Hoe vrij ben jij te paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:52

Ik rij graag zonder zadel, het is makkelijk om er dan even snel op te klimmen. Ik doe meestal wel het hoofdstel om, omdat ik dan toch iets meer controle heb, dan met het halster, want mijn pony weet dat ik zonder zadel minder te zeggen heb. Ik ga ook wel eens zonder zadel met hoofdstel langs de weg, maar alleen als ik de omgeving ken, en ik kan zien dat het rustig is. Ik zou zeker niet zonder zadel het bos ingaan, of een rit maken, met zadel heb ik nog altijd een vastere zit dan zonder voor als het fout gaat. Ik voel me dan niet zo veilig.
Ik vertrouw mijn paard voor 100 %, maar ik zal wel wat meer opletten.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 13:00

ik rijd dikwijls zonder zadel binnen en buiten, maar wel met hoofdstel, hij weet dat ik dan nix te zeggen heb over hem...maar wat ik wel soms doe is als ik toekom bij hem loopt hy steeds naar het hek, klim ik over het hek en laat me zakken op zijn rug en brengt hij me (meestal ) rustig naar de schuur die een eindje verder op de wei staat.dat is wel eens leuk zo helemaal zonder nix "rijden"maar ik zou hem heel graag kunnen rijden , echt rijden zonder bit maar dat lukt echt niet helaas...ik kan wel als hij aan het grazeb is op zijn rug klimmen en me daar een uurtje leggen te zonnen, dan doet hij nix en is hij te druk bezig met eten om van mij af te geraken Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:21

Citaat:
En cowgirl: ik ben me heel bewust dat paarden vlucht dieren zijn, maar ik weet ook Rocco's vluchtreactie. Hij blijft stokstijf staan of springen een klein stukje opzij. Ik zie niet in waarom het dan veiliger zou zijn om dan met hoofdstel te rijden.


okay nog een keertje danb waarom zelfs je eigen paard niet 100% te vertrouwen is.

Ik reed op een heel rustig landweggetje, zonder zadel.
Mijn paard was immers afgekeurd dus alleen stap ritje kon nog.
Hij reageert normaal altijd zoals jij hier bieven beschrijft, kan het weten heb het dier al 9 jaar.

Nou en nu schrok hij zo erg van een man achter een boom dat ik geen tijd meer had om iets of wat dan ook vast te pakken.
Ik besefte pas wat er aan de hand was toen ik al halverwege hing en met een mega klap op het asfalt terecht kwam.
Daarnaast was ik ook zo stom( en nog steeds en vele met met mij) om zonder cap te rijden.
Het is nu bijna een jaar terug, heb er nu waarcshijnlijk problemen van(moet ik nog even bespreken met mijn fysio) en ik besef zo goed dat als ik op mijn hoofd was gevallen ik hier nu niet zou zitten.

Mensen zijn gewoon soms erg eigenwijs , doen maar wat en zeggen dat ze hun paard zo goed kennen.
'dat doet mijn paard niet' weet je wel.

langs de weg moet je gewoon een zadel en een hoofdstel hebben, klaar.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:30

Ik rijd ook regelmatig buiten met Remy, zonder zadel, maar nog niet zonder hoofdstel. Het zou denk ik met hem ook niet kunnen want zodra er dan een auto langs komt zou hij wegspringen. Met hoofdstel doet hij dat niet zo gauw.
In de bak kan ik wel gerust zonder hoofdstel rijden.

1 probleempje -> Remy heeft een megahoge schoft en stuitert ook nog eens gigantisch dus meestal blijft het bij stappen. Maar als hij prettiger zou zitten zou ik erg graag ook draven en galoperen buiten.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:47

Hmm ik wilde laatst gaan buitenrijden met mijn paard. Toen heb ik een anti-rolsingel erop gelegd. (Dan zit je gewoon op zijn rug, maar heb je een handvat voor je, zodat je je nog ergens aan vast kunt houden) Een halster met twee touwen eraan omgedaan en toen voor de lol met z'n tweeen op mn paard. (mijn zusje en ik). Was echt lachen. gedraaft en gegalopeerd, ging super.
Moet er wel ff bij zeggen dat we maar een kleine ronde hebben gemaakt en dat we dat normaal nooit doen. Is een beetje veel gewicht voor em; 130 kg, paard van 1.67

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:05

Rinkja en ik zijn heel vrij,ik rijd regelmatig zonder zadel en hoofdstel,op buitenrit met halster,in de bak zonder.
Met halster kan ik haar bijna alles laten doen wat ik met hoofdstel ook kan,maar ja,wij rijden ook geen hoge dressuur. Haha!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:50

Zonder zadel en zonder hoofdstel is bij ab geen goed idee Haha! Ik heb het een keer geprobeert, via de bakrand zonder zadel op hem geklommen.. En dat heb ik geweten. Hij vloog er bokkend vandoor. Binnen 1 sec lag ik op m'n kop in het zand en meneer stond briesend aan de andere kant van de bak. Niet voor herhaling vatbaar dur Haha! Met vroegere manege paarden reed ik wel eens zonder zadel, maar die dingen zijn er niet voor niets. Voor zowel jou als het paard een stuk comfortabeler Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:32

afgezien van de vraag of het nou nuttig is of niet, het is af en toe gewoon hartstikke leuk. ik rij vaak genoeg zonder zadel en/of hoofdstel (na serieuze werk).

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 23:36

Cowgirl schreef:
Mensen zijn gewoon soms erg eigenwijs , doen maar wat en zeggen dat ze hun paard zo goed kennen.
'dat doet mijn paard niet' weet je wel.

langs de weg moet je gewoon een zadel en een hoofdstel hebben, klaar.


Cowgirl, ik begrijp dat je dit zegt na wat je hebt meegemaakt (nachtmerrie!) maar het kan echt met een halster, zonder bit.

Ik heb een zenuwachtige dravermerrie die echt gaat hollen bij paniek, niet zomaar een beetje, maar knoerdhard.... Het kwam niet vaak voor, maar genoeg om te weten wat er mis zou kunnen gaan. Ik heb haar met bit vroeger nooit behoorlijk kunnen stoppen als ze echt in paniek was, zo'n paard gaat gewoon - dus ik zal nooit zeggen "dat doet mijn paard niet".

Ik heb gewoon anders leren rijden, kan met halster een one-rein-stop a la Parelli maken, en dat maakt een wereld van verschil! Ik voel me nu met mijn halster eigenlijk veiliger dan vroeger met hoofdstel - dat bit was voor mij echt geen grotere zekerheid.

Het zadel kan ik in noodgevallen niet missen, ik kiep er vrees ik echt af wanneer we zonder zadel aan het hollen slaan. Lichtpunt is wel dat we tegenwoordig niet meer aan het hollen gaan, ik kan haar tegenwoordig bij me houden, mét halster

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:46

Met onze vorige pony was ik niet zo heel erg vrij. Met halster aan en dan alleen in stap, dat ging goed . Maar in draf en galop , ja een klein stukje draven ging wel... Zonder zadel rijden was ook geen probleem en dat deden we wel eens...maar ik ben wel een stuk voorzichtiger geworden wat betreft het rijden zonder zadel, omdat ik er toch een paar keer er af ben gevallen. Nu rijdt ik dan ook weer op een manege waar we aan het einde van de les ook zonder zadel mogen rijden en dat doe ik dan ook wel eens. Lachen

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:33

In de les moesten we op het einde eens allemaal het zadel eraf doen, iedereen lekker ontspannen stappen, en toen moesten we aandraven, extreme er in middendraf(en hij zit al zo slecht) ervandoor gegaan, ik was zo dom door hem op een klein cirkeltje te zetten hem te proberen stoppen, dat zou wel gelukt zijn, maar daardoor gleed ik er dus af Haha!. Toen moest ik terug achter Jerommeke, Extreme terug weg in draf, maar nu hield ik hem vlak erachter, toen kreeg hij een trap, en was hij braver maar toch nog bang. Nu, een paar maanden later ben ik er nog eens opgestapt zonder zadel, met een halstertje wat grazen, toen ging ik in draf, en de oortjes bleven naar voren, uiteindelijk heb ik ook de galop geprobeerd, dan heb je echt zoiets van, het gaat beter, en dan voel je je zo vrij en zalig, dát is het nut ervan Knipoog.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:26

Ik ben zondag op Bono in slaap gevallen. Ik ging even op hem liggen en ben toen in slaap gesukkeld. Het stomste was dat we ook nog een stukje hebben afgelegd, ik werd niet wakker op de plaats waar ik in slaap gevallen was (gek, ik droomde ook iets van op een Bootje in hele hoge golven.. Dromen ) Ben me er wel van bewust dat er altijd wat kan gebeuren, maar op Bono neem ik dat risico..

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:05

Ik laat heel vrij ook wel scheten op mijn paard .... Haha! Tong uitsteken Bloos }> Vork Schijnheilig Cool

Zo vrij ben ik... .
Sorry, ben effe melig en ik was te lui om het hele topic te lezen dus ik reageer alleen even op de stelling.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:30

Ik ben redelijk vrij op Sher. In de bak durf ik alles op haar, ik vertrouw haar gewoon voor 100%. Met halster rijden heb ik nog niet gedaan op haar, dat wil ik nog wel doen, maar een keertje als we alleen in de bak zijn. Ze zal me er niet afgooien maar mocht ze gaan rennen ofzo is het een beetje banketstaaf voor de andere mensen Knipoog.
Ik heb wel veel zonder zadel gereden op Sher, zelfs evenwichtsoefeningetjes gedaan Tong uitsteken *waren een beetje melig*. Wel eens zonder zadel in draf met je linkerhand je rechterteen aangeraakt? Dat is niet zo simpel kan ik je zeggen Haha!.
Wat het nut hiervan is? Dit heeft geen nut, maar het is wel leuk.
Naar buiten gaan zonder hoofdstel zou ik niet zo snel doen, maar dat komt meer omdat ik zelf niet zoveel vertrouwen heb in het buitenrijden.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 00:12

Met Truus kan ik helemaal zonder zadel en hoofdstel rijden...maar buiten niet, ze heeft vraatzucht en bij de eerst tegemoedkomende grassprietje is ze weg Tong uitsteken Ik rij meestal zonder zadel, omdat ik dan een beter contact hebt met mijn paardje. Maar zal zelf nooit zonder hoofdstel gaan rijden...dat risico neem ik dan net niet Scheve mond
Mijn zusje is echt gestoord..Marion doet alles voor haar en ze gaat gemakkelijk een strandritje maken van 2 uur, met enkel een halster en een touw. Ze moet dan door een drukke straat en over strand. En die bonk van 1000 kg doet alles wat ze zegt....ze kan zelfs in volle galop over strand haar figuren laten lopen die zij graag wil! Lachen
Opzich is dat wel erg stoer.....Brechje loopt bij mij ook altijd los mee over strand..maar dat is dan toch iets anders dan er ook echt opzitten.