Hoe zit dit nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaas_

Hoe zit dit nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 09:27

Vannacht heb ik amper geslapen, en tsja dan krijg je tijd om na te denken :)*
Nu zat ik met dit:

Stel, jij rijd met nog iemand in een bak, en diegene veranderd van hand. Moet jij dan ook van hand veranderen?
En mag jij gewoon op de hoefslag rijden? Of moet je op de binnenhoefslag gaan rijden?

Ik zelf zou gewoon op de hoefslag blijven rijden, want ik wil niet van hand veranderen, heb ik het nu helemaal fout of?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:31

Diegene die linksom rijdt heeft voorrang. Dus als jij rechtsom rijdt en de andere ruiter of amazone linksom en je komt elkaar tegen dan moet jij van de hoefslag af.
Je hoeft dus niet per se ook van hand te veranderen.

nairtje

Re: Hoe zit dit nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:32

Je moet elkaar dus de linkerhand kunnen geven, dat is een vaste regel. Zo is het makkelijk en komen er geen conflicten in de bak.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:34

Bakregels zijn te vinden iig dmv de zoekfunctie en zelfs via google ;)

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:35

Ik heb altijd geleerd als je met twee of meer in de bak rijd je rechts moet houden, dus rij jij linksom blijf je op de hoefslag en degene die rechtsom gaat rijd op de binnenhand, zo heb ik het geleerd.
Je moet zowiezo wel rekening met elkaar houden, dus let goed op elkaar en probeer elkaar te vermijden.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:37

Als je dit verwarrend vindt, of niet makkelijk te onthouden, dan is er een heel simpel ezelsbruggetje: In het verkeer hou je ook je tegenligger links van je. :j

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 09:39

Oke :D . Ik vroeg het me namelijk sterk af wat het nou was.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:20

Maar er zijn zo nog een paar regeltjes hoor.
Een snellere gang heeft ook voorrang op de hoefslag. ( dus diegene die in stap blijft gaat op de binnenhoefslag )
Maar hoofdzaak is steeds hou het veilig, let op elkaar, en liefst ver uit elkaar.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:23

nairtje schreef:
Je moet elkaar dus de linkerhand kunnen geven, dat is een vaste regel. Zo is het makkelijk en komen er geen conflicten in de bak.

Klopt. :)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:26

Aanvulling: de hoefslag heeft voorrang op figuren, jij geeft dus voorrang aan de gene op de hoefslah als je zelf een volte rijd. Zijgangen hebben ook voorrang. Snellere gang heeft voorrang: alleen stap gaat op de binnenhoefslag. Draf en galop gewoon rechts houden en normale voorrangsregels.
Als ik met iemand in de bak rijd die aan het mennen is, spreek ik meestal wel af dat we allebei van hand veranderen, met een karretje is dat wat makkelijker.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:28

Ik heb het geleerd zoals horse girl. Maar als je er echt de rillingen van krijgt of de ander is een chagrijn en je bent gewoonweg bang om het verkeerd te doen,kun je natuurlijk ook wisselen :-)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:55

RT -> MA geen rijtechnisch probleem.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:05

nee. wij hebben rijbaan regels alsvolgt en die gelden meestal ook op parcour:

zijwaartse gangen voor alles.
galop heeft voorrang op draf en draf op stap, zit je in dezelfde gang heeft de linkerkant voorrang, degene die een duidelijk figuur maakt heeft ook voorrang. bij proefjes oefenen of spelletjes gewoon even om voorrang vragen. en meestal als je met meer dan 3 mensen bent stappen wij niet op de hoefslag om botsingen te voorkomen ;)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:07

Een figuur voorrang? Das toch niet handig, dan kom je elkaar als je pech hebt tegen als er iemand een (grote) volte rijd, het is toch veel makkelijker om op de volte dan de binnenkant te houden?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:14

horse_girl schreef:
Een figuur voorrang? Das toch niet handig, dan kom je elkaar als je pech hebt tegen als er iemand een (grote) volte rijd, het is toch veel makkelijker om op de volte dan de binnenkant te houden?

ik heb het niet bedacht :D
ik vind het ook niet handig, maar het geld volgens mij niet voor voltes. wel voor een gebroken lijn, dan kan degene op de hoefslag afwenden, en dan kan jij je lijn afmaken. vind het zelf geen geweldige oplossing hoor,

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:19

Daarom heb ik ook altijd andersom geleerd, dus hoefslag heeft voorrang op figuren. Wel apart eigenlijk dat er zoveel verschilende opvattingen over zijn!

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:22

Linksom heeft voorrang, maar vooral rekening houden met elkaar, oogcontact zoeken of aangeven wat je wilt gaan doen (bijvoorbeeld, aangeven of iemand voor je langsrijdt of achterlangs) dat vind'k nog belangrijker!

Soms iets om jeuk van te krijgen:
- (In en uit)stappen op de hoefslag linksom. Dan bedoel ik niet het actieve rijden op zich.
- Mensen die maar linksom blijven rijden op de hoefslag, om maar niet aan de kant te hoeven gaan. Zijn vaak mensen die moeilijk vinden om het rijden en op een ander letten, te combineren.
- Het niet kijken naar een ander tijdens het rijden, dat vind'k echt gevaarlijk. Alsmaar naar het hoofd van't paard kijken. Daar heb ik wel wat botsingen door zien gebeuren!

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:41

het is inderdaad als je linksom rijdt dat je voorrang heb. op het begin vergat ik het altijd, maar je moet maar denken, het zelfde als op de auto weg, dan rijd je op de rechterkant. dan heb je voorrang. als je dus rechts rijd, weet je dat je voorrang heb, en met de figuren en alles wat hierboven wordt verteld ga ik in mee.

Rhona96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:45

gewoon net als in het verkeer, ;)

ik rijd niet bij een manege maar op een rijvereniging, als we daar met zn 6e of meer in de les rijden,
dan moeten we vaak op de zelfde hand rijden, omdat je anders elkaar in de weg rijd.
maar dat zegt de instuctie dan..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:48

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
wie stapt moet naast de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'anders plaats
Rijdt veel praat weinig en tot besluit
Kom tijdig, en ga op tijd er uit...

http://www.bokt.nl/wiki/Voorrangsregels

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:22

uhmm als ik op de andere hand wil rijden vraag ik meestal even, zullen we even van hand veranderen? meestal vinden ze dat allemaal wel goed ;p
of als we met meer zijn dan ga ik gewoon op de andere hand en rijd ik even op de binnenhoefslag