Ronnie's Rondje door Limburg --> Trektocht 2009 erg gaaf !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Ronnie's Rondje door Limburg --> Trektocht 2009 erg gaaf !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:21

Hallo allemaal,

Aangezien mijn conditie niet bepaald geweldig is, zit er voorlopig geen endurance in "op snelheid"...
Maar voor een lange afstandsrit in "bejaardentempo" zijn mijn vriend en ik wel in O:)

In week 34 en 35 zijn we dan ook met het mooie rooie ros "Ronnie de Pony" op trektocht geweest.
Met als thema "Ronnie's Rondje door Limburg" hebben we delen van Limburg doorkruist, en ook een klein beetje Duitsland en Belgie.
Dit hebben we gedaan met Ronnie en 1 stalen ros. Aangezien Ronnie niet 100% verkeersmak is, is het handig om een "verkeersregelaar" op de fiets erbij te hebben.

Het zou een reis worden van ca. 260 km, verdeeld over 10 rijdagen:
dag 1: weert --> horn (particulier)
dag 2: horn --> honthem (D) (ponyhof Wefel)
dag 3: rust
dag 4: honthem --> schinveld (manege Mols)
dag 5: schinveld --> heerlen (Desiree & Harrie)
dag 6: heerlen --> schin op geul (stoeterij Engwegerhof)
dag 7: rust
dag 8: schin op geul --> maastricht (de Paardenvriend)
dag 9: maastricht --> zutendaal (stal Crijbohoeve)
dag 10: rust
dag 11: zutendaal --> meeuwen-gruitrode (opitter) (stal Klein Zwitserland)
dag 12: meeuwen-gruitrode (opitter) --> stramproy (Oppe Stiene)
dag 13: stramproy --> weert (de Hegge)

Alle voorbereidingen ten spijt (kaarten bestuderen, routes uitzetten en nafietsen, overnachtingsadressen regelen, Bach-kuur voor Ronnie, en fietstassen gevuld met water, EHBO-spul, hoefverzorging, reparatiespul en een heleboel paardensnoepjes) begonnen we in de week voorafgaand aan de trektocht met een allergische reactie. Hij had honderden kleine bultjes. Insectenbeet? Ander hooi? Wie het weet mag het zeggen. Het leek beter te worden, maar op de ochtend van vertrek had meneer zelfs een paar kwaddels! Na kort overleg (zadelplek was in orde, en de rooie was fris en monter) besloten we om toch aan de reis te beginnen... (Litteken op zijn rechterheup is van een "trailer-ongelukje" van voor mijn tijd)

Afbeelding

Fris en monter was hij in elk geval, want de eerste 600 meter heeft Ronnie zich een keer of 10 omgedraaid voor auto's en ander klein verkeer.
We waren de straat net uit, toen Toos en Inge (eigenaresse en dochter van de pensionstalling) passeerden in hun auto. Zij zagen Bram pirouettes draaien in de berm.
Tijdens het manouvreren vingen we nog net hun blikken op: "Zouden jullie dit nu wel doen?"

Jazeker wel! Het begin was misschien een beetje lastig, maar we hebben een schitterende trektocht-vakantie gehad. Ronnie heeft het ontzettend goed gedaan. Hij heeft 260 kilometer gelopen, met afwisselend Bram, Daphne, of niemand op zijn rug.

Afbeelding

En wat zijn we met onze neus in de boter gevallen:
--> de weergoden waren ons gunstig gezind (bijna alleen maar zonneschijn)
--> de verkeersgoden hebben prima werk geleverd (niet al teveel moeilijke situaties)
--> de overnachtingsadressen waren allemaal TOP (ruime stallen, schoon stro en goed hooi, overal weidegang, en zeer vriendelijke mensen!!!)

Ik heb deze tocht ook gereden. In totaal zo'n 100 km. Soms met het westernzadel (Bram's favoriete zadel), wat een pijnlijke knie opleverde. Maar gelukkig ook hele stukken op het nieuwe podiumzadel. Wat een verademing: geen foute pijn meer!!! Alleen "goeie" pijn aan banden, pezen en spieren wegens slechte conditie... ahum...
af en toe een handje aan het zadel vanwege balansproblemen wegens te weinig rij-uurtjes in de laatste 3 jaar... maar het begin is nu weer gemaakt *\o/*

Afbeelding

We hebben schitterende stukjes gezien. Wat hebben we hier toch een prachtige natuur. Mooie bloemen, prachtige roofvogels, herten, piepkleine rooie kikkertjes op de Mechelse heide en natuurlijk de "wilde" koeien die zo af en toe midden op het pad staan.
Ik stuurde Bram er eerst op de fiets langs, om te testen of ze wel vriendelijk waren. Want Ronnie, tja, daar lopen we natuurlijk geen risico mee }:0

Afbeelding

Hier nog wat foto's van windmolens in de buurt van Gangelt (D)...

Afbeelding

Een spannende grote haspel met landbouwslang, voldoende om Ronnie eens mooi te laten poseren. *-:)

Afbeelding

En ook voor iets vreemdere bruggetjes, zoals [color=blue] deze fietsbrug in Heerlen
draait hij zijn hoef niet meer om:

Afbeelding

Ter ere van Ronnie was de tuin van de ouders van Bram in Heerlen met slingers versierd. En er was heerlijke worteltjestaart met een grote 10 erop (OK, hij was niet jarig, en hij is ook geen 10 meer, maar dat geeft allemaal niet. Zo'n worteltjestaart gaat er altijd wel in). De allergrootste verrassing kwam van Desiree Hanen: zij bood aan om mee te rijden van Heerlen naar Schin op Geul.
De volgende ochtend werden Croupier en Ronnie de Pony gezadeld, en werd het een gezellige rit!

Afbeelding

Afbeelding

En op de zondagochtenden hebben we een bezoekje gebracht aan het centrum van Roermond en van Maastricht. Dat leverde ook enkele leuke plaatjes op.

De markt in Roermond:
Afbeelding

De "wandelbrug" in Maastricht:
Afbeelding

En dan ook meteen maar even flaneren over het Vrijthof:
Afbeelding

Er moest natuurlijk ook tijd zijn voor ontspanning. Hier leert Ronnie aan Bram hoe hij moet headbangen: :j

Afbeelding

En als andurance-ruiters in de dop, werden we onderweg ook voorzien van emmers lekker water. Daphe brengt hier haar groomervaring in de praktijk.

Afbeelding

Na bijna 2 weken rondtrekken door dorpen, steden en natuurgebieden, zijn we weer veilig thuis aangekomen. Maar in Weert hebben we wel eerst nog een korte stop gemaakt bij Huub Saes. Dat was onze rij-instructeur op de manege in Weert. Elke zondagochtend - weer of geen weer, lesklanten of niet - zat hij klaar voor de buitenrit. Meestal door de buitengebieden, maar tijdens het dazenseizoen ook door de stad. Hij heeft ons heel veel geleerd over veilig buitenrijden. En dat kwam deze reis natuurlijk erg goed van pas.

Afbeelding

Al met al een zeer geslaagde trektocht in eigen provincie. Wellicht volgend jaar weer...

Groetjes,
Daphne

e_horse

Re: Ronnie's Rondje door Limburg --> Trektocht 2009 erg gaaf !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:27

Het ziet er erg geslaagd uit! Leuk avontuur!
Had je een bezemwagen mee voor de zadels en andere spullen?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:30

Hey D, ik had je mail ook al gehad, maar wat een leuke fotoserie! Ik moet je zeggen, die headbangfoto vind ik echt bril-jant!!

Jammer dat ik je niet zie op 13 sept, want ik ben wel een van degene die naar HE gaat...

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:33

Grappig die foto's in de stad! Op het vrijthof en in Roermond op de markt! Was Ronnie rustig daar ( ondanks dat het daar zo rustig was )?

Die 3e foto ( van onder geteld ) is ook typisch.... jullie passen goed bij jullie paard :D haha

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:35

END-ITP --> RIJ-ITP

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:04

Heee :D Zul te zien was het erg geslaagd! Leuke fotos!
Jullie kennen me vast nog :+ Jullie waren met mij mee gelopen om Jollie van wei te halen op Engwegerhof. Zag jullie dag drna alweer op pad bij de kerk in Schin op Geul.
Maargoed, Leuk dat jullie er zo van genoten hebben!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:33

Nou, vanuit thuis kan ik geen antwoorden posten, dus dan maar even vanuit het werk :+

@ e-horse: We zijn inderdaad niet lichtgewicht gegaan. We hebben gewoon gereden en gefietst. En bij aankomst fietste 1 van ons terug om de auto op te halen, terwijl de ander paard en tuig verzorgde. En soms was er familie in de buurt die ons bij de auto dropte. 1x hebben de eigenaren van het overnachtingsadres zelfs de auto voor ons naar het volgende adres gereden. Heel tof.
In de auto lag o.a. reservekleding, het 2e zadel, en de tent. Die tent hebben we welgeteld 2x opgezet. Alle andere nachten konden we in de kantine slapen, bij familie, of op de zolder bij de ponyhof in Duitsland. Met eten hebben we ook niet moeilijk hoeven doen. Ofwel bij familie, ofwel volpension in Duitsland, op de camping, of even ergens een hapje eten in een nabijgelegen dorp. Daar had ik bij de voorbereiding wel rekening mee gehouden. Bikkelen kan leuk zijn, maar ik wilde ook een beetje vakantie-luxe :)

@ Sjaad: De foto's in de stad zijn genomen op zondagochtend, voor 09:30. Hoewel ik dan overal altijd al ruiters en paardenlui rond zie rennen, slapen de mensen in de stad op die tijdstippen nog. Er is dan werkelijk bijna niemand op straat. Zo hadden we het ook uitgekiend. En Ronnie bleef dus ook vrij rustig.

@ Abeltje77: Die headbang-foto is inderdaad typisch. Mijn vader zei ook al iets van "Sommige mensen lijken op hun hond. Bram lijkt op Ronnie de Pony." Daar kunnen beide heren het mee doen, hahaha !

@ Judith: Jazeker, dat weet ik nog. Het was een hele "klim" naar die wei, dat ben ik niet gewend. Ik zou de tong al op de schoenen hebben hangen voordat de rijles begon, hahaha. Ronnie heeft een goed verblijf gehad op de Engwegerhof (en wij op de Camping ernaast), en Pierre had erg lekker ijs :)

jennalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:39

heey daphne!

jeetje mina wat knap dat jullie die toch gemaakt hebben!
ronny de pony ziet er goed uit zeg,het gaat goed met hem zo te zien. :+
verder alles goed?

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 12:13

Ha Nicole,

Hahaha, het begin van deze tocht verliep hetzelfde als het begin van de trektocht 2 jaar geleden vanuit Raayerhof: bij elke auto flippen, omdraaien, wegrennen... maar uiteindelijk heeft de rooie zich erbij neergelegd, en liet hij in elk geval fietsers en auto's probleemloos voorbijrijden.

Deze week heeft Ronnie vrij, de volgende week pak ik het werk wat op met longeren, en daarna kijk ik wel hoe het gaat. Hoeven mogen ietsje langer (maar ja, wat wil je na 260 km op blote voeten), en er zat een klein schuurwondje bij de singelstoten. Dat moet eerst helemaal in orde zijn, alvorens ik weer opzadel (maar nu dus wel met schapenvacht om de singel)

Off topic :)
Verder gaat alles zijn gangetje. Heeft Maud je al wat foto's van Legende aan zee laten zien?
Met jou en de paarden gaat het goed he? Wat is die Watje mooi geworden!! En Rengske doet het ook nog steeds goed met springen?

Wie weet maken we de volgende trektocht weer eens richting de Boukoul, kunnen we ff bijkletsen :)

Groetjes,
Daphne

jennalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:33

willen jullie ook eens mee doen aan endurance?
lijkt mij dat dat heel goed zou passen bij jullie!

en tja korte hoeven worden wel weer lang... :+

lijkt me wel leuk als jullie weer eens langs komen,
en dan op een tijdstip dat ik daar ook ben haha :j

nog verder even offtopic:
ben wel heel benieuwd naar foto's van zeeland,
maar helaas zie ik maud nog maar weinig.
met watje en rens gaat alles super,
watje is heel braaf maar soms ietwat ondeugend maar op een leuke manier.
rens springt nu M,gaat heel goed.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:41

OOo wat geweldig. Lijkt me ook leuk om te doen. Hoop het ooit eens te doen met mijn dochters.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:18

oei had je niet even langs kunnen komen gangelt ligt hier achterom ;d
ziet er gezellig uit enkel zou ik dus niet met me paard maastricht centrum in zijn gegaan

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:23

Leuk verslag! Zo'n soort trektocht staat ook op m'n verlanglijstje.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:27

Hey dat is toevallig. Ik ben jullie tegengekomen onderweg.
Ik was met mijn paard en een stalgenootje met haar paard op de terugweg van een buitenrit, en zijn we jullie in Mariahoop (achter Gimando) tegen gekomen en hebben we nog ff gekletst.

Jullie hebben een flinke tocht gemaakt, petje af =:)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 11:56

@ mhollander: doen! Ik weet niet hoe oud je dochters zijn en wat hun rijervaring is, (en hoe bom-proof je paarden zijn), maar je kan een trektocht zo gemakkelijk of zo moeilijk maken als je zelf wilt. Het ligt veel dichter binnen handbereik dan veel mensen zich realiseren. En er zit hier op bokt ervaring zat met het organiseren en rijden van trektochten.

@ onley: door Maastricht centrum was een beetje "noodzaak". Door de gekozen route moesten we 2x de maas oversteken. En dat gaat eigenlijk vooral via autosnelwegen en autowegen. Aangezien Ronnie niet verkeersmak is voor groot verkeer, brengen die wegen een risico met zich mee. De stadsbrug door het centrum van Maastricht heeft geen groot verkeer, alleen voetsgangers / fietsers. We hebben bewust gekozen voor deze brug, en daar krijg je Maastricht centrum dus bij kado. Maar op zondagochtend is er nog bijna niemand op de been, dus al met al het minst risicovol qua oversteken.

Het is trouwens verbazingwekkend hoeveel groen er in sommige steden te vinden is. Je kunt echt hele stukken galopperen over flinke "stadsgrasvelden". Dus ook in de stad kan je goed vooruit komen. Handig in het dazenseizoen :+

@ marijkedam: hey wat leuk, doe Lei en Miriam de groeten :)
Jullei stonden te grazen met je paarden, en de paarden hadden van die geweldige vliegendekens op. Wij hebben het zonder deken (maar wel met spray) gedaan, en af en toe stevig doorgereden om de meute stekende ellende voor te blijven. Gelukkig zaten we al tegen het einde van het seizoen, en toen we bij de echte bosrijke omgeving kwamen (Belgie) was er nog slechts een enkeling die ons het leven zuur probeerde te maken.

Ilse_Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:34

ahh wat gaaaf om zo'n tocht te doen zeg! :D

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:05

Citaat:
@ Judith: Jazeker, dat weet ik nog. Het was een hele "klim" naar die wei, dat ben ik niet gewend. Ik zou de tong al op de schoenen hebben hangen voordat de rijles begon, hahaha. Ronnie heeft een goed verblijf gehad op de Engwegerhof (en wij op de Camping ernaast), en Pierre had erg lekker ijs

Haha :P ach, je went eraan. Maar ik ben blij als de merries weer beneden staan!
en dat ijs, jaaa dat is heeerlijk! Sinds ik op Engwegen rij eet ik veel te veel ijs :+ haha ^^

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:20

Hee Daphne! Kom ik toch opeens foto's van jou en Ronnie tegen op ongeveer 200m van mijn huis :)) Volgende keer als jullie in Maastricht zijn maar even een kop koffie komen halen hoor :D

Echt tof om te doen zo zeg, leuk! Fijn om te zien dat het zo lekker gaat :)

Marveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:30

Knap gedaan hoor! En wat een fantastische foto's.

Sanneeofzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:57

Zozo lijkt me ook wel eens leuk om te doen! Leuke foto's!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:08

Wat een geweldig verslag! Heel tof dat jullie dit gedaan hebben, en het heeft zeker enkele hele leuke foto's opgeleverd :j