Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarielleB

Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:57

Hallo Allemaal,

Ik vraag me wel eens af wat het maximale gewicht zou moeten zijn van de ruiter om op een paard te rijden. Omdat een paard natuurlijk er niet voor gemaakt is om op zijn rug te zitten en we dit zoveel mogelijk willen ontlasten door goed mee te gaan met de gang etc. Maar wat vinden jullie nu het maximale gewicht wat je kan hebben? Ondanks dat we er alles aan doen om het paard te ontlasten.

Verder heb ik nog een vraag (ik hoop dat ik twee vragen mag stellen in 1 topic, ik weet nog niet alle regeltjes) Wat vinden jullie van voltige rijden? Ik heb wel eens drie ruiters op een paard gezien waarvan er eentje op de lendenen (mij is geleerd dat dit het zwakste deel van de rug is) zit. Is dit niet extra schadelijk voor een paard?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:16

Het maximale gewicht is heel afhankelijk van zowel het paard als van de ruiter.

Een ruiter die veel weegt en goed meebeweegt met de beweging van het paard en hem goed ondersteunt is minder schadelijk voor de paardenrug dan een ruiter die licht weegt en als een zak aardappelen zit.

Maar voornamelijk is eht afhaneklijk van de bouw. Een compact gebouwt paard kan meer hebben dan een paard met een lange rug en dunne benen.
Er wordt gezegt: 60 kilo voor een grote pony en 80 voor een paard. Maar dat gaat lang niet alitjd op. Ik heb een verzorgpaard van 1.65 hoog, die echt niet meer dan 60 kilo op haar rug kan hebben. En er zijn ook pony's die prima lopen met meer.
En zware paarden kunnen vaak meer hebben dan 80 kilo. Maar ik ken ook een Engels Volbloedje, best rank gebouwt, die al jaren goed loopt met een ruiter van 90 kilo. Geen enkel teken van rugklachten en veel plezier in zijn werk.

Voltige vind ik niet zo zeer schadelijk voor een paard, niet meer dan andere sporten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:20

kekavo schreef:
Er wordt gezegt: 60 kilo voor een grote pony en 80 voor een paard. Maar dat gaat lang niet alitjd op. Ik heb een verzorgpaard van 1.65 hoog, die echt niet meer dan 60 kilo op haar rug kan hebben. En er zijn ook pony's die prima lopen met meer.

Eerlijk gezegd lijkt me dat niet normaal voor een paard van 1.65 hoor. Ik heb zelf een paard van 1.67 en zo lang ze in gezonde staat verkeerd en goed in vorm is dan kan ze wel 90-100 kilo (wel bij iemand die kan rijden en niet de beweging ontzettend stoort) dragen. Het scheelt ook wel dat ze compact gebouwd is met een sterke rug en achterhand. Alleen een paard van 1.65 die maar net 60 kilo kan dragen daar zou ik wel even naar laten kijken hoor...

JoyCiej007

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:51

Ik ben een groot voorstander van de 20% regeling; max. gewicht = 20% van het gewicht van het paard in kwestie, en dat max. gewicht is dan incl. tuig, zadel etc.
Er van uit gaande dat je met een paard te maken hebt wat in goede conditie verkeerd en geen over- of ondergewicht heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:00

Citaat:
Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht

IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg

Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg

Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg

Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg

Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.

Citaat:
uit een artikel in Freizeit im Sattel, een Duits paardenblad. Het is geschreven in samenwerking met een aantal mensen, die werkzaam zijn in de paarden. Er zitten wat instructeurs bij, maar ook fysiotherapeuten en dierenartsen. Het lijstje is hier in Nederland nog verder onderzocht door Tineke Dekker, toen ze haar Zadelboek schreef. Ook die heeft hierover contact gehad met dierenartsen en therapeuten.

Overigens wordt in het verhaal in het blad wel vermeld, dat het scheelt of je een enkele keer per week een stapritje van een uur maakt, of dat je dagelijks zwaar traint. Bovendien heeft de rijkunst van de ruiter ook invloed. Evenals de bouw en gezondheid van een paard. Het is logisch dat een paard met een lange en niet goed gebouwde rug, of met slechte benen, minder gewicht aankan dan een compact en sterk dier van hetzelfde ras.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:07

Skygirl schreef:
kekavo schreef:

Eerlijk gezegd lijkt me dat niet normaal voor een paard van 1.65 hoor. Ik heb zelf een paard van 1.67 en zo lang ze in gezonde staat verkeerd en goed in vorm is dan kan ze wel 90-100 kilo (wel bij iemand die kan rijden en niet de beweging ontzettend stoort) dragen. Het scheelt ook wel dat ze compact gebouwd is met een sterke rug en achterhand. Alleen een paard van 1.65 die maar net 60 kilo kan dragen daar zou ik wel even naar laten kijken hoor...

Dit paard heeft een lange, kwetsbare rug en lange, heel slanke benen. Er is naar haar rug gekeken, en misschien dat ze met de juiste training op den duur wel meer kan hebben. Daar wordt nu aan gewerkt, ze leert nu haar rug op de juiste manier te gebruiken maar of het heel veel beter wordt weet ik niet. Haar eigenares en ik rijden haar geen van beide, er is een andere verzorgster die wel licht genoeg is en die is onder begeleiding met haar training bezig.

Dat lijstje van Superwoman kan ik me heel goed in vinden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:18

ik ga altijd uit van ong 20%.(uitgaande van het gezonde gewicht van een paard en inclusief tuig)
maar het hangt van meer factoren af, een compact/zwaar gebouwd paard kan meer hebben en een rank gebouwd paard weer minder, daarnaast is een zwaarder iemand die met de beweging mee is lichter dan een lichter iemand die niet met de beweging mee is.
daarnaast vind ik ook dat lengte meespeeld.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:43

Zelf heb ik een fries en ik denk dat als die volgroeit is dat hij wel 600 kilo weegt. Dat zou dus betekenen dat hij 120 max mag hebben. Dat vind ik eigenlijk nog best wel veel...... Nu weet ik niet precies hoeveel een zadel weegt....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:47

superwoman schreef:
Citaat:
Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht

IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg

Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg

Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg

Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg

Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.

Om maar even aan te geven hoe bespottelijk zo'n staatje is;
een zadel met dekje met ruiterkleding en laarzen en cap weegt bij elkaar gauw een kilootje of 8. blijft voor het sportpaard over een ruiter van max 66 kg.
Ik begrijp dat alle mannen wel kunnen stoppen met rijden (behalve de jockeys dan)....sorry, Edward Gal, Albert Zoer etc etc...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:00

.... En een rank gebouwde arabier zou in verhouding meer kunnen dragen dan een sportpaard? hmmz :?

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:03

Ik heb wel eens gehoord dat grotere paarden juist minder zouden kunnen dragen dan kleinere, terwijl deze wel meer wegen. Maar ik vind 120 kilo voor een paard wel erg veel (ik hoop dat ik hier niemand mee beledig)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:04

zeg maar dag :wave: westernsport

mijn zadel van nu weegt 14 kg, maar ik heb een zadel van 21 kg gehad
en daar mijn 85kg bij + de pad en dikke winterjas, zware schoenen

..................................... :+

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:05

wat zullen er veel mensen moeten stoppen met de sport als ze zich aan de 74 kilo moeten houden..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:07

Yvonniej schreef:
wat zullen er veel mensen moeten stoppen met de sport als ze zich aan de 74 kilo moeten houden..

alle mannen kunnen wel stoppen met de paardensport :7

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:35

beantsje schreef:
Om maar even aan te geven hoe bespottelijk zo'n staatje is;
een zadel met dekje met ruiterkleding en laarzen en cap weegt bij elkaar gauw een kilootje of 8. blijft voor het sportpaard over een ruiter van max 66 kg.
Ik begrijp dat alle mannen wel kunnen stoppen met rijden (behalve de jockeys dan)....sorry, Edward Gal, Albert Zoer etc etc...

Dit is ook maar een klein stukje van dat artikel. Staat zelfs beschreven veel meer waar ze vanuit zijn gegaan voor dat lijstje. Daarbij staat er zelfs meer in mijn reactie; een 2e quote!

Maar waarom is het bespottelijk? Omdat de (nederlandse) mensen zwaarder zijn?

Het gaat om "relatief veilig", dus mensen die zwaarder zijn, daarbij is volgens het artikel het risico van blessures groter.Staat niet dat je dan met zekerheid je paard aan gort rijdt. Er staat dus ook in, dat dat ook te maken heeft met de rijstijl en het paard zoals al eerder aangegeven. Een goede ruiter of een TOPruiter zou dus weer minder risico nemen en ook als het paard goed in de bespiering zit.
Kan dus ook zijn dat voor sommige paarden dat gewicht al teveel is, wanneer zij al problemen hebben of minder goed gebouwd zijn om te dragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:37

JoyCiej007 schreef:
.... En een rank gebouwde arabier zou in verhouding meer kunnen dragen dan een sportpaard? hmmz :?

ligt ook aan de botstructuur of lengte van de rug, iig dat heb ik daaruit begrepen dat daar ook verschillen uit voort zijn gekomen..
(arabier heeft een kortere rug)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:39

mirgino schreef:
Yvonniej schreef:

alle mannen kunnen wel stoppen met de paardensport :7

Jep, en er zijn er al zo weinig..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:39

Jongens, we hebben al zoveel van dit soort topics gehad;
Wat een paard kan dragen, hangt af van
- ras
- stokmaat
- bouw (bijv. rug)
- conditie
- mate van scheefheid
- eigen gewicht van het paard
- pasvorm van het zadel
- lengte vd ruiter
- rijvaardigheid vd ruiter
- duur/intensiviteit van het rijden

enz enz enz.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:43

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:46

Er zijn natuurlijk grenzen aan wat een paardenrug aankan, maar 74 kg inclusief zadel en tuig als maximum stellen voor een volwassen warmbloedpaard vind ik wel héél extreem.
Paardrijden is dus enkel nog weggelegd voor anorexiepatienten en dwergen. Men zegge het voort....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:20

MarielleB schreef:
Zelf heb ik een fries en ik denk dat als die volgroeit is dat hij wel 600 kilo weegt. Dat zou dus betekenen dat hij 120 max mag hebben. Dat vind ik eigenlijk nog best wel veel...... Nu weet ik niet precies hoeveel een zadel weegt....

een fries heeft over het algemeen een wat langere rug (uitzonderingen daar gelaten).
dus voor eenfries zou de 20% stelling niet helemaal op gaan.
wel moet je het ook zo bekijken dat niet de ruiter alleen 120kg mag wegen hè, je moet alles bij elkaar optellen.

die 74kg voor een sportpaard is natuurlijk een beetje overdreven, maar dan denk ik ook wel aan zo'n heel dun hoogbenig ding, en die kan natuurlijk minder hebben dan een zwaar geboud paard.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:55

nou, ik moet eerlijk bekennen. Ik ben rond de 90 a 100 kilo (wordt wel aan gewerkt, was eerder zwaarder) en heb nu iets langer dan anderhalf jaar een draver van 1,67. Ik rij haar nu anderhalf jaar en ze heeft nog nooit ergens last van gehad. Ik heb een lichtgewicht zadel enz. Sterker nog, het paard wil vaak niet eens lopen als er iemand anders op gaat zitten, pas wanneer ik er weer op ga loopt ze weer vrolijk verder ;)
Dit gebeurd lang niet altijd maar moet er wel om lachen
Dus tja, ik ben wel wat zwaar, maar ze heeft er zelf geen last van. moht ze dat wel hebben dan ging ik ook niet rijden natuurlijk.
Nu ben ik ook geen ruiter die haar tegen gaat zitten werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:45

Ik ben ook een periode ruim 10 kilo zwaarder geweest.
In die periode merkte ik het niet aan mijn paardje.
Toen ik weer was afgevallen, kon ik het wel duidelijk merken.
Ik zat hem echt gewoon minder in de weg.

ramona1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:02

8o maximaal vind ik,

als je zwaarder bent moet je eerst maar wat spek eraf trainen, zielig voor het paard

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:19

ramona1983 schreef:
8o maximaal vind ik,

als je zwaarder bent moet je eerst maar wat spek eraf trainen, zielig voor het paard

Ook goeiemorgen ;)
Misschien is het wel niet zo bedoeld, maar ik vind dat je wel erg kort door de bocht gaat.