Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kekavo schreef:Er wordt gezegt: 60 kilo voor een grote pony en 80 voor een paard. Maar dat gaat lang niet alitjd op. Ik heb een verzorgpaard van 1.65 hoog, die echt niet meer dan 60 kilo op haar rug kan hebben. En er zijn ook pony's die prima lopen met meer.
Citaat:Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht
IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg
Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg
Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg
Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg
Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.
Citaat:uit een artikel in Freizeit im Sattel, een Duits paardenblad. Het is geschreven in samenwerking met een aantal mensen, die werkzaam zijn in de paarden. Er zitten wat instructeurs bij, maar ook fysiotherapeuten en dierenartsen. Het lijstje is hier in Nederland nog verder onderzocht door Tineke Dekker, toen ze haar Zadelboek schreef. Ook die heeft hierover contact gehad met dierenartsen en therapeuten.
Overigens wordt in het verhaal in het blad wel vermeld, dat het scheelt of je een enkele keer per week een stapritje van een uur maakt, of dat je dagelijks zwaar traint. Bovendien heeft de rijkunst van de ruiter ook invloed. Evenals de bouw en gezondheid van een paard. Het is logisch dat een paard met een lange en niet goed gebouwde rug, of met slechte benen, minder gewicht aankan dan een compact en sterk dier van hetzelfde ras.
Skygirl schreef:kekavo schreef:Er wordt gezegt: 60 kilo voor een grote pony en 80 voor een paard. Maar dat gaat lang niet alitjd op. Ik heb een verzorgpaard van 1.65 hoog, die echt niet meer dan 60 kilo op haar rug kan hebben. En er zijn ook pony's die prima lopen met meer.
Eerlijk gezegd lijkt me dat niet normaal voor een paard van 1.65 hoor. Ik heb zelf een paard van 1.67 en zo lang ze in gezonde staat verkeerd en goed in vorm is dan kan ze wel 90-100 kilo (wel bij iemand die kan rijden en niet de beweging ontzettend stoort) dragen. Het scheelt ook wel dat ze compact gebouwd is met een sterke rug en achterhand. Alleen een paard van 1.65 die maar net 60 kilo kan dragen daar zou ik wel even naar laten kijken hoor...
superwoman schreef:Citaat:Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht
IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg
Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg
Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg
Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg
Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.
beantsje schreef:Om maar even aan te geven hoe bespottelijk zo'n staatje is;
een zadel met dekje met ruiterkleding en laarzen en cap weegt bij elkaar gauw een kilootje of 8. blijft voor het sportpaard over een ruiter van max 66 kg.
Ik begrijp dat alle mannen wel kunnen stoppen met rijden (behalve de jockeys dan)....sorry, Edward Gal, Albert Zoer etc etc...
MarielleB schreef:Zelf heb ik een fries en ik denk dat als die volgroeit is dat hij wel 600 kilo weegt. Dat zou dus betekenen dat hij 120 max mag hebben. Dat vind ik eigenlijk nog best wel veel...... Nu weet ik niet precies hoeveel een zadel weegt....