Vraag Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

closed

Vraag Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:27

Hey Allemaal,

Geen idee of ik hier goed zit, maar ik had een vraag over het ruiterbewijs.
Ik ben nu al een tijdje aan eht leren en hoop over 2 weken mijn ruiterbewijs te gaan halen.
Nu maak ik me over het praktijk gedeelte niet zoveel zorgen maar vroeg ik me wat af bij de theorie.

"Heb ik alle theorie wel nodig in het examen?"

Ik heb al meerdere proefexamens gemaakt op internet en uit het boek en de CdRom en ben tot nu toe altijd geslaagd.
Maar de theorie over ziektes (hoe voorkom je het, wat zijn de kenmerken) en bijvoorbeeld beenstanden wordt helemaal niet gevraagd.
Leer ik dit voor het examen dus eigenlijk voor niets of heb ik die stof alsnog nodig tijdens het examen?

Alvast bedankt!

Sim

Re: Vraag Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:30

WD V -> MA

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:30

Het zijn verschillende versies de examens zelf. In de ene zit meer van bv het harnachement en in de andere bv meer van ziektes ofzo. Ik raad je aan alles gewoon te leren en je ziet wel of het er in zit. En je leert het natuurlijk niks voor niks het kan in de toekomst altijd handig zijn om het te weten.
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:31

ga er maar vanuit dat de stof die in het leerboek staat gevraagd kan worden,toevallig ben je het nu in de oefenexamens niet tegen gekomen maar misschien in je echte examen wel...

closed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:35

Oke dankjullie wel!:D
Natuurlijk leer ik het inderdaad niet voor niets,maar zou het wel zonde vinden als ik alles 'by heart' leer en er vervolgens niets van terug zie!

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:00

Ik heb in juni het ruiterbewijsexamen gehaald en mijn indruk was dat de oefenexamens uit het boek en de cdrom een stuk eenvoudiger waren dan de vragen op het examen. Heb mijn examen bij het Reelaer gedaan en daar gingen we de dag voor het examen oefenen op moeilijke vragen, erg prettig. Bij het oefenen hadden maar 2 of 3 van de 25 mensen het gehaald (waaronder ik, maar leer makkelijk, heb Wageningen Universiteit gedaan), bij het echte examen waren er iets van 3 of 4 gezakt. In het examen zelf zitten veel van die 'weet' vragen, gewoon leren dus, maar ook een aantal 'inzicht' vragen, bijvoorbeeld een vraag over de reactie van een paard in het geval van brand op stal. (a: paard vlucht, b: paard is een kuddedier en blijft in zijn veilige stal, oid). Die vragen staan dan ook niet in het boek en daar moet je even wat handigheid in krijgen. Ik raad je dan ook aan om iig het boek goed te leren (vooral weetjes, zoals mag je met je paard op een OFOS) zodat je weer wat speling hebt op de vragen die je niet kunt voorbereiden. Heb uiteindelijk mn examen met 0 fout gehaald, dus het is zeker te doen! Succes!

Zigony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:19

Hey,
Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald op het Reelaer net zoals Myranda. Idd de dag voor het examen hadden we hele moeilijke vragen en ik dacht jeetje volgens mij ga ik hem niet halen. Maar niet het examen kwam. Makkie! 0 fout. Ik had niet alle theorie nodig maar je moet het wel leren.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:47

Myranda schreef:
Ik heb in juni het ruiterbewijsexamen gehaald en mijn indruk was dat de oefenexamens uit het boek en de cdrom een stuk eenvoudiger waren dan de vragen op het examen. In het examen zelf zitten veel van die 'weet' vragen, gewoon leren dus, maar ook een aantal 'inzicht' vragen, bijvoorbeeld een vraag over de reactie van een paard in het geval van brand op stal. (a: paard vlucht, b: paard is een kuddedier en blijft in zijn veilige stal, oid). Die vragen staan dan ook niet in het boek en daar moet je even wat handigheid in krijgen. Ik raad je dan ook aan om iig het boek goed te leren (vooral weetjes, zoals mag je met je paard op een OFOS) zodat je weer wat speling hebt op de vragen die je niet kunt voorbereiden.

Ik heb vorige week het ruiterbewijs gehaald en dit is ook mijn ervaring, denk er niet te makkelijk over want het is pittiger dan je denkt (veel strikvragen), bij ons is meer dan de helft van de kandidaten gezakt.

P.s. afkijken heeft geen nut want iedereen krijgt een ander versie :D ;)

closed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:28

Nog bedankt voor al jullie antwoorden.
Zaterdag heb ik mijn ruiterbewijs gehaald,met 4 foutjes in de theorie!
bij ons was de hele groep van 12 man geslaagd! :D