Anneke schreef:De pees is nu ook, weer heel warm, maar niet dik verder.
Wat met een peesklap naar ik weet wel het geval is.
Ik vermoed een ontsteking.
Mijn vriend is verpleegkunige en kwam met wijze raad. Ik heb Pompidou nl ingesmeerd met coolingsgel vanmorgen, omdat er ook opstaat 'in geval van peesblessures'. Ik dacht dat kan geen kwaad.
Volgens mijn vriend juist wel.
Bv tijgerbalsem houdt een spier of pees heel warm, wat goed is voor doorbloeding en soepelheid. Zo'n coolingsgel kan een pees of spier juist erg gaan 'verstijven'.
Hij vind dat ik het been met rust moet laten.
.
O gut, meisje, koop toch eens een goed boek over hoe je een paard gezond moet houden. Aanrader: Uw paard natuurlijk gezond. A5 formaat, groene omslag met foto van voskleurige pony met bles.
Een pees die is ontstoken is warm. Dat is dus fout. De pees moet je dan KOELEN! Paardenbenen moet je koel houden, er treedt schade op bij verhitting, dat kan dus door blessure/ontsteking, maar ook door intensief werk, en ja, ook tijgerbalsem!
Een paardenpees is GEEN MENSENSPIER!!!! Knoop dat heel hard in je oren, gooi die tijgerbalsem weg en ga dat paard 2x per dag afspuiten met ijskoud kraanwater, stap het 2x per dag op het harde, houdt het uit dat natte land, en ook uit de bak als ze niet rustig aan kan doen, en gebruik coolingsgel. Liniment wil de doorbloeding ook nog wel eens helpen bij pezen, en doorbloeding is juist wenselijk vanwege het koelende effect.
Gut, ik kan me hier zo aan ergeren. Anneke, het is echt niet persoonlijk, maar mensenlief, het wordt wel eens tijd dat je ietsje meer leert over het welzijn van paarden in het algemeen, en wat goed voor ze is en wat juist niet. Dan weet je ook dat wat voor mensen goed is, niet perse voor paarden geldt...