"echt" leren rijden... Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

"echt" leren rijden... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:16

Allereerst: geen idee of het hier goed staat. Kwam er niet helemaal uit, maar mag uiteraard verplaatst worden ;)

Ik ben al zo'n 20 jaar manegeruiter, en ik zou graag beter (ofwel "echt") leren rijden. Het liefste zou ik dit doen door op een verzorgpaard te rijden, waarmee ik les zou kunnen krijgen. Dat lijkt me dé manier om op alle vlakken meer ervaring op te doen: verzorging, "onderhoud", rijden, longeren. Echter lukt het me maar niet om het juiste verzorgpaard te vinden. Waarom? Omdat veel mensen niet op manegeruiters zitten te wachten, en graag iemand willen hebben die "echt" kan rijden. Of ze willen iemand met bijvoorbeeld minimaal L-niveau. Ik snap het wel hoor, het is natuurlijk handiger als je iemand kant-en-klaar op je paard kan zetten en er niet naar om hoeft te kijken. Maar hoe moeten wij manegeruiters dan ooit "echt" leren rijden?? Ik geef toe: ik heb een onrustige hand, maak me te sterk (hoe erg ik dat ook vind, het lukt me maar niet om daar mee af te rekenen) mijn benen liggen niet mooi stil, en mijn houding laat behoorlijk wat te wensen over. Maarja, ik rijd ook iedere week weer op een ander paard, en eer ik een beetje doorheb hoe ik die moet rijden, is de les alweer bijna voorbij. Dus werken aan mijn houding en zit is er vaak niet meer bij. Ook wordt daar in de les niet veel op gelet, veel meer op hoe je paard loopt. Maar dat ik het nu nog niet kan, betekent niet dat ik het niet kan leren, en dat is nou juist wat ik zo graag wil: "echt" leren rijden.

Inderdaad, echt blijft tussen de aanhalingstekens staan. Ik blijf het namelijk een vreemde uitdrukking vinden. Ik ben ervan overtuigd dat ik na 20 jaar toch wel íets kan ;)

Dus: hoe kan ik "echt" leren rijden? Moet ik mezelf dan, tegen beter weten in, wel aanprijzen als zeer ervaren? Toch stiekem een niveau geven aan mijn rijden? Ik wil graag zo eerlijk mogelijk zijn, de eigenaar van een paard dient natuurlijk te weten waar hij/zij aan toe is. Zijn er misschien plekken waar je beter kan leren rijden, als je geen eigen paard hebt?

Anoniem

Re: "echt" leren rijden... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:19

privelessen van iemand die wel op je houding let
helpt erg veel

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:20

Maar zonder eigen paard zijn privelessen erg moeilijk te vinden...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:22

Privelessen op de manege, vaker dan één keer per week les nemen, een paard leasen op de manege / bij een particulier zodat je vaker dan één keer week kunt rijden en dan ook vaker op hetzelfde paard rijdt?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:23

eerlijk blijven dat als allereerste! Het heeft geen nut om jezelf een niveau te geven en als je mag komen proef rijden je er niks van kan laten zien (om het even heel hard te zeggen).

Misschien kan je eens priveles nemen op je manege, of een extra les per week. Hebben ze geen zitlessen bij jou op de manege?
Voor de rest blijven zoeken naar een verzorgpaardje en net zolang zoeken tot je de juiste vind.

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:23

Misschien een lease paard, en daar mee prive lessen volgens.
Leas paard is haast nog goedkoper als elke week naar de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:24

paardje huren en dan priveles nemen
ik krijg priveles van de manege eigenaar (zware tour startgerechtigde ruiter) en leer echt mega veel
khad 2 keer een half uur les van hem gehad en ik zat verkeerd, hield me teugels verkeerd vast, en dreef verkeerd
in 6 jaar manege lessen nooit iets van gezegd..

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:25

nee hoor op sommige maneges kun je wel privelessen krijgen, bij ons kan dat bijvoorbeeld wel.
op manegepaarden dus. ;)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:26

Ik heb weleens aanbiedingen gezien waar je privéles kon krijgen op andermans paard. Verder zijn er wel wat mogelijkheden om les te krijgen op een hoger opgeleid paard (bijv. een Grand Prix paard, dat is behoorlijk prijzig maar misschien is les op een Z-paard goedkoper waardoor je het vaker zou kunnen doen). Als je wil heb ik wel wat adressen voor je waar je zoiets kunt doen.

Misschien kun je eens met de instructeur praten? Zeggen dat je graag aan je houding wil werken? Of misschien privélessen nemen op een manegepaard?

edit: en als er ook privépaarden bij jou op de manege staan misschien gewoon eens een eigenaar benaderen? of een briefje ophangen dat je een bijrijpaard zoekt? Die mensen zien jou waarschijnlijk wel vaker dus die zijn misschien iets eerder geneigd om je een kans te geven. Of misschien hebben ze geen vaste bijrijder nodig maar wel iemand die een keertje een dagje iets met het paard kan doen of willen ze je helpen om te leren longeren oid. Via internet kan het inderdaad erg lastig zijn.
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 21-07-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:29

Bij ons kan dat niet, of tenminste, nauwelijks. Bij hooooge uitzondering wel. Maar dan nog zou ik dit niet willen, aangezien deze les dan van dezelfde instructeur zou zijn als waar ik nu les van krijg. Ik denk niet dat ik daar veel mee opschiet, ik wil ook echt anders (vriendelijker) leren rijden. Leasen op de manege heb ik een jaar gedaan, helaas liep dit heel vervelend af, mede doordat ik geen priveles kon krijgen vanwege de drukte.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:29

Balen dat het zo moeilijk voor je is om een leuk verzorgpaardje te vinden. Beetje domme vraag van mijn kant hoor, maar heb je zelf al eens een oproepje/advertentie geplaatst? Ikzelf heb nl toen ik nog maar twee jaar op een manege reed (ben op mijn 20e begonnen met rijden) een advertentie op marktplaats gezet en daar eerlijk alles in verteld, dat ik nog maar twee jaar reed. Ik had zelf echt verwacht geen enkele reactie te krijgen, zeker ook omdat men net als wat jij al aangaf minimaal L niveau vroeg of vele jaren ervaring, maar kreeg op een dag al vier leuke reacties! Ben gaan kijken en proefrijden en het was bij de eerste al raak. Ik rijd nu met mijn inmiddels bijna drie jaar ervaring elke week een heel leuk paard wat toen hij nog wedstrijden liep Z2 gelopen heeft. Waarschijnlijk heb ik mazzel gehad, maar wat ik probeer te zeggen is dat je gewoon moet blijven zoeken; als ik als beginnertje al een leuk verzorgpaard gevonden heb gaat het jou vast ook wel lukken. *D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:32

Ik denk niet dat het heel veel nut heeft op als manegeruiter (no pun intended, maar je geeft zelf aan er genoeg schort aan je rijden) op een hoogopgeleid paard te gaan zitten. Dat paard loopt met je weg, voor het rijden van een hoogopgeleid paard is zo veel fijngevoeligheid nodig. Daar leer je niet direct iets van als je nog niet voldoende in staat bent om je ledematen te beheersen.

Kijk eens bij een andere manege, misschien zijn daar wel mogelijkheden.

En idd, bij het vinden van een bijrijdpaard komt enig geluk kijken.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:32

Ik heb inderdaad wel zelf advertenties gezet, zo compleet en eerlijk mogelijk. Is inmiddels al wel een tijdje geleden, omdat ik daar erg op ben afgeknapt. Enkele reacties hoor, allemaal voor óf belachelijke prijzen, óf een "leuk recreatiepaard" waar 1 keer in de week mee buiten gestapt kon worden vanwege een blessure. Tsja, ook dát wil ik best doen, maar daar gaat het rijden niet beter van worden ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:35

En eens op een andere manege lessen? Bijvoorbeeld een manege waar je vaak op hetzelfde paard zit, of een manege waar je wat andere mogelijkheden hebt.

Ik proef nl ook een beetje uit je bericht dat het niet zozeer het "echt" leren rijden is, maar ook dat je misschien toe bent aan een andere instructeur, danwel een manege waar zaken iets anders worden aangepakt.

Is het ook misschien mogelijk om een verzorgpaard te zoeken op de manege zelf? Die daar in pension staat?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:35

Om misverstanden te voorkomen: ik ben niet op zoek naar een hoogopgeleid paard, gewoon naar een "normaal" doorgereden paard. Ik heb ook genoeg op moeilijkere paarden (niet alleen manegepaarden) gereden, paarden lopen niet zomaar met me weg ;) Het niet onder controle kunnen houden van mijn ledematen is echt niet zó erg, wat overdreven geschetst voor het beeld.... Dat ik niet een "z-ruiter" ben....

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:36

Apple schreef:
Is het ook misschien mogelijk om een verzorgpaard te zoeken op de manege zelf? Die daar in pension staat?

Nee dat is helaas niet mogelijk, er staan maar weinig paarden in pension, en als je die zou gaan verzorgen, moet je daar dik voor betalen aan de manege.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:37

Kaka schreef:
Ik denk niet dat het heel veel nut heeft op als manegeruiter (no pun intended, maar je geeft zelf aan er genoeg schort aan je rijden) op een hoogopgeleid paard te gaan zitten. Dat paard loopt met je weg, voor het rijden van een hoogopgeleid paard is zo veel fijngevoeligheid nodig. Daar leer je niet direct iets van als je nog niet voldoende in staat bent om je ledematen te beheersen.

Hum, dat weet ik niet. Waar ik het over heb zijn wel paarden die daar vaak voor gebruikt worden natuurlijk. Tuurlijk willen ze daarvoor wel dat je bepaalde ervaring hebt maar volgens mij zijn manegeruiters daar in ieder geval wel gewoon welkom. Of je er veel van zult leren kan ik je niet verzekeren maar je kunt het in ieder geval een keer proberen en het is misschien ook gewoon een leuke ervaring.

Edit: ik snap dat je daar niet perse naar opzoek bent, maar dit is wel een manier om privéles te krijgen buiten de manege om, zo bedoelde ik het meer.

Overigens vind ik het sowieso niet kloppen dat ze op de manege niet op je houding letten, dat gebeurde bij mij wel gelukkig (helaas zonder voldoende resultaat maar dat is een ander verhaal :+ )
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 21-07-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:38

Blijf actief zoeken en rondvragen. Ik was ook een echte manegeruiter en heb uiteindelijk een instructrice gevonden die mij les wilde geven op haar Z-paard. Daar heb ik heeeeeel erg veel van geleerd vooral voor wat betreft mijn houding, maar ook zeker voor wat betreft mijn rijerij.

Je zou misschien ook eens een andere manege kunnen proberen of kunnen vragen of je een aantal weken achter elkaar op hetzelfde paard mag rijden. Ik zou zeker eerlijk blijven over het niveau dat je rijd ook al is het soms frustrerend. Misschien een verzorgpaard zoeken dat je alleen mag/kunt verzorgen en longeren, maar niet rijden? Dan vergroot je je kennis en vaardigheden en kun je vervolgens op zoek naar een paard wat je wel mag rijden.

Succes

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:39

Laura24 schreef:
Om misverstanden te voorkomen: ik ben niet op zoek naar een hoogopgeleid paard, gewoon naar een "normaal" doorgereden paard. Ik heb ook genoeg op moeilijkere paarden (niet alleen manegepaarden) gereden, paarden lopen niet zomaar met me weg ;) Het niet onder controle kunnen houden van mijn ledematen is echt niet zó erg, wat overdreven geschetst voor het beeld.... Dat ik niet een "z-ruiter" ben....

Dat begreep ik, ik reageerde op iemand die het over een grand prix paard had. Dat is namelijk echt hele andere koek, weet ik uit ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:40

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:41

Ik denk dat er niets anders op zit dan actief rond te rijden in de omgeving. Kijk op Bokt of er bijrijders/verzorgers gevraagd worden in de buurt, plaats zelf een advertentie. Rij rond in de omgeving en ga langs bij stallen om te vragen.

Vaak kom je via via wel aan een paard.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:41

Het Grand Prix paard noemde ik omdat ik weet dat dat ergens kan (heb ik zelf ook gedaan), om te illustreren dat dat wellicht een mogelijkheid is voor de TS om privéles te krijgen buiten de manege om. Ik weet dat er ook iets dergelijk is met Z paarden. Wellicht kun je ook iemand vinden die jou privéles wil geven op een B paard, maar dat wordt in ieder geval niet op internet aangeboden lijkt mij :+
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 21-07-09 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:42

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:43

Ja, ik weet zo'n plek in de omgeving Alkmaar waar je 'echt" leert rijden, waar je mee kan helpen in de verzorging van gewone en blessure paarden. Waar je op zit en balans leert rijden op elk paard, er is altijd uitleg over het waarom wel en waarom niet, je niet sterk hoeft te zijn in je hand, de meeste paarden daar kun je op je pinken rijden.

Denk zelfs dat ze het leuk vinden als je daar met dit verhaal komt, een gemotiveerde ruiter die aan zichzelf wil werken zien ze graag. Of er direct plaats is, durf ik niet te zegggen. Het is ongeveer een kwartier rijden vanaf Alkmaar (begin snelweg), dus je zit dan wel met reistijd.

Als je daar wat langer meedraait, kun je eventueel een paard leasen als je daar klaar voor bent.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:43