het verhaal van Balis!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

het verhaal van Balis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:34

Ik wil jullie vertellen over het paard Balis. Ze is een KPWN, merrie, 4 jaar. Heel leuk beestje. Mam is de 5e freestyle locatie van Emiel voest, dus ze werkt soms ook met probleem paarden. Ook geeft ze regelmatig cursussen. Nu zocht ze een paard, dat ze kon gebruiken voor clinics en cursussen. Toen ze weer een cursus had, was er een mevrouw S. Die had er een heel verhaal aan hangen, maar het kwam erop neer dat ze het goed vond als Balis voor een jaar bij ons kwam te staan.
S heeft Balis gekocht samen met iemand anders. Toen ze zwanger werd, is ze het contact met de andere eigenaars en Balis even kwijt geraakt. Voor die tijd, heeft ze op Balis gereden en was ze heel braaf. Maar toen ze na haar zwangerschap er weer op is gaan zitten, lag ze er binnen 2 seconden vanaf.

Mam en ik hebben thuis Balis eerst losgewerkt, we merkten gelijk dat ze nerveus werd. Laterna heeft mam de longeersingel er op gedaan. Gewoon rustig aan, niet te strak enzo. Zelf was ik er toen niet bij maar, mam vertelde dat Balis ongeloofelijk gebokt heeft. Gewoon pure angst, niet wetend waar ze heen moest. We zijn nu vaker met haar aan de slag geweest en het gaat langzamerhand ietsje beter. Wel elke keer als je op stal komt, draait ze meteen weg want ze is bang dat ze dan de singel weer omkrijgt. Maar zodra we dan in de loswerkbak staat en de singel is om bokt ze bijna niet meer. Mam zet haar dan aan het werk en dan gaat het wel. Balis is verder een schat van een beest. Ze wil je wel vertrouwen maar heeft in haar achterhoofd nog steeds die singel. We weten dus niet wat met haar gebeurt is in de periode dat S het contact is kwijtgeraakt..
Nu heb ik haar ook al een keer losgewerkt. Zodra ze ziet dat er iemand aan komt lopen met een touw begint ze gewoon al te poepen van angst, echt sneu. Dus ik doe haar gewoon zonder singel om loswerken. En met succes! Toen ik klaar was, liep ze als een hondje achter me aan :o En sinsdien gaat het weer ietsje beter! *D
Ik hou jullie op de hoogte!

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:53

Fijn dat het goed gaat! ik wens jullie nog veel succes :)

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:57

dankje :o

Joyro

Re: het verhaal van Balis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:51

Leuk om te lezen. Fijn voor jullie en het paard dat het de goede kant in gaat. Heel veel succes verder!

ps. ik denk dat je dit topic wel in het verkeerde forum geplaatst hebt, dit is meer voor vragen. Maar dan zal het wel verplaatst worden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:30

Als ik jullie verhaal hier zo lees, denk ik toch dat het probleem ook door jullie zelf in stand wordt gehouden.
Julie zijn niet echt de leider voor het paard, jullie staan er eigenlijk naast als een vriend voor het paard, en dat is zeker niet hetzelfde, en een paard heeft steeds een leider nodig.
Zeker in dit geval want hij wordt er een beetje onzeker van, en net op zo'n moment is er alleen een vriend en geen leider, dus het paard kiest op dat moment om zelf leider te gaan spelen en doet maar iets , maar das altijd toch net niet de goede keuze.
Dus werken aan die leidersrol .

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:06

ja ik vind ook dat het geen goe idee is om die singel gewoon af te laten , ik zou zeggen wees geduldig , maar geef niey op eigenlijk moet je gewoon doorwerken , ik heb zelf een ruin gehad hij was zeven jaar toen ik hem kocht en niet zadelmak , mensen hadden me enorm gewaarschuwd dat ik echt zot moest zijn om net dat paard te kopen !! reden, hij was namelijk zwaar mishandeld door enkele jongeren die zich aan de man praatte als goede africhters ( deuch!!) zij bonden hem vast aan los ligennde springbalken en wouden hem op die manier zadel opleggen bij het verschieten trok hij natuurlijk die springbalk mee paard loopt er van door samen met springbalk valt zwaar gehavend zetten ze die hem op stal paard kreeg daar nog eens met een longeerzweep echte raake klappen |(
en nog zoveel meer de eigenaar die tevens ook eigenaar was van die manege had mij wel gezegd dat hij niet gemakkelijk was maar dit had hij dus netjes verzwegen in de wei was hij zeer aanhankelijk aan me ik vond hem zo mooi en zo lief dat ik besloot hem aan te kopen,

enkele dagen nadien wou ik hem eens aan de longe nemen ik kon en mocht vanhem niet uit zen oog hoek gaan staan zo bang was hij ik bleef gewoon lief en zacht en als was ik maar een halve meter naast hem ik was al tevreden in die zelfde week had ik hem een hoofdstel aan en een zadel en zat ik er op niemand mocht van mij hem vast houden aan de longe ik heb me gewoon erop gezet maar zo zeer ik er op zat zat ik er ook af :D

ik er meteen weer op gekropen en weer zonder hulp na enkele hoeken te zien bleef hij stokstijf staan ik riep er een andere paard bij die voorop moest gaan en voelde na enekele minuten de iets wat zeer spanning weg ebben

na een week ging het steeds beter en beter alleen soms had dij wel nog paniek aanvallen dan kon hij eropeens vandoor gaan puur uit schrik hij heeft me zelf eens door het raam gebokt van de binnenbak( ik had bij wonder niks)

maar steeds zonder boe of ba reed ik verder en het ging beter hij was uiteraard zeer eigenhandig geworden en koos hij zelf zen vrienden maar hij had wel terug respekt voor de mens gekregen

na een anderhalf jaar samen iets opgebouwd te hebben kwam er op een zonnige dag helaas een einde men paard werd verbrand over gans zijn lichaam in derde graad |( |( |(
en moest ik een zeer moeilijke besluit nemen , maar door die anderhalf jaar hem zeer gelukkig gezien te hebben kon ik hem vaarwel toe wensen Qausar ik mis je nog steeds

wat ik wil zeggen dus is dat je je probleem niet mag verschuiven want dan verleg je gewoon je probleem dus die singel hoort erbij al is het maar 5 min en zo verder opbouwen

blij toch te horen dat jullie er niet kwaad om zijn

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:27

We doen ook regelmatig de singel gewoon om, maar ook omdat ik pas 15 ben begin ik daar zelf niet aan ;). Als mam erbij is wel.

Unlimeted 1: wat zielig zeg! sterkte! :(:)

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:25

Gister zijn we weer aan het werk geweest met Balis. Mam heeft haar nu aan de dubbele lange lijnen gehad, en het ging erg goed! Weer vooruit gang dus! In het begin vond ze het wel spannend, maar gaande weg werd ze steeds rustiger! Een super prestatie van haar! :o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:28

Leuk om zo'n verslag te lezen, en ook leuk dat je ons op de hoogte houdt!

Heel erg fijn dat het alweer veel beter gaat! :D

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:04

Nog beter nieuws! Gister en vandaag hebben we de barback-pad erop gelegd. En ze heeft niet gebokt! Een hele vooruitgang dus! Vandaag weer geoefend, en zelfs met barback-pad erop gegalopeerd..

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:52

Succes nog met haar!

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:28

Nog veel succes met je pracht!