Volgende week bij een Fries paard kijken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siegje

Volgende week bij een Fries paard kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:34

*knip* :9

Ik heb er erg veel zin in. :) Wat een schoonheid!

Heeft nog iemand tips? Ik heb hiervoor alleen maar pony's gehad.

Edit: Mocht het wat worden, dan laat ik hem wel ruinen..
Laatst bijgewerkt door Leo op 06-09-09 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Omdat het bespreken van advertenties niet is toegestaan, link verwijderd.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:35

Zoo... Idd wat een schoonheid! Let gewoon op de dingen die je ook deed bij je pony's, dierenarts erbij etc. Ik zou ook proefrijden, soms zitten friezen namelijk helemaal niet lekker haha

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:40

ik zou opletten dat ie tijdens het rijden niet zo diep komt als op die foto's ;)
hebben friezen sowieso al een handje van.
verder letten op de manen en staart (exeem) en kijken of er geen mok in de sokken zit.
opletten of ie geen zwakke rug heeft.
en toch eens navragen waarom zijn manen zo kort zijn (is zo zonde)

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:44

Vicky_88 schreef:
ik zou opletten dat ie tijdens het rijden niet zo diep komt als op die foto's ;)
verder letten op de manen en staart (exeem) en kijken of er geen mok in de sokken zit.

Hij is slechts licht bereden, kent de basisgangen. Dat het met de aanleuning goed komt heb ik alle vertrouwen in.

Nickeltje

Re: Volgende week bij een Fries paard kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:48

BKR > PP

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:56

Vicky_88 schreef:

niet alle vriezen hebben snelgroeiende manen
zo kort zijn ze toch niet? als je naar zn leeftijd kijkt?
die van mij van zelfde jaar zijn ook ong zo lang hoor, net iets langer misschien

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:57

als je gaat rijden zal wel wat anders zijn hoor een fries zijn de gangen heel anders als bij een pony :)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:59

Mooi paard om te zien zeg!
ik hoop dat je er een klik mee hebt en dat hij klinisch in orde is.
Veel plezier met kijken :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:00

TS: wat ik op die foto's zie is een echt friezenkwaal. hij gaat compleet achter de loodlijn lopen en rolt zich helemaal op. geloof mij, dit is er bij een fries niet 1,2,3 uit te rijden. integendeel zelfs.. ik vind sommige (eigenlijk de meeste) rijfoto's er ook niet vriendelijk uit zien, hij word ook echt in die krul getrokken.

als je zelf gaat proefrijden, probeer hem dan met zn neus over de grond te laten lopen met het neusje eruit. als ie dat goed doet, is het in orde ;)

Daniella: toen de fries die ik nu rijd als 2jarige bij de eigenaar op stal kwam had ie al manen tot aan de schouders... nu helaas niet meer.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:01

Wat een knappert, inpakken en wegwezen strikje hoef niet is al mooi genoeg :D
Een fries zit heel anders dan je gewend zult zijn sommige gooien erg hoog op vooral bij jonge paarden met nog weinig balans zul je het heel raar aanvoelen, prik daar doorheen als je eenmaal een fries gewend bent wil je niks anders meer.

Wat manen betreft als de lengte vrijwel gelijk is zal er niks aan de hand zijn de een heefd lange manen en groeien als kool de andere hebben maar tot een bepaalde lengte.

Ik wes je heel veel succes en vooral plezier ,

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:02

Vicky_88 schreef:
TS: wat ik op die foto's zie is een echt friezenkwaal. hij gaat compleet achter de loodlijn lopen en rolt zich helemaal op. geloof mij, dit is er bij een fries niet 1,2,3 uit te rijden. integendeel zelfs.. ik vind sommige (eigenlijk de meeste) rijfoto's er ook niet vriendelijk uit zien, hij word ook echt in die krul getrokken.

als je zelf gaat proefrijden, probeer hem dan met zn neus over de grond te laten lopen met het neusje eruit. als ie dat goed doet, is het in orde ;)

Daniella: toen de fries die ik nu rijd als 2jarige bij de eigenaar op stal kwam had ie al manen tot aan de schouders... nu helaas niet meer.

Dat klopt idd, maar als ik over het algemmeen bekijk doen een aantal frizen dit al gauw als ze pas onder het zadel zijn is vaak het onbalans . Dalijk met de juiste trainin komt dat zeker weten goed

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 15:37

Even ter informatie, ik heb wel een hoop Friezen gereden. Maar bedankt voor alle hobbeltips. :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:05

Siegje schreef:
Even ter informatie, ik heb wel een hoop Friezen gereden. Maar bedankt voor alle hobbeltips. :D

In je bginpost stond dat je alleen maar ponys had, dus niet zo gek dat iedereen je erop wijst over de gang van de fries

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:06

Wow wat een mooi paard!
Veel plezier tijdens het kijken!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:07

oOoKellyoOo schreef:
Vicky_88 schreef:

Dat klopt idd, maar als ik over het algemmeen bekijk doen een aantal frizen dit al gauw als ze pas onder het zadel zijn is vaak het onbalans . Dalijk met de juiste trainin komt dat zeker weten goed

Kelly, ben ik volledig met je eens, helaas ontbreekt die juiste training te veel! waardoor er nog steeds te veel friezen opgekropt lopen.
daarmee wil ik dus zeggen dat je moet kijken of deze fries ook zijn hals kan uitschuiven (naar voren en naar beneden) en daarbij ook het neusje eruit kan steken.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 16:15

oOoKellyoOo schreef:
Siegje schreef:

In je bginpost stond dat je alleen maar ponys had, dus niet zo gek dat iedereen je erop wijst over de gang van de fries

Begrijpelijk hoor. :) Heb nooit een eigen Fries gehad, wel gereden voor anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:09

Sodeknetter, wat een prachtig paard!
Veel, heel veel plezier. Ik hoop dat het wat is.

Inderdaad zijn de gangen van Friezen wel even wennen, maar ach... Dat went wel :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:02

Wat een prachtig paard! Ik rij bijna wekelijks langs die stal en moet altijd even snel een blik in de wei werpen hoor, daar staan me toch een paar mooierds bij!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:49

Gaaf dier!!

Veel plezier met proefrijden, enne dat te diep en dat dat er niet makkelijk uit te rijden is, is onzin hoor!
Deze is nog hardstikke groen dus moet nog veel leren en zal dat waarschijnlijk best goed oppakken.
Een verreden dier verbeteren is vaak moeilijker dan een niet verpest jong ding iets anders/nieuws aanleren.

Las hier iets over dat je goed moet kijken of je hem met zn neus over de grond kan laten gaan, vind dat maar een rare tip, ga op een groene jonge hengst eerst maar ff lekker wat rondsturen, en of hij nu wel/niet zn hals metee goed wil uitschuiven, dat is zeker nog prima aan te leren!
Is bij mijn 7 jargie kinopdeborst-fries ook nog gelukt ;)

Verder zou ik hem laten keuren bij aankoop, en zelf even goed zn lichaam bekijken&navoelen.

Even over de manen, ik vind die niet zo kort hoor.
Mijn fries heeft een mega volle staart, en een dun kort bosje manen zonder daze schuurt of wat dan ook.

Vind zijn manen er juist redelijk vol uitzien, dus denk niet dat hij eczeem zal hebben, dan had hij rond deze tijd van het jaar hele plukken haar moeten missen.

Ik ben benieuwd wat je in het echt van hem vindt, veel plezier!!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:51

Ik heb hier 3 friezen wat ik rijd (mijn eigenpaardjes) En alle 3 drie lopen ze totaal verschillend, zoals Johannes (hengst) gooit zo machtig op dat hij zeer moeilijk uit te zitten is. Terwijl een van de merrie mega fors een echte barokke tante zo licht loopt dat je haar bijna niet de grond voelt raken.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:17

Wat een knapperd !

Ben benieuwd of jullie een klik hebben en of je overgaat tot koop.
Alle tips en commentaar is wel gegeven ;)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:07

Wauw wat een superpaard!

Ik ben benieuwd wat het gaat worden, maar dat laat je hier hopelijk wel weten toch. ;)

linscho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:31

Zo zeg! Wat een fijn dier zeg! Hopelijk gaat het wat worden!!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:14

Mag ik vragen waarom je hem dan laat ruinen? Verder dat rij je er wel weer uit, dat opgekropte

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:19

Romario, waarom niet? als ze er geen dekkingen oid mee wil gaan doen. Hij is niet goedgekeurd als ik het goed gelezen heb...

Dus waarom zou je hem dan onnodig hengts houden?