Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:36

Kom ik net weer een topic tegen van iemand die op zoek is naar spullen voor een pony.

Citaat:
Ons ''maximaal budget'' voor een zadel is 45 euro.

Dit vind ik dus echt belachelijk..
Iedereen weet toch dat een zadel van 45 euro bagger is?
Iedereen weet toch dat je een zadel moet kopen die op je paard past en niet zomaar een van internet en dan daar maar mee rijden?

Ik heb nu in 1,5 jaar tijd al 3 zadels gehad en ben nu pas echt tevreden.
Bij de andere zadels veel zadelmakers gehad, enz.
Maar toch zie je zó veel mensen op vreselijke zadels rijden, die eigenlijk alleen goed zijn voor aan de muur voor de sier.. :\
Soms krijg ik echt medelijden met paardenruggen..

Er zijn ook heel veel topics op bokt van mensen die zadels zoeken en ze dan gewoon maar kopen en er mee rijden.
Dan is het enige wat ze vragen; 'voor een brede kwpner met een hoge schoft.'
Dan krijgen ze reactie van iemand dat het zadel wat ze aanbieden ook op een breed paard met hoge schoft heeft gelegen dus dan past die ook wel op het paard van de TS?.. :(

Valt dit jullie ook op?

Edit; Even voor de duidelijkheid: NEE, ik vind niet dat dure zadels goed zijn en ook niet dat goede zadels duur zijn. ;)
Laatst bijgewerkt door Sodeletuut op 18-08-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Re: Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:39

en hoe kom jij aan je zadel?? op maat laten maken?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:39

Jep valt op. Wil niet altijd zeggen dat het prijskaartje van het zadel bepalend is. Al is 45 euro wel erg laag :=
Mij valt vooral op dat te vaak nog het zadel de sluitpost in de begroting is. Ik heb nog zoveel over....dus dat mag het zadel gaan kosten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:41

45 euro is natuurlijk belachelijk en onmogelijk. maar niet iedereeen heeft 2000 euro liggen voor een zadel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:42

Suus; Ik heb een boomloos zadel, bij Equixantos vandaan.
Mensen hebben ontzettend veel verstand van deze zadels. (Barefoot).

En zeg ik dan dat een zadel 2000 moest kosten? Mijn zadel kostte kaal 299. ;)

Sjakie; nee dat klopt. Mijn zadel was ook niet heel duur, maar ik heb zeker heel erg mijn best gedaan een zadel te vinden dat past.
Dan hoef je ook niet meteen een wow te kopen van 2500. :D
Ja klopt inderdaad.. :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:43

Een goed passend zadel hoeft ook geen 2000 euro te kosten (al maakt zo'n budget het kiezen wel lekker makkelijk). :)

EDIT: met hulp van een zadelmaker en goed zoeken is er 2ehands voor minder ook echt wel iets passends te vinden. :j

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:44

Ja klopt. Als het dure zadel nu eenmaal beter ligt dan het goedkopere zadel is bij mij de keus vrij makkelijk. Een paard is erg kostbaar en als je een slecht passend zadel erop legt kan die nog veel kostbaarder worden. Dus dan direct maar een goed zadel!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:45

Inderdaad. :j Wij hebben het vrij krap thuis, maar toch vind ik een passend zadel heeel erg belangrijk..!
En 2dehands inderdaad, niks mis mee hoor, zo lang je er maar een kundige zadelmaker bij hebt. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:45

Ik vind niet dat je persé een duur zadel aan hoeft te schaffen. Alleen vind ik het wel belangrijk dat je een goed zadel hebt!
Mijn zadel was helemaal niet duur, krijgt nu na 8 maanden al slijtage plekjes, maar hij ligt wel goed op mijn pony. Hij is door verschillende mensen nagekeken. Ik dacht eerst dat hij niet meer goed lag, en twijfel dan ook niet om een nieuwe te kopen bij een zadelmaker! Gelukkig lag hij nog wel goed.

45 euro is gewoon belachelijk. En zadels via internet kopen is vragen om problemen. Ik heb het ooit 1 keer gedaan, maar heb snel daarna wel een nieuwe gekocht :j

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:45

Wat is een goed zadel?
Stel dat je de vulling van zo'n Zadelmarkt ding er uit laat halen en er Flair oid in bouwt, wie weet kom je dan aardig ver.
Niet iedereen heeft geld voor een dikke WOW van een modaal salaris van 2 maanden.
Ook ik heb een simpele Rossner, ik heb ook niet het geld van de wereld.
We gaan hem met een week inruilen voor een tweedehands Fryso, maar verder reikt mijn budget niet.
Natuurlijk wil je het beste voor je paard en is €45 om te janken, maar niet iedereen heeft het super breed..
Als ik niet het geld heb voor een prijzig zadel (nouja, wat is prijzig? Fryso is nieuw ook €1600), dan zorg ik wel dat er vaak een zadelmaker bij komt en wil ik zeker weten dat het zadel goed ligt.
En ja, mocht ik eens een prijsje bij de Staatsloterij winnen, dan wil ik wel iets van Flair in mijn zadel laten bouwen, want aan de rug van mijn paard hecht ik toch wel veel waarde.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:46

Het merkzadel maakt voor het overgrote deel niet zo uit. Een JC, Rossner, Kentaur kan net zo goed passen als een duurder zadel :)
Al maakt een kleiner budget de keuzemogelijkheden kleiner. Maar grootste struikelblok is ook wel het gebrek aan kennis en inzicht. Zowel van de kopende als verkopende partij. Bij zadels kan je het imo niet afdoen met "het past aardig"

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:47

Ja een goed zadel hoeft niet per definitie duur te zijn, als die maar goed past! Daarom kun je er eigenlijk ook geen budget aan hangen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:48

Zonder Wow of flair kan een zadel toch ook goed liggen? Wat jij zegt puissance; zorgt dat er een zadelmaker bij komt en laat je zadel regelmatig controleren. Prima toch? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:48

Ja, vreselijk..
Ik erger me nog het meest aan de zadelmarkt westernzadels.. die worden verkocht als zijnde 'geschikt voor brede paarden' en komen dan met enkel een dun wollen tafelkleedje op een haf of fjord te liggen.. beest heeft een keiharde, scheve, niet passende, houten boom bijna direct op zijn rug liggen, met een dikke ruiter er bovenop, die ook nog eens een mep met de zweep geeft als paardlief een bok geeft door de pijn ;(
Heb hier zelf zo'n zadel liggen, gratis gekregen als decoratie.. Nou, ik gooi het liever in de kachel dan dat ik het ooit aan iemand mee geef. Dat ding is zo slecht, de houten boom loopt gewoon door waar de ruggengraat hoort te liggen, er zitten splinters in, losse spijkers, roestende schroefjes en het leer is zo stug als karton.. de beugels zien er al helemaal gevaarlijk uit. En dat ding heeft zelfs vroeger op paarden gelegen!
Het is jammer dat mensen zoiets niet zien. Misschien leren ze ervan als binnen een paar maanden een giga rekening van de dierenarts en fysio op de mat ligt, ivm rugproblemen door het zadel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:48

Tja, als ik een mooie prijs zou winnen bij de staatsloterij zou er ook wel een ander zadel komen. Maar ik heb nu gewoon een zadel wat past, wat mn paard fijn vindt en ik ook fijn vind. :D

Klopt inderdaad sjakie. :) Ik had hiervoor ook een Rossner, was een prima ding maar paste niet op mijn paard.
Nee, ik heb nooit dure zadels gehad, dat kan niet. Ik zeg ook niet dat een goed zadel duur moet zijn of van een bepaald merk.
Als hij maar goed past voor paard en ruiter.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:50

MysticTinker schreef:
Ja, vreselijk..
Ik erger me nog het meest aan de zadelmarkt westernzadels.. die worden verkocht als zijnde 'geschikt voor brede paarden' en komen dan met enkel een dun wollen tafelkleedje op een haf of fjord te liggen.. beest heeft een keiharde, scheve, niet passende, houten boom bijna direct op zijn rug liggen, met een dikke ruiter er bovenop, die ook nog eens een mep met de zweep geeft als paardlief een bok geeft door de pijn ;(
Heb hier zelf zo'n zadel liggen, gratis gekregen als decoratie.. Nou, ik gooi het liever in de kachel dan dat ik het ooit aan iemand mee geef. Dat ding is zo slecht, de houten boom loopt gewoon door waar de ruggengraat hoort te liggen, er zitten splinters in, losse spijkers, roestende schroefjes en het leer is zo stug als karton.. de beugels zien er al helemaal gevaarlijk uit. En dat ding heeft zelfs vroeger op paarden gelegen!
Het is jammer dat mensen zoiets niet zien. Misschien leren ze ervan als binnen een paar maanden een giga rekening van de dierenarts en fysio op de mat ligt, ivm rugproblemen door het zadel.

Verschrikkelijk inderdaad. Het valt me ook bij westernzadels nóg meer op. Die zijn vaak nog harder en slechter dan engelse zadels. (niet altijd hoor).
Wij hebben er hier ook 2 liggen. No way dat die op mijn paarden komen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:51

er zijn zat mensen met goede zadels. voor 1 van mn paardjes heb ik een boomloos zadel. voor de ander kan ik onmogekijk iets vinden wat goedkoper is dan 2000 euro.op dit moment liggen hier 4 zadels waar ik niks mee kan.(dan heb ik het over stubben en kieffer zadels, dus geen bagger spul) 1 van die 4 kan er mee door maar is het niet. helaas heb ik de hoop opgegeven...

wel is het erg jammer dat veel mensen met verkeerde zadels rijden op paarden met makkelijke ruggen. het kost helemaal niet veel om een zadelmaker of nog beter een mfsc te laten komen om eens goed naar je zadel te laten kijken (niet veel = minder dan een nieuw dekje wat vaker belangrijker gevonden wordt)
ik was ook van mening dat een goede instructeur of een zadel verkoper wel verstand van zadels zou hebben maar helaas is dat niet het geval.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:51

minnie_muis schreef:
Ja een goed zadel hoeft niet per definitie duur te zijn, als die maar goed past! Daarom kun je er eigenlijk ook geen budget aan hangen.

Je kan er van te voren geen budget aan hangen, maar sommige budgetten maken de kans op passen vrij klein :)
Maar de grootste beperking is imo echt kennis en inzicht :) niet zo zeer de ruimte in het budget. Er zijn zat zadels op de markt waar je uit kan kiezen. Het is de kunst om je paard en jezelf een passend exemplaar te vinden en te blijven controleren op pasbaarheid.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:52

Misschien was het een typefout en bedoelde ze 450 euro?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:53

passen zegt ook niet alles.. je hebt wel een beetje kwaliteit ook nodig
er heeft een tijdje terug een artikel in de BIT gestaan over goedkope zadels.. vréselijk! De zadels onder de 200 waren gemaakt van blik (hoezo boom breekt, die buigen gewoon) en proppen stof en een paar zelfs al beschimmeld (allemaal nieuwe zadels)
45 euro lijkt me idd te laag (daar kun je net je zadel voor laten opvullen := )

denk dat je dan beter aan een goed 2e hands zadel kunt gaan.. maar besparen in je zadel kan wel uiteindelijk veel hogere dierenartskosten opleveren

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:55

Dan is het erg lastig inderdaad suuzepuus..
En zadelmakers hoeven inderdaad niet duur te zijn.
Als je ziet wat inderdaad voor dekjes wordt betaald. :oo

JaneJansen, dat is niet het geval.
Ze zei er nog iets bij van; 'ik weet dat het hele lage prijzen zijn....'
Dus is geen typefout.

Inderdaad Chessie.. :oo
En wat je ook allemaal hoort over zadelmarktzadels ed. :n

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:15

Ik denk dat er ook heel veel zijn met een goed passend zadel, maar door verkeerd gebruik niet meer passen. De zadelmaker wordt erbij gehaald, zadel wordt kaal gepast op het paard en goedgekeurd. Vervolgens gaat er een dikke pad onder met een schapenvacht en de ruiter is verbaast dat het paard rugproblemen krijgt. Maar aan het zadel kan het niet liggen, want die is door de zadelmaker aangemeten.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:25

MysticTinker schreef:

Het probleem is eigenlijk juist dat de mensen die dat soort zadels kopen, het ook niet zien wanneer een paard last van zijn rug heeft :(:).

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:27

HAR --> PP

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:28

Ik ben het zeker met je eens, maar ik wil er wel even bij zeggen dat de mening van een zadelmaker niet heilig is. Ik heb voor mijn haf een Wintec en een KN gehad, allebei tweedehands en allebei netjes door een zadel maker na laten kijken. De eerste zadelmaker heeft mijn wintec ietstje smaller gemaakt, de tweede heeft zowel aan de Wintec als de Kn niets veranderd. Hij wilde me alleen een voorsingel aanpraten, maar het zadel schoof geen milimeter dus daar wilde ik niet aan.

Twee maanden nadat ik de KN gekocht had en na had laten kijken zat mijn arme pony onder de drukplekken. Dus snel een andere zadelmeker erbij en wat bleek? Beide zadels hebben haar nooit gepast. Ze waren een aantal maten te smal en ook te lang voor haar rug. En dan te bedenken dat die wintec nog smaller gemaakt is ook! Ik heb nu een peperduur maatzadel. Helaas paste mijn knollie niet veel anders. Ik heb er meer dan 1800 euro voor neer moeten leggen, maar het is elke cent waard geweest!

Maar zo zie je dat het met zadels alsnog mis kan gaan, ondanks dat je alles zo goed mogelijk probeert te doen. Een slecht zadel is niet altijd de schuld van de eigenaar. Vaak wel, maar niet altijd.