Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hennyvanamon schreef:hallo allemaal, ik heb een nieuw jong paard gekocht 3 jaar van de winter in gereden, best wel braaf hoor met rijden maar moet nog alles leren, daar mijn paard nu 29 jaar is, en een tijd geleden is dat hij 3 jaar was, en misschien wel de technieken zijn veranderdt, vraag ik jullie op tips, bijv hoe vaak rijden hoellang, /wat ga ik dan doen,./ enzzzz voer echt van alles mag opgenoemd worden blijf wel vriendelijk. want ik weet waar ik aan begin bvd henny.
hennyvanamon schreef:zowee kim daar kan ik wat mee super bedankt, ik ga het uitvoeren hoor gr henny
Kim90 schreef:Nog een tip voor het rijden: een gelpad of bontje onder het zadel is altijd prettig voor een paard of pony, dan wordt de druk beter verdeelt. Jonge pony's struikelen wat sneller is mijn ervaring, omdat hun balans nog niet super is, daarom kun je beter met rijden peesbeschermers voor en achter omdoen.Succes ermee en heel veel plezier er van!
Steph86 schreef:Ik wil alleen even inhaken op:Kim90 schreef:Nog een tip voor het rijden: een gelpad of bontje onder het zadel is altijd prettig voor een paard of pony, dan wordt de druk beter verdeelt. Jonge pony's struikelen wat sneller is mijn ervaring, omdat hun balans nog niet super is, daarom kun je beter met rijden peesbeschermers voor en achter omdoen.Succes ermee en heel veel plezier er van!
Als je een goed passend zadel hebt voor je paard dan is het niet nodig om een bontje eronder te doen.
Zo'n bontje is alleen praktisch om de boel op te vullen mits het nodig is, en als het zadel goed past op je paard dan is zo'n bontje dus overbodig.
Steph86 schreef:Als je een goed passend zadel hebt ( wat elk paard hoort te hebben) dan ben je al een heel eind op weg om de goede rug van het paard te behouden.
Mijn mening is gewoon dat je de boel vernauwd met zo'n bontje als je al een goed passend zadel hebt.
Iedereen heeft idd zijn eigen mening daarover, dat mag ook, maar dit is de mijne
Steph86 schreef:Ik heb een jaar terug aan mijn gediplomeerde zadelmaker/passer gevraagd naar het nut van zo'n bontje onder het zadel.
Hij zei: velen gebruiken een bontje voor de mooi en omdat het chique staat, hij zei ook: als je een goed passend zadel hebt dan is zo'n bontje overbodig omdat je de boel dan vernauwd met als gevolg dat je paard rugproblemen kan krijgen omdat zijn zadel dan ineens niet meer goed past maar krapper is wegens het bontje.
Zijn uitleg lijkt me toch vrij duidelijk en ik denk/neem aan dat hij er toch wel verstand van heeft.
Iedereen moet weten wat die doet, ik geef alleen als tip mee dat het niet nodig is bij een goed passend zadel.