Na een jaar ineens betalen voor bijrijdpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke212

Na een jaar ineens betalen voor bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 23:27

hallo allemaal,

ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ik wist niet waar het wel hoort.

ik zit met een probleem, ik rij een paard voor mensen, en doe dat nou ongeveer een jaar. ik ben ermee begonnen omdat het haar niet lukte en ze vroeg of ik er dan op wou. nou prima ik dr op en zo ging het vaker. uit eindelijk heeft ze mij gevraagt vaker te rijden, en dan ook echt bijrijden. na een poos kregen dit paard en ik echt een klik en het ging steeds beter. ik ging dressuur prive les nemen, en begon ook wedstrijden te rijden, en ook dat met succes. binnen een paar wedstrijden was ik bijna de B uit en kon ik beginnen met de L. ook met springen ging het beter, ik kreeg meer ervaring en zij begon minder te weigeren omdat ik haar door kreeg. ook hebben we springen een keer gestart, tot de een naar laatste hindernis helemaal foutloos. ze had geen zin meer weigerde zo volgde daarna nog een weigering die ik niet verwachte en ik lag ernaast, maar na veel lessen ging het toch echt beter en beter. nu is de eigenaar zwanger, ze heeft altijd vol gehouden je hoeft er nooit voor te betalen, jij helpt mij alleenmaar en zonder jou was het niet gelukt, en dat zeggen meer mensen van stal. maar nu komt het. ik het een week geleden een eigen paard geregen een jaarling die de opfok in gaat. daar heb ik n nog niks aan. maar nu wil ze dat ik ga betalen omdat zij zwanger is ze wil er €150 euro voor. maar mijn ouders willen het niet betalen. ik vind ook niet dat ze moeten betalen ze betalen ook mijn eigen paard. en daar zitten ook aardig kosten aan. maar nu komt het dus, ik moet nu dus waarschijnlijk stoppen omdat ze er ineens geld voor willen hebben. al mijn tijd moeite en engergie is voor niks geweest. dat paard heeft veel van mij geleerd, en ik veel van haar.
maar nu mijn vraag wat zouden julie doen in zo`n situatie? ik baal er enorm van omdat ik nog maar 1 punt in de B moet, en het toch echt wel een beetje mijn paardje is. ze is altijd blij als ik er ben oortjes naar voren en hinniken, en dat word nu van mij afgepakt. tuurlijk snap ik dat ze er best een bijdragen voor willen, maar aan de andere kant ook weer niet als ik hun paard niet had gereden was ze nu geen L geweest, kon de eigenaar er zelf waarschijnlijk niet meer op rijden. omdat ze niet durft en niet doorzet.

al met al, ik weet niet meer wat ik moet doen??

ik hoop op reacties, maar wees wel een beetje rieel tegen over ons allemaal.

bedankt voor het lezen

gr
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-10-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:35

dat is dubbel ja,
aan de ene kant heb je gewoon veel geluk gehad met deze kans, je hebt er veel van geleerd en veel ervaring opgedaan, zonder dat het je geld kostte,
en zoals het paard nu is is het reeël wanneer de eigenaar een bijdrage vraagt.
maar aan de andere kant is het paard dankzij jou zo ver gekomen.
ik denk dat je weinig keus hebt, de eigenaar bepaald, dus als het paard vanaf nu geld kost, dan is dat zo.
dan moet je kiezen, ga je betalen en verder met dit paard, of stop je, en gebruik je je ervaring met dit paard als springplank voor een volgend paard..
op deze manier gaat het wel vaker, veel mensen die paarden beleren en uitbrengen komen niet verder dan de L of M, omdat ze dan weer moeten stoppen met het paard, normaal gesproken wegens verkoop, of omdat een andere ruiter dan met het paard verder gaat, in jou geval dan zo het nu lijkt omdat er ineens bijrijd kosten aan worden verbonden.

WhiteWolf

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:38

Ik vind het eigenlijk niet kloppen dat je ineens moet betalen omdat ze zwanger is, in de verzorging en het rijden van een paard gaat ook veel tijd zitten en het was nooit de afspraak dat je zou gaan betalen. Heb je haar gevraagd naar de reden waarom je moet betalen?

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 23:42

bedankt voor je reactie, het is indd heel dubbel. ik wil natuurlijk ontzettend graag door gaan met dit paard. ook denk ik niet dat ze zo 1 2 3 een andere bijrijder vind aangezien iedereen op stal me al redelijk gek vind dat ik dat paard nog rijd, t is een ongelovelijke pis merrie. maar mijn ouders willen het niet betalen ik snap hun ook heel goed hoor! maarja ze vinden het ook balen dat ik dan zou moeten stoppen. zowizo verklaard iedereen mij voor gek als ik er 150 euro voor zou gaan betalen. morgen gaat mn moeder waarschijnlijk met dr praten, maar denk dat het toch echt stoppen word |( zelf heb ik namenlijk geen geld om elke maand 150 euro te betalen

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:47

Het zou inderdaad jammer zijn om te moeten stoppen, maar sowieso is 150 euro wel heel veel. Goede zorg lijkt me veel belangrijker dan het geld, Succes morgen!

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 23:48

WhiteWolf schreef:
Ik vind het eigenlijk niet kloppen dat je ineens moet betalen omdat ze zwanger is, in de verzorging en het rijden van een paard gaat ook veel tijd zitten en het was nooit de afspraak dat je zou gaan betalen. Heb je haar gevraagd naar de reden waarom je moet betalen?

ze wil een bijdrage in de kosten omdat ze er zelf niet meer op kan rijden dan. maar uiteindelijk heeft ze daar toch echt zelf voor gezorgt.
de stal eigenaresse vroeg zich ook al af waarom ze dr niet zouden verkopen. aangezien de eigenaar er vrij weinig mee kan, normaal rijden zit dr voor haar niet in. t is altijd gezeur. ook als ze hengstig is dan moet ik dr maar rijden. aangezien het een enorme pis merie is en dan nergens op reageerd(zolang je niet weer hoe je dr moet aan pakken) de eigenaar komt dan al sagerijnig de stallen binnen, en ze kan alleen maar zeuren op het paard dan. dus toen heeft ze gezecht dat ik dr maar moest rijden als ze hengstig is, tsja ze komt er makkelijk onderuit. maar ik denk dat het nu dan toch echt klaar is

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:49

Dit is het probleem van een bijrij/verzorg paard.
Heel oneerlijk maar weinig aan te doen denk ik.
Ik hoop voor je dat ze er nog vanaf zie en dat je haar kan blijven rijden.
150 euro is wel een helboel geld hoor

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 23:50

ik ben ook blij als mijn eigenpaard dan eindelijk oud genoeg is om onder het zadel te gaan. want word dit toch wel heel er beu

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:54

Niet betalen, jij helpt haar paard vooruit. Ze mag blij zijn dat ZIJ niet hoeft te betalen.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 02:04

Ik zou het niet doen en liever die 150 euro aan mijn eigen paard spenderen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 07:38

Dat is mooi meegenomen voor de eigenaar...je rijd het paard naar een hoger niveau,paard word meer waard.Vervolgens komt er een kindje en is er geld nodig.Jij rijd dat paard toch al dus moet je er nu maar voor betalen.

Zou het niet doen,laat haar het paard maar lekker verkopen,vind het ronduit asociaal als ik eerlijk ben(al hangt het er natuurlijk vanaf hoe ze je het nieuws verteld hebben).Ze zit knijp en ze heeft een goede bijrijder voor haar paard,laat haar maar een andere zoeken die dat wil betalen ;) Geef haar een termijn van bv een maand zodat ze wat kan zoeken,gaat ze daar maar dat geld aan vragen.
Ik bedoel je hebt het niet...klaar,trouwens...ze mag blij zijn dat jij niets rekend voor het verzorgen en trainen van haar paard.

Het is altijd moeilijk,je doet veel met zo'n dier...maakt veel mee en je gaat je eraan hechten.Het grootste probleem als het paard niet van jou is :(:) Heb vroeger ook flink mijn neus gestoten en enorm verdriet gehad,toen besloten om mij niet meer te hechten aan dat wat niet van mij is.In het begin erg moeilijk geweest maar nu gaat het prima...heb mijn eigen paarden en de andere waar ik zo af en toe voor zorg.De andere paarden ben ik dol op maar ik weet dat ze op een dag weg kunnen gaan...

Zoek een ander leuk paardje waar je weer veel van kan leren en kijk alvast in de toekomst...je eigen paardje is straks oud genoeg ;)

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 10:04

bedankt voor julie reacties, eigenlijk iedereen die ik spreek, denkt er het zelfde over. ik zal julie laten weten hoe het is gegaan.

een vriendin van mij heeft ook nog een jong paard staan die net 2 maanden onder het zadel is, ze heeft er zelf niet zoveelt tijd voor misschien zou dat een idee zijn om te vragen of ik die niet kan rijden, zou ik ook weer een hele hoop mee leren, en dat kan ik dan natuurlijk weer op mijn eigen gaan oevenen als het zo ver is.

ik laat het julie weten!
bedankt

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:09

Misschien als je zegt dat je het niet kan betalen en anders stopt bedenkt ze zich?
Het is best moeilijk een goede bijrijdster te vinden..ze moet blij met jou zijn :Y)

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 10:17

ze hadden laatst ook al gesmst van weet je al meer ? dus ik had terug gesmst van nouja, me ouders willen het niet betalen, en uiteindelijk is het hun geld en ik beslis daar niet over. toen hadden ze terug gestuurt iets van oke, dan gaan we naar iemand zoeken. dus ik weer: veel succes. heb je al iemand op het oog dan? toen zijden ze nee want we willen het liefst jou.

nouja ze hebben het zelf voor het kiezen, ze kunnen mij houden maar dan krijgen ze geen geld.

de eigenaar had een keer op stal gezecht, van ik wil graag dat je dr gaat leasen als ik zwanger ben, zodat ik een beetje een bijdrage in de kosten wil. en donderdag heeft ze een mail gestuurt, met hoe ze het allemaal wil hebben en de kosten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:21

hoe jammer het ook is als je dr kwijtraakt
je hebt het ak die tijd voor niks mogen doen en nu ineens moet je betalen? Ik zou dat ook niet doen
heel jammer dan

en als ze betalende bijrijder zoeken, zal het paard we enigzins berijdbaar moeten zijn
niks mis met bijrijders, maar als je het paard moet trainen voor de eigenaar, vind ik dit geen bijrijder meer zijn

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:29

marieke212 schreef:
ze hadden laatst ook al gesmst van weet je al meer ? dus ik had terug gesmst van nouja, me ouders willen het niet betalen, en uiteindelijk is het hun geld en ik beslis daar niet over. toen hadden ze terug gestuurt iets van oke, dan gaan we naar iemand zoeken. dus ik weer: veel succes. heb je al iemand op het oog dan? toen zijden ze nee want we willen het liefst jou.

nouja ze hebben het zelf voor het kiezen, ze kunnen mij houden maar dan krijgen ze geen geld.

de eigenaar had een keer op stal gezecht, van ik wil graag dat je dr gaat leasen als ik zwanger ben, zodat ik een beetje een bijdrage in de kosten wil. en donderdag heeft ze een mail gestuurt, met hoe ze het allemaal wil hebben en de kosten.

Lekker op zoek gaan naar een ander paardje meis,laat ze maar een ander zoeken...ik wens ze veel succes ;)

Tanja

Re: Na een jaar ineens betalen voor bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:20

VSW-->VP

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:24

we hebben het er vanmiddag over gehad : ik blijf haar 3 dagen in de week rijden/trainen, en hoef voorlopig niks te betalen zij gaat een bijrijder erbij zoeken, voor 3 dagen in de week, die dan wel moet betalen. dus voorlopig kan ik lekker door trainen, en weer lekker wedstrijden starten, want de L komt wel heel dicht in zicht!

bedankt voor alle reacties!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:40

o beter zeg!
mooi geregeld, en succes met je wedstijden! :D

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:13

marieke212 schreef:
we hebben het er vanmiddag over gehad : ik blijf haar 3 dagen in de week rijden/trainen, en hoef voorlopig niks te betalen zij gaat een bijrijder erbij zoeken, voor 3 dagen in de week, die dan wel moet betalen. dus voorlopig kan ik lekker door trainen, en weer lekker wedstrijden starten, want de L komt wel heel dicht in zicht!

bedankt voor alle reacties!

Haha, ze konden dus toch niet zonder je! Ben je wel blij ermee, omdat er nog iemand anders op gaat rijden? (Als ze die al kunnen vinden voor zo veel geld!)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:24

tjonge, € 150 is wel erg veel. Ik zou me niet eens geld durven vragen als iemand me uit de brand zou helpen met een paard. Nu niet en later al helemaal niet, als het niveau van het paard alleen maar gestegen is. Om geld voor het rijden te vragen (zoals een aantal hier voorstellen) vind ik ook weer te ver gaan, want zowel paard als ruiter hebben van elkaar geleerd. Nu de TS wat meer ervaring heeft, kan ze zich misschien geld vragen een volgende keer, maar ook dat doe je niet bij de mensen op wiens paard je ervaring hebt mogen opdoen. Werkt dus 2 kanten op vind ik. Eigenaar mag zich in dit geval geen geld vragen en ruiter dus ook niet.

Ach TS, als je zo nog even kunt door"hobbelen" is het idd toch ook goed.
Al zou ik het minder vinden als ik het paard wat ik zo ver heb gebracht, zou moeten gaan delen met een ander. Maar ja....het is je eigen paard niet he. Dan heb je er niks over te zeggen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:56

ach, dan kan dat nieuwe persoon het paard mooi in conditie houden, en kan TS de wedstrijden rijden, luxe toch? ;)
(ik probeer het positief te zien).
je kan nu in elk geval een tijdje door met het paard, en eerst maar eens zien of er wel een bijrijder voor komt ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:17

Ben ik dan de enigste die wel kan snappen dat de eigenaar nu kosten gaat vragen, eigenaar is zwanger en kan dat geld ook goed voor haar kindje gebruiken. :)
Maar 150 euro! :oo Dat vind ik dan wel heel erg veel..

Gelukkig kan je blijven, echter zou ik er niet zo blij mee zijn als er nog een andere verzorgster kwam.. Deze rijdt waarschijnlijk toch heel anders waar jij nadelen aan zou 'kunnen' hebben. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:42

Somebitch...het ligt er geheel aan hoe je het brengt.Zwanger zijn vind ik persoonlijk geen reden om zoveel geld te gaan vragen,zeker niet na een jaar.Zoals ik het begrijp heeft de TS er veel tijd ingestoken omdat de eigenaar dat niet kon,de eigenaar mag blij zijn dat iemand haar paard wil trainen en verzorgen en dat ook nog eens goed doet.Zulke mensen zijn schaars :+
Dat ze zwager is en echt niet meer kan rijden heeft ze enkel maar mazzel met zo'n ruiter.Ze hoeft zich verder niet te bekommeren om haar paard en kan zich geheel richten op haar zwangerschap.

Als het allemaal niet meer bol te werken is zal ze toch echt een andere oplossing moeten vinden,die heeft ze nu voorlopig.Ze zoekt een andere ruiter die voor dit bedrag 3x per week wil rijden...ik wens haar veel succes in deze.
Dat de TS voorlopig kan blijven rijden is prima oplossing,nu hopen dat het gaat klikken met de toekomstige bijrijder en anders zou ik,als ik de TS was,toch op zoek gaan naar een ander paardje ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:45

Tja, misschien kan jij je ook verdiepen in de eigenaar. In sommige regio's is het heel normaal dat er een bijdrage gelevert wordt. Zelf ben ik daar niet zo van maar als eigenaar zijnde kan ik dat zeker begrijpen. TS kan tevens ook blij zijn dat ze dit alles mocht/mag doen zonder bijdrage, wedstrijden etc. Zal ze waarschijnlijk zelf betalen maar zo'n kans?!
Overigens vind ook ik het bedrag te hoog hoor. ;)