[Vraag] Eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovexshetan

[Vraag] Eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:02

ik ahd een vraag aan iedereen.
ik ben misschien wel 14.
maar wil graag een beetje een paar dingen inzien,
hoe ik het beste kan sparen voor een eigen paard.
en waarvoor ik eigenlijk moet sparen.
de vraag is dus ...
wat heb je allemaal nodig voor een paard ?
hoeveel kost een paard per maand ?
en wat is het verstandigste en het goedkooptse. (meeste mensen zeggen koudbloed paardjes)

ik zou heeel graag antwoord willen hebben

xxx

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:06

Hoe je het beste aan geld komt......zelf er voor werken!

Verder zijn er al zoveel topics over wat je nodig hebt en waar je rekening mee moet houden (hoefsmid, entingen, ontwormen etc.).

Het verstandigste en goedkoopste gaan trouwens niet samen. Je moet voor een paardje kiezen waar je een goed gevoel bij hebt en niet omdat die goedkoop is ofzo.

Een paard is sowieso nooit goedkoop! Kost een hoop geld om te onderhouden :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:07

http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_kopen laten we hier maar eens mee beginnen

Ik heb zelf een koudbloed, een fjord. Vjesta kost me ruim 360 euro in de maand.

Je moet niet kijken naar goedkoop. Geen paard is goedkoop. En ook in de paarden geldt, goedkoop is duurkoop. Verder kan ook een goedkoop paard heel erg ziek worden, en dan wordt het ook duur.

Je moet sparen voor 20 jaar lang iedere maand stalling. Voor dierenartskosten die op kunnen lopen tot een paar honderd euro in een week. Voor 20 jaar lang ieder jaar entingen en iedere 6 weken hoefsmid. Voor iedere 2 weken les.

En wat heb je nodig:
Stalling
halster
Touw
Poetsspullen

Als je erop wilt rijden heb je ook nog het volgende nodig:
zadel
hoofdstel
eventueel dekje
cap

Als je ook nog wedstrijden wilt rijden heb je ook nog nodig
wedstrijd jasje
Wedstrijd broek
Laarzen
trailer (kun je huren)
iemand die kan rijden met auto&trailer combinatie

Als je 's winters erg fanatiek door wilt trainen heb je nodig:
scheer apparaat, of iemand die je laat komen om te scheren
dekens

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:07

tja weer een topic over kosten.. ik denk dat je pas serieus over het hebben van een paard kan denken als of je ouders je financieel willen helpen of als je een baantje hebt. ga eens in de buurt rondkijken bij pension stallen en vraag daar naar de prijs van stalling vragen kost niks.. en als je al naar een goedkoop paard wil kijken kan je beter stoppen... voor een beetje redelijk paardje ben je al snel 2000 tot 3000 euro kwijt en das dan alleen het paard de stalling en onderhoud gaan je nog het meeste kosten..... dus persoonlijk denk ik dat het voor jou erg moeilijk wordt helemaal zelf een paard aan te schaffen en te onderhouden.... tis gewoon allemaal duur... en als je daarnaast ook nog aan de hoefsmid en dierenarts kosten denkt die komen altijd onverwacht daar moet je dan wel geld voor hebben....

lovexshetan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:09

owkeej ..
maar eigenlijk vroeg ik gewoon wat goedkoper is ..
bijv. stalling, soorten paarden, spullen ...
gewoon dus een koudbloed paardje is goudkoper dan een warmbloed, omdat een warmbloed gewoon veel sneller een blezure kan oplopen ,, en een koudbloed paardje, hoeft niet zo vaak in stal, als het aan hun ligt staan ze het hele jaar in het weiland ...
dat soort verschillen bedoel ik :)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:12

Een "goedkope" stalling zul je toch zelf moeten zoeken in je omgeving ;)

Maar dat een koudbloed goedkoper is om de redenen die jij aan geeft is ook niet waar.

Ik heb mijn warmbloed toen ook altijd het hele jaar door buiten gehad, zonder deken.
Is maar net hoe gezond ze zijn, hoe de weerstand is, wat zijn ze gewend etc.

Een koudbloed kan net zo goed constant blessures hebben, dat is geen garantie.

lovexshetan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:13

Mjay:
ik bedoel ook niet dat ik volgende week bijv. een paard wil gaan kopen.
ik bedoel gewoon,k van als ik nou eens lang ga door sparen, en inderdaad ene baantje ga zoeken.
wat ik dan ongeveer moet hebben voor elke maand

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:16

daarom zeg ik ook ga bij jezelf in de buurt kijken wat de mogelijkheden zijn wat de kosten zijn voor mij kunnen wel weer enorm verschillen voor jou bedenk de absolute benodigdheden etc en maak voor jezelf een kosten plaatje
maar goed mijn ervaring is toch.... 300 tot 350 euro in de maand zeker wel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:20

lovexshetan schreef:
owkeej ..
maar eigenlijk vroeg ik gewoon wat goedkoper is ..
bijv. stalling, soorten paarden, spullen ...
gewoon dus een koudbloed paardje is goudkoper dan een warmbloed, omdat een warmbloed gewoon veel sneller een blezure kan oplopen ,, en een koudbloed paardje, hoeft niet zo vaak in stal, als het aan hun ligt staan ze het hele jaar in het weiland ...
dat soort verschillen bedoel ik :)

Zo moet je niet denken.

Je kunt ook een koudbloed treffen die iedere winter zielig staat te rillen in zijn landje en graaaag een flinke stapel dekens wil en naar binnen. En warmbloeden kunnen ook prima het hele jaar buiten, dat kunnen alle paarden namelijk. Geen enkel paard hoeft op stal (als ze gezond zijn)

En koudbloeden hebben net zo snel blessures als warmbloeden.

Maar weet je wat het is, als jij op dit soort dingen kosten moet besparen, dan moet je nog niet denken aan het kopen van een paard. Als jouw koudbloed (zoals de mijne deed) ziek wordt, dan heb je in 5 dagen een dierenartsrekening van 600 euro. Met je goedkope koudbloed.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:20

Kijk eerst maar eens dat je per maand structureel 300 euro kan missen en houdt dat minimaal een jaar vol. Smokkelen mag niet!

Kun je dat? Dan nog een jaar sparen zodat je een vette spaarpot achter de hand hebt voor als het paard iets mankeerd.

Dan heb je na twee jaar een leuk bedrag waarvan je de helft kan gebruiken om een paard van te kopen. Ik zou eerst eens op een rijtje gaan zetten wat je wilt en niet selecteren op ras of winterhardheid want die zijn eigenlijk in elk ras wel te vinden als je het paard 24/7 op de wei wilt houden. Maar wil je dat zelf ook? Als je in de winter volop wilt trainen kom je toch met dekens te zitten die weer extra kosten.

Soms kan je gewoon geluk hebben met een paard. Ik heb er 1 op stal die me buiten de entingen en wormspuiten om 220 euro aan dierenartskosten heeft verzameld in 15 jaar tijd. En da's geen koudbloed maar een KWPN-er met 75% Engels volbloed in de aderen.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 14-08-09 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:21

Wat ik zei, mijn koudbloed kost me 360 euro in de maand, als ik er vanuit ga dat ze nooit ziek wordt...

Overgens ben je volgens je profiel opzoek naar een Arabisch Volbloed Hengst?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:38

Vjestagirl schreef:
Overgens ben je volgens je profiel opzoek naar een Arabisch Volbloed Hengst?

Ach ja, de standaard penny droom ;)
Zoals de anderen ook al aangeven, behalve het aankoop bedrag voor het paardje en de basis uitrusting dien je maandelijks (ervan uitgaande dat je 'm elders moet stallen) toch rekening te houden met een bedrag tussen de 200,00 en 400,00 per maand. Er even van uitgaande dat ie niets gaat mankeren.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:42

lovexshetan schreef:
en wat is het verstandigste en het goedkooptse. (meeste mensen zeggen koudbloed paardjes)

ga iniedergeval niet af op welke rassen ''goedkoper'' zijn, maar welk ras je echt aanspreekt (misschien wat langer sparen?).

Koudbloeden kunnen evengoed iets krijgen, een tinker bij mij op stal had een peesblessure en daarna kreupel aan een
achterbeen.

Met een weekend baantje en geen steun van je ouders red je het echt niet om een paard te betalen,
je moet altijd geld achter de hand hebben voor een eventuele dierenarts rekening.

Van waar die super mooie arabieren hengst, met een geweldige stamboom?

mickydo

Re: [Vraag] Eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:49

Ik heb een koudbloed en ben gemiddeld per maand 300 euro aan hem kwijt.
Of je nou een koud of warm bloed hebt maakt voor blessures niet uit.
Wel is het zo dat koudbloeden sobere paarden zijn en meer winterhard wat voor een goedkopere huisvesting kan zorgen.

Maar een paard kost geld en je moet ook zeker een potje geld achter de hand hebben voor onvoorziene kosten.

Ik denk dat je je niet moet richten op wat het goedkoopste is.
Stallingen verschillen erg in prijs , ligt er net aan wat je zelf wilt.
Ik vind het bv heel belangrijk dat mijn paard iedere dag buiten staat zowel in de winter als de zomer.
Ook wil ik een goede bak om in te rijden en dichtbij uitrijmogelijkheden zitten. Hierdoor sta ik op een duurdere stal dan de stal 1 km verderop.

Ik heb ook op een spotgoedkope stal gestaan, lekker voor mijn portemonnee maar niet voor wat ik wil voor en met mijn paard

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:22

VSW-->YRT

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:29

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:42

je kan het zo duur maken als je wilt
ik vind die vooroordelen over koudbloedpaarden en warmbloedpaarden nergens opslaan
koudbloeden en warmbloeden kunnen ziek worden, blessuures oplopen, kunnen dekens nodig hebben, ander zadel en ga zo maar door!
je kan een goedkoop koudbloed kopen maar ook een warmbloed maar je kan zeker ook een duur koudbloed kopen en een warmbloed

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:47

Hoe kun je het beste sparen voor een paard hihi, heel hard gaan werken :D
Ik ben op mijn 16e fulltime gaan werken, eerste jaar was het lang leve de lol, iedere maand was het geld op aan kleding, spullen voor verzorgpony en weet ik het wat ik allemaal gekocht heb :o het jaar erna kwam ik tot inzicht: als ik nu ga sparen kan ik op mijn 18e een pony kopen :)* Iedere maand minstens 500,- aan de kant (ik kocht ook hélemaal niks meer: kleding had ik zat :+ ) Ben dit jaar opzoek gegaan naar een weiland en gevonden, en vanmiddag komt mijn eerste eigen paardje :D

Wat je allemaal nodig hebt:
Zadel, hoofdstel, bitje, dekje(s), halsters, touwen, borstels, verzorgingsspullentjes voor als hij bijv. een wondje heeft, ik sta op een weiland dus heb ook een zadelkast moeten aanschaffen zodat mijn spullen achter een slot liggen, dekens als je hem scheerd

Je kunt nooit precies uitrekenen hoeveel je kwijt gaat zijn, er komen altijd wel onverwachte kosten bij.
Zoals nu: weiland is 100,- dit zou ik delen met een vriendin die haar verzorgpaard zou kopen, verzorgpaard gaat niet door dus ik betaal zelf de 100,- hooi zou 2,- per baaltje zijn en 20,- om te brengen. We zouden iets maken om voor de hele maand in te kunnen slaan, dit hebben we nog niet gedaan dus kunnen we maar een beperkt aantal baaltjes opslaan wat nu door een boer hier in de buurt is gebracht a 3,75 per baal hooi en 3,- per baal stro. Hoefsmid moet om de 6 weken komen: 30,- heb een mestonderzoek aangevraagt a 16,50. Laten keuren: 150,- verzekering: 150,-

Al met al ga ik dus niet uitrekenen wat ik in totaal al kwijt ben geweest _O-