Verder komen met rijden en paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPaardengek

Verder komen met rijden en paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:06

Ik wist niet waar dit topic moest, dus ik heb het hier.
Hooi iedereen! Ik heb een vraagje...
Zoals bijna iedereen hier, rij ik paard. 1x in de week, en ik vind het super leuk om te doen. Ook heb ik 2 verzorg Shetlanders waar ik ook 1x in de week ben. Heel af en toe heb ik een wedstrijd, wat ik fantastisch vind! Maar als ik eerlijk ben: Ik wil eigelijk nog iets meer ervaring op doen.. ;) De manege is net iets te ver weg met de fiets, en met mijn verzorgponys kan ik nog niet zo veel. Hoe kan ik het beste meer ervaring op doen? ( Vooral met de verzorging en het rijden ) Ik zat zelf te denken om me aan te bieden als bijrijder, maar ik heb een klein probleempje: Ik kan nog niet echt opzadelen... En ik heb nog niet erg veel ervaring enzo.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zonder dat het erg duur is?

X_Linz_X

Re: Verder komen met rijden en paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:09

een stal zoeken in de buurt, en vragen of je daar met iemand bijvoorbeeld een paar uur in de week mee mag lopen.
ik heb nu ook twee meiskes van een jaar of 10,11 die zaterdags bij mij zijn, en dan leg ik ze tijdens wat ik doe vanalles uit, en mogen ze ook een beetje groomen, paarden vasthouden, bandages afdoen, en later ook om. mee paarden buiten zetten enzo, leer je erg veel van hoor!
misschien kun je dit eens voorstellen

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:10

Naar een manege gaan,
Daar hebben ze ook wel is curcusen. en anders vraag je of het mogelijk is tot.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:12

Ik zou als eerst goed les nemen, dit hoeft niet persé op een manege, je kan bijvoorbeeld ook de eigenaar van je verzorgshetlanders om hulp vragen? Zorg in iedergeval dat je leert opzadelen, de beginselen van het rijden, de verzorging etc.
Als je dat onder de knie hebt, zou ik op zoek gaan naar een verzorgpony waar je iets meer mee kan, maar ik zou als ik jou was echt proberen ergens les te nemen. Dat heeft namelijk iedereen nodig, zelfs ruiters met veel ervaring ;)

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:21

Misschien is het handig om te zetten wat ik wel en wat ik niet kan.

Opzadelen - Zadel lukt, Hoofdstel ook wel, alleen het bit krijg ik er bijna nooit in :P .
Rijden - ik zit op les!! En dat gaat goed.
Uitmesten - nog nooit gedaan..
Borstelen - kan ik
Hoeven uitkrabben - kan ik
Wedstrijden - heb ik ervaring mee ( Bijna f2, niet zo heel hoog)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:23

Dan zou ik opzoek gaan naar een leuke verzorgpony, en tijdens je rijlessen extra hulp vragen met het hoofdstel. Ook zou ik ze goed laten controleren of alles goed zit, dus ook het zadel enzo.
Succes ;)

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:27

Goed idee! Maar het probleem is: Ik ben dol op mijn twee verzorgpony's, die ik nog niet zolang verzorg. Als de pony's mij zegmaar beter kennen, zou ik waarschijndelijk grondwerk kunnen doen. Ik kan wel een andere verzorgpony/paard zoeken, maar ik kan de Verzorgshetten niet missen.. Misschien kan ik het combineren? Ik wil niet teveel verzorgpony's, want dan word ik helemaal gek.. ( Huiswerk, mijn eigen dieren.. ) Zou het te combineren zijn, wat denken jullie?

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:29

Tuurlijk is dat te combineren, gewoon verschillende dagen en zoek iets in de buurt. Dat je naarnaast nog tijd hebt voor je huisdieren, school etc. Kunnen je verzorgshetten niet bereden worden dan?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:32

Van de shetlanders kan je denk ik nog een hoop leren, en dan kan je intussen goed om je heen kijken of je niet ergens een verzorgpony kan vinden waar je in de toekomst meer mee kan. Voor rijden op de shetlanders ben je straks te groot.

Verder kan je misschien op de dag dat je les hebt wat langer op de manege blijven om te kijken en te helpen?

Je bent nu 11 zie ik, als je echt wilt dan vind je vanzelf manieren om meer te leren.

Zelf heb ik als paardengek uren en dagen langs de rijbak gestaan op de manege en de stal waar mijn vriendin een eigen pony had. Ik heb er veel van geleerd, en doordat ik zo graag meer wilde leren heb ik uiteindelijk een paard mogen verzorgen... En dat was het begin :+

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:46

melody93 schreef:
Tuurlijk is dat te combineren, gewoon verschillende dagen en zoek iets in de buurt. Dat je naarnaast nog tijd hebt voor je huisdieren, school etc. Kunnen je verzorgshetten niet bereden worden dan?

Jawel, maar die ene is veelste klein om op te rijden, en is pas 2. En die ander.. Tja, dat kan wel. Maar heeft al een paar jaar geen zadel op rug gehad, dus zou denk ik weer zadelmak gemaakt moeten worden. Maar ik ben 11, heb nog geen jaar ervaring.. Dat lukt denk ik niet. En ik word daarvoor snel te groot.

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:47

Kelly_ann schreef:
Van de shetlanders kan je denk ik nog een hoop leren, en dan kan je intussen goed om je heen kijken of je niet ergens een verzorgpony kan vinden waar je in de toekomst meer mee kan. Voor rijden op de shetlanders ben je straks te groot.

Verder kan je misschien op de dag dat je les hebt wat langer op de manege blijven om te kijken en te helpen?

Je bent nu 11 zie ik, als je echt wilt dan vind je vanzelf manieren om meer te leren.

Zelf heb ik als paardengek uren en dagen langs de rijbak gestaan op de manege en de stal waar mijn vriendin een eigen pony had. Ik heb er veel van geleerd, en doordat ik zo graag meer wilde leren heb ik uiteindelijk een paard mogen verzorgen... En dat was het begin :+
Ik wil ook langer op de manege blijven, maar mijn moeder... dus niet. ik rij van 4 tot 5, en moet ook een keertje eten. ( We eten vroeg ) dus dat is ook geen optie :'(

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:50

Misschien met de manege en je moeder afspreken dat je daar de hele middag eens bent om te helpen (vegen, paarden poetsen etc.) Dan kan je moeder gewoon weer terug naar huis. Dus van 13 tot 17 ofzo.

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:53

Ik rij op dinsdag.. en ik moet ook naar school toe ;)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:53

misschien kan je er eens heen in het weekend ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:55

Zo heb ik het ook wel gedaan, liet me brengen op woensdagmiddag voor de les, en werd voor etenstijd weer opgehaald.
Nu zit jij lastig op de dinsdag, maar misschien kan je een keer op een zaterdag een dag of middag naar de manege gebracht worden?

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 16:04

Dat kan... Ik ga met het eten er even over praten, ook over de bijrijdpony, en dit en dat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:01

-> YRT

mamaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:20

vraag hulp op je manege en dan krijg je het zo onder de knie

groetjes siena

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:03

Hang een briefje op op de manege waarin je alles uitlegt over je ervaring, naar wat voor vp je op zoek bent, etc. Vraag daarbij ook of de eigenaar je eventueel kan helpen met de verzorging en het zadelen/rijden (vooral in het begin). Op de manege ben je zekerweten nooit alleen, en als iets niets lukt, dan kun je iemand vragen om je te helpen. Én het is de omgeving waar je vertrouwt bent, en dus ideaal om een vp te hebben, teminste, als iemand een verzorger zoekt. ;) Succes!

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:37

GOED NIEUWS!
Ik ga op woensdag rijden, en dan mag ik de hele middag helpen, yes yes yes :P Nu hopen nog dat ik die ene leuke haflinger mag bijrijden.. alleen het kost een beetje veel geld... Achja, dromen mag altijd, he?