Wat is een L-niveau?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cherry

Wat is een L-niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:59

ik heb onlangs een leuk paardje zien staan. ze zeiden erbij dat hij te rijden door ruiters vanaf een L-niveau,wat dit is? kan iemand me alsjeblieft helpen?

dankjewel!

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:26

Eigenlijk niet voor de beginnende ruiter, maar iemand die al wat kent..

De volgorde is B/L/M/Z,

B is laagst, Z is hoogst, dus iemand met al enige ervaring.. (hoeft niet percé in de wedstrijdsport)

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:33

Is het verstandig dat je een paard aanschaft als je weinig van de basis weet?

Apple

Re: Wat is een L-niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:35

Dit is niet echt een rijtechnisch probleem. Ik verplaats het even.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:40

loes_united schreef:

Wat een onzin! Dus als je niet weet wat L niveau betekent, kan je geen paard onderhouden, Misschien heeft ze verder niets van doen met wedstrijden, maar heeft ze verder alle benodigde kennis in huis.

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:44

barbara28 schreef:
loes_united schreef:

Wat een onzin! Dus als je niet weet wat L niveau betekent, kan je geen paard onderhouden, Misschien heeft ze verder niets van doen met wedstrijden, maar heeft ze verder alle benodigde kennis in huis.

Hier is het altijd zo geweest (geef zelf een hoop les en jureer t/m Z niveau ;)) dat ruitertjes of ruiters in de beginfase de basisregels meekrijgen, waaronder ook de uitleg betreft klassering en wedstrijden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:05

Hier is het altijd zo geweest (geef zelf een hoop les en jureer t/m Z niveau ;)) dat ruitertjes of ruiters in de beginfase de basisregels meekrijgen, waaronder ook de uitleg betreft klassering en wedstrijden.[/quote]

Zo hoort het ook. Je gaat toch ook geen autorijden als je de theorie niet in grote lijnen beheerst? Ik moet wel zeggen dat het soms lastig is onderscheid te maken in B/L1/L2 qua beleving van een ruiter zegmaar. De ene ruiter rijdt het liefst op 'safe' en rijdt de klasses helemaal uit totdat die alles beheerst. De andere ruiter (zoals ikzelf) promoveert zo snel mogelijk en zoekt de weerstand in de hogere klasses. Ik rij nu M, maar vind mezelf geen M ruiter. Vind mezelf een L2 ruiter die weerstanden constateert en daaraan in een hogere klasse (met strengere jury's) aan wil werken.

Volgens het KNHS zijn de kenmerken van het B en L dressuur:
* paard is ontspannen, soepel en los
* paard beweegt soepel, tactmatig
* aanleuning

Dus: als je als ruiter dit voor elkaar krijgt bij je paard, ben je L-ruiter zegmaar. Voor meer info hierover moet je zelf maar ff in het dressuurreglement van de knhs kijken via deze link: http://www.knhs.nl/objects/00002937.pdf

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:54

ik rij al 6 jaar paard en ik heb gewoon alleen nog maar aan onderlinge wedstrijden meegedaan. nog nooit aan officiele!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:56

ilse86 schreef:
Zo hoort het ook. Je gaat toch ook geen autorijden als je de theorie niet in grote lijnen beheerst?
Wat een ongelofelijk onzinargument. Ze kan nog wel de theorie beheersen als ze niet weet wat L is. Weet jij dan ook wat de regels met betrekking tot klassering zijn in de autosport? En rij je toch auto? Nou dan :+.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 14-12-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:58

dat met die letters ken ik wel ,maar ik wist niet dat er hier ook ruiterniveaus bij zaten!

dankjewel ilse86 , barbara28 en moreill om mij hierop te wijzen!

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:13

barbara28 schreef:
loes_united schreef:

zou ook niet weten wat L niveau is :?
maar ik denk niet dat je dat moet kennen als je gewoon voor je plezier rijdt!
(:)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 02:03

Ik kan me op zich wel voorstellen dat mensen zoiets als "L" nivo in de advertentie zetten, dat voorkomt vaak een hele hoop jonge meisjes die 3 manegelessen gehad hebben en het rijden zo leuk vinden teleurstellen. Bovendien zegt het wel iets over het paard zelf. Of dat positief of negatief is mag iedereen zelf uitmaken, en hangt ook van het paard af. Bij de een is het een enorme plus, bij de ander is het een grandioos minpunt (had hoger geklasseerd moeten zijn voor de leeftijd/ kennis die het dier heeft) en wat je zoekt en van een paard verwacht. Het geeft dus een soort van voorselectie voor de verkopende partij. De echte beginners zoeken meestal meteen al verder, en de echte sportruiters (afhankelijk van de leeftijd en ras van het paard) vaak ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 03:03

Staat het paard in België of in Nederland?

Het Belgische L niveau (en dan vnl het VLP L niveau) is nl een heel stukje hoger dan het Nederlandse L niveau...
Als ik TS haar berichten tot nog toe zo gezien heb op bokt geeft ze me het idee dat ze Belg is... :)
Edit: even de manege opgezocht waar ze rijdt en dat is inderdaad in België. Dan hangt het er van af of het paard LRV of VLP gestart is.

LRV heeft het oude systeem van Nederland (komt dus overeen met de L2 van Nederland)
VLP heeft Duitse proeven en daar is de L te vergelijken met M2/Z1 proeven van Nederland. :) In tegenstelling tot Nederland werken de Duitse proeven al veel vroeger met verzameling en verruimingen en contra galop en laten ze de zijgangen voor wat het is tot in de M (niveau 4) waardoor het moeilijk te vergelijken is. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-12-09 03:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 03:11

pharagirlke schreef:

Het Belgische L niveau (en dan vnl het VLP L niveau) is nl een heel stukje hoger dan het Nederlandse L niveau...
Als ik TS haar berichten tot nog toe zo gezien heb op bokt geeft ze me het idee dat ze Belg is... :)

de mijne staat nu nog 2 weken in belgie en dan verhuis ik hem naar nederland.
snap er geen bal van heel dat L gedoe. voor mij staat de L alleen voor leerling voor outomobilisten lol :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 03:15

L niveau houd in dat hij volgende dingen hoort te kunnen (goed te beheersen dus):

Wending om de achterhand, eenvoudige wissel, contra galop (en geen klein stukje, ook eenvoudige wissel vanuit contra kunnen) goed kunnen verzamelen in alledrie de gangen, achterwaarts.

Deze paarden hebben vaak wel al een begin gemaakt aan de zijgangen gezien dat op het volgende niveau gevraagd wordt.

Hier zijn de proeven te vinden:
http://vlp.be/_ln/dr_proeven.php

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 03:25

Voor L-nivo word in elk geval een aantal figuren gevraagd (sorry, heb m'n proevenboekje op stal liggen). Uit m'n hoofd gezegd middenstap, middengalop, wijken, voltes 15 meter, te rijden vanuit X; B, E, A en C, overgangen en tempowisselingen in een gang.

Pin me er niet op vast, maar uit m'n hoofd gezegd is dat wel zo'n beetje L-nivo. Hoewel er verschil zit tussen L1 en L2.

Verder word er wel een lichte graad van verzameling en impuls gevraagd en hoeven als ik het goed heb de overgangen nog niet op de letter gereden te worden en het tempo ligt nog dusdanig dat je tijd hebt om fouten te herstellen tussen oefeningen in.

Mochten dingen niet duidelijk zijn, ik heb ruzie (lees: oorlog) met m'n touchpad vandaag. Het kan dus zijn dat ik bij de controle ergens overheen gekeken heb.

Ik heb het trouwens over Nederlandse proeven, en omdat ik het boekje er niet bij heb kan ik dingen fout hebben! Pin me er niet op vast, hoewel je als je deze oefeningen beheerst je volgens mij wel klaar bent voor de L1, al is het maar om te zien waar de pijnpunten liggen.

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:42

inderdaad ik ben belg
pharagirlke schreef:

Edit: even de manege opgezocht waar ze rijdt en dat is inderdaad in België. Dan hangt het er van af of het paard LRV of VLP gestart is.

LRV heeft het oude systeem van Nederland (komt dus overeen met de L2 van Nederland)
VLP heeft Duitse proeven en daar is de L te vergelijken met M2/Z1 proeven van Nederland. :) In tegenstelling tot Nederland werken de Duitse proeven al veel vroeger met verzameling en verruimingen en contra galop en laten ze de zijgangen voor wat het is tot in de M (niveau 4) waardoor het moeilijk te vergelijken is. :)

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:42

maar het paard staat wel te koop in nederland! mijn manege is horses paradise

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:28

ManonR_ schreef:
ilse86 schreef:
Zo hoort het ook. Je gaat toch ook geen autorijden als je de theorie niet in grote lijnen beheerst?
Wat een ongelofelijk onzinargument. Ze kan nog wel de theorie beheersen als ze niet weet wat L is. Weet jij dan ook wat de regels met betrekking tot klassering zijn in de autosport? En rij je toch auto? Nou dan :+.

GROTE lijnen, meid.;) Daarnaast ging het niet om het feit dat ZIJ de theorie moet beheersen. Het ging om de voorafgaande quote van een jurylid/instructrice die aangaf dat ze, wanneer er nieuwe mensen in de les komen, ook theorie geeft waarin dus ook de klasseringen worden uitgelegd. Vervolgens gaf ik dus aan dat ik het daarmee eens ben. Dat voorbeeld over autotheorie noemde ik ter illustratie omdat dat voor de meeste mensen een concreet voorbeeld is. Eerst dus ff goed doorlezen voordat je met commentaar komt a.u.b.