Fjord bij shetlanderhengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveShetten

Fjord bij shetlanderhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:00

Na lang zeuren mag ik dan eindelijk een eigenpony. Hij kan voor weinig geld bij mijn verzorgpony's staan. Een nadeel is dat hij daar altijd buiten zal staan maar wel een beschutte plek heeft!
Nu is mijn vraag:
Mijn verzorgpony's zijn een aantal shetlanders. Daar staat echter ook een hengstje bij. Ik hou zelf meer van merrie's dan van ruinen maar vroeg me af of het wel slim is om een merrie te kopen als ze bij een shetlanderhengstje staat.
& weet iemand wat de voor en nadelen zijn van sterrilisatie?
Alvast bedankt!

xSiep

Re: Fjord bij shetlanderhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:02

Dat zou ik niet doen nee :n Wij hadden een shetlanderruintje (is gecastreerd omdat hij bij onze merrie in kwam). Maar als de merrie hengstig was, ging ze gewoon liggen zodat hij er bij kon.. ;)
Niet doen dus, als je daar geen veulentje uit wil.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:03

Sterilisatie is duur, moet namelijk onder verdoving gedaan worden.

Daar zit natuurlijk ook wat risico aan, maar geen hoge risico's hoor ;)

p.s. Als dat hengstje de merrie alsnog gaat dekken kan je ontstekingen krijgen etc geloof ik

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:05

Er is geen nadeel om buiten te staan hoor, daar maak je je pony veel gelukkiger mee dan de hele dag in de stal.

Nadelen van sterilisatie zijn dat je met je merrie niet meer kan fokken, weet niet of je dat ook zou willen.

Eigenlijk moet je gewoon op zoek gaan naar een paardje wat je aanspreekt, een goed formaat en wat goed is gekeurt door de Dierenarts, en dan kun je altijd je dierenarts om raad vragen..
Laatst bijgewerkt door Liesjeloef op 22-12-09 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:05

Sterrilisatie vind ik zonde eigenlijk, kan je beter het hengstje castreren. Maar dat wil de eigenaar vast niet.
Kan je beter een ruin kopen :)

@ littlelisa; Idd, 24/7 buiten is juist een voordeel!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:11

Sterilisatie van een merrie wordt niet vaak gedaan omdat dat een grote ingreeo is, meestal wordt de hebgst gecastreerd.

Maar ik zou zeker geen merrie bij een hengstje zetten, het hengstje zal bij elke hengstigheid van jou merrie blijven dekken totdat het gelukt is.
EN een hengstige merrie gaat zelfs liggen voor een hengstje.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:44

Buiten staan is geen enkel probleem. Ik weet niet wanneer je gaat kopen, maar als je dat in de winter doet is het verstandig om te kijken naar een pony die minimaal overdag zonder deken buiten staat. Anders ben je deze winter behoorlijk druk met het wisselen van dekens e.d. omdat je ze niet zomaar in hun korte vachtje 24/7 op de wei kan zetten. Andere optie is om te wachten tot het voorjaar, dan maakt het niks meer uit, scheelt je een hoop gedoe.

Verder heb ik ook altijd mijn fjordenmerrie bij een shethengstje gehad. Heeft nooit problemen gegeven. Ik denk ook dat het risico van dekken groter is op het moment dat het hengstje geen kudde shetmerries om zich heen heeft, maar alleen de fjord.

Hier konden we trouwens helemaal geen ruin hebben. Het shethengstje accepteerde hem absoluut niet. Het kunnen felle donders zijn.

Kan de fjordenmerrie eventueel samen met een shetmerrie op een andere wei? Dat maakt je dekrisico in ieder geval nog kleiner.

Sterrilisatie zou ik niet aan beginnen. Het is inderdaad een flinke ingreep en op het moment dat jij ooit nog een veulen wil is die kans verkeken. Daarnaast, als jij de merrie ooit nog wil verkopen is dat behoorlijk lastig. Veel mensen kiezen voor een merrie omdat daar nog fokwaarde aan zit. Mensen die niet (ooit) willen fokken kiezen vaker voor een ruin. Er is op dat vlak in de fjorden wel een verschuiving te zien. Ruinen gaan nu regelmatig voor een hoger bedrag weg dan merries.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:26

De pony zou idd wel bij nog een hele groep andere merrie's staan. En dus niet alleen bij het hengstje. Bij een andere merrie zou wel kunnen maar dan heeft ze geen beschutting meer. De andere pony's die daar staan zijn jonger dus mogen ook niet bij de hengst. Maar ik heb het liefst wel beschutting voor mijn pony.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:29

heb je al een merrie op het oog dan?
want waarom dan niet gewoon een ruintje, zijn toch ook leuk?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:13

LoveShetten schreef:
De pony zou idd wel bij nog een hele groep andere merrie's staan. En dus niet alleen bij het hengstje. Bij een andere merrie zou wel kunnen maar dan heeft ze geen beschutting meer. De andere pony's die daar staan zijn jonger dus mogen ook niet bij de hengst. Maar ik heb het liefst wel beschutting voor mijn pony.

En als je haar tussen november en half maart nu in de kudde met beschutting zet en de rest van het jaar zonder?

Anders toch op zoek naar een ruin (en heel hard hopen dat deze uberhaupt geaccepteerd wordt) of naar een ander stallingsplekje?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:09

Joh, ik heb 2 shethengstjes bij mijn fjordenmerrie lopen, en dat geeft geen enkele problemen..Kan natuurlijk verschillen per paard en combinatie.

Een shetje is als ze hengstig is helemaal verliefd en loopt dan wel om haar heen te dansen, maar als ze het zat is duwt ze m weg en dan druipt hij ook echt af..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:30

FJ => YRT
Aangezien dit niet een fjordspecifieke vraag is.