Krijg hem niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekefriet

Krijg hem niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 08:59

Hey :)
Ik rij heel vaak op zo'n paard van de manege maar ik krijg hem altijd maar een keer in galop en daarna niet meer.. De lerares zegt dan dat ik mn binnenbeen moet buigen en duwen en mn andere been moet strekken en dat ik moet doorzitten. Maar als ik dit doe ben ik bang om de beugels kwijt te raken.
Tips??
x
Laatst bijgewerkt door Scum op 15-10-09 06:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps verwijderd

Shazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:17

Manege paarden zijn sowieso niet de meest 'vlugge' paarden maar als je je binnenbeen op de singel legt en je buitenbeen er net achter en dan een korte maar krachtige hulp geeft zou het 'normaal gesproken' moeten lukken. Lukt het niet, dan is jouw paard zo'n typisch voorbeel van een manegepaard dat niet voor het been is en zou je er een zweepje bij kunnen pakken. Niet om hem te slaan maar enkel om een keer een klein tikje te geven tegelijk met je beenhulp om hem zo extra te stimuleren. Wellicht lukt het dan...
Succes!

Cupido11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:47

Het manege paard kun je moeilijk in galop te krijgen.
Je binnenbeen duw je naar buiten en de buitenbeen doe je ver naar achteren. Een paard dat ik ook rijd moet je dat ook doen.
Maar elk paard doet het weer anders..
Nou ik hoop dat het je lukt !!!!!

succes

_Marianne_

Re: KRIJG HEM NIET IN GALOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:59

Je lerares en bovenste personen hebben de manier al uitgelegd. Maar je hoeft echt geen schrik te hebben om je beugels te verliezen want dan ga je ze ook echt verliezen ;)
Als je schrik hebt zal je je benen klemmen tegen je zadel waardoor de kans groter is dat je ze verliest. Blijven oefenen en het zal je wel lukken! Alle begin is moeilijk en vooral als je paard niet wil meewerken.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:59

Dat is nou het probleem. Je mag geen zweepje gebruiken bij dat paard omdat ie dan echt filpt.. Vorige keer toen een meisje een zweepje gebruikte sloeg ie op hol.
Niet erg lang maar tog. Dus dat durf ik niet bij hem, een zweepje.
x

Shazza schreef:
Manege paarden zijn sowieso niet de meest 'vlugge' paarden maar als je je binnenbeen op de singel legt en je buitenbeen er net achter en dan een korte maar krachtige hulp geeft zou het 'normaal gesproken' moeten lukken. Lukt het niet, dan is jouw paard zo'n typisch voorbeel van een manegepaard dat niet voor het been is en zou je er een zweepje bij kunnen pakken. Niet om hem te slaan maar enkel om een keer een klein tikje te geven tegelijk met je beenhulp om hem zo extra te stimuleren. Wellicht lukt het dan...
Succes!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:01

jouw angst zul je toch aan moeten werken. dit voelt het paard en ik denk dat hij daarom niet gaat uiteindelijk...

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:02

ik zal proberen minder angstig te zijn :P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:13

Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En dan op paarden die je wel normaal in galop kan krijgen, zodat jij over die angst je beugels te verliezen heen komt.

Wat bij sommige manegepaarden die moeilijk aanspringen wel eens wil helpen is vanuit een kleine volte aanspringen, of vanuit stap. Of vanuit verlichte zit, dan heb je zowiezo minder kans je beugels te verliezen en dan zit je je paard ook niet in de weg. Vaak zit je onbewust je paard in de weg voor het aanspringen, waardoor die dat niet goed kan. Als je vanuit verlichte zit aanspringt kan je je paard niet meer met je zit tegenhouden en word het voor je paard makkelijker om aan te springen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:46

Beter leren zitten, dan hoef je niet bang te zijn dat je je beugels verliest en kun je de hulp geven zonder klapperende benen, gegarandeerd dat ie dan wel in galop gaat.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:52

Mwah, daar zou ik bij manegepaarden niet al te zeker van zijn... Ik rij ook wel eens op een manegepaard dat niet in galop wil, terwijl ik volgens velen een goede zit heb en stille benen. Bij manegepaarden is dat vaak ook ingesleten gedrag doordat er in galop vaak extra gebonkt wordt, op een andere manier aanspringen kan dat patroon vaak wel doorbreken.

Krijgen andere manege- ruiters dit paard wel normaal in galop?

Maar een zitles nemen, aan de longe, van een goede instructeur zou je wel flink kunnen helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:58

Juist bij manegepaarden werkt dat, die zijn niet anders gewend dan hobbelende ruiters die niet kunnen blijven zitten in zo'n uitgestrekte draf en al helemaal geen fatsoenlijke hulpen meer kunnen geven.
Iemand die wel kan zitten en dus een goede duidelijke hulp kan geven krijgt vaak de grootste dwarskop ineens keurig aan het dressuurwerk :D

En nee ik rijd niet op manegepaarden maar heb er vroeger verschillende gereden/gezien en bij allemaal ging het verhaal op ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:51

Hangt maar net van de manege af en hoe die daar standaard mee omgaan. De ene manege zegt van "paard wil echt niet, laat maar zitten, volgende week mag je op eentje die wel gewoon galoppeert" en de andere zegt van "maakt niet uit hoe, galopperen zal je" of "sla hem maar in galop". Nogal wat maneges hebben elk een andere methode, de een goede en de ander slechte.

Daarnaast hangt het ook nog eens van het paard zelf af, heeft ie geen rugklachten of andere medische oorzaken dat ie liever niet galoppeert? (veel voorkomend probleem bij manegepaarden). En van de ruiter, werkt die mee of zit die het paard bewust of onbewust te hinderen? Is de ruiter (zoals in dit geval) een beetje bang en werkt daardoor onbewust tegen? Krijgt paard wel genoeg ruimte van voren om daadwerkelijk aan te springen, word de rug wel voldoende "vrijgemaakt"?

Een aantal van de mogelijke oorzaken kan je oplossen/ uitsluiten door eens in verlichte zit aan te galopperen. Doordat je daarbij op de beugels steunt verlies je die niet zo snel, een angst dus weg. Daarbij krijgt het paard veel meer ruimte in de rug en vaak ook in de hals, waardoor het aangalopperen makkelijker word, en hinder je het paard niet per ongeluk in de mond als je je handen licht op de hals steunt (met de nadruk op licht!).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:36

RT-->MA

Shazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:22

Ow... ja, dan zou ik dat inderdaad maar niet doen... en een spoortje dan? Kan ie daar wel tegen? Anders moet je echt gewoon proberen om op het moment dat je wilt aanspringen je handen niet terug te trekken naar je lichaam maar het paard een beetje ruimte te geven zodat hij ook daadwerkelijk kan gaan galopperen. Een paar keer korte krachtige hulpen zou moeten helpen.

[quote="Liekefriet"]Dat is nou het probleem. Je mag geen zweepje gebruiken bij dat paard omdat ie dan echt filpt.. Vorige keer toen een meisje een zweepje gebruikte sloeg ie op hol.
Niet erg lang maar tog. Dus dat durf ik niet bij hem, een zweepje.
x

_Bitje_

Re: Krijg hem niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:27

dit probleem is vaker aan de orde bij maneges,
probeer je angst voor je te houden en luister
naar je inctructrice, zij verteld wat je moet doen,
en staat er niet voor pietsnot natuurlijk :)
Verder zou hij vast niet 'op hol' slaan, waar ik me aan stoor is
toch wel dat mensen het verschil niet weten van op hol slaan
en gewoon er van door gaan en na een paar meter al weer terug komen.
Hij slaat vast niet op hol, daar is ie vast te lui voor, lekker
naar je leidster luisteren en het komt vast goed, en anders
gewoon lekker op een andere, als het niet verder wil.

Veel succes verder !

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 09:47

Ik snap eigenlijk niet wat verlichte zit is xD
x

Shazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:09

Verlichte zit is wanneer je een klein beetje met je billen boven het zadel blijft hangen in plaats van echt te gaan zitten, je leunt daarbij ligt naar voren om je balans te bewaren. Je staat dus als het ware in je beugels.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:51

Probeer aan het (begin) van de les heel veel overgangen van halt-stap, stap-halt, stap-draf, halt-draf enz. te maken. Dan worden ze lekker actief op je been en dan gaan de overgangen naar de galop ook makkelijker. Als dat lukt overgangen maken van stap-galop of halt-galop, Als je dat vaak oefent, merk je dat ze veel beter op je been gaan reageren! ;)

En probeer vooral te blijven ontspannen! Niet bang zijn dat je je beugels zal verliezen, dat is echt geen ramp. En als het gebeurt gewoon rustig blijven zitten en je beugel weer 'zoeken' (En je kan hem natuurlijk altijd even terugnemen als je dat makkelijker vind ;) )

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:19

Probeer tijdens je lessen een middendraf te proberen. Daar worden ze meestal (bij ons) lekker actief van, aantal keren op lange zijdes een middendraf, bocht terug pakken naar arbeidsdraf. Vervolgens ga je doorzitten, minimaal 1 rondje (als je dat kunt). Daardoor heb je meer evenwicht als je tussen de letters moet doorzitten om aan te springen. (dat werkt zodat je, je beugels niet verliest.. en je zit dan al meer in het 'ritme') Vervolgens doe je gewoon buitenbeen achter singel, binnenbeen op de singel en met je mond stimuleren. Je kunt eventueel bij het drijven nog een 'tikje' geven op de billen of achter je kuit.
Maar nooit op de hals!!!

Bij ons helpt dat zelfs bij de jonge paarden van 3/4 jaar die net ingereden zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:25

mick75 schreef:
En van de ruiter, werkt die mee of zit die het paard bewust of onbewust te hinderen? Is de ruiter (zoals in dit geval) een beetje bang en werkt daardoor onbewust tegen? Krijgt paard wel genoeg ruimte van voren om daadwerkelijk aan te springen, word de rug wel voldoende "vrijgemaakt"?

En dat is allemaal op te lossen als de ruiter zitles neemt ;)
Hoe een manege ermee omgaat heeft er weinig mee te maken.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 09:53

ik zal eens informeren voor een priveles ^^
Hopelijk helpt dat :)
x

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:39

en anders een andere inctructrice vinden, wanneer je niet weet wat verlichte zit is heb je dat dus ook nog nooit megekregen
in de les...Best jammer want het is wel goed voor je :)

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:09

ik kan eens vragen of ze dat wil behandelen in de les ^^

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:05

hakken naar beneden, kan je ze niet kwijtraken;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:27

_Bitje_ schreef:
en anders een andere inctructrice vinden, wanneer je niet weet wat verlichte zit is heb je dat dus ook nog nooit megekregen
in de les...Best jammer want het is wel goed voor je :)

Niet alleen jammer, ook gewoon een tekortkoming van de instructeur, of zij moet daar nog maar kort rijden?
Misschien heeft je instructeur het er wel over gehad maar het anders genoemd?
Het is iig iets wat wel behandeld moet worden, zeker als je ook springles hebt of balken draaft.