Hoe vrij ben jij te paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarioNISLieF

Berichten: 96
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:57

Ik heb zo'n leuk paardje dat alleen alles goed vind als ik erop zit...Ik kan in principe alles...zonder hoofdstel rijden enzovoorts...En zonder zadel rijden doe ik zowieso bijna altijd dus daar zijn mn knollie en ik al helemaal aan gewend!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:19

ik zie het nut er eerlijk gezegd ook niet van in, mijn zit train ik wel door zonder beugels te rijden. Kan me wel herinneren dat ik vroeger altijd zo reed: zonder zadel en hoofdstel dwars door het weiland crossen. Dat was inderdaad in mijn Penny-tijd Haha!

Nu moet Meagan er ook helemaal niets van hebben. Die vindt het doodeng als ik zonder zadel op haar rug ga zitten (heb het wel geprobeerd dus). Tot eind vorig jaar schoot ze dan bokkend als een komeet door de bak, eind vorig jaar (of was het begin dit jaar?) heb ik het -met behulp van SP die me pootje gaf en een zeer braaf paard dat er rustig voor bleef lopen- weer eens geprobeerd (wel hoofdstel in, don't push your luck...). Ging goed, maar ze vond het nog steeds doodeng en al rillend ging ze schuifelend door de bak (wel een verbetering na al die lanceerpogingen). Zij geen plezier, ik ook niet...

Ach ja, die Tinkers zijn allemaal zo gemakkelijk met dit soort dingen Verward

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:29

Soms een beetje té.

Bv. toen ik zonder zadel en hoofdstel, alleen touw om de nek op Expensive ging galoperen. Geen cap op of niks, beetje dom..
Toen ging hij er kei hard en bokkend tussenuit, ach ja.. had ik kunnen verwachten met Expensive he Haha!
Toen ben ik er dus afgevallen en toen kreeg ik een trap van Ex Frusty

En nog een keer ging iemand zonder zadel op een pony, ik ging er achterstevoren achterop.
Met galoperen ging hij bokken en ik viel, de achterbenen van dat paard zag ik van heel dichtbij, ik lag er net niet onder!
Dat terwijl en nog 2 meisjes dat hadden gedaan vóór me, en ook erafvielen(lees: vlogen).


Maar nu denk ik vantevoren vaak wel wat beter na, ik vind het leuk om te doen en vallen vind ik niet erg, maar het kan net zo goed anders aflopen Scheve mond

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:50

Ik ben vrij met Ivanka, maar ik zou niet zonder zadel de weg op gaan. Niet omdat ik Ivanka daar niet genoeg voor vertrouw, dat wel, maar zelf heb ik niet genoeg vertrouwen om een buitenrit te maken (door een ongevalletje een aantal jaartjes geleden...)
Als ik Ivanka terug naar de wei breng, spring ik er altijd op met behulp van mijn (kapotte Haha!) poetskist, kent ze ook precies, als ik goed zit en 'ja' zeg, loopt mevrouw op dr gemak naar de wei *LOL* Lovers

En als ik in de 'bak' ga rijden, wil ik er ook wel eens op stappen zonder zadel en zonder hoofdstel *mijn bak is zo'n 4 hectare grasveld Schijnheilig *

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:06

Ik rij ook regelmatig zonder zadel zonder hoofdstel, met helemaal niks, maar wel alleen in de bak.
Ook spring ik dan gewoon een hindernisje van +/-70 cm.
Ik zie het nut er zeker van in. Als ik mijn paard zonder alles kan sturen(en dat lukt me redelijk) dan kan je dat ook met zadel met nog minder hulpen. ( oke dan kan je ook je zadel opleggen, zonder beugels en je teugels in een knoop Knipoog , maar ik vind het zonder gewoon wat hebben:P)
Ik doe het gewoon voor de lol, Wat voel ik me vrij als ik samen met me paard over een hindernis vlieg zonder hoofdstel en zadel ed.!!
Als ik zonder zadel naar buiten ga doe ik eigenlijk altijd wel het hoofdstel in. Gewoon voor de veiligheid.
Maar vanochtend was ik aan het wandelen en ik kreeg zere voeten en ik kon het niet laten om erop te klimmen Haha! maar alleen over het fietspad. Het laatste stukje over de weg liep ik er gewoon weer naast, niet dat ik haar nie vertrouw ofsow, maar gewoon voor de zekerheid. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:33

Ik rijd nooit zonder zadel , heb weinig zin in een gevoelig en pijnlijk kruis *LOL* Vroeger met de pony's deed ik het wel vaak, maar das een eeuwigheid geleden *LOL* Verder haal ik ook geen rare fratsen uit met mijn paard, voor je het weet heb je ongelukken, weinig zin in.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:37

Ik ben dan heel vrij met Odin...

Ik rijd regelmatig zonder zadel en ook vaak gewoon met halster. Ook buitenritten met zonder zadel maar wel met een halster, want als ie nou wel schrikt.... Scheve mond

Ook kan ik op haar rug staan, van haar kont afglijden, onder haar buik zitten, tussen haar benen etc.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:37

met Evita kan ik alles doen, daarmee kun je gewoon met alleen een halstertje naar buiten.. met andere pony's doe ik dat niet zomaar (zou ik ook niet zomaar durven als het een vreemde pony is)

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:50

Ik rijd niet zonder zadel, Bassie heeft daar een iets te hoge schoft voor Knipoog Bloos

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:48

ik zie er eigenlijk alleen maar gevaar in.
Het blijven dieren , vluchtdieren wel te verstaan, en vele hier beseffen dat volgens mij niet.

In de bak of op eigen weiland kan het me niet zoveel schelen, dan ben je alleen een gevaar voor jezelf, maar om nou zonder zadel en met een halster langs de weg te rijden, hoe rustig die weg ook mag zijn, vind ik 100% ontverantwoord.

Ik spring er ook wel eens op in het weiland en rijd ze dan naar de stal, maar langs de weg... nee dank je.
Ben vorig jaar heel hard gevallen op het asfalt omdat ik mijn paard wel vertrouwde en nu zit ik waarschijnlijk met de gevolgen daarvan.

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:56

Angelique18"]
[quote="citalover schreef:
Ik kan met alles rijden halster, halstertouwtje.

Al raden de meeste mensen mij dat af met cita (ze is zo gek als een deur).


Wendy vergeet je opjaag actie niet met Mick gister Haha! dat vind ik wel vrij gewaagt hoor met een gekke fjord Haha!
[/quote]

ja oke mick is een ander verhaal Haha!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:29

Ik stap vaak op Luna zonder zadel en hoofdstel...
Ik kan op der staan en knielen enzow.
Vaak ga ik ook zonder zadel en hoofdstel springen(hoogste 1 meter....Tong uitsteken )

Uiteraard wel met hersenpan(=cap)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:40

In de bak rij ik dus ook vrolijk zonder zadel met alleen een halstertje
Ik doe het bijna nooit, maar gewoon af en toe eens voor de fun.
En eigenlijk ook alleen nog maar de laatste paar jaar Lachen

Zo ook voor de fun springen zonder teugels Lachen

Maar buiten waag ik me daar niet aan.
Ben blij dat het zo goed gaat Lachen

En al was Kawa buiten super mak, vind ik het nog levensgevaarlijk.
Er hoeft ook maar iets te gebeuren en je hebt niks meer te zeggen.

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:12

Ik ben heel vrij op mijn bruine paard. Haar vertrouw ik blindelings en weet inmiddels precies hoe ze reageerd op dingen. Ik kan ook best aan een lang teugeltje zonder zadel de bak rond en haar sturen met alleen mijn zit. En ben zelfs zonder zadel met haar het bos ingeweest, maar dit was 1malig. Eigenlijk zonder reden.

Op mijn nieuwe merrie ben ik ook redelijk vrij. Ik doe zo normaal mogelijk zodat ze aan alles zo snel mogelijk went. Zij is wel wat moeilijker en schrikkeriger, maar het gaat al aardig. Heb al een paar keer zonder zadel erop gezeten en verder met 1 hand rijden, lang teugeltje in het bos en zelfs fotos maken énhet doordraaien van een wegwerp toestel,en klitteband van handschoenen of ritsen ... kan allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:42

Ik ga niet 'echt' zonder zadel en hoofdstel uitrijden trouwens. Dat vind ik toch wat link. Maar je kan bij onze manege na de longeerring de beek over (brede paarden/wandelaars brug en dan meteen links langs de beek wandelen/grazen. je zit dan naast de buitenbak en de ponywei. Is dus nog niet echt buitenrijden en je komt geen verkeer tegen. En ik neem geen onnodige risico's maar zo even zonder zadel op een vrije dag vind ik wel ontspannend Haha!.

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:43

Ik rij mijn merrie al twee jaar op een touwhalster. Of het "nut" heeft weet ik niet, interesseert me ook niet, ik wil tegenwoordig alleen nog maar plezier met mijn paard hebben, ze heeft vroeger genoeg gepresteerd, nu "hoeft" ze niet zoveel meer.
Ik rij trouwens liever zonder hoofdstel dan zonder zadel Haha!

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:49

ik ben best wel vrij.. als shiva gewoon los in de bak staat (met alleen een halstertje) spring ik er soms gewoon op.. meestal begint ze dan meteen met rennen...

ik wil ook nog een keertje leren om via der kont er op te springen.. dat lijkt me echt lachuh!!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:59

Ditta schreef:
ik ben best wel vrij.. als shiva gewoon los in de bak staat (met alleen een halstertje) spring ik er soms gewoon op.. meestal begint ze dan meteen met rennen...

ik wil ook nog een keertje leren om via der kont er op te springen.. dat lijkt me echt lachuh!!

niet als je paard net een stapje naar voren doet!! Tong uitsteken
(had ik laatst met luna.....Haha! )

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:03

Ik rij vrijwel nooit zonder zadel, en hoofdstel.
Mazzel draait dan constant weg en dan kom ik er met geen mogelijkheid op, en daarnaast heb ik dan het gevoel dat ik niet zo 'sterk' zit, oftewel; vind het een beetje eng na de laatste keer dat ik er hard vanaf gevallen ben zonder zadel.. en dat voelt meneer, dus dan gaatie me expres uitproberen enzo.
Zonder zadel en/of hoodstel zal ik ook nooit naar buiten gaan, omdat ik er dan niet stevig op zit, en hem nooit zomaar terug kan nemen als hij er vandoor schiet.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:52

Ik ga dr wel met halster en touw op, en ook wel eens in de binnebak helemaal zonder iets, maar niet teveel want dan weet je niet wat je van Ex kan verwachten zoals Boogiegirl al schreef Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:21

Ik had er ooit eentje en die reed ik van de stal naar de bak aan een halster omdat ik geen zin had om te lopen, was er maar eentje waarmee ik dat probeerde. Met de rest vond ik dat toch ietsje te gevaarlijk Haha! .

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:26

Ik ga ook wel eens met alleen een touwtje rijden, gewoon voor de fun.
Vind het wel fijn dat ik er af en toe zo op kan springen zonder eerst mn hele uitrusting te gaan halen. Pling

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 08:22

Sjuimpje"]
[quote="Picasso"][quote="Sjuimpje schreef:
Ik sluit me bij Fitz aan,
ik zie het nut er niet van in om op mijn paard te staan, zonder zadel te willen springen, met halster een buitenrit maken etc.
Ik denk dat ik het bij Ozep ook niet zou moeten doen maar ik geloof niet dat we er echt wat aan missen.


Heeee, maar jij was toch degene die met z'n handen op de rug over 1.30 sprong???? Haha! Vind ik persoonlijk ook erg vrij..... Haha!
[/quote]
Neeeeejjj,
1.50m...

En dat had zeker nut want het ging om een weddenschap:
*ktsjing ktsjing* *LOL*
[/quote]

Sjuimpje!!! Cool

Zo'n weddenschap wil ik ooit ook wel eens.
Wie betaalt?

De hindernis wordt dan wel 0.150 m. en wie weet een ander paard dan Cerise.
Cerise 'springt' al 30cm als ze op een op de grond liggende balk af komt.
Waarom?
Ze wil gewoon springen en nu met die chemokuur doe ik dat zelden met haar. Ik wil best, maar uh...
Veiligheid voor alles he. Chemokuren zorgen voor het slecht of verkeerd helen van gebroken botten e.d. dussss... oeps. Even rustig aan nog. Extreme duivel

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:44

Het nut van met halster rijden weet ik niet, maar Rocco reageert er net zo goed (misschien wel beter?) op dan op bit, dus vind ik het een beetje nutteloos om een stuk metaal in zijn mond te gaan hangen. Ik heb er niks op tegen hoor, maar als het niet hoeft, waarom zou je het dan doen?

En cowgirl: ik ben me heel bewust dat paarden vlucht dieren zijn, maar ik weet ook Rocco's vluchtreactie. Hij blijft stokstijf staan of springen een klein stukje opzij. Ik zie niet in waarom het dan veiliger zou zijn om dan met hoofdstel te rijden.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:52

Ik heb niet eens een hoofdstel met een bit Bloos
Altijd rijd ik met een halster of een bosal. Nut? Nouw, mijn paard vind het beduidend fijner zonder al die frutsels en fratsen aan zijn hoofd.
Zonder zadel doe ik ook, maar buiten niet, dat vind ik niet verantwoord als je paard niet verkeersmak is.
En voor de fun wil ik het niet noemen hoor, het is niet lollig rondjes rijden, maar nog steeds training.