Wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRainbow

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 15:02

Hee,

ik rijdt altijd zonder sporen of zweep. Maar ik heb nu een nieuw verzorgpaard, waarvan de eigenaresse zegt dat ik de zweep toch zal moeten gebruiken, omdat ze nogal pittig is. Ik heb nu al drie keer gereden op mijn verzorgpaard, zonder sporen of zweep en 't ging opzich heel goed. Toch zegt de eigenaresse dat ik met de sporen en zweep moet gaan rijden omdat ik haar niet goed beenhulpen kan geven in verband met de grootte (Paard 1.70 m, ik ben 1.62 m) Zelf wil ik helemaal niet met sporen of zweep gaan rijden. Maar ik heb nu al een band met 't paard, en ze is super lief. 't Lijkt alsof ik nu al niet meer zonder haar kan ;)

Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door xRainbow op 15-08-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:04

als de eigenaar echt zegt dat je niet anders mag rijden zou ik stoppen met dat paard als verzorgpaard.
of jij dat ook zou doen hangt van je persoonlijke voorkeur af, ik weiger echt om met dat soort dingen te rijden..
dan rij ik liever niet

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:50

Ik zou vragen of je gewoon mag doorgaan zoals je nu rijdt, en pas naar hulpmiddelen 'grijpt' als je het idee hebt dat dat nodig is. En vraag eventueel of je les mag volgen, al is het maar een paar keer of 1x in de zoveel tijd zodat je goed in het rijden begeleid wordt. Zo hoef je niet direct naar hulpjes te grijpen terwijl dat voor jou niet goed voelt.
Je kan eventueel ook wel een zweepje erbij pakken en niet gebruiken ;) Maar wie hou je dan voor de gek :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:54

Je kunt zeggen dat je bang bent dat jij je benen niet stil genoeg kunt houden voor sporen, en inderdaad een zweep in je hand nemen maar niet gebruiken.

Heb je al uitgelegd waarom je liever zonder rijdt, en dat jij het gevoel hebt de hulpen wél goed te kunnen geven? (eigenlijk zou je moeten uitleggen dat sporen/zweep absoluut geen vervanging zijn voor beenhulpen - maar dan loop je het risico je verzorgpaardje kwijt te raken, mocht ze daar boos om worden)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:01

ag als ze goed op een zweepje reageerd, dat wil zeggen er heel koel onder blijft, en je kan haar dan net ff meer actieveren vanuit dr achterbeen, want dat kan juist goed met een zweepje, zou het echt geen kwaad kunnen.

mits je gewoon je handen stil kunt houden tijdens het rijden en niet per ongeluk steeds een veegje mee geeft.

een spoor of een zweep betekend niet dat je hoeft te schoppen of slaan.

op buitenrit heb ik altijd een spoortje om, maar als ik mijn kuit aanleg, prik ik hem nog niet.
maar sta ik ergens en hij surft er niet langs, heb ik met dat spoortje net ff meer overtuigingskracht en gaat hij er makkelijk langs.

lissaagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:47

als je niet met sporen of zwepen mag rijden moet je het ook niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:49

Waarom staat dit op Natural? Kan dit niet beter ergens anders?
Niks natuurlijks aan lijkt me zo :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:13

Ik verplaats dit topic van NA naar VP omdat het hier beter past.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:17

ik vind het nog al raar dat je niet zelf mag beslissen wat je wel
of niet doet. De eigenaresse zou juist blij en respectvol moeten
zijn dat je een pittig paard zonder rijhulpmiddelen goed kan
rijden. Bovendien zie je juist meer eigenaren die je hun paarden
juist nietmag rijden met sporen en zweep.

leg de eigenaresse uit dat je hem prima zonder kan rijden en
dat je helemaal geen moeite hoeft te doen om hem aan de
praat te krijgen. blijft ze bij haar woord zou ik gaan stoppen
met dat paard. Das opzich best zonde, maar wat heb je er aan
als de eigenaar niet overeen is te praten? :(:)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:31

Kan je niet met de eigenaresse praten? Dat jij het eigenlijk liever niet wil, en dat je het gevoel hebt dat je het niet nodig hebt?
Als je het niet wil zou ik het ook zeker niet doen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:33

Als ik jou was zou ik ook nog eens rustig met haar gaan praten, en uitleggen waarom je niet met sporen of zweepje wil rijden. Kan toch dat ze je begrijpt als je het uitlegt? Dan kan zij jou ook meteen een fatsoenlijke reden geven waarom je die hulpmiddelen wel zou gebruiken. Desnoods kun je altijd nog doen wat ze vraagt, dat jij met sporen en een zweepje rijdt betekent toch niet dat je ze ook moet gebruiken? ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:08

Sommige paarden krijg je gewoon net iets fijner aan de hulpen met zweep en/of sporen. Mijn zusje rijdt liever ook zonder spoor maar op ons paard moet ze, dit omdat ze hem anders net niet erdoor krijgt en paard zijn rug vast blijft houden in het werk. Mijn zusje begreep dit eerst niet, maar nu ze heeft ervaren hoeveel beter hij voelt als je hem goed aan de hulpen hebt, is ze om. Vraag anders eens aan de eigenaar wat haar reden is dat ze dit wil? Misschien heb jij wel het idee dat hij fijn loopt, maar heeft de eigenaresse het idee dat dit net iets beter zou kunnen.

Wat hulpmiddelen betreft kun je beter altijd meegaan in wat de eigenaar wil, het is immers haar paard. Als je het echt niet eens bent met haar aanpak, kun je misschien toch beter een ander paard zoeken met een eigenaresse waarmee je meer op 1 lijn zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:44

Zowel sporen als zweep kun je dragen zonder ze te gebruiken ;)

Als de eigenaar wil dat je er mee rijdt, dan heb je je daar aan te houden. Als je je daar niet in kunt vinden, kun je (als de eigenaar na een gesprek nog steeds dat standpunt heeft) denk ik beter een ander verzorgpaard zoeken.

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:34

een pittig pony kan je straffen met stemmen dus zweep en sporen hulp teugel wat dan ook heeft geen zin ze blijven toch wel door gaan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:10

Ben je het er niet mee eens en de eigenares vind dat je het wel moet doen, stoppen dan. Wijk nooit van je principes af, behalve als je vind dat het echt een goede reden is en daarom je mening 'kan' veranderen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:22

Offtopic reactie verwijderd

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:28

Als je het niet wilt dan moet je het niet doen. Ook als wil zij dat je het wel doet! Als jij er niet achter staat, stop dan met je verzorgpaard, op deze manier lopen jullie toch tegen problemen aan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:38

je kan ze eventueel omdoen met rijden en dan aan de eigenaresse laten zien dat je ze echt niet nodig hebt. sporen en een zweep zijn er tenslotte om je hulpen mee te verfijnen en niet om ze als basis hulp te gebruiken.