onduidelijke eigenaar verzorgpaard. Advies gevraagd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mormeltje

onduidelijke eigenaar verzorgpaard. Advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:20

Hoi bokkers.

Graag zou ik jullie reacties en advies horen over mijn probleempje. Sinds 5 maanden verzorg ik een leuk paard.
De eigenaresse wilde het eerst een tijdje aankijken voor ze besliste of ik definitief verzorgster mocht worden van haar paard. Dat vond ik meer dan logisch. Het was namelijk niet zo'n superbraaf paard, dus moesten we kijken of het wel ging.
Dat was al het eerste probleem eigenlijk. Weken gingen voorbij, waarin ik veel met het paard heb gedaan. Ze wilde dat ik eerst een hoop grondwerk ging doen, en als ik ging rijden moest zij erbij zijn. Dat vond ik op zich wel fijn, ik kreeg nuttige aanwijzingen. Zij kent haar paard natuurlijk het beste en zij wist het beste hoe ik met hem om moest gaan.
Uit zichzelf vroeg de eigenaresse bijna nooit of ik haar paard wilde verzorgen en trainen, ik moest er altijd achteraan bellen. Zo voelde ik mezelf vaak een zeurpiet, maar ja, ze had toch een verzorgster nodig...!
Ik ging meestal 2 x per week poetsen en longeren. Het paardje reageerde steeds beter op mij en we kregen een band samen. Ik hield de eigenaresse per sms op de hoogte van hoe het ging, en ik belde regelmatig. Meestal kreeg ik daar niet of nauwelijks een reactie op.
Sinds een paar weken mag ik zelf op het paard rijden zonder dat er iemand bij is. Dat vind ik heerlijk, en ik ben stevig aan het oefenen.
Ik probeer ook erg te laten zien dat ik niet te lui ben voor het 'vuile' werk, ik mestte altijd toen het paard nog op stal stond. Ook heb ik haar nieuwe zadel en hoofdstel met zadelzeep behandeld en ingevet. Ze kan me verder altijd bellen als er wat is, ik kom op afroep (als ze een keer belt...) en ben heel flexibel. Verder betaal ik trouw mijn eigen bijdrage. (70 euro)
Ook heb ik totaal niet moeilijk gedaan over het feit dat ik eerst 4 maanden alleen maar gelongeerd heb, ik vind het geweldig om met paarden bezig te zijn en hoef niet persé te rijden.
Uiteindelijk begreep ik via via dat de eigenaresse mij wil aanhouden als verzorgster. Maar... Er is een andere verzorgster bijgekomen. Eerlijk is eerlijk: zij rijdt veel beter paard dan ik, ze heeft veel meer ervaring. Zij rijdt het paard 1 a 2 dagen per week. Wat zij ook mag, is gezellig met andere stalmaatjes buitenritten maken op de hei. Dit is iets wat de eigenaresse mij niet laat doen, ze heeft dat nooit aangeboden. Dat zij er een verzorgster bijheeft, snap ik best, maar ik voel me nu toch een beetje gebruikt voor de klusjes. (beweging geven in de longeerbak, mesten, opruimen enz.)
Nu heb ik een aanbod van een kennis om haar paard te gaan bijrijden. Daar mag ik tzt alles mee, die vrouw doet echt nergens moeilijk over. Toch voel ik me banketstaaf. Ik verzorg het andere paard pas 5 maanden, en heb daar op stal leuke contacten. Ik voel me banketstaaf om nu al het paard 'vaarwel' te zeggen. Ik vind het ook erg moeilijk om op mijn strepen te gaan staan en de eigenaresse 'voor het blok' te zetten. (ik ben 25 jaar) ;) geen onzeker pubertje, maar ik vind dat soort dingen gewoon erg lastig.
Wat vinden jullie ervan...? Wat vinden jullie van hoe de eigenaresse ermee omgaat?

Aprils_joke

Re: onduidelijke eigenaar verzorgpaard. Advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:24

ik vind het een beejte gemeen eerlijk gezegt
dat meiske mag de leuke dingen doen en jij de rot klusjes om zo maar tez zeggen
ik snap best dat het moeilijk is om je vz beessie
vaarwel te zeggen maar het lijkt me voor jou plezier een stuk beter

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:24

Ik zou toch mijn stoute schoenen aantrekken en eens met de eigenaresse van je huidige verzorgpaard praten. Je weet tenslotte niet van haar dat je mag blijven, dus kan je haar vragen wat de plannen zijn, nu die nieuwe bijrijdster er ook is.
Als je met haar gepraat hebt en je je nog steeds 'gebruikt' voelt voor de klusjes, dan zou ik voor het andere paard kiezen en de eigenaresse van je huidige paard ook duidelijk uitleggen waarom. Je kan natuurlijk ook zeggen dat het een kennis is enzo, de meeste mensen begrijpen dat wel!

Altijd best eerlijk je idee zeggen, want opkroppen helpt niemand verder!

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:25

3 ruiters voor één paard, klusjes doen én 70 euro betalen?

Ik had al lang :wave: gezegd.

Doen wat goed voelt, maar ik denk dat er voor iemand die het echt om de paarden gaat en niet vies van klusjes is iets veel leukers te vinden is.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:27

Een gesprek aangaan met de eigenaresse. Vraag gewoon waarom die ander wel alles mag, dat jij dit ook graag zou willen en of dat er op termijn in zit. Meld ook dat je graag wat meer feedback zou willen hebben, dat je nu eigenlijk niet weet of je het goed doet of niet. Maak er geen hele klaagceremonie van, maar zet gewoon je onzekerheidspuntjes eens uiteen.

Bevalt het gesprek je niet, tja... Dan zou ik persoonlijk voor dat andere paard kiezen. Stel dan eventueel een termijn voor dat zij een andere bijrijder kan zoeken, indien nodig. Dan laat je haar en het paard niet in de steek, maar kies je toch voor jezelf. Trouw is een mooie eigenschap, maar het moet wel enigszins leuk blijven. Dit moet geen verplichting worden die je meer zorgen dan plezier bezorgd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:30

Ik zou haar aangeven dat je het aanbod gekregen hebt om het paard van iemand ander bij te kunnen rijden en dat je daar serieus over aan het nadenken bent.

Verder zou ik navragen wat de bedoeling is met haar paard. Wil ze twee verzorgers? of wil ze alleen dat jij de klusjes opknapt en daar nog voor moet betalen ook. Fijn voor haar dat ze iemand heeft gevonden die misschien beter kan rijden geen probleem evengoede vrienden natuurlijk maar dan zou ik voor het andere paardje gaan waar je meer mee mag.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:31

Het is inderdaad niet gemakkelijk. Maar ik zou voor jezelf kiezen en het andere paard gaan verzorgen. Je hebt duidelijk je best gedaan. Ik vind als jij zoveel tijd in haar paard steekt, ze best met jou had kunnen overleggen, of je dit vertellen dat er een nieuwe verzorgster bijkomt.

Daarbij vind ik het voor het paard wat veel 3 verschillende personen die ermee zelfstandig mee omgaan. Hoe jammer en vervelend de beslissing ook is, het andere paard klinkt leuker.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:31

Vraag eens waarom ze een extra verzorgster erbij neemt?
Zo te lezen sta je altijd klaar voor het paard en ben je ook
beschikbaar. Dus waarom een derde?
Laat je niet gebruiken, blijkbaar is er toch geen waardering.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:32

70 euro ???

Pfff ik zou ook gelijk stoppen !!!!!!!!!!!!!

je betaald de helft van haar stalgeld (gemiddeld)

Echt gemeen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:32

Dus je hebt 4 maanden 70 euro betaald in het begin om te longeren, mesten en te poetsen? Heftig :\.

Ik zou ook :wave: bye bye zwaai zwaai gezegd hebben, als er nog een beetje uitzicht in zit á la, maar als er nu nóg iemand bijkomt die wel van alles mag zou ik daar niet meer mee verder willen..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:40

Ik heb mij precies hetzelfde gevoeld..

Kreeg toen ook een ander aanbod en heb die met liefde aangenomen. Ik had gelijk veel meer plezier in het samen zijn met de pony, (ondertussen voor de helft mijn eigen pony) en ik mag er alles meedoen.

Ikzelf vindt vrijheid belangrijk. Een paard verzorgen waar steeds iemand met z'n neus bovenop zit, (of waar jij steeds achteraan moet bellen) kan ik niet tegen. De eerste maand kijken hoe je het doet vind ik prima, meer dan logisch, maar steeds elke keer zoals ik dat had vind ik verschrikkelijk.

Toch snap ik ook waar jij vandaan komt, je hebt een band met het paard wat je nu verzorgt en dat paard wil je natuurlijk ook niet in 1 keer zo 'achterlaten' voor een ander paard.

Waar het op neer komt; ik zou voor dat andere paard gaan. Heb je ook meer vrijheid waardoor je het gegarandeerd leuker zult vinden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:45

Ik zeg maar 1 ding: wegwezen daar...
Laatst bijgewerkt door Muppett op 10-08-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:50

Waarom zou ze je inwisselen? Je betaalt mee, doet alle klusjes en wilt daarvoor in ruil alleen een beetje hobbelen ;)

Dus of je trekt aan de bel en vraagt om meer, of je legt uit dat je je gepasseerd voelt en een beter aanbod hebt gekregen.

Verzorsters zoals jij zijn schaars en moeten gewaardeerd worden :D

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:54

Arianna1983 schreef:
Elke keer denk ik: nu hoeft ze me niet meer als verzorgster, en dan ineens doet ze weer super aardig tegen me en zegt ze dat ik altijd welkom ben op stal.

Waarom zo onzeker? Haal diep adem en bespreken die handel. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, maar vraag om duidelijke taal. Het gaat er niet alleen om of zij jou leuk en goed vindt, het gaat er ook om of jij haar, het paard en hetgeen je ermee mag doen leuk vindt. Het moet van twee kanten komen. Laat je niet gebruiken, je betaalt behoorlijk wat geld, daar mag je best wel iets voor verwachten, zeker gezien hetgeen je allemaal doet. Uitmesten, tuig onderhouden, longeren. Meid, dat ze voor jou als verzorger niet in de rij staan! Zou je bijvoorbeeld lessen willen nemen met dit paard, kaart dit dan eens aan. Zou je graag buitenritjes willen doen, etc.

mormeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:58

Wat gaaf dat ik al zo snel een hoop reacties heb gekregen!
Ik voel mezelf wel de mindere daar omdat ik gewoon minder goed kan rijden dan die andere verzorgster. Ik rijd op B niveau, heel basic dus. Ik heb wel van andere mensen van stal complimenten gehad. Dat ik het paard zo goed verzorg (ik ben er minstens 2,5 uur mee bezig als ik er ben), en als iemand anders van stal graag wil dat ik een paard voer of longeer, doe ik dat altijd.
Ook heb ik wel complimenten gehad over mijn rijkunsten, dan is mijn hele dag weer goed. Het paard is nogal bokkerig en stijgerig, maar ik blijf rotsvast zitten en ik word er niet bang van. Dat is weer de andere kant.

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:03

Citaat:
Ik voel me ook een beetje de mindere daar, ik rijd op B niveau. Heel basic dus, maar een paard krijgt me er bijna niet vanaf. Ook ben ik heel consequent. Op stal heb ik al van verschillende mensen complimenten gekregen over mijn rijkunsten. Ik heb het gevoel dat als iemand beter op haar paard rijdt, ze me zo inwisselt. Kan best dat ze er al zelf mee gaat komen... Maar dat voelt heel rot! En ik vind het ook heel vervelend dat ik niets van de eigenaresse zelf hoor, maar alles van anderen...

Wat doe je nog bij iemand die je zo onzeker maakt? Je rijdt nu op B niveau maar daar zul je toch niet blijven? Je komt vast waar je wil komen alleen de vraag is 'hoe wil de die periode doorkomen'? Met stress dat op elk moment je (verzorg)paardje je kan worden afgenomen of op een positieve manier? Als je nu niet wordt gewaardeerd (en je dat wel wil) moet je van heel ver komen om dat wel te bereiken. Zoek gewoon iets waar jouw hulp wel welkom is en waar men je de gelegenheid geeft te leren. Dat voelt vast zoveel fijner!

Maar.. maak het wel eerst bespreekbaar misschien heeft de eigenaresse heel andere ideeen bij het aantrekken van een 3e ruiter.
(al betwijfel ik dit wel een beetje)

mormeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:18

Hoi,

Les nemen op het paard heb ik al gevraagd. Maar dat wil ze niet. Waarom zou ik niet weten.
Eigenlijk zit ik me gewoon pissig te maken, jullie hebben allemaal gelijk...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:29

Dus wat ga je nu doen? Doei zeggen tegen die eigenares en |( tegen je bijrijdpaardje? Groot gelijk heb je. Dus dan zeg je *\o/* Hallo nieuw paardje here I come.......... Je zult zien dat je dan veel beter in je vel gaat zitten en je onzekerheid de deur uit gaat.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:29

Het voordeel van een verzorgpaard hebben is dat je het ten alle tijde op kan zeggen. Ik zou dat in jou geval ook zeker doen. E 70 per maand is ontzettend veel geld om 2 keer per week te mogen longeren of te rijden. Als ik jou was zou ik eerlijk zijn tegenover de eigenaresse en haar vertellen dat er een ander paard op je pad is gekomen waar je meer mee mag. Of ze er nu wel of niet blij mee is dat is haar zorg, niet die van jou.

Sterkte!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:25

Waarom zitten er hier in de buurt niet meer verzorgsters zoals jij, ik heb me een ongeluk gezocht naar een goede (die ik nu ein-de-lijk gevonden heb).
Als je het redt qua tijd, zou ik wel al even part-time die andere verzorgpaarden erbij nemen, kijken of dat klikt. Stel dat je hier opzegt, en dat die andere paarden niet blijkt te lukken om wat voor reden dan ook,zit je straks zonder.
Verder vind ik het inderdaad niet netjes dat je zoveel betaalt en eigenlijk amper iets mag...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:40

Dit past beter bij Verzorgerpraat.
Zodoende een verplaatsing van TAO-->VP.

mormeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:28

Die tip van parttime het andere paard erbij nemen vind ik een goede tip, dat ga ik doen. Ik moet gewoon aankijken hoe dat gaat, en als het klikt en in deze situatie geen schot komt, kies ik gewoon voor het andere paard.
Ik ben gewoon een ontzettende sch**terd, durf niet echt voor mezelf op te komen hierin... Als ik iets achter de hand is, is het makkelijker.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:12

Moet je voor dat andere paard ook betalen?
En dat meisje dat nu ook op dit paard rijd moet zij betalen dat jij weet? Straks mag jij betalen voor alle 'klusjes' en zij mag gratis rijden en doen zovaak ze wil. Dat klopt niet hé! Ga lekker naar dat andere paard toe. Dan ben ja van dit onzekere gedoe af en kun je lekker gaan genieten.

mormeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 23:35

Gelukkig is alles opgelost. Ik heb een ander verzorgpaard gekregen. Goede, duidelijke afspraken gemaakt, en ik mag er zelfs mee naar buiten! Helemaal blij...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:19

Fijn voor je dat het zichzelf heeft opgelost en nu lekker kan gaan genieten van je nieuwe verzorgpaardje.