Readings - écht betrouwbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Readings - écht betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 20:16

Als eerste, ik wil niemand tegen het verkeerde been schoppen, dus als je readings doet - niet boos worden ajb. :o

Maar ik vraag me toch wel eens af hoeveel er nou écht van waar is. Las laatst van iemand een bericht waarin stond dat ze nooit meer zou vergeten dat haar paard (via via, natuurlijk) haar had 'verteld' hoe fijn hij het vond om voor haar te werken, dat hij haar gráág op hem liet rijden omdat hij die verantwoordelijkheid zo leuk vond. Toen dacht ik 'ja, maar ELKE paardeneigenaar wil dat toch wel horen?'

Ik zie bij héél veel readingverslagen iets staan als 'paard is intelligent/geeft veel om je/is trots om jouw paard te zijn/werkt graag met je'. Maar serieus, hoeveel eigenaren zullen gaan zeggen 'nou nee hoor, mijn paard is hartstikke dom!', als ze zoiets te horen krijgen?

Genoemde problemen lijken ook vaak algemenig te zijn, en kunnen op veel paarden wel toepasbaar worden geacht. Elk paard heeft wel eens z'n buien, en tuurlijk kan dat voortkomen uit wantrouwen/onzekerheid/verkeerd persoon/de volle maan.

Maar wie heeft er wel eens een reading gehad waarin iets werd gezegd wat écht absoluut klopte, en zeer specifiek was voor dat paard? En dan ook nog zónder dat iemand het gewoon kan hebben geraden door eerdere antwoorden, of iets wat je zelf hebt gezegd, of zo.

Het is geen aanval hoor, pure nieuwsgierigheid naar het betrouwbaarheidsgehalte. Hoop dat het ook niet negatief wordt opgevat. :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:24

Ik heb een keer een reading laten doen van een paard, dat was wel heel apart.
had alleen de naam verteld, en een foto, verder niks.

kreeg in de reading terug helemaal een beschijving met ook een stukje over het paard dat naast hem stond in de stal, klopte exact(leeftijd, kleur, beschrijving etc), en kon ze gewoon niet weten...

verder tja, ene kant geloof ik er wel in, andere kant ben ik ook wel weer wat sceptisch :+
idd heel veel dingen zijn erg algemeen en kan voor elk paard wel gelden.
maargoed controleer het maar eens of iemand zo wat neer zet, of dat het ook echt juist is, als dat al kan natuurlijk :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:48

Dit is een artikel dat ik geschreven heb, wat o.a. op horses.nl heeft gestaan:

Citaat:
In de paardenwereld duiken steeds vaker alternatieve geneeswijzen op, zoals die ook bij het alternatieve circuit voor mensen bekend zijn. Voor een paar tientjes kan je je paard laten ‘readen’ en in sommige gevallen geven ‘readers’ adviezen over hoe bepaalde kwalen en aandoeningen bij het paard te moeten genezen. Hierbij betreedt een reader eigenlijk het terrein van een dierenarts.

Readings of andere vormen van waarzeggerij berusten voornamelijk op ‘cold readen’. ("koud lezen") is een methode toegepast door waarzeggers, bij politieverhoren of bij verkoopgesprekken om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet.

Om het effect te bereiken kunnen verschillende aanknopingspunten worden gebruikt, die - in combinatie met elkaar – tot, voor de ‘klant’, verbazingwekkende resultaten leiden:

* Paardenfora: mensen beseffen niet hoeveel informatie ze achterlaten op internet. Diverse paardenfora, eigen websites etc. Bij een experiment op een groot Nederlands paardenforum waarbij gratis readings werden aangeboden, bleek hoe makkelijk het was om mensen te doen geloven dat je helderziend bent. Eenvoudigweg het nalezen van de berichtengeschiedenis en daar bepaalde dingen uitpikken en op een bepaalde manier opschrijven deed mensen reageren als ‘oh wat goed’ ‘het klopt precies’. Terwijl het gewoon hun eigen woorden waren, ze stonden kennelijk niet stil bij het feit dat ze die informatie zelf gegeven hadden. (De personen in kwestie is daarna meteen verteld hoe de vork werkelijk in de steel zat.)

* Google. Een hele bekend voorval waarbij een helderziende door de mand viel is ‘googlen met Robbert van den Broeke’. In een programma van Irene Moors ging Robbert op bezoek bij mensen en huizen en wist tot in onwaarschijnlijke details zaken te vertellen waar hij ogenschijnlijk geen weet van kon hebben. Op 18 december ging het mis, in een uitzending waarbij hij iets vertelt over het beroep van een overleden persoon heeft hij het over een ‘genverbrander’. Op internet was één website te vinden met informatie over deze persoon en op die site stond een type fout, het beroep was namelijk geneverbrander (ook wel gespeld als jeneverbrander), het woord genverbrander, was dus gewoon geneverbrander met een ‘e’ te weinig. (http://www.skepsis.nl/robbertvandenbroeke.html)

* Analyse van het uiterlijk van de gesprekspartner: de gesprekspartner geeft reeds veel informatie over zichzelf prijs onder meer door kleding, lichaamshouding, leeftijd, kapsel, geslacht, accent, sieraden, het al dan niet dragen van een trouwring, het al dan niet hebben van 'werkmanshanden', de auto, het huis, de pensionstalling etc. Eigenlijk gewoon mensen- en paardenkennis.

* Uitspraken doen die op iedereen en op elk paard van toepassing zijn "U vindt het prettig als andere mensen u bewonderen; naar uzelf toe bent u echter vaak nogal kritisch". “Uw paard vindt het niet fijn om alleen te zijn” (nee welk paard wel? Het is een kuddedier) Zie ook Forer-effect.

* Aanbieden van een groot aantal opties. Het medium Char is hier bekend om: "Een P... ik krijg heel duidelijk een P door... Of een B..." - het is nu aan de gesprekspartner om de (voor- of achter, doop- of meisjes)naam van een familielid/paard etc te herkennen en te noemen - maar de naam van een andere persoon, een land, topografische plaats of de naam van een ziekte kan natuurlijk ook. Door observatie van de gesprekspartner, sturing van het verdere gespreksverloop aan de hand van de verkregen antwoorden en door het doen van voor de hand liggende gevolgtrekkingen komt de 'cold reader' heel wat feiten te weten, waarvan de gesprekspartner de indruk heeft dat die niet door hemzelf zijn verstrekt.

"Gedurende een succesvolle cold reading is het de waarzegger, die de meeste woorden levert; het is echter de klant, die de meeste betekenis en al het daaraan gehechte belang levert." Ian Rowland

Het forer-effect en fotoreadings bij paarden

Het Forer-effect, is afkomstig uit de psychologie. Dit effect gaat over de neiging van mensen om vage en algemene uitspraken te accepteren als rake, typerende omschrijving, zonder zich te realiseren dat diezelfde omschrijving voor bijna iedereen opgaat. Je hoeft maar een tijdschrift open te slaan het Forer-effect is te vinden op pagina 32 bij de horoscopen. Dit zijn ook vaak algemene uitspraken die op iedereen van toepassing kunnen zijn en ook voor meerdere uitleggen vatbaar zijn.

De Amerikaanse psycholoog Forer heeft als eerste dit effect beschreven. Hij deed een experiment waarbij hij zogenaamd een persoonlijkheidstest afnam bij zijn studenten. Om het echt te laten lijken moesten de studenten net als bij de persoonlijkheidstesten zoals die veel in tijdschriften en op internet te vinden zijn. Forer deed niets met deze getallen, maar gaf alle studenten dezelfde ‘uitkomst’ van de test. De studenten waren heel tevreden met de uitslag en ze moesten een cijfer geven aan de mate waarin de uitslag overeenkwam met hun eigen beeld. Een 0 was ‘helemaal niet’ en een 5 was ‘klopt helemaal’. De studenten gaven gemiddeld een 4,3.

De studenten waren stomverbaasd toen zij hoorden dat de uitslag van de test was samengesteld uit horoscopen uit tijdschriften die Forer had gekocht bij de kiosk.

Sindsdien is het experiment - met dezelfde tekst - vele keren herhaald. De gemiddeld aan de 'uitslag' gegeven waardering bedraagt circa 4,2. De tekst die werd voorgelegd:

"U hebt nodig dat andere mensen u graag mogen en u bewonderen, maar voor uzelf bent u kritisch. Hoewel uw persoonlijkheid enkele zwakheden vertoont, kunt u die doorgaans goed compenseren. U hebt een aanzienlijk ongebruikt talent, dat u nog niet tot uw voordeel hebt ingezet. Hoewel u discipline en beheersing uitstraalt, maakt u zich regelmatig zorgen en voelt u zich onzeker. Soms betwijfelt u ernstig of u de juiste beslissing hebt genomen of het juiste heeft gedaan. U verkiest een bepaalde hoeveelheid afwisseling, en wordt ontevreden wanneer u gehinderd wordt door restricties en beperkingen. U bent er ook trots op een onafhankelijk denker te zijn en u aanvaardt geen beweringen van derden zonder bevredigend bewijs. U hebt ontdekt dat het niet zeer wijs is, uzelf tegenover anderen al te zeer bloot te geven. Soms bent u extravert, vriendelijk en gezellig in de omgang, terwijl u op andere momenten introvert, behoedzaam en gereserveerd bent. Sommige van uw ambities zijn tamelijk onrealistisch."

Een derglijke tekst is ook eenvoudig samen te stellen voor een paard, waarbij elke eigenaar het gevoel heeft dat het op zijn of haar paard van toepassing is, vaak zijn deze (foto)readings ook doorspekt met antropomorfisme.

“Black Beauty vindt het fijn dat hij buiten staat. Hij vindt het ook leuk om met andere paarden te stoeien (soortgenoten, ruimte en sociaal gedrag zijn onderdeel van het gedrag van elk normaal paard) . Hij vindt het fijn om geborsteld te worden, maar hij vindt het moeilijk om lang stil te staan. (de meeste paarden gaan draaien op een gegeven moment) Op de vraag of hij ergens pijn heeft antwoordt Black Beauty dat hij geen pijnpunten heeft, maar soms wat spierpijn heeft na een lange rit. (dit zou zo kunnen zijn, maar niemand kan dit daadwerkelijk controleren) Wortels en appels zijn zijn favoriete kostje, daar is hij echt dol op. (ooit een paard zijn neus op zien trekken voor een van beide?). Black Beauty vindt het fijn als hij eerst mag ruiken aan vreemde dingen en er naar mag kijken, zoals bijvoorbeeld het zadel. De trailer vindt hij nog wel een beetje eng. (de meeste paarden gaan niet voor hun lol op de trailer staan). Hij heeft tijd nodig om nieuwe dingen te leren. (wie niet?). Op de vraag of hij verder nog lichamelijk klachte heeft antwoord Black Beauty dat zijn nieren niet maar 97% werken (gelukkig zijn hier diverse middeltjes voor te koop waarvan de werking nooit is aangetoond)”

Dit betreft een vrij onschuldige reading, zoals die met enig googlen op verschillende paardenfora te vinden zijn. Soms gaat een reader verder en geeft ook medisch advies. Een enkele keer is een reading heel emotioneel voor een eigenaar, terwijl niet te bewijzen is of dit ook werkelijk zo is. Wanneer een reader zegt dat het paard de eigenaar niet meer lief vindt, is dit niet te controleren, maar kan een eigenaar wel emotioneel geraakt zijn.

Het staat iedereen natuurlijk vrij om zo’n reading te laten doen van zijn of haar paard, maar het is verstandig medische adviezen links te laten liggen en andere uitspraken met een gezond Hollands korreltje zout te nemen.

absque_dubio

Re: Readings - écht betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:55

Ik ben hier ook wel heel benieuwd naar. :)

Dat stuk van Arabesk heb ik al eerder gelezen. Toch zou ik ook wel is een keer een reading willen laten doen, om te kijken wat eruit komt. :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:02

eigenlijk zou je een foto van een wildvreemd paard moeten geven en kijken wat ze dan zeggen "Hij houd duidelijk heel veel van je, jullie hebben veel samen meegemaakt en hij zal altijd voor je willen werken" :+ dan lig ik ook in een deuk haha

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:06

Ik heb ooit eens een reading laten doen via een advertentie via MP. Ik was er best nieuwsgierig naar en de vrouw in kwestie zocht paarden om mee te oefenen. Ze was nl. net begonnen met readen en wat mij betreft mag ze er ook gerust mee stoppen hoor! :D Er klopte geen woord van! Je kon ook goed merken dat ze dingen had lopen gokken. Zo zei 'de reader' o.a. dat mijn paard moeite heeft met de rechtergalop. Nou, iedere paard heeft wel een moeilijkere kant. Het is alleen een kwestie van de juiste kant te gokken! :+ Nou ze had het dus mis!

Wat later heb ik een reading laten doen door een bokker. Hier klopte wel een aantal dingen van! Sommige dingen kon ze gewoon niet weten... En bij mijn weten heb ik over die dingen ook nooit iets gepost op internet. En als dat nog het geval zou zijn, chapeau! Het lijkt me dat ze dan toch erg veel zoekwerk heeft moeten verrichten.

Ochja, het is voor 'de leuk', iets extra's. Ik zou iig nooit een medische behandeling of etc afstemmen op hetgeen er uit zo'n reading komt. Daarvoor gebruik ik nog altijd mijn eigen verstand. :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:12

Ik denk dat het echt er vanaf hangt. De ene is misschien wel 'echt' de ander niet.
Zo is hier iemand op bokt die ongeveer precies kon vertellen waar een vermist (en dood) veulentje lag nadat ze de sloot al 2x hadden doorgezocht. Dat vind ik dan wel echt heel erg bijzonder.. dat kan gewoon haast niet fake zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:46

ik zoek nog een beetje goed iemand die readings via een foto kan doen van een veulen dat maar 7 weken is geworden. Haar moeder is ook een keer gedaan en dat was echt super gaaf het is de verzorgpony van Lisanne en alles wat er over die pony werd verteld klopte. Over ervaringen die ze had gehad enz. En raad eens er kwamen dingen uit die een vreemde gewoon niet kan weten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 09:01

Waarom zijn dat dingen die een vreemde niet kan weten? Omdat die dingen écht nooit uitgesproken/opgeschreven zijn?

Arabesk, interessant stukje. :) Maar geloof jij er helemaal niet in of denk je wel dat er uitzonderingen kunnen zijn?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:06

ja idd er zijn dingen die verteld zijn die nergens staan maar die ook geen ander kan weten.

Wij wisten zeg maar dat de pony bang voor zwepen was omdat haar moeder echt zwaar mishandeld is terwijl de pony er als veulen naast stond. Vocht in der achterbenen waardoor ze stroef liep. En dat ze 2 verzorgsters had maar 1 daar had ze het niet zo op maar degene die haar nu deed die was perfect. Last van der luchtwegen enz enz enz noem zo maar op allemaal dingen waar ze toen bij dachten dathet allemaal gewoon klopte en het klopte ook. Ze zei dat de pony een singel niet fijn vond. Idd de pony bokte met zadel en gooide iedereen eraf en zodra ze zonder zadel liep was ze super.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:42

Ik moet zeggen... ik ben een paar keer bij een medium geweest ook omdat ik toen problemen had met negatieve geesten ed.
Er waren toen in de sessie met mij een paar dingen die ik niet kon plaatsen. Ik en precies wezen... Als er iemand niet precies was was ik het wel. en zo stond er ook nog een zinnetje in wat ik niet kon plaatsen. Vervolgens heb ik er jaren niet naar gekeken en toen ik ging verhuizen heb ik alles weer doorgelezen en merk nu dat die bepaalde dingen dus wel degelijk kloppen en dat het gewoon tijd nodig had voordat ik dit zou begrijpen.

Als dat niet bijzonder is. Deze vrouw is helaas ook erg veel ziek waardoor ze haar werk niet altijd kan doen.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:45

Als je googled kom je heel veel te weten.
Ik vind dat stuk van Arabesk heel goed verwoorden wat er allemaal speelt.
Maar wat ik heel erg vind is dat sommige mensen het er vanaf laten hangen wat een reader zegt.
BV. Je paard wil heel graag dood want hij heeft zoveel pijn en dan hun paard naar de slacht brengen.
Kijk en dat gaat er dus bij mij niet in dan ben je heel verkeerd bezig. Zowel de reader als de
eigenaar van het paard :(

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:48

heb je het nu over V.......? die deed dat toen der tijd nogal vaak geloof ik ?

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:50

Geen idee wie V is

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:50

Maar Dancie (ga even vervelend doen hoor, haha) - welk paard vindt een singel wél fijn? Bij jullie pony uitte zich dat redelijk extreem, maar ik denk dat elke eigenaar zich wel kan vinden in die opmerking; het ene paard gaat bokken, een ander legt de oren naar achter, maar de eigenaar denkt toch 'ja, dat klopt!'

Ik gebruik dit alleen even als voorbeeld hoor, wil niet je hele reading afdoen als onzin of zo.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:51

Ik heb twee keer een gesprek met mijn paarden laten doen.

De vrouw die het gesprek deed wist niks van mij of mn paarden , en de paarden vertelden dingen die alleen ik en mn paarden konden weten ,en echt heel duidelijk tot in detail!!!! of dingen die zich op dat moment afspeelden waar ze niks van kon weten en via de paarden kreeg ze dat dan door. aan de hand daarvan kun je gericht vragen gaan stellen als je een probleem hebt met je paard en je weet niet waarom hij dit of dat doet , en bij mij was het zeer verhelderend!!

oh ja nog 1 ding dit was via de telefoon en via een foto van de paarden plus hun naam.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:55

dan ben je niet goed wijs als je zoiets als reader zegt. Ik geloof erin mijn moeder kan het namelijk ook en dan geloof je het gewoon. Dingen die wij niet wisten van mijn vorige pony kon zij uit haar krijgen en zo is het goedgekomen.

okee idd maarja als dan 9 van de 10 dingen verteld worden die niemand anders weet en zij legt dat zo voor dan is dat best knap. Je hebt paarden die een singel accepteren en paarden die hem niet accepteren. Hoe zou zij weten dat zij de singel niet accepteerd?

mijn moeder heeft mij uitgelezen of ik naast mijn pony`s een ander paard zopu krijgen. Daar kwam uit dat het nog wel even ging duren maar dat ik 2 mooie brede donkere paarden zou krijgen en dan mijn pony`s verkocht zouden worden en goed terecht zouden komen. Nou pony ging nog 2 jaar me tegelijkertijd was ik gevallen voor een friese drachtige merrie. 2 donkere paarden. Mijn pony`s waren er toen nog en toen twijfelde ik aan de uitspraken,. maar nu ze verkocht zijn en het super met ze gaat twijfel ik niet meer.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:57

ze zei dat ze hem niet accepteerden en daarom zo deed het was heel uitgebreid maar vertel het kort.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:59

Uriah schreef:
aan de hand daarvan kun je gericht vragen gaan stellen als je een probleem hebt met je paard en je weet niet waarom hij dit of dat doet , en bij mij was het zeer verhelderend!!

En hierbij denk ik dus weer..paardenkennis..Want als een paard jouw bijt bij het voeren, bijvoorbeeld, kan ik daar ook een mooi antwoord + oplossing voor geven.

Zou leuk zijn om hier eens een onderzoek naar te doen, beetje á la wat paardnatuurlijk ook heeft gedaan. Want ik vind het een heel fascinerend onderwerp namelijk, ook omdat inderdaad sommige eigenaren er heel veel vanaf laten hangen. En nogmaals, ik beweer absoluut niet dat ik het allemáál onzin vind, hoor. Alleen denk ik wel dat veel minder mensen dit kunnen dan dat er mensen zijn die het aanbieden.
Laatst bijgewerkt door Dani op 28-08-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:59

Uriah schreef:
Ik heb twee keer een gesprek met mijn paarden laten doen.

De vrouw die het gesprek deed wist niks van mij of mn paarden , en de paarden vertelden dingen die alleen ik en mn paarden konden weten ,en echt heel duidelijk tot in detail!!!! of dingen die zich op dat moment afspeelden waar ze niks van kon weten en via de paarden kreeg ze dat dan door. aan de hand daarvan kun je gericht vragen gaan stellen als je een probleem hebt met je paard en je weet niet waarom hij dit of dat doet , en bij mij was het zeer verhelderend!!

oh ja nog 1 ding dit was via de telefoon en via een foto van de paarden plus hun naam.

daar zit voor mij een beetje het probleem, de "gerichte vragen". Stel dat ik vraag: "vindt mijn paard het nog leuk om met mij te werken?" Dan kan een beetje nadenkend persoon eruit halen, dat ik eraan twijfel of hij het nog leuk vindt (anders zou ik er niet achter vragen), dus kan die daarop anticiperen.

Ik ben echt nieuwsgierig naar dingen zoals readings, zou er graag eentje laten doen, maar dan alleen met een paard waar geen info van te vinden is op internet, en zonder één vraag mee te geven. Gewoon om het voor de hand liggende 'bedrog' uit te schakelen. En dan kan het nog toeval zijn als er veel juiste dingen gezegd worden, maar dan is het al veel geloofwaardiger.

Niettemin, ik zou er graag in willen geloven :) Lijkt me fantastisch als er mensen echt in contact kunnen komen met dieren op die manier.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:02

Ja maar Dancie, zoek je dat dan niet toevallig op? Niet dat ik nu wil zeggen dat je moeder je maar wat verteld :D

Maar omdat je moeder destijds heeft gezegd dat je 2 donkere paarden ging hebben.. dat je dan onbewust misschien daarna op zoek bent gegaan?
Zelfde geld dat zij zegt dat je wel 'ns 2 paarden zou krijgen. Dat is toch haar beslissing (tenminste woon je nog thuis en betalen je ouders?) daar vind k geen 'voorspellen' aan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:03

ik heb het 1x laten doen vanaf een foto met alleen de naam en leeftijd van mijn paard. Daar kwamen dingen uit die de reader gewoon echt niet kon weten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:10

Zouden mensen die zeggen dat een reader iets 'echt niet kon weten' dat iets meer kunnen specificeren? Als in, waaróm kon een reader dat dan niet weten?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:12

omdat die dingen nooit op internet gestaan hebben, het typische gedrag was en een litteken. O.a. was ik haar toen net aan leren voetje geven op comando en dat wist toen nog niemand, had niet ergens neergezet of zo

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:22

Maar dieren kunnen niet praten dus hoe kan een reader dan zeggen je paard zegt dit en dat?