Donderdagochtend heel vroeg word sil door H. (dat is even de lesser) gebeld, dr merrie is vanacht overleden.
Koliek...
Veulentje net een dagje oud. Merrie is van pijn bijna door de muren gegaan. De ergste dood die je voor je beestje wilt hebben.
Maar oke, 's ochtends is de merrie door het Rendak opgehaalt...
Sil en Diaan hebben de hele dag gebeld met kennissen en fokkers, er is zelfs een omroep op omrop fryslan geweest voor een pleegmoeder.
Heel veel mensen hebben gebeld met tips en ervaringen, echt toppie!
Aan het eind van de middag mensen weten te bereiken die een welsh merrie hadden staan waarvan de dag ervoor haar veulen was ge-euthaniseert. We mochten haar 's avonds zo ophalen!!
Super mooi merrietje van 1.42. Pikzwart met kolletje.
Tijdje voor de box met haar gestaan en ze was heel lief voor Sandy, likken enzo. Maargoed we moesten dat veulen bij die merrie zien te laten drinken. Merrie zat vol met melk dus dat zat goed.
Allebei aan touwtje in de bak. Na een half uurtje geduld en lieve woordjes, enz. Toch besloten dat het voor eerst genoeg was, merrie was super braaf maar had het toch liever niet.
Later wilden we nog een keertje proberen, maar H. vond het wel goed zo.
Begrijpelijk, vreemde merrie bij je veulen. Je eigen merrie van 19 jaar oud die je zowat haar hele leven kent is ineens het leven kwijt en dan dat veulen.
Besloten dat de merrie volgende ochtend maar naar huis moest.
Met het veulen gaat het super, vanacht goed gedronken. Elke keer drinkt ze graag, ze drinkt gelukkig uit een pannetje (is hygienischer dan fles).
Ze plast goed, maar helaas poept ze nog niet. Vanochtend is de DA erbij geweest en het gaat verder allemaal goed.
We hebben vanmiddag nog gehoord dat de veulencentrale een haflingermerrie had, die eventueel als pleegmoeder kon functioneren. Hoe dat verder zit weet ik nog niet.
Zo zie je maar weer.. Altijd graag een veulentje willen fokken, in 1 dag is die mening van mij omgeslagen. Ik ga het risico niet nemen later. Dan koop ik wel een veulen.
Ik weet dat 9 van de 10 x het goed gaat.
Dit was trouwens een ervaren merrie!
Ik houd jullie nog op de hoogte hoe het met W Sandy's Gold gaat!
Tips/Ervaringen zijn welkom!!