Fietsen met je paard, wie doet het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Fietsen met je paard, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 01:30

Ik ben van plan om op dagen met slecht weer te gaan fietsen met mijn paardje, uiteraard blijf ik ook gewoon rijden maar af en toe met haar fietsen is ook goed voor de conditie van mezelf en van haar :D

Wie doet dit ook met zijn paard en kan mij tips en/of adviezen geven?

bonte_bente

Re: Fietsen met je paard, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:31

mij niet gezien veel te gevaarlijk je ligt zo om met je fiets of je paard springt er boven op met een shet durf ik het al niet laat staan met paard van 173!
daarbij is de omgeving hier ook niet geschikt. veel verkeer

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:45

ik ken wel iemand die stukjes fietst met dr shet, ik zou het eerlijk gezegd niet durven, mijn shet is nogal een angsthaas voor alles wat water, modder of gekleurde dingetjes heet, op het paard zou ik het wel durven omdat hij nomaal ook met mijn zusje meeloopt

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:45

Heb het wel eens overwogen, maar heb dan ook een heel braaf paard, ik zou wel een bit en evt hengstenketting gebruik voor de veiligheid. Zoiezo een damesfiets, dan kun je er makkelijk op en af komen, geen klapperende fietstassen of piepende fiets of remmen. Ik was er wel eerder mee begonnen, met dit weer zijn de paarden toch iets minder bom-proof. Eerst een paar rondjes op het erf van de stal, om te wenne..
Ik heb geen fiets op stal, dus om die reden doe ik het niet.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:49

heb het 1x geprobeert met me shet Ik haalde einde van het landweggetje toen niet :( Ik onderuit en meneer onschuldig alweer terug in ze stal met zo gezicht Kijk mij is lief terug gegaan zijn naar huis !Dus nooit meer gedaan daarna :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:52

ik heb zelfs ergens gelezen dat het een overtreding is om met je paard te fietsen. ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:57

Mijn paardje wordt door iemand anders met de fiets naar de wei gebracht en weer terug, soms zelfs met 2 paarden tegelijk. Geen enkel probleem. Maar dat is op een zandpad en niet op de openbare weg. Op de openbare weg lijkt het mij wat lastiger, vooral als het paard ergens van schrikt zodat hij je van je fiets kan trekken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:57

hmm kan het zo snel niet vinden, kom er nog op terug denk ik

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:59

Ik vind het redelijk onverstandig..
Je bent vrij onstabiel op een fiets. Ik heb geen paard, dus ik heb weinig keus ;) maar zou het ook niet doen..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:00

Ik deed dit nog wel eens met mijn merrie (verkocht). Maar ben er maar mee gestopt nadat ik in een prikkelstruik beland was met mn fietsje, en mevrouw verderop stond te grazen.

Nee dat was niet zo'n succes.. :+

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:25

Met mn eigen paard zou ik het niet durven.. beetje heethoofdig.
Met de ponys van mijn vorige werk reed ik elke dag wel een stuk met de fiets. Ging prima... maar niet voor elk paard-pony weggelegd.

Ik deed altijd eerst even wat ´wijken voor de fiets´ ipv wijken voor druk oefeningen :D
Geeft geen garantie hoor, als zon pony wil, lig je nog van je fietsje

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:29

Ik fiets ook met mijn paard. Wordt zelfs aangeraden door mijn DA, lekker onbelast draven. Wel een bitje in voor de zekerheid, nooit zomaar aan het halster. En niet te dicht op je paard gaan fietsen, neem een lekker lang touw mee.

Ania schreef:
ik heb zelfs ergens gelezen dat het een overtreding is om met je paard te fietsen.

Dan zou het in de wegenverkeerswet moeten staan. Wie zoekt het even op? ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 03:23

Levensgevaarlijk! Als je wil dat je paard ook buiten het rijden en longeren draaft kan je beter zelf aan je conditie gaan werken.

Op een fiets ben je de hele tijd al bezig je balans te bewaren, op 2 dunne wieltjes. Komt daar ook nog eens een paard naast, dat kan schrikken en bovenop je belanden (je bent te fiets een stuk minder wendbaar), een ruk kan geven zodat jij uit balans raakt en valt, waarmee je de verwarring voor je paard compleet maakt en dat je op de fiets een stuk minder controle hebt. Op de fiets indien nodig even een ruk aan het touw geven zonder zelf te vallen is een heel stuk lastiger dan te voet.

De ergste ongelukken met paarden die ik heb meegemaakt waren die van mensen die met hun o zo betrouwbare en 500% bomproof paard waren wezen fietsen. En op de een of andere manier onder zowel paard als fiets terecht zijn gekomen waarbij zowel de fietser als het paard er zelden goed vanaf kwamen. Neem het risico gewoon niet, al is het maar voor het welzijn van je paard. Wat als die verstrikt raakt in een fiets? We weten allemaal hoe handig paarden kunnen zijn in het zichzelf enorm klem zetten en zichzelf daarbij niet bepaald zelden ernstig verwonden.

Voor je eigen veiligheid en die van je omgeving: Ga dan het hardlopen oefenen, dan kan je paard mooi meedraven en heb je een stuk meer te vertellen. En is ook gezellig en leuk om te doen, en nog gezond ook.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 03:45

geen haar op mijn hoofd dat ik met de mijne zou gaan fietsen!
als hij schrikt hang je miss met heel uwe bazar in de bomen!
zou het niemandt aanraden. #)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 04:48

Mn tinker zou ik zo meepakken aan de fiets, maar mn paard van 1.73... nee dank je :))

Mn minipaardje zou ook wel meelopen, maar die is vrij eigenwijs dus weet niet of ik dat zou doen..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 07:06

Toen ik klein was, weet ik nog wel dat mijn opa het wel deed. Die bond zelfs de ene pony aan de andere vast, en hop, op de fiets, door het dorp, over een druk kruispunt, op naar de wei. Is altijd goed gegaan, maar als ik er zo aan terug denk vond ik het toch wel gevaarlijk. Als er 1 schrikt, ligt jij naast je fiets en je paard gaat aan de loop. Ik zou het met mijn eigen paarden nu niet meer durven doen, ook al zijn ze goed verkeerdmak.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 08:53

Ik doe het regelmatig :) Gisteren ook nog gedaan. Ik heb geen bitje in maar een gewoon halster, daar luistert ze prima mee. Ik heb een lange lijn met lus eraan, die ik dan in twee lussen in mijn hand pak. Als ze schrikt of iets eng vindt gaat ze achter me lopen en laat ik een lus los, als we voorbij zijn pak ik haar weer korter. Ik laat haar wel altijd aan een los lijntje lopen, ik laat mezelf niet meetrekken. Op die manier luistert ze ook goed als ik haar in wil houden.
Ik heb wel een oude fiets met een laag zadel, waar ik mijn voet aan de grond kan doen en af kan stappen met een hand aan het stuur.
We gaan een klein stuk langs de weg en voor de rest in het bos, daar draven en galopperen we dan :) Zij vindt het ook hartstikke leuk en het is wel fijn als je een keer wat minder tijd hebt of geen zin hebt om te rijden :)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:07

Ik fiets ook regelmatig met mijn paard ze vind het nog leuk ook, het voordeel heb ik dat ik hier allemaal zandpaden heb.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:16

Ik doe het regelmatig. Met mijn eigen pony's en op het moment ook met de dekhengst die ik in training heb.

Zelf heb ik alleen maar kleintjes (en als die gaan heb je niets te zeggen op de fiets), maar heb het voorheen ook met paarden gedaan.

Dennis liep voorheen ook naast de scooter (niet als training, maar wel voor ff naar het land als er geen fiets beschikbaar was).

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:32

Ik doe het regelmatig met de haflingers maar ook met ons vorige paard. de shet doe ik het ook mee er rijd hier veel groot verkeer dus tractors combeinen noem maar op. Papa fietst met de 2haffies 1aan de ene kant en de ander aan de andere kant

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:58

Ik heb het ook 1 keer met me paard gedaan en ik vond het eigenlijk wel relaxt! Omdat je er naast fiets en me paard het dan allemaal wat meer vertrouwd zal ze niet zo snel schrikken, ik zorg wel dat is afstand hou. En er was nog een ander paard mee dus ze was erg rustig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:03

ik doe dat met de Welsh A wel eens, wel hoofdstel aan, longe eraan en een fiets waar ik zelfs op het zadel zittend bij de grond kan. Hoe braaf ze ook is, ik heb wel ooit de fiets maar laten kletteren en laten liggen om haar weer in het gareel te krijgen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:09

Ik doe het regelmatig met mijn shetlander. Ben te groot om er op te rijden, en hij kan ng niet voor het koetsje en mijn kleine ruitertje is er niet zo heel erg vaak dus dan geef ik hem zo beweging. Vind hij geweldig. Zou het wel niet doen als je paard/pony niet goed verkeersmak is en nog van alles schrikt.
groetjes

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:11

Karin:Er staat nergens in de wvw dat je niet mag fietsen met je paard heb die in me opleiding rij instructrice ooit gehad Of ze moeten de wet intussen hebben aangepast in 5 jaa tyd maar lijkt me stug

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:18

Deed het vroeger wel vaak, maar dat waren hele makkelijke ponies! Totdat er eens een een zeer smakelijk grassprietje zag staan en daar lag ik in de bosjes :D
Het is wel leuk om te doen!