De groei van een jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

De groei van een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 17:47

Vraagje. Hoe voorkom je dat je een overbouwd paard koopt wanneer het jonger dan 3 of 3 jaar is?
Hoe weet je dat niet enkel zijn achterhand nog gaat groeien? Of is het gewoon een gokje?
Of is het zo dat de achterhand eerst groeit en dat dan de voorhand die achterna komt. Hoe ver die voorhand doorgroeit is bij elk paard anders?
Ik weet dat een veulen meestal overbouwd is. Vaak wordt dit echter opgelost naarmate ze ouder worden. Maar toch zijn er zo veel volwassen paarden overbouwd.
Wel de reden van mijn vraag is de volgende. Ik sta op het kopen van een drie jaarse die lichtjes een hoge achterhand heeft. Maar een driejaarse moet nog uitgroeien. Is dit alleen vooraan? (in dat geval zou het perfect zijn) Of is dit ook achteraan? (Zo kan hij dus wel overbouwd worden)

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:49

Een paard dat 3 jaar oud is is nog niet uitgegroeit!
vaak is de achterhand wat overbouwd en trekt zit vanzelf bij!

dat komt echt goed

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:50

Dat is gewoon niet te voorspellen! Ik kocht mijn 2jarige niet overbouwd, nu als 4,5 jarige is hij al een paar keer overbouwd geweest en groeit ie trapsgewijs...... eerst achterhand, en dat trekt de voorhand bij. Op dit moment is zijn kont weer wat hoger dan de rest..........

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:52

Koop een paard uit een goed fokkende moederlijn, dan heb je het meeste kans op een mooi paard. Ik zeg niet dat je geen goede/mooie paarden kan hebben uit een mindere moederlijn!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:53

Henkjan schreef:
Koop een paard uit een goed fokkende moederlijn, dan heb je het meeste kans op een mooi paard. Ik zeg niet dat je geen goede/mooie paarden kan hebben uit een mindere moederlijn!

Wat een onzin.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:56

Hmm, raar dat mijn ervaring anders is...

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:00

ik heb een veulen gekocht die flink overbouwd was. Heb met de DA overlegd die mij raadde hem te laten castreren omdat hij dan hoger zou groeien (hengsten blijven compacter). Hij is nu 3,5 en nog steeds ietsje overbouwd, maar het is wel bijgetrokken. Of het met 5 of 6 weg is? Ik betwijfel het, hij heeft toch telkens weer de neiging om achter hoger te worden.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:01

Of je nu een goede of geen goede moederlijn hebt, dat heeft niets te maken met de groei in het algemeen van een paard!..
je hebt ook nog een vader en elke paard groeit in etapes en op zijn eigen manier

marjoke

Re: De groei van een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:50

Bedankt voor de uitleg. En ik denk ook dat het geen verschil maakt of een paard nu uit een goeie moederlijn komt of niet. Elk paard is anders.. Dus het is gewoon een gok?
Het is ook wel zo dat hij nu drie jaar is en al 1.82 meter groot is. Hem nog veel rust gunnen is dus zeker de boodschap. Maar heeft deze grootte iets te maken met verschil tussen achterhand en voorhand?

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:16

Dat zou ik zo niet weten!
Maar idd heel rustig aan doen met hem,laat hem bewust maken van zijn eigen benen en ga oefeningen doen in de bak(als je dat kande ruimte)over balken enz lopen!
En maak geen te korte wendingen met dit paard!

Misschien informatie die je al wist maar toch....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:36

marjoke schreef:
Bedankt voor de uitleg. En ik denk ook dat het geen verschil maakt of een paard nu uit een goeie moederlijn komt of niet. Elk paard is anders.. Dus het is gewoon een gok?
Het is ook wel zo dat hij nu drie jaar is en al 1.82 meter groot is. Hem nog veel rust gunnen is dus zeker de boodschap. Maar heeft deze grootte iets te maken met verschil tussen achterhand en voorhand?

Dat maakt zeker uit, als je weet hoe de lijn fokt, weet je ook wat je kan verwachten van een veulen.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:14

Henkjan schreef:
marjoke schreef:

Dat maakt zeker uit, als je weet hoe de lijn fokt, weet je ook wat je kan verwachten van een veulen.

Op het moment dat ik fok, kijk ik naar de grootte van de hengst,ik kijk naar het karakter van de hengst,ik kijk naar het algehele plaatjes van de hengst,ik kijk naar zijn prestaties, ik kijk naar zijn nakomelingen.
Ik kijk naar wat er het beste past bij de merrie waarmee ik wil fokken.

Ik kijk niet hoe lang zijn/haar veulens er over doen om uitgegroeit te zijn en of ze overbouwd kunnen zijn(aangezien alles veulens dat op bepaalde momenten hebben.

Ik begrijp jou stelling niet.....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:35

Als je weet dat een fokvaste moederlijn, anders heb je natuurlijk niet zoveel aan die informatie, paarden geeft die goed in het model staan, dus niet overbouwd zijn, kan je ook verwachten van een veulen, wat goed lijkt, dat die ook in het plaatje zal passen. Je kan zo'n fokvaste lijn creëren door bijv. een bepaalde mate van lijnenteelt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:40

Henkjan schreef:
Koop een paard uit een goed fokkende moederlijn,

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb een Tango x Oliver merrie, waarbij Tango van Jazz is en Oliver van Voltaire. Beiden bewezen hengsten. Toch heb ik een overbouwde merrie. Trekt wel langzaam wat bij hoor, ze is nog maar 4,5. Groeien doen ze tot een aar of 7 ongeveer, dus het kan nog helemaal bijtrekken. Als het geen grote overbouw is, zou ik me er niet teveel zorgen over maken...!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:49

Dan hoef je nog geen goede moederlijn te hebben :) Ik heb het echt over de merrie's uit de moederlijn. Ik heb liever een veulen uit een lijn met allemaal keur preferente merrie's, zonder interessante hengsten, (als voorbeeld, zijn maar weinig zulke lijntjes) dan een veulen waar allemaal leuke hengsten achter zitten, maar slechte merrie's...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:51

Maar dan nog geeft het geen garanties over het wel of niet overbouwd zijn van een dier. Het gaat om een combinatie van factoren, van beide kanten, zowel hengst als merrie. Ik vind het een beetje kort door de bocht gegaan om maar gewoon te zeggen dat er alleen gefokt moet worden met bewezen moeder. Zo krijgt een andere merrie geen kans meer, terwijl die toch ook goede kinderen kan geven...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:55

Dat zeg ik ook niet, ik zeg ook niet dat je dan zekerweten een elitemerrie krijgt... Maar de kans is een stuk groter...

Ik zou zelf niet fokken met een mindere merrielijn, maar daar gaan we teveel offtopic mee denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:55

Henkjan schreef:
Dan hoef je nog geen goede moederlijn te hebben :) Ik heb het echt over de merrie's uit de moederlijn. Ik heb liever een veulen uit een lijn met allemaal keur preferente merrie's, zonder interessante hengsten, (als voorbeeld, zijn maar weinig zulke lijntjes) dan een veulen waar allemaal leuke hengsten achter zitten, maar slechte merrie's...

Absoluut waar hoor, die merries zijn allemaal al voor de commissie geweest en goed van bouw bevonden en dat zet zich meestal wel voort in het veulen.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:20

Henkjan schreef:
Dat zeg ik ook niet, ik zeg ook niet dat je dan zekerweten een elitemerrie krijgt... Maar de kans is een stuk groter...

Ik zou zelf niet fokken met een mindere merrielijn, maar daar gaan we teveel offtopic mee denk ik.

Ik volg jou gedachte absoluut niet!!!, het zit het niet alleen in een merrielijn waar jij het over hebt!
Het veulen heeft namelijk meer nodig dan enkel een moederlijn!
Je moet naar beiden kijken!!.....je kunt namelijk uit een merrie die aan bepaalde kwaliteiten te kort komt een hengst op zetten die die bijtrekt en zodoene een goed veulen krijgen.

Dan heeft dat nog helemaal niks te maken met of dat een veulen overbouwd zou zijn! of kunnen zijn.
Paarden groeien nog lang door en dat kan allemaal heel goed bijtrekken....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:22

Dat is dus hetzelfde als mijn gedachte, alleen anders neergeschreven!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:46

Je koopt toch ook geen veulen als je denkt dat de combinatie hengst-merrie niet goed is...

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:46

Achter een goed bewegend veulen, waar misschien een mindere hengst achter zit en een mindere moeder....waarom niet! het kan het beste van de 2 naar voren brengen.

Als het qua bouw niet klopt omdat de fokker niet gekeken heeft naar hoe de merrie is en de hengst dan heb ik mijn twijfels.

MAAR nog steeds heeft dat niets te maken met of een veulen overbouwd zou zijn/kunnen zijn en of ze dat zijn tot de uitgegroeid zijn..............