Paard kopen bij handelstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Paard kopen bij handelstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:55

hoi Bokkers :9

ik zou graag eens willen weten hoe dat jullie denken over handelstallen
zelf ben ik er niet zo over te spreken omdat paarden dan net ergens
gewend zijn en weer door verkocht worden! :(:)
maar wat vinden jullie

en wat zijn handelstal die een egte slechte naam hebben als jullie
dat weten :o

Xx E.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:59

Niene06 schreef:
zelf ben ik er niet zo over te spreken omdat paarden dan net ergens
gewend zijn en weer door verkocht worden! :(:)

Ja nou en?

Smoethie

Re: Paard kopen bij handelstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:59

ik vraag me af hoe andere mensen over denken!

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:01

Ik ben er ook niet zo over te spreken , een paard is een dier en geen voorwerp, maar aan de andere kant je weet nooit wat je treft met een paard .
een particulier kan je ook van alles wijs maken en dan kan dat ook weer anders uit pakken .

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:04

Het ligt er maar net aan wat voor handelstal het is. Elke handelaar is toch weer anders.
Ik sta zelf op ook een handelstal, wel maar kleinschalig, stuk of 15 paarden die te koop staan, maar hier worden de paarden echt wel goed verzorgd, net zo goed als de blijvende paarden.
Op zo'n stal zou ik rustig een paard kopen.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:07

ik heb zelf ook een paard bij een handelstal gekocht. en hij heeft geen gebreken. maar ik zou er nooit meer een zadel bij kopen ik zou zelf niet naar een hele grote handelstal gaan want daar worden de paarden 1 of 2 keer in de week gereden.
maarja had jezelf dan een leuk paardje gezien?
mvg berit

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:26

Ik ben niet weg van handelstallen maar er zullen gerust ook goede stallen tussen zitten.
Ik heb me eerste paard ook bij een handelaar gekocht.
En zou het zo weer doen. Ik zou wel eerst even om me heen informeren en kijken hoe de paarden staan.
Ik ben bij een handelstal geweest zonder me hebben aangekondigd. De paarden stonden allemaal in een kleine box in de mest.
Toen ik later belde of ik de volgende dag kon komen kijken stonden ze allemaal buiten op het gras ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:13

Je weet gewoon dat je de hoofdprijs betaald.
Bij een slechte handelaar met de meeste risico omdat ze goed zijn in verkooppraatjes, geen emotionele binding met het paard hebben en de meeste trucjes weten om iets te verbergen.
Bij een goede handelaar (zijn er maar weining van) is het voordeel dat je er meerdere tegelijk kan bekijken.
Nadeel bij een particulier is wel eens dat je van die penny miepen heb. Hele verhalen paard is eenkennig enzo, en dan moet je bijna op je knieen om een paard te mogen kopen.

Persoonlijk koop ik liever niet bij een handelaar.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:52

Ik vind handelstallen, nouja. Niet heel erg geweldig, maar de meeste zijn niet verkeerd hoor.
Misschien koop jij daar wel je droompony!
Vaak komen de pony's goed terecht hoor. Maar sommige zijn inderdaad niet zo heel "paardvriendelijk". Dát vind ik wel erg. Maar niet de handelaren die eraan willen verdienen. Maar de paard toch een goed tehuis willen geven dat bij ze past.;)

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:57

Imo is het heel verschillend. Heb mijn paardje ook bij een handelsstal gekocht, ben er super tevreden over. Super service, een eerlijk verhaal en een super gereden paard.
Ik ben trouwens ook op handelsstallen geweest waar ik absoluut geen paard zou willen kopen.

Wat voor iets zoek je?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 06:11

Ik zou toch liever een paard kopen op een professionele stal dan bij een particulier hoor. :=
Tuurlijk heb je van die louche handelaren maar daar heb ik het dan even niet over.

Werk zelf op een stal waar we paarden voor de handel hebben (o.a) en haha, die worden heus wel meer dan 2 keer in de week gereden hoor. Zijn ook niet zielig omdat ze weer verkocht worden. Staan er schoon bij. Komen 4 keer per dag hun stal uit. Zijn vrolijk en vriendelijk en zo kan ik nog wel even door.

En ja, natuurlijk moet eraan verdiend worden.. die mensen moeten toch ook ergens van eten?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 06:18

Ik weet helaas ook hoe het er op een handelsstal aan toe gaat..

Kom je aanrijden in een dure auto.. zijn ineens alle paarden een stuk duurder.
Kom je in een panda... dan gaan de prijzen omlaag.

Foto's ... daar word zo mee gerommeld..
En alles is natuurlijk braaf en gezond... (not)

Veel handelaren doen aan inruil, en inruilpaarden zijn vaak net als auto's ... ze worden niet voor niets ingerolen.

Particulier verkopen levert meestal meer op dan inruilen. Plus dat iemand die e cht om zijn paard geeft, zelf voor een nieuwe baas zorgt, en niet zijn paard dumpt bij een handelaar ;)

Dus daarom staan er vaak paarden met een mankement op een handelsstal..

Op de meeste stallen worden de paarden prima verzorgt, paarden die gezond en gelukkig zijn, die stralen, en wat is voor een handelaar een betere reclame dan dat alle paarden er goed uitzien?

Bloemmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:09

Die handelen moeten toch hun brood verdienen, dus denken wat makkelijker natuurlijk..
Toch zullen er ook wel tussen zitten die WEL goed zijn!
Ik zou het wel doen als ik er een goed gevoel bij had, maar ik had mijn pony via, via bij een particulier vandaan!

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:57

Natuurlijk zijn er goede en minder goede.
Ik zelf koop liever bij een particulier, waar ik eerst contact mee heb om verschillende dingen te vragen.
Bij grote handelsstallen kun je ze uitzoeken maar of je ook alle gebruiksaanwijzingen mee krijgt vraag ik me af. Ze hebben er zo veel en daar zijn ze toch nooit zo intensief mee bezig als iemand die 1 paard heeft. Ik wil ook weten wat hij allemaal gedaan heeft.
Maar het belangrijkste is denk ik dat je een klik met het paard hebt en waar hij dan vandaan komt is bijzaak.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:05

Ik weet niet wat ik ervan moet denken, Ligt er natuurlijk ook aan wáár je ze koopt. Ik heb mijn pony gewoon bij een particulier gekocht.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:12

heb sinds kort een fries van een handelstal, ben er erg tevreden mee, erg lief en mooi dier, heb dr uiteraard wel goed laten keuren voordak dr kocht..

en nu sinds dinsdag een fjordje, ook erg lief dier..

ik heb dr goede ervaringen mee... maargoed, je moet zobiezo nooit paard na 1x zien, kopen (mijn mening) altijd even laten keuren..

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:14

Ik loop op dit moment stage op een handelsstal (2e keer op hetzelfde bedrijf) en ben zeer te spreken over hun omgang met de dieren. De paarden worden goed verzorgd krijgen iedere dag beweging, ze komen los of worden gereden.
Lang niet alle stallen zijn slecht, ookal zijn ze er natuurlijk wel. Mijn stage heeft mijn blik op handelsstallen wel volledig veranderd, in positieve zin!
Laatst bijgewerkt door MarloesRixt op 12-09-09 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:15

ligt er idd aan waar je je paard koopt
het ligt toch ook echt aan jezelf wat je koopt als jij een keuring ronddom (rontg en kl) onnodig vind of er niet bij hoeft te zijn tja
dan kun je het net treffen of net niet

er zijn idd ook wel stallen waar ik geen paard zou kopen maar je eerste indruk neem je ook wel mee neem ik aan ..

suc6 gr anita

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:17

Mijn 1e pony die we van een handelaar hadden, hebben we na een jaar weer gerolen met die man. :) Dat vond hij gelukkig goed. :D Want deze pony was de baas over ons geworden, we hadden geen klik met hem. ;)
De pony die we dus daarna bij hem haalden, daar heb ik 5,5 jaar super veel plezier mee gehad!! :D :D

Bij die handelaar zag het er allemaal ook heel erg netjes uit, de paarden stonden er netjes bij. :j

Steff1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:39

twinducklin schreef:
Het ligt er maar net aan wat voor handelstal het is. Elke handelaar is toch weer anders.

Idd, je hebt handelaren die echt goed voor de paarden zorgen en je hebt ze die het puur en alleen voor het geld doen.

xLeviRoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:47

ik zou het nooit doen .
het is onbetrouw baar ..
diemensen zijn alleen maar uit op geld

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:46

xLeviRoos schreef:
ik zou het nooit doen .
het is onbetrouw baar ..

En een particulier is zeker wel betrouwbaar? Nou echt niet, hoor. :n
Een goede handelsstal heeft er baat bij goed voor de paarden te zorgen, dat levert ze tevreden klanten op en daarmee ook goede mond-tot-mond-reclame. Een goede naam ben je als handelsstal zuinig op.
Natuurlijk zijn er ook "slechte" handelsstallen, maar jij bent vrij om te kiezen waar je je paard wilt kopen en jij kunt zelf onderzoeken hoe een stal bekend staat.
Bij een particulier kun je minstens zo hard worden opgelicht als bij een handelaar, particulieren hebben ook niet altijd het beste voor met het paard. Zorg gewoon dat je als koper goed kijkt naar wat het paard je verteld, de verhalen van de verkopende partij (particulier of handelaar) zijn niet waar tenzij het paard het bevestigd.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:55

xLeviRoos schreef:
ik zou het nooit doen .
het is onbetrouw baar ..

Heb je ervaring?
Mijn ervaringen zijn anders. Een goede handelsstal is een betrouwbaar adres om een paard te kopen.
Ik heb zelf juist bijzonder slechte ervaringen met het kopen bij particulieren.
Oneerlijke informatie, paard dat beetje gek bleek te zijn, na een mondelinge overeenkomst paard toch aan een ander verkopen.
Paarden met gebreken, slechte ruggen, slecht gereden. En dan de hoofdprijs vragen.
Moeilijk doen over keuringen.
Ik heb al 2 keer een paard bij een "nette handelaar" gekocht en ben tevreden over hoe alles werd afgehandeld, hoe de paarden daar erbij stonden. Heb 2 keer een fijn, gezond paard gekocht.
En ik zal voor de eerlijkheid erbij zetten; ook een keer een goed paard bij een particulier gekocht.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:04

ik loop nu stage op een handelsstal en ik ben tevreden over hoe ze daar met de paarden omgaan alle p[aarden die onder het zadel zijn worden elke dag gereden en hebben zondags rus de andere worden gelongeerd en de jongere paarden dan heb ik het over 2 jaar 2,5 jaar die gaan op de wei de hele dag beestjes zijn daar heel goed verzorgd dus tja ligt er maar net aan waar je terecht komt..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:05

Dit is geen rijtechnische discussie dus ik verplaats het even.