) meer plezier in rijden krijgt, en met de juiste begeleiding best ver kan komen! Nu zal dit bij een jongere pony uiteraard sneller gaan dan met een oudere pony.
_Quickje_
Geplaatst: 02-01-10 12:10
Haii!!! Ja ik denk dat wel mogeliijk is. Een vriendin van mij heeft een paard gered van Duitsland. Wanneer het paard moest leren springen, zetten ze elektriciteit op de balken en vanaf dat hij ertegen zat, kreeg hij een elektrische schok!! Ook stond hij vol met sporen van zweepslagen enzo... Nu rijd zij er wedstrijden mee enzo, en hij is zoooooo liiief.