iets leuks met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

iets leuks met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:43

weet iemand nog iets wat je met je paard kun doen met z'n tweeën?
ik en een vriendin van mij willen binnenkort iets gaan doen met de paarden, maar we weten alleen nog niks leuks..
dus als er iemand nog iets weet zijn we daar heel blij mee ;)

s6801881

Re: iets leuks met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:47

Een dagje achter de koeien aan? Dat kan op de A OK Livestock Ranch in Makkinga :D Maar dat is misschien wel heel bijzonder. Ik weet trouwens niet of western tack ook verplicht is.

Een leuke strandrit? Of een buitenrit in een ander mooi natuurgebied?

Een clinic? Misschien cross (maar dan zou je moeten wachten tot het voorjaar), of iets mer natural horsemanship? Leuk en leerzaam :j

Schriktraining?

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:00

bedankt voor je reactie!
ik ga zeker een paar dingen hiervan aan m'n vriendin voorstellen, dat eerste lijkt me echt heel leuk om te doen!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:38

Met koeien werken is zeer leuk maar niet alle paarden zijn daar geschikt voor, sommige hebben schrik van de koeien en gaan lopen, andere paarden hebben "cow sence", gevoel voor koeien, en vinden het zeer leuk.
Een western zadel kan wel interessant zijn daar je dan een zadelknop hebt om je aan vast te houden, zoek maar eens op internet naar filmpjes ivm "cutting" dan zie je wat ik wil zeggen.
Wat leuk en leerzaam is voor ruiter en paard is de westerndiscipline "trail". hier krijg je een aantal obstakels voorgeschoteld die je tijdens een wandeling = trail kan tegenkomen : poort, brug, balken,enz zoek ook maar eens op internet voor meer info.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:46

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:52

Gewoon lekker op vakantie met je paard bij Peelhoven
Hier kun je lekker buitenrijden, dresuur en/of springles aan huis krijgen, westernlessen bij Wendy van Osch volgen op je eigen paard of een paard van Wendy, clinics schrik en obstakeltraining, houding en zit, natural horsemanship etc. etc.
Voor meer informatie http://www.peelhoven.nl

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:11

MarcR schreef:
Met koeien werken is zeer leuk maar niet alle paarden zijn daar geschikt voor, sommige hebben schrik van de koeien en gaan lopen, andere paarden hebben "cow sence", gevoel voor koeien, en vinden het zeer leuk.
Een western zadel kan wel interessant zijn daar je dan een zadelknop hebt om je aan vast te houden, zoek maar eens op internet naar filmpjes ivm "cutting" dan zie je wat ik wil zeggen.
Wat leuk en leerzaam is voor ruiter en paard is de westerndiscipline "trail". hier krijg je een aantal obstakels voorgeschoteld die je tijdens een wandeling = trail kan tegenkomen : poort, brug, balken,enz zoek ook maar eens op internet voor meer info.

Ik weet KWPN-ers, Tinkers en Haflingers die het erg leuk doen met de koeien, dus als je specifiek wil richten op de westernrassen waar cow-sence "in is gefokt" vind ik dat nogal kort door de bocht. Wel vergeten inderdaad: sommige paarden vinden koeien best eng, maar dat ligt eerder aan het karakter van het paard (kijkerig/schrikkerig/bang) dan aan een ras. Blijft nog steeds wel dat ik mijn twijfeld heb of een engels VZH zadeltje een goed idee is.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:27

MLoeser schreef:
Ik weet KWPN-ers, Tinkers en Haflingers die het erg leuk doen met de koeien, dus als je specifiek wil richten op de westernrassen waar cow-sence "in is gefokt" vind ik dat nogal kort door de bocht. Wel vergeten inderdaad: sommige paarden vinden koeien best eng, maar dat ligt eerder aan het karakter van het paard (kijkerig/schrikkerig/bang) dan aan een ras. Blijft nog steeds wel dat ik mijn twijfeld heb of een engels VZH zadeltje een goed idee is.

Heb ik iets geschreven over westernrassen ???
Ik weet ook wel dat andere rassen meer of minder "cow sense" kunnen hebben, dit is geen alleenrecht van de westernrassen.
Ik heb de vraagsteller enkel willen waarschuwen voor de twee extremen : schrik van de koeien of een paard dat in echte cutting stijl achter de koeien gaat want beiden kunnen voor een niet gewaarschuwde ruiter gevaarlijk zijn.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:50

Een lange dagtocht kan ook leuk zijn :D.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 18:13

mijn pony is absoluut niet bang voor koeien, dus dat zou geen probleem moeten zijn. (ook al is het een connemara X nrps)
alleen het zadel wel, want ik heb idd geen westernzadel..

bedankt voor jullie reacties in ieder geval! ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:23

Je hoeft echt geen westernzadel te hebben om eens aan een koeiensnuffelclinic mee te kunnen doen, daar worden nog geen echte cutting bewegingen gevraagd (dat je ze wel kunt krijgen van je paard is een ander ding! :+ ) maar je zou ook een band om zn nek kunnen doen om je aan vast te houden of zo´n ´bok´riempje aan je zadel.
Ze vinden het meestal erg leuk en het is erg leuk voor de afwisseling!
zoek maar eens op koeiensnuffelclinic en dan kom je genoeg topics tegen.
Have fun!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:16

Dit is meer iets voor PP.
Daarom een verplaatsing van TAO-->PP.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:21

Lekker een paar daagjes op vakantie met de paarden :j
Niks heerlijkers dan dat ;)

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:33

Wat voorn koeien koeien gebruik je dan?
Ik weet niet of jullie zelf een boerderij met koeien hebben,
maar ik zou van mijn vader NOOIT EN TE NIMMER achter de koeien aan mogen met mijn pony...

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:12

nou ik ben met hem nog nooit achter koeien aan gegaan, maar op de boerderij waar mijn pony staat staan ook koeien, en daar is hij helemaal niet bang van (hij heeft er zelfs een tijdje bij in de wei gestaan)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:29

Een clinic ergens volgen, bvb het Balingehof? :)
Dat moet echt super gaaf zijn!
Een strandrit is ook super gaaf, je kan het dan ook evt combineren met een bos/duin. Het is geweldig om zo'n rit te maken!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:45

wat is dat dan voor clinic? ;)

ons 'lijstje' ziet er tot nu toe zo uit:

- dagtocht
- achter koeien aan
- vollemaansrit (met manege?)
- dropping
- strandrit
- een leuke spelletjesdag.. misschien een beetje kinderachtig maar wel grappig :D
- clinic
- iets met een crosstraining
- zelf een springparcours opzetten in de bak
- een dressuurwedstrijd organiseren voor heel onze stal (nouja, boerderij waar 7 mensen staan :D )

en volgens mij nog wel meer maar het lijstje wat we gemaakt hadden heeft m'n veriendin meegenomen en ik weet niet alles uit m'n hoofd :9

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:26

Er zijn verschillende, dan zou je evt moeten kijken op hun site :j

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:08

Wij deden vroegah, altijd een parcourtje uitzetten, en dan op tijd rijden, meestal deden we dan een slalom 2 sprongetjes, iets mee nemen van de ene kant van de bak naar de andere (desnoods een rauw ei, of een glas water) van de pony af, zelf over een balkje lopen en weer op de pony, en dit alles zonder zadel, wie weet dat je zelf ook nog dingen kan bedenken. Bijv. je pony op een zeiltje laten stilstaan, ect ect.

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:32

Dat is een leuk idee! Ga ik ook doen met mijn vriendin :D