Met welke "hulpmiddelen" rijd jij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:46

Ik rijd altijd met sporen, ik ben het gewoon gewend, ik vind het fijner rijden. Op Sher heb ik ze eigenlijk niet nodig, maar goed. Verder doe ik als ik met Sher ga buitenrijden (echt rijden, niet alleen buiten uitstappen ofzo) een martingaal om, just in case.
En als we met een groep van de manege ergens een strandrit gaan maken neem ik een zweep mee, je weet maar nooit op wat voor paard je terecht komt Knipoog.

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:59

Ik rijd met martingaal en zweepje...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 17:02

Ik rijd met een zweep.
Longeren doe ik met de bijzet eraan.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:23

ik rijd alleen met sporen, hij is hartstikke lief maar is neit altijd even goed voor het been...

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:42

zit, benen, en teugels. die staan voorop en daarbij komen nog mijn sporen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:27

Eerst reed ik altijd met een zweepje,maar de laatste tijd niet meer.Rinkja luistert goed genoeg,en dat ding zit me altijd alleen maar in de weg.Als ze een keer echt vervelend is,kan ze altijd nog een schop tussen haar ribben krijgen.Maar dat is ook bijna nooit nodig.Sporen heb ik ook niet,Rinkja luistert goed naar de beenhulpen,en ik rijd niet hoger dan M dressuur,dus ik heb ze niet nodig om mijn beenhulpen te verfijnen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:25

Ik rij met halsverlenger (elastiek) en soms met sporen.
Ligt eraan hoe mevrouw haar bui is. Nu met dat warmere weer heeft ze nogal eens geen zin en dan moet ik haar echt flink voorwaarts rijden om haar erbij te houden. Dan gebruik ik wel een sportje anders heeft ze zoiets van: ja bekijk het lekker!

Marjet
Berichten: 13
Geregistreerd: 16-03-03
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:28

ik rijd aleen met een zweepje Vingers aflikken
marjet

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:37

Ik rijd in de les met zweep en evt. knopsporen (van die korte). En op Skippy alleen een martingaal, anders wordt ze helemaal gek als ik met zweep rijd.
Ohja, met longeren nog een slof

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:41

Ik rijd bijna altijd met zweep en sommige paarden ook met knopspoortjes

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:01

Met zweep rijden doe ik eigenlijk nooit, word Nappie heel erg heet van...... Wel rijd ik met sporen en buiten met martingaal omdat "meneer" het nogal eens nodig vind als er een hert oversteekt om zijn kop in de lucht te gooien en een sprintje te trekken Frusty Verder gebruik ik heel af en toe een slofteugel in de les of als ik oefen wat ik heb geleerd in den les en dan vooral als ik bijvoorbeeld veel pijn in mijn nek heb en meneer het nodig vind om tegen te werken omdat hij de oefeningen moeilijk vind en dan zijn hoofd in de lucht te gooien. Alleen de aanwezigheid van die slof tussen zijn benen is dan al genoeg voor hem om niet idioot te gaan lopen doen Schijnheilig

Longeren doe ik meestal met Pessoateugel.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:09

Op Soraya rijd ik in de bak altijd met zweep. Als ik naar buiten ga rijd ik met Thiedemann en zweep.
Op de manegepaarden rijd ik op sommigen met zweep en op sommigen zonder.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:10

ik soms met een zweepje, voornamelijk dat ze een beetje op blijft letten.
en ik heb op een paard nu een paar keer met een thiedeman gereden, voornamelijk omdat ik mezelf heb ingebeeld dat ze daar niet vandoor mee kan gaan Haha!.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:17

Ik rij eigenlijk met alleen het zadel en hoofdstel. Dus geen bijzet teugels of zweep en sporen oid. Heel soms pak ik er een zweepje bij, maar als ik haar er alleen al mee kietel doet ze net of ik dr een rotklap heb gegeven van hier tot tokio! Maar ze is dan wel weer ff wakker.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:42

ik rij met dubbele teugel vind het fijner rijden kan mijn hulpen beter verfijnen. en sporen voor als ze weer sloom is.
en een zweep met buiten rijden voor als ze weeer eens ergens niet langs "durft".

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:03

sporen en zweep. Ik heb stompe sporen voor de training (rij ong. 1 keer per week zonder) en heel af en toe rij ik met wielsporen. En uiteraard mag ik graag m'n stem gebruiken Haha! (Braaf, SCHIET op)
Verder longeer ik met gogue of touwtjes, maar dat is geen rijden.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:36

Ik rij in de les met sporen en verder altijd met zweep, maar dat is meer het idee dat ik er een bij met heb dan dat ik er wat mee doe.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:59

Ik rijd met een dressuurzweepje, soms moet ik net even een aaitje bijgeven als het achterbeen actiever moet.
Verder wissel ik met en zonder spoor af. (30 mm recht)Ik vind het wel fijner met spoor, als ze een keer niet reageert op been dan is even dat spoortje erbij genoeg.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:00

Sonja schreef:
Eigenlijk altijd met sporen, maakt ook niet uit wat ik onder het zadel heb. Als ik ze niet nodig heb, gebruik ik ze niet.
Rij met een wieltje, westernspoortje.
En zo af en toe een keertje zonder, om even mezelf te controleren of de reactie op kuit nog wel 100% is. Maar omdat ik ook bepaalde commando's puur op spoortje geef, is dat alleen een enkele keer ter controle, meer niet.


Same here. Ik rijd alle paarden met spoor. Ik ben gezegend met lange benen dus kan paarden als ik mijn spoor niet nodig heb, ook niet aantikken met spoor. Ook ik rijd met een groot, bot wieletje.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 07:53

Ik rijd altijd met sporen, ik rijd ook zo weinig mogelijk met zweep.
Als ik naar buiten ga doe ik er een slofje om, soms gebruik ik hem niet maar af en toe kan m'n pony wel is pittig zijn buiten.
Voor even een rondje buiten uitstappen is het niet nodig ofzo, maar als ze in het bos komt...Afbeelding;)

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:34

Met zweep Tong uitsteken

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:39

Met dressuur, springen en crossen gebruik ik altijd een spoortje.
Met het springen, crossen en buitenrijden gebruik ik ook een martingaaltje en met buitenrijden blijven de sporen thuis.
Tijdens de cross neem ik vaak nog wel even een zweepje mee voor de zekerheid... Tong uitsteken

Als ik de paarden aan de longeerlijn heb gaat er meestal even een bandage om de kont heen en een gogue of slof van de singel naar het hoofdje en weer terug.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:57

Meestal sporen, ook wel eens zonder om haar actief te houden. Soms een zweep. Buiten geen sporen, geen zweep, wel een pessoabit.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 10:02

Afhankelijk van hoe ze is en wat ik met haar ga doen.
Cerise is soms behoorlijk dwars, en tijdens een buitenrit wil ze nog wel eens zin hebben om een andere route te nemen dan ik... Extreme duivel
Een zweepje wil dan wel eens handig zijn.
Vooral omdat ze in de galop ook wel eens (buitenrit) een bok kan geven door de opwinding.
Een rustig bokje: schop in haar ribben.
Maar gaat ze door? Dan kan ze een 'tik' krijgen natuurlijk! Ik zit in het zadel en wil er graag in BLIJVEN zitten.
Lukt ook meestal wel hoor.

Ooit reed ik op straat zonder zweep, ze ging staken, en toen ze geen tik kreeg zelfs steigeren... Bloos
Als ze het ooit nog eens probeert en ik heb WEL een zweep... dan weet je denk ik wel wat ik ga doen. Scheve mond

In de buitenbak rijd ik zonder zweep of sporen.
Mochten we ooit op een dergelijk niveau eindigen (wat ik niet denk Tong uitsteken ) dat ik sporen nodig heb (om hulpen te verfijnen), dan kan ik die altijd nog gaan gebruiken.
Soms wil ze wel eens in de buitenbak gaan staken, dan pak ik er wel een zweepje bij of tik haar met uiteinde van de teugels op de hals om 'indruk te maken', en dan houdt ze vrij snel op.
Maar meestal is een paar keer schoppen en "Eej!!" roepen wel genoeg. Knipoog

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:07

ik longeer met gogue
en rijd zonder iets. Ja bij springen soms een martingaal, hangt ervanaf hoe fanatiek we gaan doen (bij een parcoursje een martingaal, gewoon 1/2 hindernisjes niks)