verzorgpaard versus eigen paard (huidige stalling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

verzorgpaard versus eigen paard (huidige stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:39

Het verhaaltje: ik heb 6 jaar paard gereden, dan gestopt voor school, terug begonnen sinds een paar maanden en een verzorgpaard gezocht.

Die heb ik ondertussen gevonden en voor 125 euro per maand mag ik zoveel gaan rijden als ik wil (in de toekomst) en langsgaan wanneer ik wil. Het paard staat op een mooie grote weide met 3 boxen. Tot voor kort had de eigenaar 2 paarden (en dus 2 boxen in gebruik) maar sinds kort staat haar paard alleen (pony is overleden). Probleempje is dat mijn verzorgpaard een erg dominante ruin is en een consequente hand nodig heeft (ik ben nogal zacht). Dus voorlopig mag ik enkel rijden als de eigenares tijd heeft om samen te rijden (dat zij mij dus "les" geeft om het paard te leren kennen), dit is nu 1 keer per week. Wel leert ze mij alles hoe het is om een eigen paard te kunnen hebben (stallen, longeren, verzorging) dus dat vind ik wel leuk. In augustus gaat ze nog minder kunnen "les" geven wegens tijdgebrek, dus vraag ik me af of ik dan het paard al ga kunnen berijden naar haar normen. Het is vooral de bedoeling dat ik recreatief ga rijden, dus wat pistewerk, buitenritten maken,... Het verzorgpaardje is heel schrikkerig, dus dat schrikt me wat af. Nu heeft de eigenaar sinds kort de box aangeboden op een site om te verhuren. Maar nog geen reactie op gekregen.. terwijl ze echt dringend op zoek is naar een vriendje voor haar paard. Een paard bijkopen is denk ik geen optie..

Nu weet ik niet goed wat doen. Verder het verzorgpaard nemen en momenteel genoegen nemen met elke dag borstelen en 1 x per week rijden voor 125 euro, maar wel leren longeren, en dergelijke. Anderzijds wil ik gewoon zelf graag een paardje (moet dan 200 euro betalen vol pension, excl DA en hoefsmid) waarvan ik weet dat ik elke dag kan rijden en vooral rustig op buitenrit kan gaan met een paard dat niet schrikachtig is. Ik heb het nog niet voorgesteld omdat ik niet durf. Als ze de stal verhuurt krijgt kan ze 2 keer verdienen (verzorgpaard + stal), en als ik diegene zou zijn dat de stal neem verliest ze het verzorggeld en moet ze opnieuw een bijrijder zoeken. Ik heb vooral schrik dat als ik het voorstel, ze gaat denken dat ik haar paard niet meer wil verzorgen. Heb het wel zo al is laten vallen dat ik de box wel wou nemen, maar meer al lachend dus heeft ze er niet echt op gereageerd. Verder is de eigenares een heel lief meisje dat haar afspraken meer dan nakomt.

Dus kort voor- en nadelen:
- 125 euro is veel geld voor momenteel 1 x rijden, maar wel elke dag naartoe kunnen zonder te hoeven bellen of dergelijke
- ik leer longeren
- ik leer hoe het is om een eigen paard te hebben (qua tijd)
- ik heb nu niet de kosten van DA en/ of hoefsmid
- als ik eigen box zou hebben kan ik zelf paard kiezen en elke dag rijden (maar heb dan wel niet de ervaring om een goed/ gezond paard uit te kiezen als we zouden kopen..)

Ik weet niet of ik echt duidelijk ben met mijn verhaal, ik het het zo kort mogelijk proberen schetsen. Jullie meningen zijn meer dan welkom!

happy2014

Re: verzorgpaard versus eigen paard (huidige stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:41

je bent gek, ik zou nooit 125 euro betalen voor 1x in de week rijden! De mensen die mijn paard rijden, betalen helemaal niets. Vroeger vroeg ik wel geld, 50 euro voor 2x per week, of 75 voor 3x per week, maar ben daar van teruggekomen. Ik zou liever iemand hebben die kan rijden en goed voor mijn paard is, als iemand die betaald. Bovendien, leg er 100 euro bij en je kan een eigen paard onderhouden..

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:14

125 euro per maand is belachelijk veel, je mag dan poetsen en stallen uitmesten en misschien 'ns een keertje rijden.
Zou je een eigen paard willen kopen, dan moet je beslist iemand meenemen die er wel veel verstand van heeft en ook door een dierenarts laten keuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:18

Pff...125 euro. Wat een afzetterij zeg.
Kun je beter een verzorgpaardje op een manege nemen. Dat is ook wel aan de prijzige kant, maar stukken goedkoper dan 125 euro in de maand.

Wat ik heb gedaan: Ik heb regelmatig mijn instructrice met de verzorging van haar paarden. Leer je ook een heleboel van.
Probeer eens iemand te vinden waar je eens mag meehelpen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:30

ja da's waar. ik lees hier regelmatig van mensen die schrijven dat het win-win is. En dat is eigenlijk zo. Want nu moet ze regelmatig geen halfuur rijden met de auto om gewoon het paard eten te geven. En ik geef er nog geld voor ook.. Het is wel de bedoeling dat ik met verloop ook elke dag kan gaan rijden en dit voor die 125 euro dan. Het is omdat ik zelf begon te twijfelen dat ik hier het bericht had geplaatst. Ik heb niet de mogelijkheid om bv bij de instructrice mee te volgen en zo een boel te leren. Ik rijd wel ook wel op de manege, maar zij heeft hier geen eigen paarden staan en rijd gewoon willekeurig is een paard. Daarom dat ik denk dat ik verder niet de ervaring heb voor een eigen paard gezien ik ook nu pas heb leren longeren door het verzorgpaard...
Zijn er nog dingen die je absoluut dien te kennen voor je eigen paard? De verzorging en stallen kan ik wel volledig op mij pakken, daar heb ik geen problemen mee.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:41

edit; bij ons op de manege is het trouwens 120 euro voor half pension

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:50

Meer informatie over een eigen paard kun je vinden door de zoekfunctie te gebruiken.
Buiten dat zou ik veel minder betalen voor 1x in de week rijden en verzorgen dan 125,- per maand.
Pas wanneer je bij wijze van elke dag zou rijden dan kun je als je dat wilt ook meer gaan betalen.
Maar nu zou ik dat zeker niet doen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:00

125euro voor elke dag rijden en dan ook nog les kan ik me wel in vinden, maar je bent eigenlijk gek om dat zelfde bedrag ook te betalen als je maar 1 keer in de week mag rijden omdat de eigenaar geen tijd heeft, dan zou ik overleggen om tijdelijk een lager bedrag te betalen.
naar wat ik lees heb je niet echt genoeg ervaring om een eigen paard op zo'n klein stalletje met weinig kontrole te hebben.
een eigen paard hebben zou miss wel kunnen maar dan zou ik toch eerst ong een jaar op een manege staan.
als je een eigen paard wil kopen zou ik altijd iemand meenemen die er verstand van heeft en die je vertrouwd want het gaat om veel geld en er zijn helaas een hoop mensen die misbruik maken van mensen die er niet zo veel van weten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:42

Verplaatst van VSW naar PP.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:58

amouroke schreef:
Zijn er nog dingen die je absoluut dien te kennen voor je eigen paard? De verzorging en stallen kan ik wel volledig op mij pakken, daar heb ik geen problemen mee.

Je moest eens weten hoe razendsnel je leert wanneer je een paard koopt :Y) Je geeft aan dat je een braaf, betrouwbaar paard wil. Als je er nou eentje zoekt die ook nog vergevingsgezind is kun je daarmee denk ik wel een heel eind komen :j Daarnaast: kan de eigenaar van de stal, waar je nu dus dat paard voor rijdt, je niet wat leren? Of je kunt haar om hulp vragen als er iets is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:21

Ik vraag me af adhv je tekstje of jij wel genoeg ervaring hebt voor een eigen paard, op een stal waar je vaak helemaal alleen bent. Wie pakt hem door als hij eens flink wegsprint? Een bok geeft? Steigert? Naast je een bommetje wordt? ...
Want geloof me, zelfs het braafste paard kan lelijk gemeen worden.

Dit hangt dus af van jouw kunnen, en dit kun je beter laten inschatten door anderen! neem eens privéles op enkele stallen, en vraag om een eerlijke mening, niet enkel qua rijden, maar ook qua omgang!!! Kun je een paard zelfstandig uit de wei halen? Even de frissigheid van een heel jolig paard longeren? Een jolig paard zadelen? Langs een eng voorwerp leiden? Op de plek zetten?
Kun je een paard fatsoenlijk rijden in alle gangen, ook wanneer die even geen zin heeft, of mss zelfs helemaal niet wil? Heb je geld om naast een eigen paard ook voldoende les te nemen?

Je verwart trouwens 2 problemen: 1 een duur verzorgpaard waar je amper mee rijdt en 2 een lege stal.
Ik zie helemaal niet in waarom je daarom automatisch een paard zou kopen om net die stal te vullen.

Is het geen optie om te gaan lessen met je verzorgpaard, zodat je al 2 keer per week kunt rijden? En dan te zien hoe dit evolueert? Eventueel trek je de prijs van de lessen af van het huurgeld, want dit is belachelijk: je betaalt om een paard te verzorgen haast! tenzij de eigenaresse je wekeleks van érg goede les voorziet :Y) Ik snap wel dat zij momenteel investeert in jou, maar de overeenkomst is gewsoon te onzeker! Wat als je binnen 4 maand nog steeds niet zelfstandig met hem kunt rijden?

Ik denk dat je even heeeeel rustig alles op een rij moet zetten. Ik zou niet aan een eigen paard beginnen vooraleer je eerst weer wat fatsoenlijk en regelmatig gereden hebt.
Laatst bijgewerkt door poes op 24-07-09 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:22

Allereerst verklaar ik je ook voor gek dat je €125 per maand betaald voor één maal per week mogen rijden, je betaald nu voor iets wat er nog niet is; namelijk elke dag in de week mogen rijden. Ik zou als ik jou was hier nog even op terug komen bij de eigenaresse, duidelijk maken dat je het er mee eens ben dat ze je nog maar één maal per week wil laten rijden, en dit onder begeleiding maar jij in deze soort 'proefperiode' niet bereid ben te betalen voor iets wat er nog niet is. Of je €125 wel een reëel bedrag vind wanneer je 5 dagen per week mag rijden, zou ik zelf nog eens goed over nadenken.

Om terug te komen op de titel van je topic, verzorgpaard versus eigen paard ben ik van mening dat je naast voldoende kennis ook goed na moet denken over of je het je echt wel kan veroorloven.
barbara28 schreef:
Bovendien, leg er 100 euro bij en je kan een eigen paard onderhouden..

Hier ben ik het dus niet mee eens, mits je theoretisch gezien bedoeld en het onderhouden qua stalling, voer en eventueel hoefsmid kosten. Ik vind uitgaan van een bedrag van €225 in praktijk niet juist, tenzij je het hebt over een (bijna) gratis stalling of stalling aan huis. Naast kosten die je kan begroten, zoals stalling,voer en les -kosten komen er nog kosten bij die je redelijk kan inschatten zoals de kosten van de hoefsmid, tandarts, inentingen en wormenkuren. Hier bovenop komen nog onverwachte kosten, die helaas vaak erg hoog zijn. Denk aan een paard dat ziek wordt naar de kliniek moet, weg gespaarde geld. Maar ook kleinere bedragen voor bijvoorbeeld het vervangen van kapotte gebruiksvoorwerpen zijn vaak bij elkaar opgeteld nog een aardig bedrag.

Daarnaast moet je ook niet te licht denken over de kosten van de aanschaf. Naast de kosten van het paard zelf, zul je ook voor een goed passend zadel, hoofdstel, dekens en dergelijke moeten zorgen.

Naar mijn mening kun je het best of doorgaan met je verzorgpaard nu, maar dan wel nog eens goed praten over de kosten. Of een ander leuk verzorgpaard zoeken, eventueel als je het geld er wel voor heb is misschien een paard leasen ook een goed idee? :) Zo leer je hoe het is om een eigen paard te hebben, maar in het geval van 'nood' zit jij niet met het probleem dat jij de hoefsmid/dierenarts kosten van je paard niet meer betalen kan.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:07

nee hoor, ik had de ballen verstand van paarden toen ik 3 jaar terug mijn paard kocht, je leert razendsnel, je hebt altijd stalgenoten en je leest een hoop, voor je het weet, voelt het allemaal vertrouwd.

_charlotte: ik denk dat je wel degelijk voor dat geld een paard kan onderhouden, ik zelf ben wel meer kwijt, maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Ik ken zat mensen die voor rond de 200/250 euro een paard onderhouden, die echt niets te kort komt hoor.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:26

Je hoeft echt niet alles te weten voor je een eigen paard aanschaft, praktijk is de beste leermeester, maar je moet er dan wel voor zorgen dat je voldoende begeleiding kunt krijgen. En ik denk dat dat een beetje een probleem gaat worden als je het paard stalt bij je huidige verzorgpaard. De eigenaresse heeft nu al te weinig tijd voor haar eigen paard, ik denk niet dat je kunt verwachten dat ze tijd voor je zal hebben om je wegwijs te maken als je een eigen paard aanschaft. Een manege of grotere pensionstal zal dan wellicht een betere keuze zijn, ook qua lessen.

Overigens vind ik het vreemd dat een eigenaar die nu al veel te weinig tijd heeft om haar eigen paard te verzorgen ook pensionstalling gaat aanbieden? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik vind 200 euro nl. veel geld als je alles zelf zou moeten doen.

In de kosten van een eigen paard moet je je inderdaad niet vergissen: de basisuitrusting kost ook geld, een reservepotje ("calamiteitenfonds") is handig en naast stalling heb je andere vaste kosten.

Succes met je beslissing!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:26

Bedankt voor de reacties. Jullie staan objectiever dan ik tov mijn 'probleempje' :).
De eigenaar komt wel elke avond voor haar paard eten te geven en stal uit te kuisen. Vandaar dat ze de stalling ook te huur aanbied, voor die 200 euro krijg je dan stalling en voer voor je paard. Op 5 min stappen met je paard is er een binnen- en buitenpiste waar je voor moet inschrijven per jaar (som 60 euro).
Ik denk dat ik eens een serieus gesprek ga beginnen over haar verwachtingen (zij verwacht dressuur terwijl ik liever recreatief rijd) of ik die al dan niet kan inlossen en over het bedrag. Ik ben blij met jullie argumenten, dat is soms zo'n beetje verwoord wat ik denk maar niet kan omschrijven. Zoals betalen voor iets wat we hebben afgesproken in de toekomst (5 keer rijden) en komen knuffelen omdat zij er geen tijd voor heeft.
Zij wilt vooral dat haar paard beweging heeft (en liefst op het niveau dat hij heeft bereikt in het verleden), maar voor mij hoeft deze hoogstaande dressuur niet. Ik zie haar morgen dus kan dan eens praten. Ik vraag me af hoe ze zal reageren.. dit is nu niet bepaald een gesprek waar ik naar uitkijk :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:03

Veel sterkte morgen :) Het zou jammer zijn als je er met de eigenaar niet uit komt... maar er zijn meer leuke paarden, die beter bij je passen. Niks doen waar je niet achter staat he ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:16

Bedankt :). Als we er niet uitkomen kan ik misschien best half pension nemen op een manegepaard. Daar ben ik altijd in de buurt van andere (als ik hulp nodig heb) en zijn de paarden misschien nog wat volgzamer/ braver. Want een manegepaard valt absoluut niet te vergelijken met een eigenaarspaard heb ik gemerkt :). Ik denk dat ik ook vind van mezelf dat ik minder kan dan werkelijk is. Dat zei de eigenaar ook, dat het lijkt alsof ik continue van mezelf denk dat ik het niet goed doe, terwijl het we zo is. We zullen wel zien binnenkort, zal jullie op de hoogte houden ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:43

Hallo

Ik zal jullie weer even op de hoogte houden. Ik heb zondag een gesprek gehad met de eigenaar. We hadden 's morgens afgesproken zodat ze me nog een les zou kunnen geven. Tijdens het opzadelen hadden we erover gesproken als ze een tweede paard zou nemen enz.. Toen we de piste opkwamen was al snel te merken dat we met het paard weinig konden aanvangen. Tijdens het longeren was hij heel wild en schrikachtig. Ik ben er toch opgegaan maar na 5 min weer al terug af. De eigenaar vertrouwde het paard niet en had schrik dat ik er zou afvallen.. Voor zover mijn 5de keer op het verzorgpaard.. Ik heb haar gezegd dat ik denk dat het niet klikt tussen mij en het dominante paard, en dat ik denk dat ik nog niet genoeg ervaring heb om hem onder controle te kunnen houden. Zij heeft dan zelf een 30 min gereden maar bevestigde dat hij idd heel moeilijk deed. Toen we terug gingen naar de stal spraken we over een 2de paard. Ik zei dat ik het wel leuk zou vinden een eigen paard te hebben en droomde luidop. Ze ging hierop in en stelde voor dat ik een paard zou kopen om als vriend te zetten bij haar paard en dat ik dan 200 euro stalling betalen per maand. Ik moest naar huis en heb daar verder nagedacht. Ik had haar gemaild dat ik nu genoeg tijd zou hebben voor het paard, maar binnen 5 jaar misschien niet meer (als ik andere plannen heb zoals een eigen huisje en kindjes..) en dat het me dus geen goed idee leek om een eigen paard te kopen (ook owv de ontbrekende ervaring). Ik stelde haar voor dat zij toch ging voor het paard waar zij al reeds een oogje op had en dat ik dan half pension zou nemen. Ze mailde terug dat ik op deze manier nooit een eigen paard zal hebben, altijd afhankelijk zal zijn van anderen en dat een eigen paard ook je hele leven niet veranderd. Ze stelde daarbij ook voor dat ik het dan na 5 jaar terug kan verkopen, of gewoon in de weide laat staan zonder te berijden. Ik was een beetje teleurgesteld in haar reactie maar liet duidelijk verstaan dat ik heel graag een paard zou hebben maar dat het nu nog niet realistisch lijkt voor mij. Een beetje later stuurde ze me links door van paarden die te koop staan.. Ik ben heel teleurgesteld, vooral omdat ik de eigenaar initieel heel graag had. Ik wil een juiste beslissing maken in eerste plaats voor mezelf, en in tweede geval wil ik niet zomaar onbezonnen een paard kopen. Ik had gehoopt dat ze hier meer begrip voor had, maar blijkt van niet.
wat denken jullie hiervan?

Sorry voor het lange verhaal

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:52

Ik vind haar niet bot overkomen eigenlijk! Bedoel, binnen 5 jaar is nog zo lang... als je daarmee rekening moet houden... Dat zie je dan wel weer toch? Maar idd, je moet er echt helemaal achter staan om een paard te kopen!!

Ik snap trouwens helemaal niet hoe jullie hieraan begonnen zijn, jij hebt duidelijk de ervaring en het verlangen niet om dit paard dressuurmatig te trainen, niet kwaad bedoeld hoor!

Verder vind ik 200 euro zonder piste veel geld.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 17:16

Hoe we hieraan begonnen zijn? Wel ik had een advertentie geplaats op internet dat ik een verzorgpaard zocht om recreatief te rijden, wandelingen maken vooral. Het paard heeft op hoog niveau dressuur gereden. Ik heb haar verteld dat ik 6 jaar manege ervaring had, maar door omstandigheden 10 jaar was gestopt. Sinds een paar weken terug opgenomen en van het een kwam het ander. Mijn bedoeling is idd niet dressuumatig doortrainen, maar ontspannen en recreatief rijden. Ik heb ook de ervaring niet voor de hoge dressuur.
En 5 jaar is inderdaad nog zo lang, maar een paard wordt gemiddeld ook wel oud he.. Misschien sta ik er momenteel nog te gereserveerd voor, maar het is niet zomaar iets waar je impulsief mee begint denk ik dan. Vergis je niet, ik wil sinds mijn 6 jaar doodgraag een paard. Maar ik wil het beestje ook geven wat het nodig heeft.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:28

ik zou bij je gevoel blijven en ik zou zeker nu geen paard kopen.Je geeft eigenlijk al aan dat je je niet wilt vastleggen voor een paar jaar. Bij de keus van een paard kopen hou je rekening dat het dier een altijd jaar blijft leven. Dus alle fases van je leven(kinderen,verhuizen) gaat het paard gewoon mee.
Ik denk dat je voor de ervaring gewoon lekker moet gaan bijrijden ergens anders(en niet voor 125,- euro 1 x per week).ga op zoek naar een paardje om mee buiten te rijden en hou hier maar gewoon mee op.Laat je nu geen paard aansmeren.
suc6 verder

200 euro voor een stal zonder piste vind ik ook fors.

xLiisannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:18

125 euro is echt veel! Zou ik nooit doen voor 1x in de week
Ik heb ook een verzorgpony daar ga ik elke dag naar toe en borstel hem elke dag en ik longeer hem als ik te weinig tijd heb om te rijden. Ik mag zovaak rijden als ik wil en hij ziet geen cent alleen een mooi uitzient paard dat doet hem genoeg. Ik hoef dus geen geld te betalen helemaal niks, dus voor mij klinkt het echt heel erg raar dat je zoveel moet betalen terwijl je gewoon iemand helpt met zijn/haar paard. Ik zie het daarom ook zo, de eigenaar heeft niet genoeg tijd kan alleen langskomen voor water en eten (soms) dus eigenlijk help ik hem met het paard te verzorgen. Ik vind het leuk om te doen en het bespaart heb veel tijd. Dus zie ik er ook niet het nut van in dat je zoveel moet betalen terwijl je iemand helpt.

Als je zelf denkt dat het beter van niet is om een eigen paard te kopen dan zou ik bij jou besluit blijven. Je hebt toch wel de nodige kennis nodig voordat je een eigen paard neemt

suc6 nog

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:30

Goed dat je het gesprek bent aangegaan!

Ik denk dat je heel reëel bent, blijf vooral bij je eigen gevoel. Ik denk eerder dat de eigenaresse van je bijrijdpaard te hoge verwachtingen heeft.

Er zijn inderdaad meer verzorgpaarden te vinden die beter bij je kunnen passen, gewoon verder kijken.

Aan een verzorgpaard wat je niet kunt hanteren heb je ook niets en kan zelfs gevaarlijk zijn. Krijg ook niet de indruk dat je er nu echt lol in hebt terwijl dat wel zou moeten.

Succes met je beslissing.

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:40

Goed dat je een gesprek hebt gehad met de eigenaaresse.

Maar als je zelf niet 100% achter de beslissing van zelf een paard kopen moet je het zeker niet doen.

Maar ik vind €125,- wel veel voor 1x rijden in de week.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:03

Goed dat het je gelukt is om een gesprek te hebben!
Je hebt het dus niet over de prijs van de ruin gehad? Of is het al zeker dat je ermee stopt?

Uit je berichten maak ik ook op dat je zelf er ook niet helemaal achter staat om een eigen paard te kopen/houden, bij twijfel zou ik het dan ook niet doen, het kan altijd nog toch?

Ik zou ook heel graag een eigen paard willen, maar dat zit er voor mij op het moment ook niet in, en ik vind de verantwoording nu ook nog te eng, ik ben ook niet superervaren en rij ook niet de sterren van de hemel!
Daarom heb ik ook een verzorgpaard om lekker bezig te zijn met hem, en ervaring op te doen, en wie weet ooit op een dag....:D