En vind je het belangrijk om vrij te kunnen zijn?
Ik vind het heerlijk dat ik mijn paard (Pablo) zo kan vertrouwen dat ik gewoon via een hekje op zijn rug kan klimmen. Meestal toch met een hoofdstel maar ik kan ook met alleen halstertje met halstertouw hem behoorlijk sturen en remmen.
En ik kan op hem staan en van zijn kont afglijden

Op Pieke (fjord) ben ik gisteren even zonder zadel met een halster gaan grazen langs de beek, vlakbij de manege. Ook gewoon opgeklommen via het randje van een plantenbak. Lekker eerst een galopje langs de beek (is een breed pad) en toen laten grazen en later weer teruggedraafd.
In de les zei iemand dat zij dat met haar paard niet zo kon doen, zou ik met dat paard inderdaad ook niet zo gauw doen denk ik (is best een gek). En mijn instructeur zei dat ik dat met Pablo ook niet zo zou doen. Waarop ik zoiets had van waarom eigenlijk niet? Hij dacht dat ik dan bang zou zijn dat Pablo er van tussen zou gaan (dat doet hij soms). Maar volgens mij kan ik het prima met Pablo doen. In de wei kan ik ook met alleen een halstertje rijden en het pad langs de beek kent hij goed. En mocht hij iets geks doen, ik val niet zo snel en ik kan er toch nog afspringen. Als hij me dan ontsnapt stopt hij een paar meter verder om verder te grazen. Het ligt wel aan zijn bui natuurlijk. Als hij megadruk of nerveus is ben ik echt niet zo gek om toch wat te proberen maar als hij gewoon rustig is wel.
Volgens mij is het ook wel goed voor mijn rijden dat ik me vrij voel op hem, anders ga ik misschien nog verkrampt zitten ook en goed zitten zonder angst is al moeilijk genoeg.