Ik vroeg me af wat jullie mening hierover was. Ik heb namelijk sinds kort een eigen paard. Maar omdat ik best wel veeleisende opleiding doe, heb ik gen tijd om elke dag naar mn paardlief te gaan...
4x per week wel minimaal.
(Hij staat op pensionstalling dus de stal word elke dag uitgemest en 3x per dag krijgt hij zijn voer.)
Alleen kwa weidegang is de pensionstalling niet zo super. Paard gaat iedere dag zo'n 2 - 4 uur naar de wei.
Wat vinden jullie hiervan? Ishet zielig dat hij niet iedere dag beweging krijgt?
Het is idd niet zo prettig voor je paard dat hij zeker 20 uur per dag binnen staat.
noekje
Geplaatst: 25-10-09 20:03
Vind dat hij dan wel heel erg weinig komt. Kan hij dan niet wat langer naar de wei als je geen tijd voor hem hebt? En anders een bijrijder zoeken. Want dit is niet helemaal eerlijk tegenover het paard.
jeltsje24
Geplaatst: 25-10-09 20:04
mijn paardje staat ook in een pension stalling en worden in de avond naar binnen gehaald en ochtend weer naar buiten ... dit vind ik wel erg fijn !! ik ga wel bijna elke dag ook als ik niet rij haal ik m uit de wei en geeft wat extra eten ... ik doe het ook voor de band zeg maar niet dat ze denkt ik word elke keer alleen maar uit de wei gehaald om te rijden of te dressuren maar jah zo heeft iedereen zijn eigen denk ik !!! als ik een dag niet ben geweest voeld het zo kaal
mysecrets
Geplaatst: 25-10-09 20:05
Als je paard iedere dag 2-4 uur uit zijn box komt, vind ik dit eigenlijk te weinig. Zeker aangezien hij op sommige dagen niet eens beweging krijgt (rijden). Kan je niet denken aan een verzorgster/bijrijdster? Denk dat dit voor jullie beiden, zeker voor het paard, beter is. Kan je anders niet een stal vinden waar de paarden overdag of 24/7 buiten mogen?
juval
Geplaatst: 25-10-09 20:06
tja, het klinkt niet echt ideaal zoals je het nu doet. Ik zou als ik jou was voor de overige dagen een bijrijdster/verzorgster erbij zoeken zodat je paardje toch genoeg aandacht krijgt.
Ik ga elke dag naar mijn paard, een dag overslaan doe ik zelden, en als, dan zorg ik voor vervanging.
Sissi87
Geplaatst: 25-10-09 20:07
Ik vind persoonlijk ook dat je beter iemand "erbij" kan zoeken. Beter was het als je nog even gewacht had, want je wist tenslotte dat je een opleiding ging volgen..
Mallow
Geplaatst: 25-10-09 20:08
Ik vraag me af waarom je deze vraag niet hebt gesteld VOOR je een paard kocht...... Ik vind 4 x echt te weinig...
M_EL_ISSA
Geplaatst: 25-10-09 20:09
Waarom ben je uberhaupt begonnen aan een paard als je nu al weet dat je er geen genoeg tijd voor hebt, en hij ook nog eens zovaak in een stal staat??
Andere stal zoeken of een bijrijder zoeken.. zou eigenlijk aan alle 2 de punten gaan werken!
Tinky12
Geplaatst: 25-10-09 20:09
Ik kan ivm mijn gezondheid momenteel niet elke dag naar mijn paarden...4x per week is net haalbaar. Mijn paarden staan wel de hele dag buiten,dat vind ik een vereiste.
Als jouw paard veel op stal staat zou ik er zeker iemand bijzoeken (al is het maar tot je zelf meer tijd hebt) om hem beweging te geven als jij er niet bent. 2-4 uurtjes buiten is een extraatje...dat mag niet zijn hele dagbeweging zijn Of kijk of je een plekje kunt vinden waar hij meer buiten kan spelen
Mustang1995
Geplaatst: 25-10-09 20:10
ja das zielig, neem dan een berijdster of geen paard en wacht tot je meer tijd hebt, want wat al gezegd word hij staat wel per dag dan zo'n 20 iuur op stal. een paard loopt in de natuur de hele dag door te grazen het zijn dan waarschijnlijk wel kleine pasjes maar hij lopt wel zo'n 15/16 kilometer per dag en zo'n beessie heeft ook aandacht nodig en verzorging (poetsen ect...) en als jedan gaat rijd dan met hem maar zo en zo het is wel zielig vind ik
langer in de wei is ook geen optie (mijn moeder zegt altijd in de wei is geen beweging en dat hoor ik vaker) dat geld wel voor paarden in het wild want die worden niet bereden ofzo is ook niet eerlijk tegenover je paard (werd al gezegd) 24/7 buiten?? (werd al gezegd) en wat jeltsje24 zegt is dan al beter,
MANDY
Wesseltje
Ik ga ook 4 keer in de week, heb ook een nogal druk leven Heb wel een bijrijdster voor 2 dagen in de week, en verder sta ik op een stal waar mijn paard lekker veel buiten komt. Misschien is een bijrijdster een optie? alhoewel ik 4x per week niet schokkend vind.. wel icm het weinig naar buiten gaan.
Roihi
Ik ga met Sissie87 mee dat je misschien beter had gewacht tot na je veeleisende opleiding afgerond was.
ik heb al lange tijd mijn eigen paard en ga echt elke dag naar haar toe. als ik niet kan, dan vraag ik aan iemand om haar even te verzorgen en aandacht te geven...
Roxylovee
Geplaatst: 25-10-09 20:11
ik zou ook lekker een bijrijdster zoeken!
ook beter voor je paardje
Ojajoh
Geplaatst: 25-10-09 20:12
ik ga ook niet elke dag naar mijn paard toe,maar hij staat wel 24/7 buiten en wordt elke dag gecontroleerd door stalgenoten en krijgt tevens nog eens kuil erbij op het land
als hij op stal staat vind ik wel dat je elke dag moet gaan en anders een bijrijder/verzorgster moet zoeken
xxxkatyxxx
Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-09 20:13
Mensen, met opleiding bedoel ik geen studie Ik doe gewoon school. Maar moeilijk niveau
En ik rijd dan 4x per week met hem. En mn vader ieder weekend mennen.
Dat is 5 keer, met 2 dagen rust per week. Volgends mij is dat zo een beetje het gemiddelde wat jullie hieper week rijden??
Verder zijn de eigenarenvan pensionstalling wel bezig met uitbreiding van hun weiland.
Persoonlijk vind ik het wel kunnen. 5x per week intensief bezig zijn, en 2 daagjes niksen (behalve paar uur weiland met andere paarden dan)
Ja tuurlijk krijgt hij genoeg rijmogelijkheden! Maar hij staat 20 uur op stal, ga jij eens 20 uur op de wc zitten...
mysecrets
Geplaatst: 25-10-09 20:15
Tja ik vind het persoonlijk niet kunnen. Moet je verder zelf willen, maar of het tegen over je paard ook eerlijk is, weet ik niet?
Splendesco
Geplaatst: 25-10-09 20:17
Wees blij dat je paard er nog uit komt ook als jij niet komt. Als ik niet ga dan staat mijn paardje gewoon de hele dag in de stal.
Quartusje
Geplaatst: 25-10-09 20:19
idd 20u op stal is echt te lang ik zou het proberen te veranderen aangezien een paard veel liever in de wei loopt en sociaal contact heeft met andere paarden denk daar maar eens aan...
__Nienke
Geplaatst: 25-10-09 20:24
Je paard staat nu wel erg lang op stal. Ik zou proberen om te regelen dat je paard véél langer naar buiten kan elke dag. Vindt dat wel zo eerlijk tegenover hem!
Misschien dat je iemand kan vinden die je paard lekker kan poetsen etc. op de dagen dat jij niet kan?
Ik kan dat niet zomaar regelen, hij staat op een pensionstalling he
Alicia2u
Geplaatst: 25-10-09 20:26
20 uur per dag op stal? Ga jij maar eens 20 uur per dag op de wc zitten. Zoek op z'n minst een andere stalling waar je paard wat meer buiten komt, want dit vind ik echt niet kunnen. Helemaal niet als je niet elke dag even wat met m doet.
Ik heb ook een eigen paard en doe een voltijd opleiding die 1.5 uur reizen is (en 15. uur terug). Ik heb mijn paard op een stal staan waar we met z'n 3en alles zelf doen, dus ook voeren etc. Soms moet ik dan om 6 uur mn bed uit om de paarden te doen en daarna de hele dag naar school. Ik heb ook niet de beschikking over een eigen bak, laatstaan een mooie binnenbak met verlichting. Rijden doen we in de winter in het donker in een slecht verlichte buitenbak of we doen alleen grondwerk of rijden buiten als de bodem erg slecht is (met de kerstboomverlichting aan). Hoewel mijn paard 24/7 buiten staat met soortgenoten, vind ik het mijn verantwoordelijkheid als eigenaar om hem minimaal 1 keer per dag te controleren op wondjes, spierpijn etc. Bovendien is het nog leuk ook om even hallo te gaan zeggen, ookal is dat misschien alles wat we die dag doen.
Als paardeneigenaar neem je de verantwoordelijkheid voor zo'n dier. Ik vind dus ook dat je je daarna moet gedragen en zo goed mogelijk moet zorgen voor z'n welzijn. Dat doe je nu imo niet op deze manier.
Vjestagirl
Geplaatst: 25-10-09 20:27
Wie weet kun je op een stal gaan staan waar hij de hele dag buiten komt?
Of anders een bijrijdster zoeken die ook een paar dagen kan komen en dan poetsen en losgooien voor n paar uur?
Vjestagirl
Geplaatst: 25-10-09 20:28
xxxkatyxxx schreef:
Ik kan dat niet zomaar regelen, hij staat op een pensionstalling he
Als jij niet wilt horen wat bokt er van vindt, als jij niet wilt horen wat onze oplossingen zouden zijn voor dit probleem, waarom vraag je het dan?