paard kopen van het slachthuis?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:56

_Tivoli_ schreef:
In de loterij vallen wel eens prijzen,maar dat wil niet zeggen dat iedereen die een lot koopt een miljoen wint...
met andere woorden,het gaat niet altijd zo goed.


Ja dat is wel waar.

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:07

Judith_ schreef:
Simpel weg omdat je niet wil zien hoe je paard neer valt en stuiptrekkingen krijgt, ondanks dat ze al dood was voordat het paard ook maar iets in de gate had.
.


Ik heb de hele topic nog niet gelezen maar dit viel mij op, maar dat is niet zo hoor! Binnen 5 sec. is het paard er niet meer
zodra je hem laat inslapen dán heb je kans op stuiptrekkingen

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:12

HRE schreef:
Judith_ schreef:
Simpel weg omdat je niet wil zien hoe je paard neer valt en stuiptrekkingen krijgt, ondanks dat ze al dood was voordat het paard ook maar iets in de gate had.
.


Ik heb de hele topic nog niet gelezen maar dit viel mij op, maar dat is niet zo hoor! Binnen 5 sec. is het paard er niet meer
zodra je hem laat inslapen dán heb je kans op stuiptrekkingen


Ooit als eens een filmpje gezien van een paard die een pin door de kop krijgt? Die valt neer en begint t stuiptrekken, omdat de activiteit in de hersenen niet patsboem weg is als de pin erin geschoten word. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:25

Ik ken iemand die heeft wel meer dan 40 slachtpony's doorverkocht van de slacht. Deze man werkte zelf bij de slagerij en zijn vrouw zit in de paarden.
Er zaten naar horens ook kreupele en/of hoefbevangen pony's bij. Maar ook pony's waar de eigenaar helemaal klaar mee waren.
Maar ja. Iedere paardeneigenaar is anders. De een vind een pony totaal onberekenbaar terwijl de andere daar de hele wereld mee rondrijdt. Bij wijze van spreke ;) . zieke dieren die echt beter af zijn bij een spuitje moeten gewoon afgemaakt worden, vind ik. Maar wat gedrag betreft is dit heel moeilijk vast te leggen. Ik ben er dus niet op tegen.
Ook pony's die alleen maar opgeknmapt hoeven te worden hoeven natuurlijk niet te worden afgemaakt. Ik vind jou verhaal zeker geen penny verhaal. Maar weet wel waar je aan begint. De kans dat je een paard krijgt waar je daadwerkelijk iets mee kan is klein, of alleen na maanden van goede verzorging en extra kosten. Een dan moet het ook nog eens klikken.
Ik denk dat paarden het wel doorhebben als ze bij de slacht gestaan hebben, dat betekend ook iets voor hun gedrag en het vertrouwen in mensen.
Succes!

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:52


kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:21

Ik vindt beter je dan bij de dierenbescherming moet aankomen om een paard dat is mishandeld of verwaarloosd te kopen daar.

In de opvang van Paarden wachten een hoop paarden op hun nieuwe baasje.

Whoopi1
Berichten: 252
Geregistreerd: 22-07-09

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:10

Ook niet alle paarden die je in laat slapen hebben stuiptrekkingen.
Ik heb mijn paard thuis in laten slapen,hij was 16 en erg ziek, we konden echt niks meer voor hem doen, na maanden te hebben gestreden.
Hij is met zijn oortjes naar voren ingeslapen zonder ook maar 1 stuiptrek.
Ook heeft hij niet met zijn hoofd geslagen zoals veel paarden dan doen.

Mocht ik ooit weer voor die keuze staan (wat zeker gaat gebeuren), gaan ze bij mij zeker niet naar de slacht. Ze betekenen gewoon teveel voor mij om op zo'n zwaar transport te gaan. (mijn overleden paard had de reis niet eens overleefd)

Ik zou overigens ook nooit een paard van de slacht ''redden'', maar als wij Kayim niet hadden gekocht, was hij naar de slacht gegaan.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:09

Een paard wordt niet voor niets aangeboden bij het slachthuis. Daar zou ik dus zeker niet op zoek gaan naar een paard. Het idee om een paard te redden lijkt mij in dit geval een paard aanschaffen die van zijn lijden had kunnen komen en nu langer pijn etc zal moeten hebben.

Naaoommm
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-05-09

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:17

Ik vind het geen slimme Actie,
Je brengt je paard niet voor niets naar de slacht !

't gebeurt erg vaak dat mensen hun paard naar de slacht brengen en een paar maande of jaren hun paard tegen komen !
dat zou ik zelf ook erg vinden !

Je moet nooit een paard zomaar naar de slacht ;)

mepril
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: waar jij nie bent

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:19

een paard bij het slachthuis weghalen is niet altijd slecht

ikzelf heb 11 jaar geleden een pony gekregen van mn opa
hij was op dat moment werkzaam bij een slagerij in de buurt en daar hadden ze een pony binnen gekregen die overal striemen en bloed had ook haar rechteroog was wat uitgescheurt en ze was erg bang deze pony was bedoelt voor de slacht omdat ie geen manieren had volgens de eigenaar. dus mn opa en de eigenaar hebben hem het bedrag gegeven die hij voor een slachtpony kon krijgen en toen dachten ze al dat de pony de slacht nog niet waard was dus heeft mn opa de pony overgekocht van de slager. toen ik de pony van mn opa kreeg op mn verjaardag hebben we haar eerst laten keuren en bleek dat ze erg gezond wa aleen nog wel heel erg moest aansterken .
en met heel veel geduld en liefde kan zo.n dier er weer bovenop komen want mijn pony was 3 toen ik haar kreeg en was een bang vogeltje en nu 11 jaar later is het de allerliefste en gezondste pony die je je maar kan bedenken
als je maar wel weet wat je doet en laat zo.n pony eerst keuren want je weet nooit wat je aanschaft

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:29

Whoopi1 schreef:
Ook niet alle paarden die je in laat slapen hebben stuiptrekkingen.
Ik heb mijn paard thuis in laten slapen,hij was 16 en erg ziek, we konden echt niks meer voor hem doen, na maanden te hebben gestreden.
Hij is met zijn oortjes naar voren ingeslapen zonder ook maar 1 stuiptrek.
Ook heeft hij niet met zijn hoofd geslagen zoals veel paarden dan doen.

Mocht ik ooit weer voor die keuze staan (wat zeker gaat gebeuren), gaan ze bij mij zeker niet naar de slacht. Ze betekenen gewoon teveel voor mij om op zo'n zwaar transport te gaan. (mijn overleden paard had de reis niet eens overleefd)

Ik zou overigens ook nooit een paard van de slacht ''redden'', maar als wij Kayim niet hadden gekocht, was hij naar de slacht gegaan.



als je een paard in laat slapen dan raken ze eerst in een soort coma alvorens ze een dodelijk injectie krijgen, bij een pin wordt de hersenactiviteit zo snel onderbroken dat een dier daardoor gaat stuiptekken, mensen trouwens ook, sterker nog, het schijnt dat mensen die onder de guillotine kwamen, nog met hun ogen konden knipperen desgevraagd, als de romp en het hoofd al gescheiden waren :+

mepril, uitzonderingen heb je altijd, er zullen triest genoeg ook gezonde paarden naar de slacht gebracht worden omdat dit de makkelijkste oplossing is voor de eigenaar. evengoed zal ik nooit een paard van de slacht wegkopen omdat het imo gewoon teveel risico's aan verbonden zijn.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:35

Ik denk dat een paard niet heel snel onterecht bij de slager terecht zal komen. Waarom niet? Omdat mensen hebzuchtig zijn. En bij het verkopen van een paard vang je over het algemeen al snel meer dan de slachtprijs.

Dus als een paard naar de slacht gaat en niet in de verkoop, kun je er over het algemeen wel vanuit gaan dat ie om wat voor reden dan ook onverkoopbaar is en dus zal er iets mee zijn.

lalunamyo
Berichten: 1273
Geregistreerd: 21-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:38

tja, er zijn natuurlijk risico`s, maar laatst hadden wij een ( ik als schrijver ) een super paardje in de ring die dus ook van de slacht kwam. Ook met dat paard was niks mis mee, alleen wat verwaarloosd. doe dus wel goede research voordat je zon paardje koopt :) vind het wel een mooi iets, je geeft een paard een 2e kans

lalunamyo
Berichten: 1273
Geregistreerd: 21-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:41

Citaat:
t gebeurt erg vaak dat mensen hun paard naar de slacht brengen en een paar maande of jaren hun paard tegen komen !
dat zou ik zelf ook erg vinden !


daar zou ik dus geen medelijden mee hebben, Die mensen hebben zelf voor de slacht gekozen, blijkbaar te snel . Dat is dan hun eigen fout. Gelukkig hebben andere mensen het paard kunnen oplappen en een fijn leven kunnen geven denk ik dan :)

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:42

lalunamyo schreef:
Citaat:
t gebeurt erg vaak dat mensen hun paard naar de slacht brengen en een paar maande of jaren hun paard tegen komen !
dat zou ik zelf ook erg vinden !


daar zou ik dus geen medelijden mee hebben, Die mensen hebben zelf voor de slacht gekozen, blijkbaar te snel . Dat is dan hun eigen fout. Gelukkig hebben andere mensen het paard kunnen oplappen en een fijn leven kunnen geven denk ik dan :)


Dat is nogal een conclusie die je daar trekt. Hoe weet jij nou dat zo'n paard nog een fijn leven heeft? God weet wat zo'n paard mankeert.

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:45

lalunamyo schreef:
Citaat:
t gebeurt erg vaak dat mensen hun paard naar de slacht brengen en een paar maande of jaren hun paard tegen komen !
dat zou ik zelf ook erg vinden !


daar zou ik dus geen medelijden mee hebben, Die mensen hebben zelf voor de slacht gekozen, blijkbaar te snel . Dat is dan hun eigen fout. Gelukkig hebben andere mensen het paard kunnen oplappen en een fijn leven kunnen geven denk ik dan :)



Hiermee zeg je dus dat je als eigenaar je paard nooit naar de slager mag brengen. Soms is het beter voor een paard om er een einde aan te maken, de 1 kiest voor de slager, de ander om hem in te laten slapen.

Beetje een rare conclusie om te zeggen dat het eigen fout is

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:47

Wat is dat nu weer? Er komen genoeg gezonde paarden bij de slager terecht hoor! Persoonlijk zou ik er ook niet veel moeite mee hebben. Maar het is wel oppassen dat je niet een ziek paard koopt.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:48

@lalunamyo: Mijn paard is al van middelbare leeftijd, als ik die over een aantal jaren niet meer kan houden om wat voor reden dan ook, wil ik niet dat ie weer doorverkocht wordt. Misschien breng ik hem dan wel naar de slager. Dat is niet zielig, want weet dat paard veel? Die weet toch niet dat ie dood gaat?

En wie ben jij dan om mijn beslissing slecht te noemen, of te denken dat je het beter weet voor mijn paard?

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:50

Ik denk dat het grootste deel van de paarden daar staan omdat ze zijn afgekeurd, en pijn hebben.
En achter die paarden zit een eigenaar die daar veel verdriet van heeft.
Er zal best wel eens een paard komen wat er niet hoort, maar ik denk dat meerendeel van de paarden daar terrecht komt met een goede reden

lalunamyo
Berichten: 1273
Geregistreerd: 21-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:51

Dan bedoel ik de paarden die gewoon weer netjes zijn opgeknapt en geen pijn verder hebben, er weer gezond uit zien, en weer in de sport/recratie lopen. Hiermee wou ik alleen maar zeggen dat heus niet alle paarden blijvende schade hebben die naar de slacht gaan.
Er gaan zat verwaardloosde paarden naar de slacht, die opgelapt kunnen worden met de nodige aandacht van mensen.

Tuurlijk zijn er ernstige gevallen, dan zal ik mijn paard misschien ook wel spuitje geven, maar ik denk niet dat TS een stokkreupele paard zou uitkiezen die weet ik wel niet wat allemaal mankeerd. Maar jullie hebben gelijk, een slachtpaard brengt veel risico`s en vaak ook veel zorg met zich mee. Het meerendeel is daar niet zonder reden, denk daar aan

en ik zeg niet dat ik jou keuze slecht vind ? ik ken jou situatie niet eens :S ?

edit : heb het even terug gelezen, ik gaf alleen maar mijn eigen mening, als ik mijn paard weer gezond en wel terug zou zien, zal ik blij zijn dat tie een 2e kans heb gehad :) dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, ik snap heus wel wanneer iemand dat niet fijn zal vinden omdat hij op zon moment een paard met een reden naar de slacht heeft gebracht.
Laatst bijgewerkt door lalunamyo op 03-08-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:52

Abeltje77 schreef:
@lalunamyo: Mijn paard is al van middelbare leeftijd, als ik die over een aantal jaren niet meer kan houden om wat voor reden dan ook, wil ik niet dat ie weer doorverkocht wordt. Misschien breng ik hem dan wel naar de slager. Dat is niet zielig, want weet dat paard veel? Die weet toch niet dat ie dood gaat?

En wie ben jij dan om mijn beslissing slecht te noemen, of te denken dat je het beter weet voor mijn paard?



Ik ben meegeweest met mijn paard, hij had erg veel pijn, en nee, hij merkte er niks van.
Voor hij door kom hebben, was het al gebeurt.
En heel eerlijk gezegd, als ik ooit (en ik hoop de komende 15 jaar nog niet) weer voor de keuze kom te staan, kies ik weer voor de slager.

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:55

lalunamyo schreef:
Dan bedoel ik de paarden die gewoon weer netjes zijn opgeknapt en geen pijn verder hebben, er weer gezond uit zien, en weer in de sport/recratie lopen. Hiermee wou ik alleen maar zeggen dat heus niet alle paarden blijvende schade hebben die naar de slacht gaan.
Er gaan zat verwaardloosde paarden naar de slacht, die opgelapt kunnen worden met de nodige aandacht van mensen.

Tuurlijk zijn er ernstige gevallen, dan zal ik mijn paard misschien ook wel spuitje geven, maar ik denk niet dat TS een stokkreupele paard zou uitkiezen die weet ik wel niet wat allemaal mankeerd. Maar jullie hebben gelijk, een slachtpaard brengt veel risico`s en vaak ook veel zorg met zich mee. Het meerendeel is daar niet zonder reden, denk daar aan

en ik zeg niet dat ik jou keuze slecht vind ? ik ken jou situatie niet eens :S ?

edit : heb het even terug gelezen, ik gaf alleen maar mijn eigen mening, als ik mijn paard weer gezond en wel terug zou zien, zal ik blij zijn dat tie een 2e kans heb gehad :) dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, ik snap heus wel wanneer iemand dat niet fijn zal vinden omdat hij op zon moment een paard met een reden naar de slacht heeft gebracht.



Ik geloof ook wel dat er paarden onterecht naar de slager gaan, t zal best wel. Alleen veel paarden niet. En soms ziet een paard er nog super goed en gezond uit, maar heeft hij wel veel pijn.

Ik denk dat het er ook vanaf hangt welke slager, 1 die voor de verzekering slacht, daar zullen niet snel goede paarden bijstaan

lalunamyo
Berichten: 1273
Geregistreerd: 21-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:56

als mijn paard veel pijn zou hebben zou ik hem ook zonder twijfel naar de slacht brengen :) met pijn leven zal ik zelf ook niet kunnen/willen.
Ik ben dus totaal niet tegen de slacht, maar ik zeg alleen dat niet alle slachtpaarden er ernstig aan toe zijn

Ik zei toch ook dat het meerendeel van de slachtpaarden daar niet voor niets zit :) zijn we het daar over eens

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:58

:D

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:48

lalunamyo schreef:
als mijn paard veel pijn zou hebben zou ik hem ook zonder twijfel naar de slacht brengen :) met pijn leven zal ik zelf ook niet kunnen/willen.
Ik ben dus totaal niet tegen de slacht, maar ik zeg alleen dat niet alle slachtpaarden er ernstig aan toe zijn

Ik zei toch ook dat het meerendeel van de slachtpaarden daar niet voor niets zit :) zijn we het daar over eens


Ik vind dat ze bepaalde regels moeten in stellen dat alleen paarden die erge pijn lijden naar de slacht moeten, want ik ken iemand die had haar Pony van 9 naar de slacht gedaan omdat ze hem te oud vond, hij kon prima springen, hij kon dressuur, hij kon heerlijk lang en hard galoperen maar ze vond hem te oud :( :( -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

Wie vind er hier een 9 jarige pony OUD????????????????????