GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 15:57

Beste bokkers,

ik ben eens benieuwd!

Ik ben op zoek naar een foto van het perfect door training gespierde / bespierde paard!

Als je een foto hebt kun je m hier in het topic plaatsen met daarbij aangegeven welke spieren / spiergroepen juist zo goed bespierd zijn en wat de functie van deze spiergroep is en waarom dat juist van belang is

Ik ben erg benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen

Ik ga ook nog wat posten met spieren van paarden.....
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 30-07-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:00

Afbeelding

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:03

Afbeelding

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:26

Afbeelding

als een paard dus zo getraind wordt, met open kaak, dragend en onderbrengend achterbeen ....
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 30-07-09 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:33

Gewoon nieuwsgierig....maar waarom niet die paarden? Een andere manier van training kan toch ook het 'juiste' resultaat opleveren?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:39

die zijn er hier op bokt bij HAW maar genoeg te vinden!! MAar vind ik niet eerlijk tegenover de TS-ers om erop te zetten zonder toestemming!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:41

Coby schreef:
Gewoon nieuwsgierig....maar waarom niet die paarden? Een andere manier van training kan toch ook het 'juiste' resultaat opleveren?

Omdat ik niet geloof in de laag-diep en rond methode, ik heb op diverse dode paarden gezien (in het skelet) wat een schade dat aan kan richten. Vaak lopen die paarden met een weggedrukte rug en een stuwend achterbeen in plaats van een dragend achterbeen. Maar dat is een discussie die ik hier niet wil voeren, *D ik ben gewoon echt benieuwd naar een goed bespierd paard! en ik wil weten waarom dat dier goed bespierd is

Als je meer wilt weten over waarom ik geen voorstander ben van rollkur kun je ook op deze site kijken: staat heel veel info op, die heel verhelderend is... en beter beschreven dan ik het in eigen woorden kan!
http://www.sustainabledressage.net/

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:49

kim1207 schreef:
Coby schreef:

Omdat ik niet geloof in de laag-diep en rond methode, ik heb op diverse dode paarden gezien (in het skelet) wat een schade dat aan kan richten. Vaak lopen die paarden met een weggedrukte rug en een stuwend achterbeen in plaats van een dragend achterbeen. Maar dat is een discussie die ik hier niet wil voeren, *D ik ben gewoon echt benieuwd naar een goed bespierd paard! en ik wil weten waarom dat dier goed bespierd is

Als je meer wilt weten over waarom ik geen voorstander ben van rollkur kun je ook op deze site kijken: staat heel veel info op, die heel verhelderend is... en beter beschreven dan ik het in eigen woorden kan!
http://www.sustainabledressage.net/

Dank voor je antwoord.
Min of meer lok je deze discussie echter wel uit, vandaar mijn eerdere vraag.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:53

Wulensa schreef:
Stipje - om mee te lezen. Erg interessant topic dit.
Misschien ook voorbeelden van hoe niet? (dus ongewenste spiermassa).

Hier dezelfde vraag.

Gaat het alleen om bespiering of ook hoe goed 'gevuld' het paard is? (dus ook of er genoeg/te weinig/te veel vetjes op zitten?)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:56

nee ik ben echt benieuwd naar bespiering, niet of een paard te vet is of niet, een beetje spek mag van mij wel, maar dat is niet de hoofdzaak zeg maar

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:15

kim1207 schreef:
die zijn er hier op bokt bij HAW maar genoeg te vinden!! MAar vind ik niet eerlijk tegenover de TS-ers om erop te zetten zonder toestemming!

Kun je me daar via pb wat links van sturen? :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:24

kim1207 schreef:
Afbeelding

als een paard dus zo getraind wordt, met open kaak, dragend en onderbrengend achterbeen ....

:?

Dit is een tekening met een níet ´dragende´ achterhand :n
en daarvoor veel te ver naar achteren afhoevende voet. Het gaat er niet om waar de andere voet heen gaat, maar om het áfhoeven.

Oh en bestaat geen verbinding tussen kaak en achterhand :)*

Een sleutelwoord is relatieve elevatie.
Voor een goed begrip van bespiering en wat die doet is ´Biomechanical riding and dressage atlas´ van Dr.Nancy Nicholson dé wetenschappelijke stand van kennis. De natuurkundige onderbouwing is logischerwijze correct.
´Logischerwijze´ omdat dit een goed opgebouwd wetenschappelijk verantwoord werk is. In de hippische literatuur is het een grote uitzondering.

Deze atlas is verder níet voorzien van tekeningen maar van stills van computeranimaties. Geen impressies maar doorberekende anatomie. Geen onmogelijke wensgedachtes, maar feiten.

On line; http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... ntent.html
Het is een zéér diepgaand wetenschappelijk werk. Een studieboek.

Als je op zoek bent naar welke spiergroep door welke oefening geadresseerd wordt is dit hét boek.
Een minder wetenschappelijk maar meer op ruiterij gericht werk is ´The athletic development of the dressage horse´ van Charles de Kunffy.
Als set zijn ze complementair en geven élk antwoord met onderbouwingen en uitleg.

hc

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 13:53

ff wat uitleg :

En om nog wat duidelijk te maken: de perfecte bespiering voor endurance, trekpaard, springpaard, dressuurpaard en recreactiepaard is ook allemaal anders: ik zoek bespiering van recreatief dressuurmatig correct gereden paarden!!
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 06-08-09 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:18

kim1207 schreef:
ff wat uitleg :
En om nog wat duidelijk te maken: de perfecte bespiering voor endurance, trekpaard, springpaard, dressuurpaard en recreactiepaard is ook allemaal anders: ik zoek bespiering van recreatief dressuurmatig correct gereden paarden!!

Inderdaad is de bespiering afhankelijk van de training die een paard ondergaat.
Soms levert dat conflicten op als je meerdere disciplines wenst te beoefenen, echter zolang al die disciplines
op basis niveau zijn, bijten ze elkaar niet. En ach, soms moet je een compromis sluiten.
Lastiger is, de vraag, correct gereden?
Dat zal volgens velen al een discussie punt zijn.
Uiteraard is de bespiering van een paard afhankelijk van de manier waarop hij getraind is.

Ga dit ook maar eens volgen, met mijn ik kan niets echt goed, maar we doen alles een beetje achtergrond.
(recreatieve breedtesporter, met conflicten in training voor diverse disciplines, al was het alleen maar om de tijdsverdeling.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:09

Ik heb jou geen toestemming gegeven toelichting per pm te openbaren kim1207. Dat is uitermate ... onbeleefd.
Sterker nog ik heb jou aangegeven dat ik dit niet openbaar wilde! Je bent in grove overtreding van fatsoensregels.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:20

Sjolvir schreef:
Inderdaad is de bespiering afhankelijk van de training die een paard ondergaat.
Soms levert dat conflicten op als je meerdere disciplines wenst te beoefenen, echter zolang al die disciplines
op basis niveau zijn, bijten ze elkaar niet. En ach, soms moet je een compromis sluiten.
Lastiger is, de vraag, correct gereden?
Dat zal volgens velen al een discussie punt zijn.
Uiteraard is de bespiering van een paard afhankelijk van de manier waarop hij getraind is.

Hier mijn hengst vorig jaar, toen 7 jr., wel zadelmak gemaakt, nauwelijks bereden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GFAN4MMM.jpg
Beleerd en getraind volgens de kennis van biomechanisch correct paardrijden toegepast op de trainingsmethode van Kikkuli ter voorbereiding van biomechanisch correct alles-kunnend-rijden.
Dit is een 'werk'foto drie weken terug bij >40 graden in de schaduw.
Afbeelding

Hier een van mijn merries idem:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O8LLCZHL.jpg
Op de foto is ze 9 jaar en is genomen tijdens de vetcheck van een zware berg-endurance.

Ons beste bespierde paard is de merrie Luna. Staat op mijn site (onder 'de beloning') een foto, ze is daarop 8.

Poetsen doe ik niet aan, trainen wel :P

Deze drie paarden zijn hispano-arabes.

hc

Pucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:26

Kijk eens naar een foto van totilas!
van edward gal.

Maar het perfecte paard bestaat niet.
Door trainen kom je een heel eind

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:36

ligt ook aan het ras.

quarter/paint:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

veulen wereldkampioen halter paint:
Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:13

Om even bij de quarters te blijven, ook binnen een ras is het beeld van het ideaal bespierde paard niet universeel. De eerste foto's van de extreem bespierde halterpaarden worden lang niet door alle quarter fans mooi gevonden. Ik persoonlijk zie veel liever een mooi bespierd reining type paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:21

halter = exterieurkeuring
dus een paard dat daarin WERELD KAMPIOEN wordt (zeker meermaals zoals Kid Clu) kun je van zeggen dat dat is hoe het hoort.
wil niet zeggen dat iedereen dat mooi vind alleen dat dit is wat 'men' (de rassenorganisatie) wil zien en wordt gezien als juist.
en TS vraagt naar de perfecte bespiering, niet wat vinden jullie mooi :-)

als rijpaard vind ik dit ook niet mooi maar dit is wel de top van halter...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 00:30

troi schreef:
Om even bij de quarters te blijven, ook binnen een ras is het beeld van het ideaal bespierde paard niet universeel. De eerste foto's van de extreem bespierde halterpaarden worden lang niet door alle quarter fans mooi gevonden. Ik persoonlijk zie veel liever een mooi bespierd reining type paard.

ik vind die halter quarters net dikbilkoeien + het overbouwde vind ik ook niet mooi, maar goed. Er is ook binnen de western wereld een grote wereld van verschil!!! aar dar ging het hier idd niet over, dat is een kwetie van smaak! meer niet!

Ik heb het over "engelse "paarden!!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:59

hier een foto, ik vindt mijn pony dit jaar erg goed in bespiering...je kan heel erg goed zien, dat hij nu echt volwassen is, en echte bespiering krijgt.
ik wil wel een foto voor je maken, zonder tuig op? :)

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:08

op het moment dat je onder perfect bespierd meer verstaat dan fysiologisch correct (alle spiergroepen zijn aanwezig en op de correcte plaats etc) dan wordt het toch per definitie een mening? Namelijk dat plaatje dat voldoet aan het ideaal van die persoon (of groep personen) voor het doel dat die persoon in gedachten heeft. Volgens mij kan dat nooit een vaststaand gegeven zijn. Zelfs niet bij rassenkeuringen want daar beslissen ook mensen, danwel in een groep, is er ook sprake van ontwikkelingen en wijzigende idealen kijk maar naar de steeds slanker en groter wordende haflingers (ik noem maar wat).

Maar is een beetje off-topic I know

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:18

Een halter paard is zeker geen voorbeeld van hoe een perfect getraind "werk" paard er uit hoort te zien. Halter paarden zitten overdreven "zwaar" in de spieren en zijn vaak daardoor niet meer geschikt als rijpaard.
Dan komt een paard als mijn Spot beter in de buurt, Afbeelding , hier overigesn nog ongetraind, zie ook mijn profiel;.
of bijv.onze Lusitano Ultramar: Afbeelding

Dit prachtige schilderij van Hollywood Dunit geeft ook een aardig voorbeeld van een goed bespierd (reining) paard. http://www.naturalbornriders.com/hollywoo.jpg ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:20

wat een spetter en een mooi paard die Utramar !
Hai Kim, net als mensen kan je bepaalde spiergroepen trainen, ik snap je vraag ook wel en ik denk dat het ook ermee te maken heeft in welke graad van africhting je paard zich bevindt en dan denk ik ook zeker dat het scheelt hoe je paard getraind wordt en ook in de dressuur zijn er talloze manieren zoals je weet om je paard te trainen. Belangrijker is denk dat je weet en voelt dat je paard de spieren correct gebruikt en ook geen spierproblemen heeft en laatste is nogal wel eens lastig omdat sommige dingen er in sluipen en je zo direct niet herkent als spierprobleem en zijn er ook talloze paarden met lichamelijke problemen hebben qua bouw of na blessures of trauma's. Spierproblemen worden gecompenseerd door een paard en ontwikkelen ze anders. Als je weet waar de makke van je paard liggen kan je dit meenemen in je training. WAt is een perfect bespierd paard ? Net wat je doel is zonder ongemak en gezonde soepele spieren.
Verder kijk ik altijd met veel bewondering naar de paarden van Anja Beran ( dvd, of youtube) dan kan je je doel weer even bijstellen ;)
ik zie graag verder ook uit naar andere reacties
Laatst bijgewerkt door garny95 op 13-08-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt