Een echte aanrader - paardrijden in Ardennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanmeiv

Een echte aanrader - paardrijden in Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:36

(*ik weet niet of dit in de juiste topic staat hier)

Dit is een echte aanrader voor wie wil gaan paardrijden in de Ardennen !!

Tijdens ons weekje Ardennen, zijn we gaan paardrijden in Buret. Een fantastische ervaring, ondanks de soms felle regen en een 'bijna' blauw achterwerk de dagen erna…

Ervaring ontbreekt ons allebei, bij mij is het in mijn jeugdjaren bij een 10-tal lessen gebleven en enkele wandelingen tijdens vakanties en bij Luc nog minder dan dit.

Voor mij vorig jaar, was een wandeling van 2 uur ferm tegengevallen, doordat mijn stijgbeugels veel te hoog zaten (ik voelde me een echte jockey), en de wandeling was veel te gevaarlijk vond ik. Gladde smalle padjes stijl omhoog en omlaag (ik voelde mijn paard steeds wegschuiven), met mijn hoogtevrees een echte nachtmerrie … Gelukkig kenden de paarden de route van buiten, en ze volgenden dan ook zeer gewillig en waren zeer voorzichtig.

Dus wij nu iets selectiever gaan zoeken, en via de website van onze vakantiewoning kregen we een lijstje van de mogelijkheden in de buurt.

Dus mijn keuze viel op FERME DE LA CHAYIRE in Buret, omdat het daar kleinschalig was (8 paarden) en de wandelingen werden aangepast aan het niveau. Ook waren het daar geen groepswandelingen, dus wij waren met ons 2 + Mr. Mouriame.
Daar aangekomen, aan het allerlaatste huisje van de wereld, stond een oudere lange man met hele lange grijze baard op ons te wachten. Hij lachte ons al toe, en verontschuldigde zich dat hij de paarden nog niet van de weide gehaald had, omdat hij verwachtte dat wij niet gingen komen door het weer … Wij dus gezellig mee naar de weide gewandeld, vergezeld van zijn 7-jarige beauceron Zouzou. Eerst hebben we een emmertje vol peren geraapt uit zijn boomgaard, 'anders lachen ze u uit en kan je uren wachten' zei hij nog. Aan de weide aangekomen, rende de hond de heuvel op, en stond rond te kijken, terwijl M. de paarden riep. Niks te zien, niks te horen … Hij zei iets tegen zijn hond, die rende uit ons zicht achter de heuvel, M. weeral roepen en dan hoorden we de hond blaffen in de verte – en dan weergalmde het doffe geluid van galopperende paarden. Alle 8 kwamen ze van achter de heuvel vandaan, prachtig om te zien. Helaas stond ik daar zonder camera.
Ik kreeg Janet, een flinke merrie, die blijkbaar een zeer eigen willeke had, en direct doorhad dat ik maar een groentje was. Begint hier al goed, dacht ik – toen ik haar meenam naar de boerderij om op te zadelen.
Dat was het begin van een 5-uur durende wandeling door bossen, water, velden. Af en toe eens in de takken gehangen, want Janet vond het blijkbaar heel leuk om dit te doen, hoewel ze plaats zat had om mij ernaast te laten passeren. Ondanks haar eigen willetje is ze echt voorzichtig met mij geweest, hoewel ik zeer goed kon voelen dat er veel vuur in dit meisje zat. Maar voor een beginneling zoals mij,
Door de regen en doordat Vanessa (ik dus) op een gegeven moment zo stijf was, dat ik niet meer op Janet geraakte en we zo een kwartiertje met de paarden aan de hand hebben gewandeld, is onze wandeling van 4 uur uitgelopen tot 5,5u. Zijn hond Zouzou heeft de hele wandeling meegelopen, ondanks zijn 7-jarige leeftijd. Volgens mij zit daar 'verjonging' in de lucht of het water want Mr. M. sprong op en af zijn paard alsof hij 20 jaar was (volgens ons, aan zijn levensverhaal te horen, denken we dat hij toch al tegen de 70 jaar aanzit). Hij kent zijn paarden door en door, en heel de weg zit hij tegen ze te praten. En ze weten echt waarover hij het heeft en wat ze wel en niet mogen.
Prachtige paarden met eigen karakters, ik voelde me echt op mijn gemak daar.

Dus, ben je daar in de buurt op vakantie, dit is een echt pareltje in de Ardennen …

FERME DE LA CHAYIRE
Mr. Mouriame
Buret 18
6662 BURET – HOUFFALIZE
België

tel: +32 61-28.93.91
gsm: +32 496-31.72.14

Houffalize → richting Tavigny en dan Buret (de boerderij staat met pijlen aangegeven, is buiten het dorpje gelegen)

De foto's zijn met gsm getrokken (buiten de eerste, die komt van het internet) de kwaliteit is niet goed...

Mr. Mouriame
Afbeelding

Mooie Janet
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TUINDGGX.jpg

Luc zijn paard, helaas weet ik de naam niet meer
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G64VDEOQ.jpg
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 16-10-09 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 foto's zichtbaar, de rest in link.

ilh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:06

ik heb met een vriendin in de ardenne gereden,
het was echt een geweldige ervaring! (L)
ik had flo-rida
een heel mooi zwart paard :D
ik was toen in SPA

vanmeiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:23

Laatst bijgewerkt door chevax op 21-10-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Erg lange quote verwijderd

Daihyo

Re: Een echte aanrader - paardrijden in Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:20

BRT --> VVDD

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:38

Zien er leuke paarden uit, ik ben destijds ook gaan wandelen in de ardennen en doe het ooit weer eens, met wat beter weer zeg maar. Gewoon geweldig daar (nouja hier ook, maar het is eens wat anders).

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:27

De Ardennen is inderdaaad supermooi om te rijden!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:12

Dat had ik een paar weken geleden moeten weten, was toen vlak bij Houffalize in de buurt!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:16

Wat toevallig, daar heb ik 3/4 jaar geleden ook een lange toch gemaakt, met diezelfde man :)
Was inderdaad echt heel erg leuk!

steffjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:49

klinkt gaaf zeg

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:55

Klinkt als een leuke rit!
Zeker iets om te onthouden, we gaan regelmatig een weekendje naar de ardennen!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:57

Je hebt het blijkbaar erg goed naar je zin gehad, wat leuk! Zo op de foto zien de paarden er ook goed uit.
Maar begrijp ik goed dat je vorig jaar ergens anders geweest bent wat dus niet zo goed bevallen is? Dat is dan weer jammer. Wij zijn dit jaar ook in de Ardennen wezen rijden (ehm, ik eigenlijk niet, ik liep met een halve hernia een beetje rond te strompelen). De ruiters hadden het ook erg naar hun zin gehad.

bowi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:45

hoii,

Ik ga ook naar de ardennen en ik vroeg me af of het de Engelse manier van rijden was of Western?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:58

klinkt goed! Doet wel veel pijn dan he na zo'n lange tocht haha!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:28

Klinkt hartstikke leuk!
2 jaar geleden heb ik ook een buitenrit in de Ardennen gemaakt. (wel heel ergens anders) Dat vond ik ook erg leuk. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:30

Klinkt erg leuk, ik hou het in de gaten :)

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:37

Ik heb het nog nooit gedaan! Lijkt me wel gaaf, maar toch eens een keer doen dan :+

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:11

Dit topic stamt uit 2009.
Omdat het inmiddels toch wel erg oud is, hier een slotje.