Aangezien mijn conditie niet bepaald geweldig is, zit er voorlopig geen endurance in "op snelheid"...
Maar voor een lange afstandsrit in "bejaardentempo" zijn mijn vriend en ik wel in
In week 34 en 35 zijn we dan ook met het mooie rooie ros "Ronnie de Pony" op trektocht geweest.
Met als thema "Ronnie's Rondje door Limburg" hebben we delen van Limburg doorkruist, en ook een klein beetje Duitsland en Belgie.
Dit hebben we gedaan met Ronnie en 1 stalen ros. Aangezien Ronnie niet 100% verkeersmak is, is het handig om een "verkeersregelaar" op de fiets erbij te hebben.
Het zou een reis worden van ca. 260 km, verdeeld over 10 rijdagen:
dag 1: weert --> horn (particulier)
dag 2: horn --> honthem (D) (ponyhof Wefel)
dag 3: rust
dag 4: honthem --> schinveld (manege Mols)
dag 5: schinveld --> heerlen (Desiree & Harrie)
dag 6: heerlen --> schin op geul (stoeterij Engwegerhof)
dag 7: rust
dag 8: schin op geul --> maastricht (de Paardenvriend)
dag 9: maastricht --> zutendaal (stal Crijbohoeve)
dag 10: rust
dag 11: zutendaal --> meeuwen-gruitrode (opitter) (stal Klein Zwitserland)
dag 12: meeuwen-gruitrode (opitter) --> stramproy (Oppe Stiene)
dag 13: stramproy --> weert (de Hegge)
Alle voorbereidingen ten spijt (kaarten bestuderen, routes uitzetten en nafietsen, overnachtingsadressen regelen, Bach-kuur voor Ronnie, en fietstassen gevuld met water, EHBO-spul, hoefverzorging, reparatiespul en een heleboel paardensnoepjes) begonnen we in de week voorafgaand aan de trektocht met een allergische reactie. Hij had honderden kleine bultjes. Insectenbeet? Ander hooi? Wie het weet mag het zeggen. Het leek beter te worden, maar op de ochtend van vertrek had meneer zelfs een paar kwaddels! Na kort overleg (zadelplek was in orde, en de rooie was fris en monter) besloten we om toch aan de reis te beginnen... (Litteken op zijn rechterheup is van een "trailer-ongelukje" van voor mijn tijd)

Fris en monter was hij in elk geval, want de eerste 600 meter heeft Ronnie zich een keer of 10 omgedraaid voor auto's en ander klein verkeer.
We waren de straat net uit, toen Toos en Inge (eigenaresse en dochter van de pensionstalling) passeerden in hun auto. Zij zagen Bram pirouettes draaien in de berm.
Tijdens het manouvreren vingen we nog net hun blikken op: "Zouden jullie dit nu wel doen?"
Jazeker wel! Het begin was misschien een beetje lastig, maar we hebben een schitterende trektocht-vakantie gehad. Ronnie heeft het ontzettend goed gedaan. Hij heeft 260 kilometer gelopen, met afwisselend Bram, Daphne, of niemand op zijn rug.

En wat zijn we met onze neus in de boter gevallen:
--> de weergoden waren ons gunstig gezind (bijna alleen maar zonneschijn)
--> de verkeersgoden hebben prima werk geleverd (niet al teveel moeilijke situaties)
--> de overnachtingsadressen waren allemaal TOP (ruime stallen, schoon stro en goed hooi, overal weidegang, en zeer vriendelijke mensen!!!)
Ik heb deze tocht ook gereden. In totaal zo'n 100 km. Soms met het westernzadel (Bram's favoriete zadel), wat een pijnlijke knie opleverde. Maar gelukkig ook hele stukken op het nieuwe podiumzadel. Wat een verademing: geen foute pijn meer!!! Alleen "goeie" pijn aan banden, pezen en spieren wegens slechte conditie... ahum...
af en toe een handje aan het zadel vanwege balansproblemen wegens te weinig rij-uurtjes in de laatste 3 jaar... maar het begin is nu weer gemaakt

We hebben schitterende stukjes gezien. Wat hebben we hier toch een prachtige natuur. Mooie bloemen, prachtige roofvogels, herten, piepkleine rooie kikkertjes op de Mechelse heide en natuurlijk de "wilde" koeien die zo af en toe midden op het pad staan.
Ik stuurde Bram er eerst op de fiets langs, om te testen of ze wel vriendelijk waren. Want Ronnie, tja, daar lopen we natuurlijk geen risico mee

Hier nog wat foto's van windmolens in de buurt van Gangelt (D)...

Een spannende grote haspel met landbouwslang, voldoende om Ronnie eens mooi te laten poseren.

En ook voor iets vreemdere bruggetjes, zoals [color=blue] deze fietsbrug in Heerlen draait hij zijn hoef niet meer om:

Ter ere van Ronnie was de tuin van de ouders van Bram in Heerlen met slingers versierd. En er was heerlijke worteltjestaart met een grote 10 erop (OK, hij was niet jarig, en hij is ook geen 10 meer, maar dat geeft allemaal niet. Zo'n worteltjestaart gaat er altijd wel in). De allergrootste verrassing kwam van Desiree Hanen: zij bood aan om mee te rijden van Heerlen naar Schin op Geul.
De volgende ochtend werden Croupier en Ronnie de Pony gezadeld, en werd het een gezellige rit!

En op de zondagochtenden hebben we een bezoekje gebracht aan het centrum van Roermond en van Maastricht. Dat leverde ook enkele leuke plaatjes op.
De markt in Roermond:

De "wandelbrug" in Maastricht:

En dan ook meteen maar even flaneren over het Vrijthof:

Er moest natuurlijk ook tijd zijn voor ontspanning. Hier leert Ronnie aan Bram hoe hij moet headbangen:

En als andurance-ruiters in de dop, werden we onderweg ook voorzien van emmers lekker water. Daphe brengt hier haar groomervaring in de praktijk.

Na bijna 2 weken rondtrekken door dorpen, steden en natuurgebieden, zijn we weer veilig thuis aangekomen. Maar in Weert hebben we wel eerst nog een korte stop gemaakt bij Huub Saes. Dat was onze rij-instructeur op de manege in Weert. Elke zondagochtend - weer of geen weer, lesklanten of niet - zat hij klaar voor de buitenrit. Meestal door de buitengebieden, maar tijdens het dazenseizoen ook door de stad. Hij heeft ons heel veel geleerd over veilig buitenrijden. En dat kwam deze reis natuurlijk erg goed van pas.

Al met al een zeer geslaagde trektocht in eigen provincie. Wellicht volgend jaar weer...
Groetjes,
Daphne
haha
Jullie waren met mij mee gelopen om Jollie van wei te halen op Engwegerhof. Zag jullie dag drna alweer op pad bij de kerk in Schin op Geul.
ach, je went eraan. Maar ik ben blij als de merries weer beneden staan!
Volgende keer als jullie in Maastricht zijn maar even een kop koffie komen halen hoor