3.5 jarige slungelig achter, hoe sterker maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly

3.5 jarige slungelig achter, hoe sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:12

ik heb net een 3,5 jarige gekocht. Komt uit land weg. Een Tygo x Dutchboy x Purioso. Is niet als 3 jarige gedekt omdat ze nog vol in de groei was en echt een slungel. Heeft nu veel meer body gekregen en is mooi in proportie gekomen. Staat nog wat hoog op de benen (is 1.72) beweegt sterk, ook achter en heeft 1 keer los gesprongen met de koop en sprong ook sterk. draait alleen linksachter wat naar buiten. Donderdag komt de smid om eerst maar eens goed te bekappen. Ze moet gewoon echt sterker worden, en mede door haar hoogte en lange benen gebeurt dit soms. Althans, zo zie ik het. Wil haar van de week beetje in de round pan de commando's leren en wat beginnen met longeren. Hoe bouw ik t beste zoiets op? Eventueel voer? Tips zijn welkommmmmmmm

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:13

Voor de wagen? Dat is tenminste wat ons bij onze driejarige slungel aangeraden werd, en we nu ook aan het doen zijn... je ziet de spieren er gewoon opkomen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:14

hij zal nog wel even in de groei blijven, zeker als het een ruin is. Die zijn pas klaar met groeien als ze 6,5 7 jaar oud zijn.

Het beste is om voorlopig nog maar even niet te tijden. Maar ja dat wil je natuurlijk niet horen :7

http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:15

mijn ervaring met jonge paarden is dat je veel in tempo moet schakelen, dit kan zowel onder het zadel, als aan de longe, als in de round pen. Ook balkjes draven is goed voor kracht en coordinatie!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:16

Balkjes idd ook, maar veel longeren zou ik niet doen met een jong, niet al te sterk paard... of het moet aan lange lijnen zijn...

Chilly

Re: 3.5 jarige slungelig achter, hoe sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:30

In principe is ze wel sterk genoeg, ze beweegt als een tielerier maar linksachter draait ze iets weg soms. Hoefsmid komt eerst maar even om goed te bekappen. Rijden wou ik eerst nog niet ;-) misschien Januari beginnen, ligt eraan hoe ze zich ontwikkelt. Het is een merrie overigens..

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:06

Ik zou ook veel schakelen en tempowisselingen doen aan de longe.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:19

Misschien een osteopaat voordat je echt begint te vragen?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:20

grrr schreef:
Voor de wagen? Dat is tenminste wat ons bij onze driejarige slungel aangeraden werd, en we nu ook aan het doen zijn... je ziet de spieren er gewoon opkomen!

Dit, voor een jong paard met slappe achterhand is het belangrijk veel lange rechte stukken te stappen/draven en dat kan nu eenmaal niet zo goed aan de longe.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:42

Arabesk schreef:
hij zal nog wel even in de groei blijven, zeker als het een ruin is. Die zijn pas klaar met groeien als ze 6,5 7 jaar oud zijn.

Het beste is om voorlopig nog maar even niet te tijden. Maar ja dat wil je natuurlijk niet horen :7

http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

:Z

Waarom niet inrijden, een paard wordt juist sterker van het rijden. Nee van op het land staan, daar worden het spiermasa's van! Rijd lekker overgangen, en veel vooruit dan wordt je paard vanzelf sterker :)

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:49

eerste wat in mij opkwam was ook vooral rechte lijnen en dacht meteen aan veel buiten gaan rijden, maar jouw merrie is nog niet zadelmak zie ik.
Erg veel longeren zou ik ook niet doen. Van zodra je denkt dat ze er klaar voor is rustig beginnen met inrijden en lange lijnen gaan rijden, idd veel overgangen en temowisselingen. Heeft enorm gescheeld bij mijn jonge ruin ook. en tot die tijd gewoon in het land laten uitsterken.
succes :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:52

Het nadeel van erg veel rechte lijnen rijden is dat je het paard niet leert buigen. En dat is de fout die ik heb gemaakt bij mijn paard. Veel rechtuit, te weinig voltes. Zo'n makkelijke oefening als een volte in draf is voor hem veel moeilijker

Tom_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:14

Een 3,5 jarige moet nog veel spieren onwikkellen, Ik weet niet op hij/zij al in gereden is. Maar ik adviseer om balkjes te lopen met het paard. En af en toe springen is goed voor de achter hand. Je kan egter niet te veel sprinken op deze longe leeftijd. Ik adviseer je ook een pasoa teugel die zit ook achter de kond van het paard en laat het paard dus ook verzameld lopen ook dat is goed voor de achter hand.

Succes

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:01

Whupidu schreef:
mijn ervaring met jonge paarden is dat je veel in tempo moet schakelen, dit kan zowel onder het zadel, als aan de longe, als in de round pen. Ook balkjes draven is goed voor kracht en coordinatie!

is precies wat ik wou schrijven en zelf heb ervaren.
met (hoge) hindernissen zou ik nog even wachten tot de achterhand wat sterker is

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:18

Als je bij een jong paard merkt dat ze nog vol in de groei is en slungelig
zou ik dit paard nog lekker een jaartje in het land laten staan.
Mijn ervaring is dat ze er sterker uitkomen.
Tuurlijk kan je haar een keertje longeren,balkjes laten lopen etc.
Maar van veel in het land staan worden ze het sterkst!