M'n pony verhuurt, maar wordt niet goed verzorgt. Wat nu ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:14

Eerlijk gezegd, ik zou mijn paard (als ik hem al zou verkopen ;) ) nooit aan onwetende mensen verkopen. Ik zou niet meer kunnen slapen dan, echt niet.

In dit geval weet ik zeker dat ik mijn pony meteen opgehaald had. Haken op de kiezen, ingevallen flanken, het beestje houden op een landje zonder extra ruwvoer, nee, zo werkt het niet...... Het is dat jij nu bent gaan kijken, maar stel je nou voor dat je dat niet had gedaan, omdat je je pony al aan hen had verkocht. Dan had dat beestje er maar zo bij gestaan.... ;(
Dat is toch triest?

esther_lizzy

Berichten: 60
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:32

terughalen natuurlijk jij bent de eigenaar

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:38

Yinnar schreef:
Tja, wat Appieee zegt zit ook wat in. Maar als ik het goed heb begrepen hadden ze toch al twee shetten? Dus ze zullen wel wat van pony's weten lijkt mij. .

een shet is niet echt moeilijk om te houden, als ze een beetje gras hebben blijven ze meestal al lekker op gewicht.
een "gewone" pony is al iets delicater om op gewicht te houden

M3lisss

Berichten: 2526
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Betuwe

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:41

terughalen... als jij ze op de vingers tikt, gaat het misschien even goed. Maar straks kopen ze de pony echt van je.. dan heb je er niets meer over te zeggen!

marianne18

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-12-03

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:45

heb het net helemaal doorgelezen en is er al iets bekend over de pony?

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:51

Je kan hem nog wel laten staan, maar dan zou ik wel vaker gaan kijken als het maar 20 km verderop is...

Dan moet hun dochter maar even indimmen met het denken dat het haar eigen pony is, maar dan kan jij een beetje in de gaten houden hoe het gaat en sneller ingrijpen wanneer dat nodig is.

En 'm aan deze mensen verkopen daar zou nog even goed achter m'n oren voor krabben...

Ik heb zelf mijn pony ook verleased, maar die mensen hadden al paarden en verzorgen mijn pony hetzelfde als hun eigen paarden. Ook kan ik komen kijken wanneer ik wil en daarom heb ik ook echt alle vertrouwen in hun.

Als mensen zeggen dat ik niet veel naar mijn eigen pony mag komen kijken krijg ik toch wel argwaan hoor...

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:59

Duhelo schreef:
Yinnar schreef:
Tja, wat Appieee zegt zit ook wat in. Maar als ik het goed heb begrepen hadden ze toch al twee shetten? Dus ze zullen wel wat van pony's weten lijkt mij. .

een shet is niet echt moeilijk om te houden, als ze een beetje gras hebben blijven ze meestal al lekker op gewicht.
een "gewone" pony is al iets delicater om op gewicht te houden


Vertel mij wat :+ ...maar ik neem aan dat je dan wel op de hoogte bent van het houden van pony's. Een shet op een kale wei voer je wel hooi bij. Het beestje moet toch wat eten. Trouwens een goed doorvoede shet die ineens een stuk minder voeding krijgt of de beschikking heeft over minder/geen gras omdat het er niet meer is heeft weer kans op hyperlipidemie. Dus je moet het altijd in de gaten houden en niet per definitie ervan uitgaan dat shetten zo makkelijk te houden zijn. Te dikke shetten zijn ook het beeld wat je vandaag de dag in de weides aantreft. Ook niet echt gezond. Het houden van shetten is makkelijker dan de andere rassen maar er zitten ook wel haken en ogen aan.

The bottomline is dat ik er een beetje van uitga dat mensen zich wel verdiepen in het welzijn van een dier als ze er eentje aanschaffen. Het kan ook erg naïef van mij gedacht zijn hoor. Vandaar dat ik mijn pony direct weg zou halen als ik me in dezelfde positie bevond als TS.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:56

ik vrees ook dat het een beetje te naief is
ik wil er ook altijd in geloven, maar helaas ...

ik zou de pony er ook weghalen,
eigenlijk zou ik mijn pony niet eens verhuren op een andere locatie, maargoed :+

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:48

Duhelo schreef:
ik vrees ook dat het een beetje te naief is
ik wil er ook altijd in geloven, maar helaas ...

ik zou de pony er ook weghalen,
eigenlijk zou ik mijn pony niet eens verhuren op een andere locatie, maargoed :+


Ik probeer altijd maar het beste in de mensen te zien. Vaak tegen beter weten in. |o
Je bent me overigens net voor met je laatste zin. ;)

RuiterL

Berichten: 378
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:13

Zodra dat verhaal inderdaad waar blijkt te zijn. Gelijk weghalen en ZEKER geen tweede kans.
Een paard is een dier dat veel aandacht en verzorging vraagt (niet alleen paarden trouwens) waar je niet klakkeloos mee om kunt gaan en kunt afraffelen. Ze hebben hun kans gehad en als iemand niet goed voor je paard zorgt, zal diegene dat nooit gaan doen ook.
Iemand die een paard verwaarloost verdient geen eens een tweede kans;)

Maar inmiddels ben je al langs geweest.. dus ben benieuwd hoe het is verlopen????

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:53

Klinkt toch alsof de mensen van goede wil zijn.

Heb er zelf ook een staan die toen ze van thuis kwam veel te dik was en nu, uit haar vertrouwde omgeving, in training, veel meer stress maar moeilijk op gewicht te houden is.

Bokt slaat gelijk weer op hol zo te horen, maar met een beetje controle van TS lijkt me dat het prima verder kan gaan.

O ja, de klagende buurvrouw hield Welshjes, als er een stamboek is waar vele fokkers ongezond bezig zijn is het wel het Welshstamboek, met pony's die zo moddervet moeten zijn voor keuringen en shows dat ze nauwelijks meer kunnen draven :+ Dat wordt nu langzaamaan terug gedraaid maar het denken van vele mensen zal nog wel wat achterlopen bij de feiten :D Dus ik zou ook eens kritisch kijken of buurvrouw niet gewoon een soort varken op hoefjes wil zien of een pony in gezonde conditie :P

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:58

Urielle schreef:
Bokt slaat gelijk weer op hol zo te horen, maar met een beetje controle van TS lijkt me dat het prima verder kan gaan.


Dat is juist het probleem. Dat mocht ze dus niet. Anders zou het meiske niet het idee hebben dat het "haar pony" was. Dus de reacties zijn niet geheel uit de lucht gegrepen. En ik heb niemand hier op hol zien slaan hoor hehehe :+

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:30

Feit 1 : TS mag best langs komen, maar daar de deur niet plat lopen.
Lijkt me ook vrij normaal, dan kunnen die mensen net zo goed een verzorgpony zoeken voor hun dochter. TS heeft nu goede raad gegeven en gaat vast over een maandje nog eens zien of de pony al wat opgeknapt is.

Feit 2: Buurvrouw heeft gezegd dat de pony op een kaal landje stond.
Er staat nergens dat de pony daar altijd staat, er staat niet dat het diertje niet gewoon op stal gevoerd wordt of wat dan ook. Er staat ook nergens waarom het dier op dat landje stond. Wie weet stond hij eerder bij de shetters en werd hij daar opgejaagd oid waardoor hij nu teruggevallen is en zetten ze hem expres apart om hem rust te geven. Allemaal vraagtekens.

Feit 3: De pony is wat ingevallen.
Dat kan heel veel oorzaken hebben en die mensen worden nu op een openbaar forum zo goed als beticht van verwaarlozing. Misschien heeft het beestje problemen met de vertering, door de tanden, door ander voer, misschien moeten de nieuwe eigenaren nog een goed dieet vinden passend bij de nieuwe omstandigheden, misschien is het een stresskikker die door de vreemde omgeving en wellicht meer training alles verbrandt wat erin gaat en niks overhoudt... en misschien krijgt hij idd niet goed te eten maar dat kun je op basis van dit niet concluderen.

Feit 4: Pony stond op stal te eten toen TS aankwam.
Lijkt me alleen maar positief, maar er worden al hele scenario's uitgeschreven over eigenaren die dat nu doen om te verbergen dat het beest verwaarloosd wordt :+

Ik zeg niet dat het dier goed of slecht verzorgd wordt, ik zeg dat Bokt hier op basis van deze informatie niet kan oordelen of het beestje terugmoet ja dan nee gekeken naar de verzorging van de leasers.

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:44

Tja dat kan je nu eenmaal nooit op een forum tenzij je het dier zelf hebt gezien. Dus je gaat af op wat je leest en probeert er een beeld bij te vormen. Jij interpreteert dat anders dan de meesten mensen hier wat niet gelijk wil zeggen dat die personen dan "op hol slaan". Het is gewoon hun mening net zoals jij de jouwe hebt. Ook jij weet niet of jouw mening correct is want jij hebt het paardje ook niet gezien en weet ook niet of het beeld wat jij bij het verhaal hebt klopt. Maar dat terzijde. Ieder zijn eigen mening. Het is TS die uiteindelijk beslist wat ze gaat doen. Daar kunnen wij verder niets aan veranderen. Ik weet wel wat ik zou doen maar daar kan zij heel anders over denken.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:54

Dat is het hem juist, ik interpreteer niks en schort mijn mening nog even op. Ik lees in dit topic TE veel voorbarige conclusies.
Misschien zijn de leasers gemene dierenbeulen die een sneue pony verwaarlozen, misschien zijn de leasers domme mensen die geen kaas hebben gegeten van pony's verzorgen, misschien zijn de leasers mensen die hun uiterste best doen om een terugvallende pony (om wat voor reden dan ook) goed te verzorgen. Kan allemaal, met alle mogelijke grijstinten, tussengradaties en overlappingen :+

Whoopi1
Berichten: 252
Geregistreerd: 22-07-09

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:05

Ik zou een goed woordje spreken met die mensen, en onaangekondigd langs gaan, als het niet beter word binnen nu en een maand, het dier terughalen en die mensen er niet meer bij laten.

Succes

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:06

Urielle schreef:
Dat is het hem juist, ik interpreteer niks en schort mijn mening nog even op. Ik lees in dit topic TE veel voorbarige conclusies.
Misschien zijn de leasers gemene dierenbeulen die een sneue pony verwaarlozen, misschien zijn de leasers domme mensen die geen kaas hebben gegeten van pony's verzorgen, misschien zijn de leasers mensen die hun uiterste best doen om een terugvallende pony (om wat voor reden dan ook) goed te verzorgen. Kan allemaal, met alle mogelijke grijstinten, tussengradaties en overlappingen :+



Oké, dan had ik jouw bericht verkeerd geïnterpreteerd. Blijft wel een feit dat ze TS even hadden kunnen bellen dat de pony wat aan het invallen is. Dat lijkt mij tenminste logisch als je een pony van iemand huurt. En dat hebben ze niet gedaan. Vind ik persoonlijk zeer kwalijk.

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:14

Knap TS, dat je je pony daar kan laten. Ik had hem zonder boe of ba terug gehaalt.. Als die invalt, op een kale wei staat wil dat zeggen dat het al een tijdje zo is. Zelfs een niet-paardenkenner weet toch dat een paard niet de hele dag zonder voer op een kale wei mag? Mijn mening is dus : terughalen.

Of er vanaf nu 3x per week langsgaan, erg spijtig dat het kind dan haal gevoel van 'eigen pony' kwijt is maar dan hadden ze haar maar beter moeten verzorgen vind ik.
Succes!!

rizo
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:16

gelijk terug halen je pony!
geef ze niet eens een derde kans, want dat is dit alweer.
je hebt je pony al 11 jaar in bezit en dan als je over zou gaan tot verkopen dan wil je dat toch aan iemand met verstand en die het gelijk goed doet met de verzorging.
de welzijn van je pony is veel belangrijker dan een 'vreemd' meisje die een pony wil..
ben benieuwd hoe het nu met je pony gaat?!

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:21

Maflingertje schreef:
mepril schreef:
hallo daar was ik weer

ben even wezen kijken en heb haar daar toch maar laten staan ze stond nu binnen met wat kuil en het viel op zich wel wat mee ze was aleen wat ingevallen bij haar flanken en heb haar in haar mond gekeken en toen zag ik dat ze haken op haar kiezen heeft dus niet raar dat ze niet goed eet
ook heb ik het landje bekeken en daar stond inderdaad geen gras meer op en ze zouden haar op een ander land zetten nu dus hoop dat het nu beter word het gaat in ieder geval nu wel onder mijn toezicht


Je hebt verteld dat je gisteren zou komen en dan staat de pony op stal met wat kuil. Waarom stond de pony op stal? Mocht je niet zien, dat ze op een kaal weitje stond?

Ik zou een keer zonder afspraak naar ze toe gaan en kijken hoe ze er op dat moment bijstaat!


Dit zou ik inderdaad ook doen ;)
maar ik neem aan dat je het nu wel wat extra in de gaten houd?
en kijken of het beter gaat als de tandarts is geweest,
succes en sterkte in elk geval! hoop dat het nu beter met de pony gaat!

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:28

Zou het bij dit soort berichten echt niet vreemd vinden als je een aantal keren onaangekondigd langsgaat. Je vertrouwen is nu beschadigd (al dan niet door hun schuld) en moet hersteld worden, logisch toch? Het gaat om je dier niet om een bankstel! Als zij daar geen begrip voor hebben hebben ze ook geen idee van dierenliefde. Zou wel, als na een tijdje blijkt dat alles erg goed gaat, de bezoekjes weer wat afbouwen (alhoewel ik persoonlijk toch minstens 1x per maand een onaangekondigd kopje koffie kwam drinken :P ..), constante controle lijkt me ook niet de bedoeling.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:07

Mallodie schreef:
Knap TS, dat je je pony daar kan laten. Ik had hem zonder boe of ba terug gehaalt.. Als die invalt, op een kale wei staat wil dat zeggen dat het al een tijdje zo is. Zelfs een niet-paardenkenner weet toch dat een paard niet de hele dag zonder voer op een kale wei mag? Mijn mening is dus : terughalen.

Of er vanaf nu 3x per week langsgaan, erg spijtig dat het kind dan haal gevoel van 'eigen pony' kwijt is maar dan hadden ze haar maar beter moeten verzorgen vind ik.
Succes!!

Wie zegt er dat het paard een hele dag zonder voer staat?
en wie bepaalt wat een kale wei is? voor de een is dat een gewone kortgegrazen weide, en voor de ander is het een zandbak waar er niks meer op staat.
voor leken is een paardenwei al vlug een kale wei (vergeleken met bv een koeienweide)

Misschien werd die opgejaagd van de andere paarden, waardoor hij niet aan het eten kon, en hebben ze dat gezien doordat hij inviel, en apart gezet om hem wel deftig bij te voeren.
Misschien kwam die niet goed overeen met de andere paarden, en liep die een hele dag te stressen, waardoor hij ingevallen is.
Hij had haken op de kiezen, mss kennen de eigenaars er niet genoeg van om dat te detecteren, en is hij daardoor wat ingevallen.

ik ben benieuwd naar het vervolg vd TS!

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:14

Ik zou de komende tijd regelmatig langsgaan. Kijken wat ze eraan doen. En dan onaangekondigt.
Dan kun je altijd nog besluiten de pony daar weg te halen.

mepril
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: waar jij nie bent

Re: mn pony verhuurt maar word nie goed verzorgt wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:36

nou hier weer even een update van mij

ik ben vandaag weer wezen kijken en de tandarts was inmiddels al geweest. ze eet nu beter en staat op een stukje land waar al iets meer gras op staat .

dat is positief zou je denken .

maar vandaag kwam ik daar om te melden dat ze weer geent moet worden en dat we dus de dierenarts daarvoor moet komen .
maar dat wou de man liever niet omdat hij dan een probleem kreeg met de mestwet ofzo weet nie hoe dat zit ofzo maar hij heeft heel veel koeien en daardoor ook heel veel mest en als de dierenarts dat zag konden ze dat nog wel es door gaan geven had ie het over .

dus ik heb nu besloten dat de pony daar weg moet .

heb mn broertje haar vriendin gebeld of ze daar kan staan en dat was geen probleem dus we halen haar vanavond op en dan weet ik zeker dat ze goed verzorgt word en ik niet meer voor verassingen kom te staan .

nou jullie zijn dus even weer op de hoogte

rizo
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:44

goed zo!
mooi dat je je pony gaat ophalen,
wat een onzin om geen dierenarst te laten komen, wat nou als die echt ziek is....
maar in ieder geval gaat de pony daar nu weer weg :o :D