paard kopen van het slachthuis?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:38

Hallo ,

Ik ben al zo lang aan het denken ...
Om een paardje van het slachthuis te kopen , maar natuurlijk wel een paardje
die niet te oud of ziek is , omdat er zoveel paarden worden gebracht waar niet eens
iets mee aan de hand is maar wegens geldnoodzaak v/d eigenaar weg moet of dat
de verkoop voor de eigenaar niet snel genoeg gaat .
Daarom denk ik eraan .
Waar in belgie is er eentje?
kan ik daar terecht ?
zouden ze mij daar helpen ?
is er altijd een formulier of eender wat bij een paard vooraleer het wordt geslacht of aan iemand zoals
mij naar daar gaat ? als reden?
heeft iemand van jullie dat ook gedaan? zo ja ? hoe ging het allemaal ?

Ik zou zo graag een paard helpen .

Groetjes Chiara
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-07-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Italian uit tekst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:44

Voordat je hier verder mee wil gaan wil ik je vragen om over het volgende te denken:

Jij besluit om om wat voor een reden dan ook je paard te laten slachten. (hoewel ik zelf de indruk krijg dat de paarden die uit tijd/geld gebrek naar de slacht gaan ver in de minderheid zijn) In alle vertrouwen verkoop jij je paard aan de slachter maar je kan het niet over je hart verkrijgen om bij het slachten zelf te blijven. Simpel weg omdat je niet wil zien hoe je paard neer valt en stuiptrekkingen krijgt, ondanks dat ze al dood was voordat het paard ook maar iets in de gate had.
Stel dat jij er dus van uit gaat dat je paard dood is, om wat voor een reden dan ook omdat je daar voor gekozen hebt. (misschien was dood zijn fijner dan leven in het geval van het paard) Hoe zou jij het vinden om je paard wat dood hoorde te zijn ineens ergens later levend en wel op duikt?

Daar komt bij dat de meeste paarden echt niet voor niks naar de slacht gaan, veel hebben medische problemen en zijn beter af daar. Enkelen zijn gewoon levensgevaarlijk die moet je niet willen 'reden'.

Als je goedkoop een paard wil, begin er dan helemaal niet.

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:49

ik zou er ook goed over nadenken. kun je niet via de dierenbescherming een paardje helpen? meschien 1 die verwaarloosd in beslag is genomen. en die jij weer een fijn leven kan geven.

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:50

Als ik een goedkoop paard wou was ik al zeker niet gaan kijken naar dit paard en ben ik dan ook niet bezig met de koop van dit paard : [PP] Vandaag voor een nieuw paardje kijken , waarop letten? ! ik , samen met mijn ouders willen een paard een 2 de kans geven ! Begrijp je dat dan niet ?
Ook begrijp ik jou , maar volgens mij snap je mijn standpunt niet.

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:51

gmgmelkert schreef:
ik zou er ook goed over nadenken. kun je niet via de dierenbescherming een paardje helpen? meschien 1 die verwaarloosd in beslag is genomen. en die jij weer een fijn leven kan geven.


Ja daar waren we ook al over aan het denken ,
maar weten helemaal niet hoe we daaraan moeten beginnen , heb je mischien een idee ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:57

JACKY_LOVER schreef:
Als ik een goedkoop paard wou was ik al zeker niet gaan kijken naar dit paard en ben ik dan ook niet bezig met de koop van dit paard : [PP] Vandaag voor een nieuw paardje kijken , waarop letten? ! ik , samen met mijn ouders willen een paard een 2 de kans geven ! Begrijp je dat dan niet ?
Ook begrijp ik jou , maar volgens mij snap je mijn standpunt niet.


Sorry, dat je je aangevallen voelt en dat ik niet eerst bij iedereen de berichtengeschiedenis door spit voor ik ergens antwoord op geef. :=

Er staat nu niet bepaald veel toelichting in je eerste bericht en daaruit valt al helemaal niet een standpunt te halen. Ik ben blij dat je mijn standpunt begrijpt. En nu ik weet wat jou standpunt is aangezien je die nu pas verteld kan ik me daar deels ook in vinden. Realiseer je alleen wel dat er veel tijd en geld in kan gaan zitten. En zoek dan liever via de dierenbescherming die dan weer een plaatsje vrij heeft om een nieuw paard op te vangen dan bij het slachthuis. Paarden gaan niet zonder reden naar het slachthuis, daar zit een verhaal en een reden achter.

Suuzert
Berichten: 767
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:58

Paarden verkopen vanuit het slachthuis is verboden. Als jij dus een paard koopt dat eigenlijk geslacht moet worden en je krijgt uberhaupt de mogelijkheid om dit te doen steun je dus het feit dat slachterijen dit soort gedrag blijven herhalen omdat er vraag naar is. Geen paard van de slacht halen dus, want die paarden zijn niet voor niets daarheen gebracht. Hoe durf je het in je hoofd te halen om zoiets achter een paarden eigenaar zijn rug te doen. Want wat je eigenlijk doet is schijt hebben aan de persoon die ervoor kiest om zijn paard te laten slachten, en er dan maar mee aan de haal gaat. Strafbaar, laat het duidelijk zijn.

Als je een zielig paard wilt dan meld je je aan (of je ouders) bij de dierenbescherming dat je voldoende ruimte, tijd en geld hebt om een paard op te kunnen knappen en kun je dat niet dan ga je langs bij een paardenmarkt en haal je daar een zielig hoopje paard op. Vraag me echter af of jij je wel hebt bedacht dat je nu vraagt om een niet al te ziek en niet al te oud paard bij de slacht vandaan, terwijl elk jong dier plotseling iets kan mankeren waardoor je duizenden euro's kwijt bent in ene keer. En heb jij dat geld?

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:01

Ik zou absoluut geen paard van de slacht kopen.. Tenzij ik 100% zeker weet dat het dier niks mankeert. Paarden worden niet voor niks naar de slacht gebracht. ;)

Je zou dan beter idd een paard van bijv. de Dierenbescherming een nieuwe kans kunnen geven. Goedkoop kan duurkoop worden.

Als een nieuwe kans de reden is om een paard van de slacht te kopen zou ik echt eens bij de DB gaan kijken. Als het om een geldkwestie gaat zou ik nog even doorsparen.

Liever een wat duurder paard dan een paard wat van alles mankeert.

Buiten dit alles, mag je tegenwoordig geen eens meer paarden van de slacht kopen.

Stel je voor dat jij je eigen paard naar de slacht brengt omdat het dier gewoon niet meer kan en je komt het een week later, bijv., tegen op Bokt..? Dan ben je ook niet blij.

Ik zelf zou het nooit doen..

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:01

Je hebt dat andere paard toch net gekocht, of gaat dat neit door?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:03

er zijn ook echt 2e kans paarden, is dat niet iets?op http://www.spirithorses.be staan regelmatig paardjes

ik zou het zelf een vreselijke gedachte vinden als ik mijn paard naar de slacht breng, en hij vervolgens doorverkocht wordt...

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:03

Judith_ schreef:
Paarden gaan niet zonder reden naar het slachthuis, daar zit een verhaal en een reden achter.


dat hoeft niet altijd zo te zijn,
zo'n paard kan ook gewoon 'over' zijn, snel weg moeten, volgens iemand moeilijk zijn, weet ik het wat.
was het maar waar dat elk individuele paard / elke pony bij een kundige eigenaar wegkwam, en om wel overwogen redenen naar de slacht is gedaan.

ik vind het mooi als mensen zo'n paard ervoor wegkopen, omdat ze er iets in zien.
sommige slagers zetten de paarden eerst een tijd op het land om aan te komen, er zijn erbij bij wie je een paard kan kopen dat je aanstaat, dus daarmee redt je het van de slacht.
ik neem aan dat paarden die om echt belangrijke redenen dood moeten niet worden doorverkocht, maar de paarden die om willekeurige redenen daar staan zijn niet anders dan de paarden op marktplaats, of op de markt.
alleen staan ze op de nominatie geslacht te worden.

dus ik zeg: tof als je zo'n paard koopt!

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:06

Marigold.. Tof om een paard van de slacht te kopen? :?

Het is miss niet altijd zo dat er wat mis is, maar in een hele hoop gevallen wel. Ook paarden die om hele belangrijke en begrijpelijke redenen naar het slachthuis worden gebracht zijn terug te vinden in de sport oid. Je zou niet de eerste zijn die zijn of haar afgekeurde, dan al niet zogenaamd geslachte, paard tegen komt op het internet oid.

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:06

Ja wij hebben voldoende ruimte , tijd en geld en weet ik veel wat nog allemaal.
Anders wilden wij er al in eerste plaats niet aan beginnen.
En het 'zielig HOOPJE paard' kan je ook terug gelukkig maken die je op een of andere paardenmarkt haalt.
Sorry hoor , maar dat woord ' zielig HOOPJE paard' van je vindt ik eerlijk gezegt wel heel erg grof van je .
Met te oud bedoel ik een paardje van maximum rond de 20 jaar hoor ! eentje dat kreupel is en pijn heeft ja , dat laat ik gaan omdat je dan zeker weet dat het paard afziet.
Te ziek bedoel ik een paard die niet meer kan genezen .

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:07

Hmmm....
*uche*penny??*uche* :o

De meeste paarden worden niet zomaar naar de slacht gebracht,en de eigenaar die het dier naar de slacht brengt,doet dat meestal om zeker te weten dat het dier niet weer naar een ander gaat.
Je weet niet wat je in huis haalt: een dier dat in overdondering heel leuk kan lijken,kan thuis aangekomen een draak worden...
Pas aub erg op met wat je doet,bovendien zou ik het als eigenaar niet leuk vinden als ik mijn van artrose vergeven paard ineens terug zou zien op internet!

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:08

opisop_shop schreef:
Je hebt dat andere paard toch net gekocht, of gaat dat neit door?

Zaterdag gaan we mijn nieuwe paardje betalen volledig ,
gaat zeker wel door maar we zijn al zo lang aan het denken om een paard een 2 de kans te geven.

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:08

ik zal er goed over nadenken of je idd een paard er wel mee helpt om het niet te laten slachten.
De meeste staan er niet voor niks, en anders loop je een groot (medisch) risico. Zou dan eerder rondkijken op het gebied van de dierenbescherming e.d.

Maar het slachthuis, begin er niet aan, sommige paarden hebben erge artrose(ik noem maar even wat) en worden elke keer doorverhandeld en dan wilt er iemand een punt achter zetten door hem te laten slachten en dan kom jij via de achterdeur binnen om het te 'redden". En dan moet zo'n paard weer hetzelfde meemaken dat is niet eerlijk tegenover het paard

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:09

Meisje.. Heel veel paarden die naar de slacht gaan kun je niet met het oog zien of ze wat mankeren. Maar die paarden kunnen wel vreselijk ziek zijn of afgekeurd en dan koop jij zo'n paard en komen al die gebreken na bijv. een maand aan het licht. Dan kost het je klauwen met geld.

Dan kan je toch beter wat meer geld uitgeven aan een goed en gezond paard dan dat je straks bakken met geld kwijt bent aan een paard wat gewoon niet meer kan?

Als je een dier echt een tweede kans wilt geven, ga dan, ik zeg het nogmaals, praten met de DB. Die zijn altijd wel op zoek naar vrijwilligers die een dier op willen helpen/opknappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:10

Aangezien hier boven al eerder is aangegeven dat het verboden is denk ik niet dat elke nette slager paarden door verkoopt.

Nog steeds weet je de reden niet dat het paard naar de slacht is gegaan? Als een slachthuis geen paarden mag door verkopen en dat blijkbaar wel doet, hoe kun je er dan vanuit gaan dat het verhaal wat er mee wordt gegeven juist is. Volgens mij is de kans dat een perfect gezond en handelbaar paard bij de slager terecht komt velen malen kleiner dan dat deze bij een handelaar terecht komt.

Komt ook nog eens bij dat je dus gewoon schopt tegen de beslissing van een ander.

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:10

@ Nanne: ja, zulke paarden red je er niet mee, die help je alleen maar verder in de vernieling, maar dat zijn de paarden die met reden bij de slacht staan.
die bedoelde ik ook niet.
ik doel op paarden en pony's voor wie geen markt is, die over zijn, en die per zoveel tegelijk voor de slacht gaan.

stel, ik koop een pony van een particulier, dan is het oké.
maar koop ik diezelfde pony de volgende dag van de slager die hem gister heeft opgekocht, dan is het niet oké?
tuurlijk wel, dier mankeert niks, eigenaar moest er gewoon van af, thats all.

er gaan zoveel hengstveulens weg voor de slacht, hafjes, maar ook welshjes, etc er zijn zat mensen die een hengstveulen na zoveel maand automatisch door de handelaar laten ophalen, en die verkoopt het gros aan de slager.
aan die pony's mankeert dus niks.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 28-07-09 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:10

Ik zou gaan informeren bij de dierenbescherming. die kunnen je meer vertellen. ik denk dat je daar op een soort van lijst ofzo komt. verder weet ik het eigenlijk niet.

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:11

Nanne schreef:
Als je een dier echt een tweede kans wilt geven, ga dan, ik zeg het nogmaals, praten met de DB. Die zijn altijd wel op zoek naar vrijwilligers die een dier op willen helpen/opknappen.


Ok bedankt.

Alja

Berichten: 25603
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:12

idd een paard gaat niet voor niks naar de slager, koop dan het zieligste paard op de paardenmarkt ;)

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:13

Marigold schreef:
@ Nanne: ja, zulke paarden red je er niet mee, die help je alleen maar verder in de vernieling, maar dat zijn de paarden die met reden bij de slacht staan.
die bedoelde ik ook niet.
ik doel op paarden en pony's voor wie geen markt is, die over zijn, en die per zoveel tegelijk voor de slacht gaan.

stel, ik koop een pony van een particulier, dan is het oké.
maar koop ik diezelfde pony de volgende dag van de slager die hem gister heeft opgekocht, dan is het niet oké?
tuurlijk wel, dier mankeert niks, eigenaar moest er gewoon van af, thats all.

er gaan zoveel hengstveulens weg voor de slacht, hafjes, maar ook welshjes, etc er zijn zat mensen die een hengstveulen na zoveel maand automatisch door de handelaar laten ophalen, en die verkoopt het gros aan de slager.
aan die pony's mankeert dus niks.


ja ! jij begrijpt ons!!! :D

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:14

ja, dat zieligste paard van de paardenmarkt gaat anders ook morgen naar de slager.
jullie doen net alsof elk paard dat het portaal van de slager passeert iets moet mankeren, ik zeg dat dat niet per definitie zo hoeft te zijn.
een bepaalde groep wel, en een bepaalde groep niet!

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:14

Dat is waar Marigold.

Ik heb op een Haflingerstoeterij gewerkt en als de hengstenveulens niet weg gingen op de markt gingen ze naar de slager.. Trailers vol.. :n

Maar als je die paarden koopt, schiet je er dan wel mee op?

Vaak zijn het ook vermeerderingsfokproducten die bij iemand terecht komen die er miss ook wel weer een veulentje mee fokken waardoor er steeds meer "slachtproducten" ontstaan.

Ik ben van mening wat er bij de slager staat, laten staan..